کولوکیشن چیست و چرا باید از دیتاسنتر استفاده کنیم؟

سرور اختصاصی
کولوکیشن چیست و چرا باید از دیتاسنتر استفاده کنیم؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1050 دسته بندی: سرور

افزایش وابستگی کسب‌وکارها به تجهیزات بخش IT در کنار اهمیت پیداکردن ایمنی و دردسترس‌بودن اطلاعات، موجب افزایش روزبه‌روز محبوبیت قابلیت کولوکیشن شده است. به‌عبارت‌دیگر، بسیاری از شرکت‌ها از دردسرهای نگهداری و نظارت بر تجهیزات فیزیکی دوری می‌کنند و برخی دیگر حتی فاقد زیرساخت‌ها یا مهارت فنی لازم برای حفاظت از اطلاعات هستند.
از آنجایی که کولوکیشن یک مبحث گسترده را دربر می‌گیرد و بسیاری از متقاضیان خدمات هاستینگ، سؤالات متعددی پیرامون این قابلیت در ذهن دارند، در این مطلب از وب‌سایت پارسدو به بررسی کولوکیشن و مزایای استفاده از دیتاسنتر می‌پردازیم.

 


کولوکیشن چیست؟ راهی برای بهینه‌سازی نگهداری سرور
سرویس‌های کولوکیشن که تحت عنوان «کولو» نیز از آنها یاد می‌شود، محیطی امن برای سخت‌افزار و قابلیت اتصال به شبکه را فراهم می‌کنند. معمولاً در یک سرویس عادی کولوکیشن، آنچه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، عبارت است از: ساختمان، تجهیزات خنک‎کننده، برق، پهنای باند و امنیت فیزیکی. مشتری نیز معمولاً سرور خود را که از قبل خریداری کرده، در اختیار مجموعه قرار می‌دهد. مجموعه نیز فضاهای مختلفی برای میزبانی تدارک دیده که بر اساس اندازه، به رَک، کابینت یا اتاق اختصاصی تقسیم می‌شوند.
در حقیقت، می‌توان گفت یک مرکز کولوکیشن نوعی دیتاسنتر است که در آن تجهیزات، فضا و پهنای باند برای اجاره در اختیار مشتریانِ خرد قرار می‌گیرد. ویژگی‌هایی مثل مکان، برق، خنک‌سازی و امنیت فیزیکی توسط مراکز کولوکیشن برای سرور، فضای ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه متعلق به سازمان‌های دیگر مهیا می‌شود. این مراکز قادرند با حداقل هزینه و پیچیدگی ممکن، سرور مشتریان به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی متصل کنند.
کسب‌وکارها با اجاره فضای فیزیکی برای سرورها یا انواع سخت‌افزارهای محاسباتی خود، به‌جای آنکه سرورها را درون فضای شرکت یا یک دیتاسنتر خصوصی قرار دهند، تجهیزات را درون دیتاسنتر یک شرکت شخص ثالث قرار می‌دهند. همان‌طور که گفته شد، ارائه‌دهنده دیتاسنتر نیز وظیفه دارد مواردی مثل اتصال به شبکه، برق و خنک‌سازی را برای سرور کسب‌وکار تأمین کند.

 

سرویس کولوکیشن پارسدِو
سخت افزار سرور اختصاصی شما را در بهترین دیتاسنترها با شبکه یکپارچه نگاه روشن پارس میزبانی و نگهداری می کنیم.

میزبانی به‌صورت کولوکیشن چگونه انجام می‌شود؟
شرکت‌های مختلف با خرید یک پلن کولوکیشن، تجهیزات موردنیاز را خودشان خریداری می‌کنند و سپس برای اجاره فضای و منابع دیتاسنتر، مبلغی را به یک ارائه‌دهنده سرویس Colocation پرداخت می‌کنند. سپس شرکت سرویس‌دهنده برای تنظیمات اولیه و پیکربندی سرور و همچنین نگهداری از آن مسئول خواهد بود. لازم به ذکر است که در بسیاری از طرح‌های هاستینگ به‌صورت کولوکیشن، مشتری باید سرور فیزیکی خود را داشته باشد.
مشتری در این نوع از خدمات میزبانی، سرور را از شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ اجاره نمی‌کند؛ بلکه صرفاً برای اجاره یک بخش از دیتاسنتر بها می‌پردازد. مشتری، سرور تازه خریداری‌شده یا سرور فعلی خود را به یک مرکز خدمات هاست کولوکیشن منتقل می‌کند که این مرکز، معمولاً یک مرکز داده امن و مجهز است. مشتری نیز تنها بخشی از فضای درون دیتاسنتر یا محل کولوکیشن را اجاره می‌کند.
مالکیت و کنترل مشتریان روی تمام تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور تغییر نخواهد کرد و این‌طور نیست که پس از تحویل سرور به شرکت هاستینگ، مالکیت سرور فیزیکی نیز به همان شرکت منتقل شود. پس از نصب سرور در فضای دیتاسنتر، مشتری می‌تواند از طریق ارتباط با تیم پشتیبانی کولوکیشن، هر زمان که بخواهد نسبت به ارتقا ویژگی‌هایی مثل پهنای باند و فضای رک اقدام کند یا متناسب با نیاز تجاری خود هر تغییر دیگری در سرور اعمال نماید.
با ظهور کولوکیشن، بسیاری از کسب‌وکارها تصمیم گرفتند که از شر زیرساخت‌های درون‌سازمانی IT خلاص شوند. شرکت‌ها تمایل دارند بدون تحمل دردسرهای نگهداری از سرور، این توانایی را داشته باشند که مدیریت تجهیزات میزبانی خود را به‌راحتی انجام بدهند. فضایی که ابتدا توسط شرکت‌ها اجاره می‌شود باید بر اساس نیازها و اهداف تجاری باشد و به مرور زمان، با رشد کسب‌وکار می‌توان حجم فضا و منابع اجاره‌شده در دیتاسنتر را افزایش داد.

ویژگی‌های مختلف یک دیتاسنتر در خدمات کولوکیشن
دیتاسنترهای کولوکیشن دیگر فقط در دسترس شرکت‌های بزرگی قرار ندارند که منابع‌شان نامحدود است و گردش مالی‌شان سر به فلک می‌کشد. در گذشته، تنها مشتریان سرویس کولوکیشن چنین سازمان‌هایی بودند اما با افزایش اهمیت بازاریابی دیجیتال، طراحی سایت و هاستینگ، حالا شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند از خدمات کولو استفاده کنند.
بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبانی کولوکیشن سرویس‌های قابل مدیریت ارائه می‌دهند تا دست مشتریان برای شخصی‌سازی سرور کولو متناسب با ایده‌های تجاری باز باشد. امروز در بسیاری از شرکت‌های مدرن، سرویس‌های کولوکیشن با خدمات جانبی زیر ارائه می‌شوند:  
عیب‌یابی تجهیزات
سرهم‌بندی و تست به‌منظور تأیید تجهیزات
حضور کارکنان مجرب برای پشتیبانی مشتریان
تحلیل و بررسی منابع موجود
فرایند عیب‌پویی (Burn-in) و بازبینی به‌منظور تأیید پیکربندی صحیح تجهیزات و عملکرد بدون مشکل سیستم‌ها
استفاده از یک مرکز داده مختص کولوکیشن، این امکان را برای شرکت‌های فراهم می‌کند تا مخارج سرمایه‌ای (CAPEX) مربوط به ساخت و نگهداری یک مرکز مخصوص برای سرور کاهش پیدا کند. درعین‌حال، مالکیت و کنترل کامل سرورهای فیزیکی در اختیار شرکت باقی خواهد ماند.

ویژگی‌های اصلی یک سرویس کولوکیشن
بااین‌وجود، هنوز هم هزینه‌هایی مثل مخارج سخت‌افزاری برعهده شرکت‌هاست و گاهی‌اوقات لازم است تا متخصصان شرکت در اتفاقات خاص، به‌صورت فیزیکی به تجهیزات دسترسی داشته باشند که این هزینه سفر متخصصان را روی دست شرکت می‌گذارد. بااین‌وجود، ویژگی‌هایی مشترکی که با خرید سرویس کولوکیشن در اختیار یک شرکت قرار می‌گیرد عبارت است از:
امکانات: با خرید یک سرویس میزبانی سرور در دیتاسنتر شرکت ارائه‌دهنده خدمات، فضایی به تجهیزات IT مشتری اختصاص می‌یابد. این امکانات معمولاً برای بررسی قابلیت اطمینان بازرسی می‌شوند که رک‌ها، کابینت‌ها و سینی‌های کابل را در برمی‌گیرند.
برق: دیتاسنترهای مخصوص کولوکیشن معمولاً دارای ژنراتورهای پشتیبان هستند که سطوح مختلفی از افزونگی، سیستم‌های پشتیبان باتری یا منبع تغذیه بی‌وقفه را بر اساس امکانات و طرح خریداری‌شده ارائه می‌دهند.
امنیت فیزیکی: بیشتر مراکز کولوکیشن دارای سطح بالایی از امنیت فیزیکی هستند که شامل نگهبان‌های امنیتی، نظارت شبانه‌روزی و تأیید مجوز بیومتریک می‌شود.
خنک‌سازی: یکی دیگر از ویژگی‌های خدمات کولوکیشن، ارائه سیستم‌های خنک‌کننده برای محافظت از سخت‌افزار مشتری است که معمولاً شامل سیستم‌های تهویه مطبوع و ساختارهای سرمایشی (چیلر سانتریفیوژ، برج خنک‌کننده و پمپ آب سرد) می‌شود.

مزایای استفاده از خدمات کولوکیشن
با وجود آنکه اکنون امکان خرید طرح‌های کولوکیشن برای کسب‌وکارهای کوچک نیز فراهم شده اما هنوز هم بسیاری با این سؤال روبرو می‌شوند که چرا باید از دیتاسنتر استفاده کنیم؟ در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزایای کولوکیشن را مرور خواهیم کرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب‌وکار با کولوکیشن
تغییر روند از مدیریت داخلی دیتا به برون‌سپاری در یک دیتاسنتر شخص ثالث می‌تواند از نظر اقتصادی برای بسیاری از کسب‌وکارها پرسود باشد. اگر یک شرکت امور مدیریت اطلاعات را خود برعهده بگیرد، باید با وظایفی مثل مدیریت بخش‌های مختلف IT و همچنین هزینه‌های گوناگون دست‌وپنجه نرم کند. این موضوع علاوه بر آنکه زمان‌بر و پرهزینه است، می‌تواند در سایر فعالیت‌های تجاری نیز اخلال ایجاد کند.
پلن‌های مختلف کولوکیشن، یک بسته جامع برای مشتریان هستند که فوایدی مثل پشتیبانی، امنیت، عدم قطعی برق و اتصال به شبکه را فراهم می‌کنند. حتی پلن‌های ارزان کولوکیشن نیز در مقایسه با هاستینگ داخلی مفیدتر هستند. علاوه‌برآن، کسب‌وکارها با برون‌سپاری هاستینگ، اطمینان حاصل می‌کنند که اطلاعات‌شان در یک محیط مقاوم و قابل‌اطمینان ذخیره شده است.
بنابراین متغیرهای پیش‌بینی‌نشده مثل استخدام نگهبان‌های بیشتر، عملیات پرهزینه تعمیر و نگهداری، جابه‌جایی دفترها یا قطعی برق عملاً از بین خواهند رفت. با استفاده از خدمات مختلف کولوکیشن سرور برای برون‌سپاری نیازهای بخش IT، کسب‌وکارها می‌توانند روی برنامه‌ها و اهداف خود تمرکز کنند و با بهره‌وری بیشتری از منابع بهره بگیرند.

اتصال دائم به شبکه در دیتاسنتر و آپ‌تایم بالا
یک دیتاسنتر از نوع Carrier-Neutral، گزینه‌های متعددی برای اتصال به شبکه را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این قابلیت گسترده برای اتصال، یکی از مزایای کلیدی کولوکیشن محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها به‌خاطر همین اتصال دائم به شبکه است که ترجیح می‌دهند به‌جای ساخت یک مرکز خصوصی، دیتاسنتر خود را به یک شرکت دیگر انتقال بدهند.
فارغ از هزینه‌های ساخت یک مکان فیزیکی برای ذخیره‌سازی خصوصی اطلاعات، ممکن است برای اتصال به شبکه نیز نیاز به کابل‌کشی جدید باشد. این عملیات نیز به نوبه خود می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. علاوه بر آن در یک دیتاسنتر اتصال به اینترنت دچار قطعی نخواهد شد تا زمان آپ‌تایم بسیار بالا باشد.

امنیت فیزیکی و سایبری رخنه‌ناپذیر در دیتاسنتر
یکی از انتظارات کسب‌وکارها در زمان برون‌سپاری بخش IT، حفاظت و نظارت شبانه‌روزی اطلاعات است. ارائه‌دهندگان کولوکیشن با استفاده از پروتکل‌های مدرن در زیرساخت و امنیت سایبری، تلاش می‌کنند تا این به این تقاضای مشتریان خود پاسخ بدهند. می‌توان این‌طور توضیح داد که پروتکل‌ها چندلایه برای امنیت فیزیکی با محل دیتاسنتر آغاز می‌شود: این مراکز معمولاً از دفاتر مرکزی مشتریان فاصله دارند.
علاوه بر آن، تیم‌های پشتیبانی IT که در محل حضور دارند، امنیت دارایی‌های مشتریان را به شکل شبانه‌روزی نظارت می‌کنند و در گزارش هر نوع اختلال به‌صورت پیشگیرانه عمل می‌کنند. سایر تمهیدات امنیت فیزیکی شامل کارت‌های دسترسی الکترونیکی، موانع ورود و خروج وسایل نقلیه، نظارت شبانه‌روزی با دوربین مداربسته، حفاظت و نظارت توسط پرسنل امنیتی، جلوگیری از حمله فیزیکی و سیستم‌های تشخیص و اطفا حریق می‌شود.
دیتاسنترهای کولوکیشن همچنین از پروتکل‌های امنیت سایبری مطابق با تکنولوژی روز استفاده می‌کنند که شامل فایروال‌های نسل جدید و سرویس‌های بک‌آپ قابل مدیریت می‌شود. سیستم‌های پشتیبان‌گیری امکان بازیابی فیزیکی و مجازی اطلاعات را در صورت بروز هرگونه فاجعه فراهم می‌کنند.

پشتیبانی 24ساعته در میزبانی سرور کولوکیشن
بیشتر شرکت‌هایی که از طرح‌های کولوکیشن استفاده می‌کنند، متخصصان فنی خود را بکار می‌گیرند و در مواقع ضروری یا برای نگهداری آن‌ها را به دیتاسنتر می‌فرستند. به همین دلیل و برای جلوگیری از هزینه‌هایی مثل آن، مراکز کولوکیشن از متخصصان مجرب و حرفه‌ای برای پشتیبانی نیاز مشتریان استفاده می‌کنند.

امکان توسعه و ارتقاء طرح‌های کولوکیشن
سرویس‌های کولوکیشن امکان توسعه و ارتقا را در اختیار شرکت قرار می‌دهند. اگر قرار بود این شرکت‌های از زیرساخت‌های داخلی برای میزبانی سرور استفاده کنند، این مقیاس از توسعه‌پذیری هرگز ممکن نمی‌شد. در یک مجموعه دیتاسنتر مخصوص کولوکیشن، امکان توسعه سریع و بی‌وقفه فراهم است. بسیاری از مجموعه‌های بزرگ کولوکیشن، این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کنند تا هر زمان، حجم بیشتری از فضا و منابع داشته باشند.

سرویس کولوکیشن پارسدو، بهترین انتخاب با بیش از 14 سال تجربه
در بخش‌های بالا با میزبانی به‌صورت کولوکیشن، بخش‌های مختلف یک دیتاسنتر و مزایای استفاده از آن آشنا شدید. حالا اگر تصمیم‌تان برای استفاده از این نوع میزبانی سرور قطعی شده، سرویس کولوکیشن پارسدو را پیشنهاد می‌کنیم. شرکت پارسدو با میزبانی صدها سرور در چندین شبکه اختصاصی ایران، آپتایم و کیفیت بالای سرورها را برای کاربران تضمین می‌کند. همچنین امکان تهیه سخت‌افزار با برندهای معتبر و نصب آن توسط متخصصان شرکت فراهم شده است.
همچنین برای مشاوره رایگان میتوانید بعد از عضویت در سایت از طریق ارسال تیکت موارد خود را مطرح بفرمایید.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید