چرا باید از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید؟

سرور مجازی
چرا باید از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید؟
تاریخ انتشار: 9 ماه پیش تعداد بازدید: 1122 دسته بندی: سرور

ایجاد بکاپ از سرور فرآیندی است که حفظ داده‌ها و محافظت در برابر از دست دادن اطلاعات در صورت خرابی سیستم را تضمین می‌کند. بدون پشتیبان گیری منظم، خطر از دست دادن فایل‌ها و همچنین اختلال در کل سیستم همواره کسب و کارتان را تهدید می‌کند.


اهمیت بکاپ گیری

لازم است به طور مرتب بکاپ تهیه شود تا در صورت خرابی، داده‌ها به سرعت بازیابی شوند. یک گزینه بهینه برای ذخیره بکاپ، دستگاه‌ها یا سرورهای جداگانه در مکان های مختلف است. این کار محافظت در برابر از دست دادن داده‌ها در صورت بروز بلایایی مانند آتش سوزی یا سیل را هم فراهم می کند.

ذخیره سازی اشیاء ابری (Cloud object storage) می تواند برای ذخیره نسخه های پشتیبان استفاده شود. این یک روش راحت و قابل اعتماد برای ذخیره داده‌ها است که به شما امکان می دهد از هر کجای دنیا به پشتیبان گیری دسترسی داشته باشید. فضای ذخیره سازی ابری دارای درجه بالایی از محافظت از داده‌ها است و ایمنی آنها را تضمین می کند و در صورت نیاز می توان حجم ذخیره سازی را افزایش داد.

 

چرا برای وب سایت و دیتابیس نیاز به بکاپ دارید؟

پشتیبان‌گیری برای وب‌سایت‌ها و دیتابیس ضروری است، زیرا داده‌ها ممکن است به دلیل خرابی سیستم، حملات ویروسی و بدافزار، خطاهای مدیریتی و موارد دیگر از بین بروند یا خراب شوند.

به عنوان مثال در یک وب سایت، پشتیبان گیری امکان بازیابی سریع فعالیت سایت را پس از حمله هکرها یا خرابی سرور فراهم می کند. پشتیبان گیری از پایگاه داده اجازه می دهد تا تمام داده های مهم مانند اطلاعات مشتری، سفارشات، پرداخت‌‎ها و غیره حفظ شوند. پشتیبان گیری امکان بازیابی سریع داده‌‎ها و بازگشت به عملکرد عادی سیستم را فراهم می کند.

دلایل ایجاد پشتیبان عبارتند از:

  • محافظت در برابر از دست دادن اطلاعات

پشتیبان گیری اجازه می دهد تا تمام داده‌های مهم ذخیره شوند و در صورت از بین رفتن یا خرابی داده ها، که می تواند در نتیجه خرابی سیستم، حملات ویروس، آتش سوزی یا سیل باشد، به سرعت بازیابی شوند.

  • انطباق با قانون

اگر یک وب سایت یا پایگاه داده حاوی داده‌های شخصی کاربر باشد، داشتن پشتیبان گیری امکان انطباق با الزامات قانونی برای حفظ و حفاظت از داده ها را فراهم می کند.

  • محافظت در برابر هک

پشتیبان گیری امکان بازیابی سریع عملکرد وب سایت یا پایگاه داده را در صورت هک یا حملات ویروسی فراهم می کند.

  • تست ویژگی‌ها و به روز رسانی‌های جدید

ایجاد نسخه پشتیبان امکان تست را فراهم می کند و اطمینان حاصل می کند که همه ویژگی‌ها بدون آسیب رساندن به نسخه اصلی کار به درستی کار می‌کنند.

  • جلوگیری از downtime

 پشتیبان گیری به جلوگیری از مشکلات وب سایت یا پایگاه داده کمک می کند و خطر از دست دادن مشتریان و درآمد را به حداقل می رساند.

عدم وجود نسخه پشتیبان برای وب سایت یا دیتابیس می تواند منجر به عواقب و مشکلات جدی شود، از جمله از دست دادن داده‌ها، نقض قوانین، خرابی‌های غیرقابل پیش بینی سیستم، از دست دادن اعتبار یک شرکت، خطرات امنیتی و هزینه های بالای بازیابی اطلاعات


انواع بکاپ گیری

چندین نوع پشتیبان وجود دارد. بیایید برخی از رایج ترین آنها را بررسی کنیم:

  • بکاپ گیری کامل - Full Backup

بکاپ گیری کامل یا Full Backup

یک کپی کامل از تمام اطلاعات موجود در وب سایت یا دیتابیس است. پشتیبان‌گیری کامل می‌تواند فضای دیسک زیادی را اشغال کند، اما کامل‌ترین و مطمئن‌ترین نوع پشتیبان‌گیری است. از آنجا که حجم زیادی از اطلاعات باید بکاپ گرفته شود، بار زیادی به شبکه تحمیل شده و با در نظر گرفتن تعداد سرورها ممکن است روی پورت شبکه تاثیر منفی ایجاد نماید.

  • بکاپ گیری افزایشی - Incremental Backup

بکاپ گیری افزایشی یا Incremental Backup

این نوع پشتیبان فقط کپی داده‌هایی است که از آخرین نسخه بکاپ کامل یا افزایشی تغییر کرده‌اند. این امر باعث کاهش زمان مورد نیاز برای ایجاد نسخه پشتیبان و کاهش حجم داده‌های ذخیره شده می‌شود.تهیه یک بکاپ کامل اولیه از پیش شرط‌های بکاپ افزایشی است و بسته به سیاست‌های ذخیره‌سازی، پس از یک دوره زمانی معین ممکن است یک بکاپ کامل دیگر هم تهیه شود.

  • بکاپ گیری تفاضلی - Differential Backup

بکاپ گیری دیفرانسیلی یا Differential Backup

 یک کپی از تمام داده های تغییر یافته از آخرین نسخه بکاپ کامل ایجاد می‌کند. فضای دیسک کمتری را نسبت به یک نسخه پشتیبان کامل، اما بیشتر از یک نسخه پشتیبان افزایشی اشغال می کند.

همچنین دو رویکرد اصلی برای ایجاد پشتیبان‌گیری از فایل‌ها وجود دارد
 پشتیبان‌گیری دستی(برای مثال، قبل از ایجاد تغییرات یا به‌روزرسانی CMS) و پشتیبان‌گیری خودکار.

بکاپ گیری دستی(Manual backup) شامل انتخاب فایل‌های کپی شده توسط کاربر و کپی کردن آن‌ها در یک درایو خارجی یا فضای ذخیره‌سازی ابری است. این روش مستلزم مسئولیت پذیری و توجه کاربر است، زیرا در صورت انتخاب فایل های اشتباه یا ذخیره نشدن صحیح داده‌ها، خطا یا از دست دادن داده‌ها ممکن است رخ دهد.

بکاپ گیری خودکار(Automatic backup) یک رویکرد راحت‌تر و قابل اعتمادتر است که فرآیند پشتیبان گیری را خودکار می‌کند. برای این کار می‌توان از نرم افزارهای خاص یا ابزارهای داخلی سیستم عامل استفاده کرد. پشتیبان گیری خودکار چندین مزیت نسبت به پشتیبان گیری دستی دارد. در مرحله اول، زمانی که فرآیند پشتیبان گیری به طور خودکار در پس زمینه اجرا می شود، در زمان کاربر صرفه جویی می کند. دوم این که، پشتیبان‌گیری‌ها به طور منظم و قابل اطمینان‌تر ایجاد می‌شوند و خطر از دست رفتن داده‌ها را در صورت خرابی سیستم به حداقل می‌رسانند.

هر نوع پشتیبان مزایا و معایب خاص خود را دارد. انتخاب یک نوع خاص به نیاز کاربر، منابع موجود و معماری فنی وب سایت یا پایگاه داده بستگی دارد.

 

نحوه راه اندازی ایجاد بکاپ

ابزارهای زیادی برای ایجاد پشتیبان از داده‌ها وجود دارد که می توان از آنها در کامپیوترها، سرورها و در فضای ابری استفاده کرد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • ابزارهای سیستم عامل داخلی (Built-in OS tools):

اکثر سیستم عامل ها دارای ابزارهای پشتیبان داخلی هستند، مانند Time Machine برای macOS، پشتیبان گیری و بازیابی ویندوز، یا rsync برای لینوکس.

  • برنامه‌های پشتیبان‌گیری از داده‌های شخص ثالث(Third-party data backup programs)

مانند Acronis True Image، EaseUS Todo Backup، Paragon Backup & Recovery، و بسیاری دیگر.

  • خدمات ابری(Cloud services)

مانند Google Drive، OneDrive، Dropbox، و iCloud، و همچنین ارائه دهندگان ابر، امکان ایجاد پشتیبان‌گیری خودکار در سرورهای ابری را فراهم می‌کنند.

  • پلاگین‌ها(Plugins):

اگر می خواهید از سایت وردپرس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، می توانید افزونه هایی مانند All-in-One WP Migration، BackWPup، UpdraftPlus Backup WordPress Plug را نصب کنید.

  • ذخیره سازی شبکه(Network storage):

ذخیره‌سازی شبکه مانند NAS (Network-Attached Storage)  یا  SAN (Storage Area Network) امکان ذخیره و ایجاد خودکار پشتیبان بر روی دیسک‌های شبکه را فراهم می کند.

  • پشتیبان‌گیری در حافظه خارجی(Backing up to external storage):

از هارد دیسک‌های خارجی، درایوهای فلش USB، کارت‌های SD و سایر رسانه‌های خارجی می‌توان برای ایجاد نسخه پشتیبان استفاده کرد. این یک راه راحت و مقرون به صرفه برای ذخیره اطلاعات مهم است.

صرف نظر از ابزار انتخابی، مهم است که به طور منظم از داده‌ها نسخه پشتیبان تهیه کنید و لاگ‌ها را برای وجود خطا بررسی کنید. 
 

راهکارهای پشتیبان‌گیری از سرور در پارسدو

پارسدو برای کاربران سرور مجازی راهکارهای متنوعی برای تهیه بکاپ در نظر گرفته است و همواره به کاربران پیشنهاد می‌کنیم از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان در جایی به غیر از سرور‌ و نگه داری کنند.

قابلیت بکاپ کامل و اسنپ شات در سرور مجازی پارسدو
 

بکاپ کامل:

در زمان سفارش سرور مجازی در بخش منابع گزینه «تعداد بک آپ» وجود دارد که می‌تواند عددی بین 0 تا 10 انتخاب شود. البته در طول دوره سرویس هم از قسمت ارتقای منابع می‌توان تعداد بک آپ را کم یا زیاد کرد. قابلیت بکاپ کامل،  از سرور یک کپی کامل بر روی فضای ابری پارسدو ذخیره می‌کند، این فضا از دیسک سرور مجازی  جدا بوده و از مقدار دیسک کاربر استفاده نمی‌شود.

انتخاب تعداد بکاپ از سرور مجازی در پارسدو

بکاپ کامل از سرور مجازی پارسدو

استفاده از بکاپ زیرساختی پارسدو:

بازیابی اطلاعات سرور مجازی در صورت وجود بک آپ زیرساختی توسط پارسدو هم ممکن است.در این حالت کاربر از طریق محیط کاربری سرویس اضافه «بازیابی اطلاعات سرور مجازی حذف شده» را خریداری می‌نماید، همکارانم در بخش مربوطه بررسی می‌کنند اگر بکاپ زیرساختی موجود باشد  آن را بازگردانی می‌نمایند، البته ممکن است آی پی جدیدی به سرور مجازی تخصیص داده شود. اگر هم بکاپ موجود نبود مبلغ به موجودی حساب کاربر بازگردانده خواهد شد.

بازیابی بکاپ زیرساختی سرور مجازی پارسدو

اسنپ شات:

 وقتی قرار است آپدیتی بر روی سیستم انجام دهید که ممکن است به سرور صدمه وارد کند می توانید از اسنپ شات استفاده کنید. اما فراموش نکنید که snapshot یک نسخه کپی کامل از اطلاعات هارد دیسک شما نیست که پس از پاک شدن حافظه و یا از بین رفتن زیر ساخت بتوان ماشین را کاملا بازگردانی کرد.

قابلیت اسنپ شات در سرور مجازی پارسدو

هاست Backup - فضای پشتیبان:

هاست بک آپ پارسدو بر روی سرورهای سری Storage با دیسک‌های Enterprise میزبانی می شوند.
با دسترسی FTP، کنترل پنل دایرکت ادمین و پهنای باند وسیع و نامحدودی که وجود دارد به راحتی می‌توان صد‌ها گیگابایت اطلاعات را به صورت آنلاین ذخیره کرد.

پارسدو هم اکنون با داشتن بیش از ۲۰۰ ترابایت Storage آماده ارائه سرویس در ایران و آلمان است؛ امکان ارائه پروتکل سازگار با Amazon S3,FTP,Sftp و... وجود دارد
 

هاست Backup - فضای پشتیبان
پارسدِو با داشتن صدها ترابایت سرور بک آپ و پورت های شبکه وسیع این امکان را برای مشتریان محترم فراهم کرده است که در هر ساعت شبانه روز بدون نگرانی از داده های حجیم خود بر روی سرورهای شرکت نسخه پشتیبان تهیه بفرمایند.

با استفاده از نرم افزارهای بسیاری که برای تهیه بک آپ بر روی FTP وجود دارند به صورت دوره‌ای و منظم از اطلاعات خود به صورت خودکار بر روی سرورهای ما نسخه پشتیبان تهیه بفرمایید.اگر از کنترل پنل دایرکت ادمین استفاده می‌کنید کافیست پس از تهیه این سرویس بکاپ  سناروی مورد نظر را در اختیار همکارانم در پشتیبانی بگذارید تا تنظیمات را انجام دهند.

نتیجه

بکاپ گیری ابزاری مهم برای محافظت از داده‌ها و اطمینان از ایمنی آن در صورت خرابی‌هایی مانند خرابی هارد، حملات ویروس، خطاهای کاربر، رویدادهای غیرمنتظره و بسیاری دلایل دیگر است. به کاربران توصیه می‌شود که به طور منظم از داده‌های ضروری نسخه پشتیبان تهیه کرده و آنها را در یک فضای ذخیره سازی امن ذخیره کنند.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید