سرور اختصاصی چیست و چه مزایایی دارد؟

سرور اختصاصی
سرور اختصاصی چیست و چه مزایایی دارد؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1735 دسته بندی: سرور

انتخاب بهترین نوع سرویس میزبانی یکی از اولین و مهمترین تصمیماتی است که در زمان راه‌اندازی یک وبسایت جدید پیش روی مالک سایت قرار می‌گیرد. با وجود آنکه گزینه‌های زیادی برای انتخاب بهترین نوع میزبانی وجود دارد اما هیچکدام از آنها به اندازه سرور اختصاصی نمی‌توانند تنوع عملکرد و سطح بالایی از کنترل را در اختیار کاربر قرار بدهند.
در این مطلب از وبسایت پارسدو به بررسی سرور اختصاصی می‌پردازیم و مزایای آن را مرور خواهیم کرد.


بسیاری از مالکان سایت تازه‌کار در ابتدای فعالیت خود سراغ هاست اشتراکی می‌روند. این روش میزبانی ارزانترین گزینه است و بودجه راه‌اندازی سایت نیز در ابتدای فعالیت هر کسب‌وکاری چندان بالا نیست. با این وجود، پس از رشد یک وبسایت، مالک آن متوجه می‌شود که زمان استفاده از یک طرح میزبانی قدرتمند فرا رسیده است. در این حالت ممکن است کاربر از خود بپرسد سرور اختصاصی چیست؟ یا آنکه سرور اختصاصی چه مزایایی دارد؟


پس از آنکه آمار ترافیک سایت با افزایش ناگهانی روبرو می‌شود یا مالکان سایت انتظار دارند در آینده نزدیک رشد کنند و برای آن هدفگذاری کرده‌اند، ارتقا نوع میزبانی بدیهی است. به طور کلی باید گفت سرور اختصاصی ایده‌آل‌ترین نوع هاستینگ است که مزایایی مثل سطح امنیتی بسیار بالا و سرعت پایین بارگذاری صفحات را ارائه می‌کند. اما نکته مهم آن است که برای بهره‌مندی از این مزایای باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت کرد.
با استفاده از سرویس هاست اختصاصی، یک سرور اصلی تنها به یک کاربر اختصاص خواهد یافت. این بدان معناست که منابع همان سرور با هیچ کاربر دیگری به اشتراک گذاشته نخواهد شد و امکان دسترسی دیگران به اطلاعات سرور وجود ندارد. در هاست اختصاصی، کنترل تمام سرور بر عهده یک کاربر خواهد بود در نتیجه، امنیت سرور افزایش می‌یابد و می‌توان از حداکثر توان آن استفاده کرد. در ادامه با سرور اختصاصی و طرز کار آن بیشتر آشنا می‌شویم.

 

سرور اختصاصی چیست؟

همانطور که گفته شد هاست اختصاصی یعنی یک وبسایت یک سرور مجزا در اختیار دارد که به طور کامل فقط در اختیار همان سایت قرار می‌گیرد. در چنین حالتی، سطح بالایی از عملکرد و انعطاف‌پذیری ارائه می‌شود. همچنین نسبت به سایر پلن‌های میزبانی، سرور اختصاصی بیشترین قیمت را دارد. بنابراین مهم است که پیش از خرید سرور اختصاصی، درباره آن تحقیق کرد و با نقاط ضعف و قوتش آشنا شد.  
بسیاری از وبسایت‌ها کار خود را با هاست اشتراکی آغاز می‌کنند اما اگر یک سایت مسیر رشد را به خوبی طی کند، محدودیت‌های طرح میزبانی اشتراکی به زودی دردسرساز خواهد شد. برای خلاصی از این محدودیت‌ها باید به ارتقا هاست و تغییر پلن میزبانی فکر کرد و در این حالت دو انتخاب وجود دارد؛ استفاده از سرور مجازی (VPS) یا خرید سرور اختصاصی.

شاید از قبل بدانید که در صورت استفاده از هاست اشتراکی، یک سایت توسط سروری میزبانی می‌شود که منابع و فضای آن با چندین و چند سایت دیگر به اشتراک گذاشته شده است. استفاده از این روش میزبانی وب برای کسب‌وکارهای کوچک یا وبلاگ‌های شخصی گزینه مناسبی است اما نمی‌توان از هاست اشتراکی انتظار عملکرد بالا داشت. همچنین انعطاف‌پذیری این طرح پایین است چرا که تنها ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ به پیکربندی سرور دسترسی دارند و تمام مشترکان باید از تنظیمات یکسان استفاده کنند.

در سمت مقابل، یک سرور مجازی اجازه می‌دهد تا هر سایت فضای مخصوص و جداگانه خود را در اختیار داشته باشد چون در یک VPS، منابع سرور با استفاده از فناوری مجازی‌سازی بین چند کاربر تخصیص‌بندی می‌شود. از آنجایی که در این حالت هیچ اشتراکی با سایر سایت‌های سرور وجود ندارد، عملکرد سایر سایت‌ها روی سایت یک کاربر تاثیر نمی‌گذارد و می‌توان ثبات بیشتری انتظار داشت. همچنین در زمینه پیکربندی سرور، آزادی عمل بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
دو طرح هاست اشتراکی و سرور مجازی در مقایسه با سرور اختصاصی قیمت پایینتری دارند و نیازهای اولیه یک سایت را برطرف می‌کنند. همچنین امکان توسعه و ارتقا پلن هاستینگ همیشه وجود دارد. با تمام این اوصاف، اگر یک مالک سایت به حداکثر توان سرور نیاز داشته باشد چاره‌ای جز انتخاب سرور اختصاصی نخواهد داشت. نکته اصلی این است که برای یک سرور اختصاصی باید هزینه‌ای بسیار بیشتر از هاست اشتراکی و VPS متقبل شد اما در عوض، تمام ظرفیت‌ها و امکانات سرور در اختیار یک سایت قرار خواهد گرفت و آن سایت از بابت امنیت و سرعت بارگذاری صفحات هرگز دچار مشکل نخواهد شد.

سرور اختصاصی پارسدو با استفاده از بهترین سخت افزار و دیتاسنترهای تراز اول ایران و جهان
بیش از ۵۰ گیگابیت ظرفیت شبکه - نصب رایگان سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مجازی ساز

 

دلایل استفاده از سرور اختصاصی

تاکنون متوجه شدیم که سرور اختصاصی احتمالا قدرتمندترین پلن میزبانی وب است. اما چه دلایلی برای انتخاب سرور اختصاصی وجود دارد؟
چه زمانی یک مالک سایت باید درباره نوع میزبانی تجدید نظر کند و سراغ سرور اختصاصی برود؟
در ادامه پنج دلیل نیاز به سرور اختصاصی را بررسی می‌کنیم.

1- رشد سایت و افزایش ترافیک
اگر یک مالک کسب‌وکار انتظار دارد که وبسایتش در آینده نزدیک رشد بالایی را تجربه کند، بهتر است از همان ابتدای کار سراغ سرور اختصاصی برود. فرض کنید سایت کسب‌وکارتان در ابتدا از هاست اشتراکی استفاده کند و سپس به طور غیرمنتظره‌ای با افزایش شدید ترافیک روبرو شود. در این حالت، عملکرد سایت دچار یک افت شدید خواهد شد. در نتیجه، میزان بانس ریت افزایش پیدا می‌کند و حجم بزرگی از درآمد که ممکن بود در بازه زمانی کوتاهی حاصل شود از دست می‌رود. از طرف دیگر، عملکرد ضعیف سایر نیز در ذهن کاربران باقی خواهد ماند.  
بنابراین بهتر است پیش از آنکه هر مشکلی پیش بیاید، برای تغییر هاست سایت اقدام کرد تا تمام فایل‌های سایت در هاست جدید قرار بگیرد. بر اساس مطالعات FXBlog، یک سایت باید در هر زمان برای دست‌وپنجه نرم کردن با 30 برابر ترافیک عادی خود آماده باشد. در غیر این صورت، سایت با افزایش بازدیدکننده کرش می‌کند و به UX آسیب وارد می‌شود.

2- امنیت
بحث امنیت برای هر وبسایت مهم است. اگر یک سایت با اطلاعات حساس سروکار داشته باشد امنیت آن باید در اولویت مالک سایت قرار بگیرد. اطلاعات حساسی مثل ایمیل‌های محرمانه، ارقام مربوط به کارت‌ها بانکی و اطلاعات مهم مشتریان در یک سایت باید با نهایت دقت در برابر ویروس‌ها، هکرها و سایر تهدیدها محفاظت شوند. در یک سرور اختصاصی، مسئولیت امنیت به طور کامل بر عهده مالک سایت قرار دارد.
این یعنی مالک سایت باید به بهنیه‌سازی ویژگی‌های موردنیاز سایت برای ذخیره‌سازی اطلاعات بپردازد. این مسئولیت در راستای آزادی عمل ارائه‌شده توسط سرورهای اختصاصی است اما بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ، دو نوع سرویس مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده یا نیمه‌مدیریتی را ارائه می‌کنند. این یعنی می‌توان میزان مسئولیت شرکت هاستینگ و مالک سایت در قبال امنیت و نگهداری سرور را مشخص کرد.

3- بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات
سرعت لود شدن صفحات یک وبسایت می‌توان روی تمام بخش‌های کسب‌وکار تاثیر بگذارد. کندی صفحات منجر به کاهش تعامل کاربران با سایت و بانس ریت بالا خواهد شد. یک سرور اختصاصی می‌تواند تا بیشترین حد ممکن به بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات کمک کند. در یک هاست اشتراکی معلوم نیست منابع سرور دقیقا کجا مصرف می‌شوند و همین موجب کاهش سرعت سایت خواهد شد. استفاده از یک سرور اختصاصی، پهنای باند مورد نیاز برای بهبود زمان لود شدن صفحات وب را تضمین می‌کند.

4- ایجاد سرور مجازی
با استفاده از فناوری مجازی‌سازی و نرم‌افزارهای مخصوص می‌توان در یک سرور اختصاصی، چند سرور مجازی ایجاد کرد. با انجام این کار می‌توان چند فضای میزبانی اضافه ایجاد کرد که میزان مشخصی از سرور اصلی به هرکدام از آنها تخصیص خواهد یافت. در واقع از طریق مجازی‌سازی یک سرور اصلی می‌توان ظرفیت‌های آن را با حداکثر راندمان مورد استفاده قرار داد. هرکدام از سرورهای مجازی ایجادشده در هاست اختصاصی می‌توانند مصارف متفاوتی برای کسب‌وکار داشته باشند.

5- تسلط و دسترسی کامل به سرور
آخرین دلیلی که ممکن است باعث شود یک مالک سایت سرور اختصاصی را به سایر طرح‌های میزبانی اهمیت دهد بسیار ساده است؛ کنترل کامل روی سرور! در یک هاست اختصاصی، کاربر می‌تواند نحوه استفاده از سرور را خود تعیین کند. مالک سایت می‌تواند نرم‌افزارها و سیستم عامل نصب‌شده روی سرور را انتخاب کند. این ویژگی می‌تواند برای توسعه‌دهندگان باتجربه وب کاملا جذاب و متقاعدکننده باشد.

 

سرور اختصاصی پارسدو

شرکت پارسدو با سابقه 15 ساله در زمینه ارائه خدمات میزبانی وب و استفاده از شبکه های اختصاصی در سه قاره مختلف، آماده ارائه سرور اختصاصی در چهار طرح مختلف است. سرورهای اختصاصی پارسدو ترکیبی از بهترین سخت‌افزار همراه با شبکه استاندارد و پرسرعت نگاه روشن به کاربران ارائه می‌کند که قابلیت اتصال از پنج نقطه را دارد. پارسدو با مجموع بیش از 50 گیگابایت پهنای باند، سرورهای اختصاصی ایران را با دیسک NVMe ارائه می‌کند.

مزایای سرور اختصاصی پارسدو
استفاده از سرور اختصاصی مزایای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. جدا از قابلیت اطمینان بالا، عملکرد بی‌نقص، قابلیت کنترل و شخصی‌سازی، امنیت بالا و امکان توسعه سرور که مزایای کلی سرور اختصاصی به شمار می‌آیند، سرورهای اختصاصی پارسدو دارای ویژگی‌های خاصی هستند که موجب برتری آنها شده است. این مزایا عبارت‌اند از:

تحویل فوری
پس از خرید سرور اختصاصی پارسدو، اطلاعات سرور ظرف کمتر از 72 ساعت از طریق ایمیل ارسال خواهد شد.

سخت افزار معتبر
از سرورها و هارد دیسک‌های کلاس جهانی و ممتاز همچون HP و Samsung استفاده می‌شود.

شبکه اختصاصی
شبکه اختصاصی پارسدو علاوه بر اتصال به 4 سرویس‌دهنده بزرگ اینترنت داخلی در ایران، بیش از 40 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت دارد.

بک آپ
به منظور حفاظت از اطلاعات مشتریان، راهکارهای متنوعی از ftp گرفته تا Object Storage ارائه می‌شود.

نصب رایگان سیستم عامل و کنترل پنل
 توزیع های مختلف ویندوز و لینوکس و مجازی ساز های معتبر به صورت رایگان بر روی سرور قابل نصب هستند. در صورت تهیه لایسنس کنترل پنل ها برای سرور اختصاصی خود از خدمات نصب رایگان پارسدو بهره ببرید.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید