IaaS چیست؟

سرور مجازی
IaaS چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1114 دسته بندی: عمومی

فاکتورهای مختلفی که مدتهای زیادی در دیتا سنتر خودتان به آنها دسترسی داشتید مانند پردازش، فضای ذخیره و شبکه، امروز در ابر یا Cloud در اختیار شما است.. با ادامه این مقاله همراه ما باشید.


رایانش ابری (Cloud Computing) تنها یک مبحث یکپارچه برای عرضه و فروش محصول در بازار نیست بلکه مجموعه ای از خدمات است که هدفشان برطرف کردن نیازهای مختلف IT در یک سازمان است.

یکی از خدمات عرضه شده توسط ابر Infrastructure-as-a-service است که دسترسی به منابع مجازی سازی شده ی رایانش را برای یک سازمان بر روی بستر اینترنت فراهم می کند. IaaS یکی از چند نوع اصلی از خدمات ابری در کنار موارد Software-as-a-service  و Platform-as-a-service است.


در مدل IaaS، ارائه کننده سرویس به صورت سوم شخص میزبان قطعات سخت افزاری، سیستم عامل و نرم افزارها و سرورها و سیستم های ذخیره سازی مشتریان می شود که به صورت نسبتا کاملی خودکار است. در برخی موارد، ارائه کنندگان خدمات IaaS اموری مانند مدیریت وظایفی از قبیل نگهداری سیستم، بک آپ گیری از اطلاعات و بررسی تداوم تجارت را نیز به عهده دارند.

سازمانهایی که از IaaS استفاده می کنند می تواند از پلن های آماده سازی شخصی خدمات زیرساخت بهره ببرند و هزینه ی این خدمات را به نسبت میزان استفاده آنها از سرویسها پرداخت کنند. در برخی موارد ارائه کنندگان سرویس هزینه را از مشتریان بر پایه تعداد ماشین مجازی های استفاده شده در بازه زمانی خدماتشان دریافت می کنند.

 

IaaS – PaaS – SaaS

IaaS هم مانند دیگر خدمات رایانش ابری دسترسی به منابع برپایه IT ایجاد می کند که در محیطی  مجازی سازی شده قرار دارند و راه اتصال آن نیز از طریق کانالی عمومی مانند اینترنت است. اما IaaS به شما دسترسی ای به اجزای مجازی سازی شده ارائه می دهد که به وسیله آن می توانید پلتفرم خودتان را روی آن بسازید، به جای آنکه بر روی دیتا سنتر خودتان این کار را انجام دهید.
تفاوت IaaS با PaaS مشخص است و نباید این دو را با هم اشتباه بگیرید. PaaS یکی از دیگر خدمات ابری است که به ارائه دهندگان سرویس اجازه می دهد تا پلتفرمهایشان را به مشتریان برای استفاده های: توسعه، اجرا و یا مدیریت اپلیکیشن های تجاری عرضه کنند بدون آنکه نیازی به ساخت و نگهداری زیرساخت های لازم برای نرم افزارهای مورد نظرشان داشته باشند.
همچنین IaaS با SaaS نیز متفاوت است، مدلی از توزیع نرم افزار که ارائه کنندگان سرویس برای مشتریان خود اپلیکیشنهایی را با هدف ارائه دسترسی به آنها از طریق بستر اینترنت میزبانی می کند.


ظرف کلی خدمات IaaS که به مشتریان عرضه می شود از میان چندین سرور مختلف و شبکه متفاوت که به طور معمول در دیتا سنترهای مختلف توزیع شده است و توسط ارائه کنندگان ابر خریداری و راه اندازی شده ارائه می گردد.
منابع IaaS می توانند به صورت تکی یا چند نفره به مشتریان اجاره داده شوند. منظور از چندگانه استفاده ی همزمان چند مشتری از منابع است در حالی که ممکن است سیستم هرکدام کاملا جداگانه باشد. بیشترین استفاده از IaaS در مورد ذکر شده است که راهی معمول برای ارائه دسترسی به زیر ساخت است که هم بسیار کارامد و هم مقیاس پذیر است و هم اینکه امکان کاهش هزینه های رایانش ابری را نیز به همراه دارد.
بر خلاف مورد فوق، سیستم های تک اجاره ای به منظور سرویس دهی به مشتریانی وجود دارند که نیاز مبرم به جدا بودن سیستم خود دارند و پذیرش هزینه بالاتر برایشان مساله ای نیست. سیستم های تک اجاره ای تقریبا حالتی شبیه به خدمات میزبانی سنتی دارند که یک شرکت ارائه دهنده سوم شخص به شما فضایی را در دیتا سنتر خود اجاره می دهد، اما یک سیستم تک اجاره ای از مزایای خاص ابر نیز بهره می برد که از جمله آنها می توان به مقیاس پذیری و دسترسی به پلتفرم های مختلف تکنولوژی اشاره کرد که صرفا خدمات میزبانی قادر به ارائه آنها نیست.


مزایای تجاری IaaS

پلتفرمهای IaaS دسترسی لازم را به منابعی با مقیاس پذیری بالا ایجاد می کنند که در صورت نیاز امکان تنظیم (افزایش،کاهش) ظرفیت آنها وجود دارد. این قابلیت مدلی ایده آل برای شرکت هایی ایجاد می کند که در فصل های خاص با ترافیک بالایی از درخواست ها مواجه هستند که به موجب آن نیازمند منابع سیستمی بالایی نسبت به روزهای عادی خود هستند. همچنین مدل ذکر شده می تواند یک مدل مناسب برای شرکت های کوچک و متوسط درحال رشد نیز باشد که با رشد بیشتر نیازمند تغییر منابع سخت افزاری دارند. مقیاس پذیری و چابکی بیشتر، از جمله المان های اصلی در زمینه IaaS است. همچنین کاهش هزینه ها نیز مورد دیگری است که در انتخاب IaaS بسیار تاثیر گذار خواهد بود. با انتقال زیرساخت IT به ابر می توانیم از هزینه های اولیه بسیار زیاد و همچنین هزینه های مربوط به عملیات به طور چشم گیری کم کنیم.
در استفاده از کلاد بایستی با دقت مصرفتان را مانیتور کنید و از استفاده بهینه و کارامد اپلیکیشن ها از منابع سیستمی خود اطمینان حاصل کنید. به این دلیل که در دنیای دقیق IaaS شما چه از منابع بهینه استفاده کنید و چه مصرف بیش از حد نیاز داشته باشید هزینه ی یکسانی پرداخت خواهید کرد.
یکی دیگر از مزایای IaaS انعطاف پذیری به لحاظ موقعیت جغرافیایی است. سازمانها می توانند به خدمات IaaS به صورت مجازی از هر جایی که اینترنت وجود داشته باشد دسترسی پیدا کنند.
همچنین مزایای دسترسی نیز مورد دیگری است که بسیار مهم است. از آنجایی که ارائه دهندگان ابر بر روی چندین جایگاه مختلف به صورت همزمان اتکا می کنند، پس دیگر مشکل single point of failure وجود نخواهد داشت. همچنین این ارائه کنندگان تشکیلات خود را به صورتی توزیع شده قرار می دهند تا زمان تاخیر را نیز بدون در نظر گرفتن مکان مشتری کاهش دهند.

بررسی و مقایسه SaaS، PaaS و IaaS
در این مطلب، تفاوت‌های کلیدی بین IaaS، PaaS و SaaS، ویژگی‌های کلیدی، مزایا و معایب، موارد استفاده، تفاوت‌های کلیدی و مثال‌ها را بررسی خواهیم کرد. همچنین درباره زمان استفاده از هر سرویس برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه برای کسب و کار خود بحث خواهیم کرد.

اپلیکیشن های IaaS

شما می توانید از IaaS در امور مختلفی استفاده کنید. اما بر اساس مقاله ای در همین زمینه به صورت کلی چهار دسته بندی وجود دارد که برای آنها از IaaS استفاده می کنند:

بازرگانی دیجیتال:
تقریبا تمامی کسب و کارها با قطعی اینترنت دچار مشکل می شوند، اما باید مد نظر داشت که تجارت دیجیتال بسیار بیشتر تحت تاثیر این چنین مشکلاتی قرار می گیرد. از همین رو یکی از مهمترین و بیشترین ترافیکهای بر روی IaaS مربوط به تجارت دیجیتال است. تجارت دیجیتالی شامل موارد مختلفی است مانند: دیجیتال مارکتینگ، تجارت الکترونیک، مدیریت منابع مشتریان، نرم افزار به عنوان سرویس SaaS، خدمات داده و اپلیکیشن های اینترنت اشیا.

پروژه هایی نیازمند چابکی و سرعت:
بسیاری از سازمانها پروژه های برپایه IT دارند که نیازمند چابکی زیادی هستند. پروژه هایی مانند: توسعه اپلیکیشن های سریع، پروتوتایپینگ، آزمایش و دیگر پروژه هایی که نیازمند انعطاف پذیری نیز هستند. در ضمن باید مد نظر داشت پروژه هایی با چنین قابلیتهایی که نیازمند زیرساخت های اضطراری هستند معمولا بر روی IaaS اجرا می شوند.

جایگزینی دیتا سنتر:
در بسیاری از سازمانها IaaS به آرامی درحال جایگزین کردن زیر ساختهای دیتا سنتری است. در چنین حالتهایی IaaS اصولا به شکل همان محیط مجازی سازی داخل سازمانی استفاده می شود و شرکتها معمولا با محیط های توسعه و تولید اپلیکیشن های با اهمیت کمتر وارد این حوزه می شوند تا بتوانند اعتماد و تجربه مناسبی را کسب کنند.

رایانش دسته ای:
این مورد را می توان کوچکترین دسته ی استفاده از IaaS نامید. در چنین حالتی IaaS به عنوان جایگزینی برای پردازش های سنگین و سنتی استفاده می شود. اپلیکیشن های rendering، انکود Video، مدلینگ و شبیه سازی، آنالیز عددی و آنالیز داده از موارد مختلف استفاده در این دسته هستند.

چالش های استفاده از IaaS

درست مانند هر نوع دیگری از خدمات کلاد، IaaS یا پلتفرم به عنوان سرویس نیز دارای چالش ها و مخاطرات مربوط به خودش است که سازمانها بایستی به آنها اشراف داشته باشند.
در میان مخاطرات موجود، تهدیدات سایبری از مهمترین خطرات محسوب می شوند. محافظت از داده ها در فضای ابر وابستگی بسیار زیادی به امنیت زیرساخت ارائه دهنده سرویس دارد. در صورت عدم رعایت امنیت ماشین های مجازی ممکن است آنها در معرض تهدیدات امنیتی قرار گیرند.
برخی از این آسیب پذیری ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات حقوقی و قانونی برای شرکت مذکور شوند. به این دلیل که با عدم رعایت مسائل امنیتی ممکن است شرکت یا سازمانهای صنعتی، مالی و یا پزشکی با مشکل در سرویس دهی و یا از دست رفتن فایلهایشان روبرو شوند که می تواند بسیار حساس و غیر قابل بازگشت باشد.
نهایتا به این نکته اشاره کنیم که ارائه خدمات IaaS برای سرویس دهندگان نیز می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. به این دلیل که شرکت هایی مانند Microsoft، Amazon و Google با ارائه سرویس های خود بازار را در این زمینه به طور کلی در دست دارند و از همین رو شرکتهای کوچک می بایست در پلن ها و استراتژی های خودشان تغییرات عمده ای ایجاد کنند.
اما جدای تمامی چالش ها، باید اشاره کنیم که IaaS به طور واضح در حال رشد است و می تواند راهکاری بسیار انعطاف پذیر، سریع و از نظر مالی مقرون به صرفه برای شرکت ها و سازمانها باشد.

 

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید