بهترین محیط دسکتاپ برای لینوکس چیست؟

سرور مجازی
بهترین محیط دسکتاپ برای لینوکس چیست؟
تاریخ انتشار: 9 ماه پیش تعداد بازدید: 1331 دسته بندی: سرور

سه محیط دسکتاپ KDE ،GNOME و Xfce برای لینوکس پرکاربرد هستند. بسیاری از کاربران از محیط دسکتاپ اولیه با توزیع لینوکس انتخابی خود استفاده می‌کنند که بخشی از سیستم عامل یونیکس است. با این حال، متخصصان معمولا به دلیل دسترسی، عملکرد، طرح‌بندی، مدیر فایل و غیره، یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهند. اگر در تصمیم گیری برای استفاده از محیط دسکتاپ دو دل هستید، مطالعه این مطلب می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارد تا انتخاب شما تسهیل شود.


محیط دسکتاپ لینوکس چیست؟

محیط دسکتاپ لینوکس به شما امکان دسترسی به ویژگی‌های معمولی رابط کاربری گرافیکی مانند آیکون‌ها، نوار ابزار و ابزارک‌ها را می‌دهد. در نتیجه، شما را قادر می‌سازد تا مانند ویندوز، سیستم عامل لینوکس را با ماوس و صفحه‌کلید هدایت کنید.
محیط دسکتاپ  برنامه‌ها و ابزارهای یکپارچه‌ای در اختیار کاربر می‌گذارد تا تجربه لذت بخش‌تری را با استفاده از سیستم عامل‌ها به مصرف کنندگان ارائه دهند. در نتیجه، می توانید یک مدیر فایل، جستجوی دسکتاپ، ویرایشگر متن و موارد دیگر داشته باشد.
چندین توزیع لینوکس ممکن است محیط دسکتاپ یکسانی را ارائه دهد، در حالی که یک توزیع دیگر ممکن است محیط‌ دسکتاپ دیگری را در اختیارتان بگذارد. برای مثال، دسکتاپ پیش‌فرض در فدورا و اوبونتو گنوم است.

بررسی محبوبترین محیطهای دسکتاپ لینوکس 

 

KDE چیست؟

محیط دسکتاپ K به عنوان دسکتاپ KDE شناخته می‌شود. اکثر سیستم عامل‌های لینوکس از جمله Solaris، FreeBSD، OpenBSD و LinuxPPC می‌توانند از رابط کاربری گرافیکی متن‌باز استفاده کنند.

KDE یک workstation است و برای مشتریانی ایجاد شده که در ازای افزایش بهره‌وری و کارایی در ورود داده‌های روزانه‌شان، آماده‌اند تا از فرصت استفاده کنند. KDE را نصب کنید و کنترل کامل را از طریق تعامل همه بخش‌های آن به دست آورید. KDE یک محیط دسکتاپ بسیار پیچیده‌تر از سیستم ویندوز و سیستم عامل مک است.

محیطدسکتاپ KDE

جدیدترین نسخه KDE کدام است؟

جدیدترین نسخه KDE، KDE plasma است که شامل یک فایل منیجر (Dolphin) با پشتیبانی کامل لمسی، KRunner ساخته شده برای بهبود مولتی تسکینگ، KDE Connect و بسیاری موارد دیگر است. علاوه بر این، KDE Plasma بر اساس کد منحصر به فرد ساخته شده است تا بتوانید فناوری‌های KDE را پورت کنید.
بنابراین، KDE برای کاربرانی طراحی شده است که خواهان گزینه‌های پیکربندی، کارایی و حداکثر بازده زمانی هستند. دارای تنظیمات ایده آل برای کسانی است که می‌خواهند با حجم زیادی از اطلاعات کار کنند، مانند برنامه نویسان و تصویرگران، یا آن دسته از کاربرانی که دوست دارند گزینه‌هایی در سراسر صفحه داشته باشند و به سرعت دسکتاپ خود را راه اندازی کنند.

GNOME چیست؟

GNOME یا GNU Network Object Model Environment یکی دیگر از رابط‌های کاربری شناخته شده برای سیستم‌های لینوکس است. با رابط کاربر پسندش شباهت زیادی به سیستم عامل های ویندوز و مک دارد. یک رویکرد ماژولار که شامل برنامه‌های مفیدی مانند برنامه‌های مایکروسافت آفیس است.

محیط دسکتاپ گنوم

جدیدترین نسخه گنوم کدام است؟

جدیدترین نسخه گنوم نسخه 43 گنوم است که شامل سبک رابط کاربری تیره، راه اندازی سریعتر، پیکربندی پیش فرض و کاهش مصرف حافظه است. علاوه بر این، گنوم دو برنامه جدید را در مجموعه برنامه‌های پیش فرض ارائه می‌دهد که عبارتند از ویرایشگر متن و کنسول

گنوم یک گزینه مبتدی‌پسند ایده آل برای کسانی است که به چالش‌های آینده و رابط‌های پیشرفته طراحی شده‌اند که به طور خاص برای فناوری لمسی طراحی شده‌اند. اگر اهل کامپیوتر نیستید و محیط دسکتاپ کاربرپسند را ترجیح می‌دهید، گنوم را دوست خواهید داشت!

آموزش نصب رابط گرافیکی گنوم در دبیان
گنوم یکی از محبوب‌ترین محیط‌های دسکتاپ لینوکس است که امروزه در دسترس است. GNOME رابط گرافیکی پیش‌فرض برای توزیع‌های محبوب لینوکس مانند فدورا، دبیان و اوبونتو است.با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است یک محیط دسکتاپ متفاوت را نصب کرده باشید،


Xfce چیست؟

Xfce یا محیط روزمره XForms گزینه‌های پیکربندی زیادی را ارائه می‌دهد و حفاظت از منابع سیستم را در اولویت قرار می‌دهد. توزیع‌های لینوکس و سیستم عامل‌های مبتنی بر یونیکس اغلب از آن به عنوان محیط پیش فرض استفاده می کنند.
هنگام مقایسه گنوم با Xfce، گنوم ویژگی‌های کمتری دارد. طراحی آنها یکسان است و معیارهای سریع، ساده برای تنظیم و فوق العاده زیبا بودن پس از سفارشی بودن را برآورده می‌کند. از آنجایی که همه چیز ساده است، می توانید Xfce را از طریق مرکز پیکربندی خود سفارشی کنید.

محیط دسکتاپ  Xfce

جدیدترین نسخه Xfce کدام است؟

جدیدترین نسخه Xfce 4.16 است که شامل پشتیبانی از انتقال فایل منیجر در صف، تنظیمات به روز شده مدیریت انرژی و نمادها و پالت های جدید است.

محیط Xfce برای کاربرانی طراحی شده است که نیازی به استفاده از سیستم برای فعالیت‌های پیچیده ندارند و خواهان یک محیط ساده با دسترسی سریع به همه برنامه‌های خود هستند. نویسندگان، خبرنگاران و کاربران کامپیوتر برای کارهای روزمره می‌توانند آن را نصب کنند، زیرا ترکیبی از قدرت و سرعت است.

MATE چیست؟

دسکتاپ MATE یک نرم افزار متن‌باز است که می‌تواند به عنوان پیگیری دسکتاپ گنوم 2 دیده شود. این یک محیط دسکتاپ سنتی‌تر است که تجربه سبک‌تر و در عین حال لذت بخشی را برای کاربران فراهم می کند. با این حال، هدف اصلی آن کامپیوترهای قدیمی و جمعیتی نیست.

محیطدسکتاپ mate


مقایسه GNOME ،KDE و  Xfce

حالا که اصول اولیه KDE در مقایسه با GNOME و Xfce را یاد گرفتیم، بیایید ویژگی‌های آنها را با هم مقایسه کنیم. تا بتوانید یکی را برای سیستم عامل خود انتخاب کنید؟
تم دسکتاپ - Desktop Theme
اولین نسخه دسکتاپ Xfce ممکن است از نظر زیبایی ناخوشایند باشد. با این حال، تغییر theme یک فرآیند نسبتا ساده است. می توانید به سرعت theme مناسب را پیدا کرده و آن را در دایرکتوری صحیح قرار دهید. Xfce در تمام رابط کاربری گرافیکی به شما کمک می‌کند و به هیچ ابزار دیگری نیاز نخواهید داشت.

در مرحله بعد، می‌توانید استراتژی مشابهی را در GNOME اتخاذ کنید. تفاوت این است که قبل از انجام هر کار دیگری باید ابزار GNOME Tweak Tool را دانلود و نصب کنید. خوشبختانه، با هیچ مانع مهمی روبرو نخواهید شد. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که هنگام استفاده از گنوم، به خصوص پس از نصب ابزار توییک، پسوند theme های کاربر را نصب کرده‌اید.


مانند Xfce، برای نصب تم KDE به ابزارهای اضافی نیاز نخواهید داشت. می‌توانید از رابط گرافیکی در KDE استفاده کنید یا با کلیک کردن روی یک دکمه، تم‌های جدید را به‌طور خودکار نصب کنید و به کاربر اجازه دهید آنها را جستجو، مشاهده و نصب کند.


پیمایش دسکتاپ - Navigation of Desktop

Xfce ناوبری ساده را حاضر و آماده را فراهم می‌کند. هرکسی که به گنوم یا سیستم عامل استاندارد ویندوز عادت کرده باشد می‌تواند بلافاصله بدون کمک از نصب جدید Xfce استفاده کند.
گنوم همچنین یک کنترل پنل ساده و کاربرپسند ارائه می‌دهد که دارای یک رابط کاربری حداقلی بدون عملکرد زیاد است. جالب اینجاست که گنوم فقط آنچه را که نیاز دارد انجام می دهد، نه بیشتر و نه کمتر. بنابراین، با در نظر گرفتن بهره وری کاربر ساخته شده است.

KDE تجربه کمی سنتی‌تر دسکتاپ با لانچرهای معروف را به کاربران ارائه می‌دهد و در صورتی که برنامه از محیط دسکتاپ ویندوز باشد، این امکان را برای دسترسی بیشتر به برنامه فراهم می‌کند. با این حال، ممکن است پیدا کردن برخی از ویژگی‌های پنهان آن برای شما دشوار باشد.


سیاست های توسعه - Development Policies

اصول اولیه استراتژی توسعه گنوم، استقلال، باز بودن، جهانی شدن و بومی سازی است.

KDM به ارائه یک رابط کاربری جذاب بصری اهمیت می‌دهد، به این معنی که فضای زیادی برای سفارشی سازی کاربر وجود دارد.

توسعه دهندگان Xfce به سبکی و سرعت اهمیت می دهند. بنابراین، از آنجایی که سرعت در بخش کامپیوتر نقش اساسی دارد، به نظر می‌رسد Xfce در این مسابقه پیروز خواهد شد.

سرور مجازی لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.
تجربه کاربر و سفارشی سازی - User Experience and Customization

KDE بسیار شبیه به Window System با تنظیمات مختلف است. با این حال، ممکن است استفاده از آن برای کاربران جدید دشوار باشد.

در مقایسه  KDE و GNOME، گنوم بسیار کاربرپسندتر و سازگارتر است. شما می‌توانید به پنجره‌ها و برنامه‌های باز دسترسی داشته باشید و با استفاده از گزینه نمای کلی به سرعت بین آنها جابجا شوید.

یک محیط دسکتاپ قابل تنظیم، سریع، کم مصرف و روزمره Xfce است. از آنجایی که Xfce از حداقل منابع نرم افزاری استفاده می کند، انیمیشن ها و زیبایی شناسی آن را می توان محدود کرد.

در رقابت سفارشی سازی بین KDE برنده می‌شود، پس از آن گنومو  Xfce در رتبه سوم قرار دارد. اگر تازه کار هستید و یک کامپیوتر یا لپ تاپ استاندارد دارید، می‌توانید آنها را انتخاب کنید.


اثربخشی و سرعت - Effectiveness and Speed

KDE و Xfce از بخش کوچکی از منابع سیستم استفاده می‌کنند، اما Xfce زمان بارگذاری کوتاه‌تر و محیط دسکتاپ سبک‌تری دارد. فقط Xfce به شما امکان می‌دهد چندین برنامه را به طور همزمان اجرا کنید بدون اینکه نگرانی در مورد عملکرد داشته باشید. در مقابل، KDE یک پروتکل جدید Wayland را برای بهبود تجربه کاربر و کاربرپسندتر بودن پیاده‌سازی کرد.
از آنجایی که گنوم منابع زیادی را مصرف می‌کند، به دلیل داشتن یک محیط دسکتاپ غنی مشهور است. یک session جدید می تواند تا 1.3 گیگابایت استفاده کند که سرعت کل نرم افزار را کند می‌کند.


محبوبیت - Popularity

پرکاربردترین توزیع لینوکس دسکتاپ، اوبونتو، از گنوم به عنوان محیط دسکتاپ رایج استفاده می کند.
KDE محیط دسکتاپ پیش فرض برای لینوکس مینت، دومین لینوکس پرکاربرد است.
Xfce معمولا گزینه سوم بوده اما امروزه با KDE قابل رقابت است. شاید دلیل علاقمندان  Xfce این باشد که از همه سبک‌تر است.


نتیجه

این مقایسه بین KDE و GNOME و  Xfce به سطح جدیدی رسیده، با تمام اطلاعات و ویژگی‌های ارائه شده به شما، انتخاب بهترین محیط دسکتاپ به اولویت‌های شما بستگی دارد. با این حال، وقتی نوبت به تصمیم رسید، به خاطر داشته باشید که نگرانی‌های امنیتی روز به روز بیشتر و حساس‌تر می‌شود!
 


اشتراک گذاری مقاله :
نمایه علی می گوید:
10 ماه قبل

با وجود سبکی xfce و امکانات زیاد KDE من Gnome رو میپسندم. پاسخ به دیدگاه
نمایه محمد می گوید:
10 ماه قبل

امکانات KDE واقعا خوبه