دامنه چیست؟

دامنه چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1625 دسته بندی: دامنه

حضور در اینترنت با هدف افزایش فروش کالا و خدمات، دیگر موضوعی تازه نیست و مدیران کسب و کارها با آن آشنا هستند. اگر شما هنوز هم از غافله کسب و کارهای مجازی جا مانده‌اید، بد نیست بدانید که یکی از اولین اقدام‌ها برای حضور در وب، کسب مالکیت یک دامنه یا دومین است. اما دومین چیست و قرار است چه کاری برایتان بکند؟
در این نوشته سعی داریم به زبانی ساده شما را با دامنه، روش خرید آن، تمدید مالکیت و سایر موارد فنی آشنا سازیم.


دامنه چیست و چگونه می توان یک دامنه جدید ثبت کرد؟
اولین و مهم ترین گام در ساخت یک وب سایت ثبت نمودن دامنه بوده که برای وارد شدن کسب و کار شما به فضای اینترنت انجام دادن این کار امری الزامی است.
اگر به دنبال ثبت یک دامنه جدید هستید با ما همراه باشید تا بتوانید با تمام جوانب آن آشنا شده و در رابطه با این موضوع اطلاعاتی مفید به دست آورید تا با استفاده از آن ها یک دامین مطمئن برای خود بسازید.


دامنه چیست؟
آدرسی منحصر به فردی است که در فضای اینترنت با آن شناسایی می شوید را دامنه یا دامین گویند، یک دامنه عالی دامنه ای است که ساده باشد تا کاربران بتوانند به آسانی وبسایت شما را به وسیله آن پیدا کنند.
داشتن یک دامنه خوب به شما کمک می کند تا کاربران بیشتری بتوانند به وب سایت شما راه پیدا کنند. بخش های تشکیل دهنده هر دامنه شامل موارد زیر می شود:

  • نام دامنه

نام دامنه همان اسمی است که شما آن را انتخاب و تعیین می کنید و تنها در صورتی پذیرفته می شود که مجاز باشد و توسط شخص دیگری از قبل به ثبت نرسیده باشد و اصطلاحا آزاد باشد.

  • پسوند دامنه

پسوند دامنه به دو عامل بستی دارد:

۱. کسب و کار شما

۲. کشوری که در آن سکونت دارید.

زیر دامنه چیست؟
زیر دامنه یا Sub Domain در هر سایت یک بخش از همان وبسایت بوده که در ارتباط با آن، اما دارای عملکردی مجزا است. در واقع نامی که قبل از نام اصلی دامنه سایت قرار گرفته و با یک نقطه از آن فاصله می گیرد، زیر دامنه سایت اصلی را به وجود می آورد. شما می توانید زیر دامنه های زیادی را برای سایت خود بسازید.

پارک دامنه چیست؟
پارک دامین Park Domain به نشان دادن یک وبسایت با چندین دامنه گفته می شود. به عنوان مثال امکان دارد که شما سایت خود را با یک نام، اما دو پسوند نمایش دهید. در این صورت کاربران اگر پسوند سایت شما را فراموش نمایند، می توانند با نام دامنه دیگر به سوی وبسایت شما هدایت شده و به آن دسترسی پیدا کنند.

انواع دامنه
نام دامنه را شما تعیین می کنید، اما پسوندها بر طبق ملیت و کسب و کار تعیین می شوند و بر این اساس دامنه ها به دسته های زیر تقسیم می شوند.

  • Com. کنار نام دامنه وب سایت های عمومی و تجاری فعالیت دارند قرار می گیرند. محبوبترین پسوند وب
  • int. کنار نام دامنه سازمان های بین المللی قرار می گیرند.
  • gov. کنار نام دامنه وب سایت های سازمان های دولتی قرار می گیرند.
  • net. کنار نام دامنه شرکت های ارائه خدمات اینترنتی قرار می گیرد.
  • org. کنار نام دامنه وبسایت های مؤسسات خصوصی غیر تجاری قرار می گیرند.
  • Name. کنار نام دامنه وبسایت های شخصی قرار می گیرند.
  • info. کنار نام دامنه وبسایت های اطلاع رسانی قرار می گیرند.
  • ws. در اغلب موارد در کنار نام دامنه وب سایت های مختلف قرار می گیرند.
  • biz. کنار نام دامنه وبسایت های تجاری قرار می گیرند.
  • travel. کنار نام دامنه شرکت های مسافرتی قرار می گیرند.
  • edu. کنار نام دامنه وب سایت های آموزشی قرار می گیرد.
  • mobi. کنار نام دامنه شرکت های تلفن همراه و خدمات آن قرار می گیرد.

دامنه های ir و انواع آن
همان گونه که قبلا ذکر شد، دامنه ها از دو بخش نام و پسوند تشکیل می شوند، حال آن که هر کشور پسوند ملی مربوط به خود را دارد و در ایران دامنه ها با پسوند ir شناسایی می شوند. این پسوند که مخفف اسم ایران به لاتین است، اگر در کنار نام هر دامنه ای قرار گیرد، آن دامنه ملی محسوب می شود.
پسوند ir منحصرا مربوط به ملیت ایرانی است و تنها افرادی که تابعیت ایران را دارند، مجوز استفاده از این پسوند را دارا هستند. این نوع دامنه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  • .co.ir

این پسوند مناسب شرکت های رسمی به ثبت رسیده در ایران هستند و برای ثبت ارائه مدارک شرکت مورد نیاز است.

  • net.ir.

شرکت های که خدماتی در رابطه با شبکه یا اینترنت ارائه می دهند برای دامنه سایت خود باید از پسوندnet.ir . استفاده کنند. این پسوند نیاز به مجوز رسمی دارد.

  • Org.ir.

به طور معمول این پسوند پس از نام دامین مراکز و مؤسسات علمی آموزشی قرار می گیرد. شرایط ثبت این دامنه ها به این صورت است که این مؤسسات باید حتما روزنامه رسمی ثبت را ارائه دهند و سهام دولتی نیز داشته باشند.

  • ac.ir.

این پسوند مخفف واژه academy است که با ارائه مجوز قانونی در کنار نام مؤسسات آموزش عالی قرار می گیرند.

  • gov.ir.

در دامنه هایی که مربوط به ادارات و سازمان های دولتی از جمله وزارت خانه ها و سه قوه می شوند، معمولا نام در کنار پسوند gov.ir. قرار می گیرد. شرط ثبت این نوع دامنه ها ارائه درخواست نامه رسمی در سربرگ موسسه است.

  • id. ir.

تمامی اشخاص حقیقی ایرانی با ارائه مدارک شناسایی خود، می توانند یک دامنه با این پسوند داشته باشند و منحصرا کسب و کار خود را با آن نمایش دهند.

  • sch.ir.

مؤسسات آموزشی که از وزارت آموزش و پرورش مجوز دارند، می توانند از این پسوند در کنار نام دامنه خود استفاده کنند. شرط ثبت این دامنه ها ارائه مجوز و درخواست نامه کتبی با سربرگ مرکز مذکور است.


متصل کردن دامنه جدید به هاست

برای این که بتوانید اطلاعات سایت اصلی خود را در معرض دید قرار دهید، باید یک دامنه به هاست متصل نمایید. اگر میخواهید تازه دامنه ثبت کنید DNS آن را بر روی ns1.parsdev.net تا ns4.parsdev.net قرار دهید.
تمامی هاست های پارسدو از این نیم سرور استفاده می کنند.

  1. در نخستین گام شما باید DNS های هاست را بر روی دامنه جدید خود منطبق کنید و اجازه دهید که تنظیم شود، برای تنظیم شدن DNS از چند دقیقه تا حداکثر ۲۴ ساعت زمان لازم است.
  2.  پس از آن به راحتی با خرید هاست حرفه ای لینوکس پارسدو به صورت آنی هاست خود را تحویل بگیرید.
     

نام دامنه برای ساخت ایمیل
بعد از خرید هاست برای دامنه شما میتوانید به تعداد دلخواه ایمیل تحت همان دامنه بسازید و تحت وب یا با نرم افزارهای مدیریت ایمیل مانند outlook و Thunderbird از آن استفاده کنید. 

مدیریت دامنه
بعد از ورود به ناحیه کاربری و مشاهده سرویس ها شما میتوانید دامنه جهانی خود را مدیریت کنید، تغییر DNS، ساخت Child Name Server، ققل کردن و آزاد کردن دامنه، تغییر Whois و ... از مزایایی کنترل پنل دامنه پارسدو به شمار میرود.

مالک دامنه
همان گونه که در قسمت نام دامنه نیز به آن اشاره کردیم، اسم هر دامنه، نامی اختصاصی است که تنها توسط یک فرد خریداری می شود و آن فرد مالک آن دامنه و آدرس محسوب می شود. احتمالا برای اکثر شما پیش آمده که نامی را برای خود انتخاب کرده اید و بر حسب تصادف این نام توسط فرد دیگری به ثبت رسیده است. این به آن معنی است که فرد دیگری مالک این دامنه بوده و شما اجازه استفاده از آن را نخواهید داشت.


استعلام مالک دامنه
برای این که در هنگام ثبت یک دامنه با مشکل تکراری بودن یعنی مالکیت دامنه به نام فرد دیگر روبه رو نشوید، باید در ابتدا مالک دامنه را استعلام کنید. یعنی از راه های موجود در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید مالک دامنه را پیدا کنید. با جست و جوی دامنه، در صورتی که قبلا به ثبت نرسیده باشد، می توانید آن را ثبت کنید، اما اگر این نام قبلا به ثبت رسیده باشد و شما اصرار داشته باشید آن را برای دامنه خود برگزینید، می توانید با انجام برخی از راه ها مالک را پیدا کنید و دامنه را از او خریداری نمایید.

از آن جایی که دامنه ها را با مقاصد نمایش یک وب سایت راه اندازی می کنند، این امکان وجود دارد که دامنه مذکور یک ایده راه اندازی وب سایت بوده و پس از مدتی مالک کاملا آن را فراموش کرده باشد. به زبانی ساده تر شما در صورتی که دامنه وب سایت فعالی نداشته باشد، می توانید با کسب نمودن رضایت مالک، آن را برای خود برگزینید. در ادامه راه های دستیابی به این مورد را به شما معرفی خواهیم کرد.

یافتن مالک دامین و بررسی Whois
طبق توضیحات ارائه شده در قسمت فوق، پیش از اطلاع از امکان خرید دامنه باید مالک آن را پیدا کنید. به این منظور شما می توانید با پشت سر گذاشتن مراحل زیر این کار را انجام دهید.

  • در ابتدا شما باید به وب سایت مورد نظر مراجعه کرده و با اطلاع پیدا کردن از فعال بودن این سایت و با کلیک کردن بر روی مواردی از جمله تماس با ما، با مالک وب سایت و دامنه ارتباط برقرار کنید. ) گاهی حتی در سایت اطلاعیه ای جهت فروش دامنه قرار گرفته می شود.)
  • با ثبت هر دامین جدید، ثبت کننده آن اطلاعاتی برای برقراری ارتباط با کاربر اخذ می نماید. گاهی پیش خواهد آمد که این اطلاعات به لیست هویز فروارد می شوند. به این صورت که سوابق هر سایت به شکلی آنلاین در این فهرست ضبط می شوند. لذا، بررسی هویز دامنه در این راستا به شما کمک خواهد کرد. برای این کار شما باید نام دامنه خود را وارد کرده و در لیست مورد نظر نام مالک دامین را جست و جو کنید.( هویز دامین، مالک دامنه، رجیسترار و تاریخ اعتبار دامین را تعیین می نماید. دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند نام مالک و منقضی شدن دامنه را بفهمید.)
  • با پیدا کردن ریجسترار یا ثبت کننده دامنه، می توانید با آن تماس حاصل نمایید یا حداقل ایمیل خود را برای او ارسال کنید و از او تقاضای خرید دامین را نموده و بخواهید که اطلاعات شما را در اختیار مالک قرار دهد.
ثبت دامنه امکان ثبت و تحویل آنی بیش از ۳۳۰ پسوند دامنه جهانی و ملی مانند دامنه .com و دامنه .ir
کنترل پنل مدیریتی کامل و فارسی ثبت در بهترین رجیسترارهای جهان

پیشنهاد دامنه

نامی که برای یک دامنه انتخاب می کنید، باید دارای یک سری ویژگی ها باشد، بنابراین استفاده از نکات زیر برای انتخاب دامنه به شما کمک خواهد کرد:

  • استفاده از پسوندcom بهترین گزینه برای شما محسوب می شود.
  • استفاده از کلمات کلیدی مربوط به فعالیت وب سایت شما
  • نام باید به گونه ای باشد که به راحتی تایپ شود و بتوان آن را تلفظ کرد تا در خاطر باقی بماند.
  • برآورده کردن انتظارات کاربران
  • غیر تکراری و منحصر به فرد باشد.
  • با نام تجاری شما مطابقت داشته باشد.
  • استفاده نکردن از خطوط تیره
  • انتخاب نکردن نام هایی که زمینه های کاری شما را محدود به یک عنوان کند.
  • رعایت نمودن قواعد اولیه ( بین ۳ تا ۶۷ نشانه و شامل حروف، عددها )
  • داشتن دیدی باز و آینده نگرانه جهت انتخاب نام
  • در صورتی که دامنه برای مؤسسات تجاری و سازمان ها انتخاب می شود باید نام آن معرف فعالیتش باشد.
  • استفاده کردن از حروف لاتین
  • انتخاب نامی کوتاه
  • نام انتخابی مخفف نباشد.

نام انتخابی شما در موتورهای جست و جو، تبلیغات و بازاریابی سایت شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت، پس انتخاب یک نام مناسب در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای پیشنهاد نام به شما سایت های فراوانی موجود هستند که شما با مراجعه به این سایت ها، می توانید از نام های پیشنهادی در تصمیمات خود استفاده کنید.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید