اوبونتو چیست؟

سرور مجازی
اوبونتو چیست؟
تاریخ انتشار: 6 ماه پیش تعداد بازدید: 379 دسته بندی: لینوکس

ویندوز و macOS امروزه به طور گسترده به عنوان سیستم عامل‌های محبوب شناخته می‌شوند. با این وجود، محبوبیت لینوکس به طور پیوسته در حال افزایش بوده و نه تنها در بین توسعه دهندگان بلکه در میان مصرف کنندگان متوسط نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگر می‌خواهید VPS راه اندازی نموده یا یک سیستم عامل رایگان را امتحان کنید، لینوکس یک انتخاب عالی است. توزیع‌های مختلفی مانند فدورا، دبیان و CentOS را دارد که به شما امکان می‌دهد یکی را انتخاب کنید که مناسب نیازهای شما باشد.
 


سیستم‌عامل‌هایی که به‌عنوان distro خلاصه می‌شوند، سیستم‌عامل‌هایی هستند که مبتنی بر کرنل لینوکس هستند که بدون شک اوبونتو یکی از محبوب‌ترین آنها است. می‌توان از Ubuntu روی کامپیوترهای شخصی،  وی پی اس و سرورهای اختصاصی استفاده کرد.

اوبونتو به‌عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز، به کاربران این امکان را می‌دهد که کد خود را تغییر داده، چندین نسخه ایجاد کنند و سفارشی‌سازی‌ها را آزادانه و بدون نیاز به هزینه لایسنس توزیع نمایند.
 

اوبونتو چیست؟

اوبونتو یک سیستم عامل محبوب رایگان و متن‌باز مبتنی بر لینوکس است که می‌توانید از آن در کامپیوتر یا سرور مجازی استفاده کنید.
اوبونتو در سال 2004 توسط یک شرکت بریتانیایی به نام  Canonical معرفی شد. این توزیع  مبتنی بر Debian  است که در آن زمان نصب آن دشوار بود. در نتیجه، اوبونتو به عنوان یک جایگزین کاربر پسندتر پیشنهاد شد.

Canonical به عنوان مدیر اوبونتو مسئول انتشار یک نسخه جدید اوبونتو هر شش ماه یکبار است و  همچنین سرورهای میزبانی را برای انجمن اوبونتو فراهم می‌کند و به مردم در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا در آزمایش باگ‌های نرم‌افزاری، پاسخ به سؤالات و ارائه پشتیبانی فنی به صورت رایگان مشارکت کنند.

در این مطلب  بررسی می‌کنیم که اوبونتو چیست و به چند دلیل محبوبیت آن می‌پردازیم، همچنین تفاوت بین اوبونتو و لینوکس را بررسی خواهیم کرد.
 

تفاوت اوبونتو با  لینوکس چیست؟

لینوکس خانواده‌ای از سیستم عامل‌های مبتنی بر کرنل لینوکس است که امکان برقراری ارتباط بین قطعات سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم می‌کند.

لینوکس بر پایه یونیکس است و بر اساس کرنل لینوکس ساخته شده است. در سال 1991 منتشر شد و برای سرورهای وب، کنسول‌های بازی، سیستم های embed شده، دسکتاپ و کامپیوترهای شخصی در دسترس است. که شامل نسخه‌های مختلف به نام توزیع است.

اوبونتو یک توزیع لینوکس بر پایه دبیان است. برای رایانش ابری، سرورها، دسکتاپ‌ها و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) مناسب است. تفاوت اصلی بین لینوکس و اوبونتو این است که اولی یک خانواده سیستم عامل مبتنی بر یونیکس می‌باشد، در حالی که اوبونتو یک توزیع لینوکس است.

وی پی اس لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی اوبونتو در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

چرا اوبونتو اینقدر محبوب است؟

به نقل از  وب سایت رسمی اوبونتو، این توزیع پرکاربردترین پلتفرم workstation لینوکس در جهان است. در ادامه شش دلیل را توضیح خواهیم داد که چرا اوبونتو هم برای کامپیوترها و هم برای سرورها محبوب است.

کاربرپسند بودن

اوبونتو از محیط‌های دسکتاپ لینوکس برای رابط کاربری خود استفاده می‌کند. از Ubuntu 17.10، گنوم پیشفرض است. گنوم صفحه را با توضیحات شلوغ نکرده و از آیکن‌ها برای تسهیل ناوبری استفاده می‌کند.

به‌طور پیش‌فرض، گنوم پانل Activities را در تسک‌بار سمت چپ دارد.

پنل Activities در اوبونتو

کنترل‌ها در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارند.

سشکنترل در بالا سمت راست دسکتاپ اوبونتو

نمای کلی برنامه‌ها را می توان با کلیک کردن روی دکمه شبکه در گوشه سمت چپ پایین صفحه مشاهده کرد.

نمای کلی برنامه ها در اوبونتو

ناوبری سیستم آسان شده است زیرا تمام عناصر پیکربندی و برنامه از صفحه اصلی قابل دسترسی هستند.


امنیت قوی

اوبونتو متن‌باز است و توسط اعضای انجمن خود تحت بررسی و بازبینی مداوم قرار می‌گیرد. در نتیجه، هر گونه آسیب پذیری امنیتی را می‌توان به سرعت شناسایی و از بین برد. به طور کلی، توزیع‌های لینوکس در مقایسه با سایر سیستم عامل‌ها دارای نقص‌های امنیتی کمتری هستند.

علاوه بر این، اوبونتو از AppArmor استفاده می‌کند، یک تقویت‌کننده کرنل که نحوه رفتار برنامه‌ها را محدود نموده و منابع آن‌ها را محدود می‌کند. زمانی کار می کند که پروفایل هایی را در کرنل وارد کرده باشید.

این شامل فایل‌های متنی حاوی قوانین دسترسی برای هر برنامه است. AppArmor می تواند گستره نقض امنیتی را کاهش دهد زیرا برنامه ها مجوزهای نامحدود ندارند.

علاوه بر این، تعدادی از اقدامات امنیتی اوبونتو پشتیبانی می‌کند، مانند نصب خودکار به‌روزرسانی‌های امنیتی، استفاده از sudo به جای کاربر root لینوکس، پیاده‌سازی رمزهای عبور پیچیده، راه‌اندازی سرور VPN، پیکربندی فایروال با استفاده از ufw و فعال کردن iptables.

گزینه‌های نرم افزار بیشتر

اکثر برنامه‌های محبوب macOS و Windows مانند Slack، Spotify و Firefox برای کاربران لینوکس هم در دسترس هستند و می‌توانند از طریق Ubuntu Software Center نصب شوند. حتی اگر نمی‌توانید برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید، به احتمال زیاد یک جایگزین با کیفیت در دسترس است. به عنوان مثال، Libre Office به خوبی Microsoft Office کار می‌کند.

گزینه‌های نرم افزاری بیشتر در اوبونتو
گزینه دیگری که می توانید به غیر از Ubuntu Software Center استفاده کنید Snapcraft است.این برنامه توسط Canonical ایجاد شده و حاوی بسته‌های نرم افزاری متن‌باز و اختصاصی است که برای سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس در دسترس است. یکی از مزیت‌های اصلی اسنپ کرافت این است که از دیمن snapd استفاده می‌کند که به طور خودکار برنامه‌ها را بررسی و آپدیت می‌نماید.

حریم خصوصی پیشرفته

درست مانند هر سیستم عامل دیگری، اوبونتو سیاست حفظ حریم خصوصی داده‌های خود را دارد. چهار اصل اساسی وجود دارد که اوبونتو از نظر پردازش اطلاعات شخصی از آنها پیروی می‌کند:

  • اوبونتو اطلاعات شخصی را درخواست نمی‌کند مگر اینکه واقعا برای اهداف قانونی به چنین اطلاعاتی نیاز داشته باشد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی کاربران خود را به جز ارائه محصولات و خدمات به مشتریان خود، پیروی از قانون و محافظت از حقوق خود با هیچکس به اشتراک نمی‌گذارد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کند مگر اینکه برای عملکرد خدمات، ارائه محصولات، پیروی از قانون یا محافظت از حقوق آن لازم باشد.
  • اوبونتو همچنین برخی از اطلاعات سخت افزاری و داده‌های مکان و مصرفی را جمع آوری می‌کند. با این حال، شما همیشه می‌توانید آن را از انجام این کار منع کنید. به عنوان مثال، خدمات موقعیت مکانی را می‌توان از طریق تنظیمات Privacy مانند تصویر زیر، غیرفعال کرد.

تنظیمات Privacy  در اوبونتو

عملکرد سریع و چابک

اوبونتو منبع فشرده (resource-intensive) نیست و بر روی دستگاه‌های ارزان قیمت به راحتی کار می‌کند. رابط پیش فرض می‌تواند با کمتر از 1 گیگابایت رم اجرا شود. علاوه بر این، بسیاری از محیط‌های دسکتاپ اوبونتو حتی سبک‌تر هستند. به عنوان مثال، لوبونتو می تواند بر روی سیستم‌هایی با حداقل 512 مگابایت رم اجرا شود.

در مقایسه با آن ویندوز و macOS به منابع بسیار بیشتری نیاز دارند (macOS Big Sur و Windows 11 برای اجرا به حداقل 4 گیگابایت رم نیاز دارند) به این دلیل است که این سیستم‌عامل‌ها دارای رابط‌های کاربری (UI)  با منابع سنگین هستند که ویژگی‌های پیشرفته در آنها گنجانده شده است.

رایگان

اوبونتو یک سیستم عامل متن‌باز رایگان است که می‌توانید از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. شما همچنین می توانید سورس کد آن را به دلخواه تغییر دهید، تا کنون پروژه‌های متعددی بر اساس اوبونتو وجود دارد.

در مقایسه، macOS و Windows سیستم عامل های closed-source هستند. برای استفاده از ویندوز، باید یک کامپیوتر همراه با آن بخرید یا لایسنسی بخرید که از 139 دلار به ازای هر لایسنس شروع می‌شود. در همین حال، macOS برای خرید در دسترس نیست  و از قبل روی دستگاه‌های مک نصب شده است.


نتیجه

در حالی که توزیع‌های مختلف لینوکس به صورت آنلاین در دسترس هستند، محبوبترین آنها اوبونتو است که یک سیستم عامل رایگان و متن‌باز می‌باشد.

شش دلیل برای محبوبیت اوبونتو:

  1. کاربر پسند بودن – اوبونتو رابط کاربری ساده و شهودی دارد.
  2. امنیت قوی – اوبونتو از AppArmor و اقدامات امنیتی پیشرفته برای جلوگیری از نفوذ استفاده می‌کند.
  3. گزینه های نرم افزاری بیشتر – اوبونتو تعداد زیادی برنامه کاربردی دارد که می‌توانید نصب کنید، که بسیاری از آنها منحصر برای سیستم عامل در دسترس هستند.
  4. حفظ حریم خصوصی پیشرفته –  اوبونتو سیاست حفظ حریم خصوصی داده‌ها را تضمین می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تنظیمات حریم خصوصی را سفارشی کنند.
  5. عملکرد چابک – رابط پیش‌فرض اوبونتو کمتر از 1 گیگابایت رم استفاده می‌کند. بنابراین، سیستم عامل بر روی دستگاه های ارزان قیمت کار می‌کند.
  6. رایگان – اوبونتو یک توزیع رایگان لینوکس متن‌باز است.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا در مورد اوبونتو بیشتر بدانید. سیستم عامل Ubuntu در مخزن سرور مجازی پارسدو موجود است و کاربران می‌توانند بدون نیاز به پشتیبانی، سیستم عامل خود را به این توزیع محبوب تغییر دهند. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات مطرح کنید.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید