مقایسه VDI، RDP و RDS - راهکارهای ریموت دسکتاپ

سرور مجازی
مقایسه VDI، RDP و RDS - راهکارهای ریموت دسکتاپ
تاریخ انتشار: 6 ماه پیش تعداد بازدید: 503 دسته بندی: لینوکس

ریموت دسکتاپ فناوری مدرنی است که افراد را برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها و برنامه‌ها به workplace متصل می‌کند. اما این فناوری می‌تواند برای اکثر کاربرانی که هیچ پیشینه فنی ندارند گیج کننده باشد. به همین دلیل این موضوع را به زبان ساده توضیح خواهیم داد. در این مطلب، فناوری‌ VDI ، RDP و RDS را با هم مقایسه می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چه هستند، چرا استفاده می‌شوند؟


VDI چیست؟

مخفف Virtual Desktop Infrastructure است، یک ماشین مجازی (VM) را به هر کاربر اختصاص می‌دهد. VM بر روی یک سیستم عامل میزبانی شده در مرکز داده، یا روی یک سرویس ابری اجرا می‌شود. هر کاربر یک دسکتاپ اختصاصی دارد که به طور کامل از سایر کاربران جدا شده است. این جداسازی، حقوق مدیریت کاملی را برای اجرای برنامه‌ها بدون خطر انتشار بدافزار در شبکه فراهم می‌کند. منابعی مانند CPU، حافظه و فضای دیسک نیز می‌توانند بر اساس نیاز کاربر تخصیص داده شوند. ماشین‌های مجازی توسط یک کارگزار remote desktop connection مدیریت می‌شوند که جلسه هر کاربر را به ماشین مجازی خود لینک می‌کند. 

VDI چیست؟

VDI  در مقابل remote desktop دارای مزیت جداسازی داده‌های محرمانه است که امنیت را افزایش می‌دهد. اما دارای یک راه‌اندازی پیچیده است که به متخصصان فناوری اطلاعات برای استقرار و نگهداری نیاز دارد.

VDI ترکیبی از سخت افزار، نرم افزار و پیکربندی شبکه است که اجازه می‌دهد دسکتاپ‌های مجازی (virtual desktops) و سرورهای مجازی (virtual servers) بین کاربران نهایی توزیع شوند. آنها می‌توانند از هر نقطه از شبکه به ماشین مجازی خود دسترسی پیدا کنند.

RDP  چیست؟

RDP  مخفف Remote Desktop Protocol است که توسط مایکروسافت به عنوان یک پروتکل ارتباطی شبکه توسعه یافته است.  RDP پایه‌ای است که RDS و VDI بر روی آن اجرا شده و کار می‌کنند. دستورات و رابط کاربری گرافیکی را بین سرور و کلاینت منتقل می‌کند. 
بزرگترین نقطه قوت RDP سازگاری آن با سرورهای میزبان VPS است که می‎تواند میزبانی قابل اعتماد و قابل تنظیم را ارائه دهد. شما می‌توانید بین حساب‌های RDP اشتراکی و سرورهای RDP ادمین یکی را انتخاب کنید، ما سرورهای Admin RDP را به شدت توصیه می‌کنیم. به عنوان مثال شما می توانید یک سرور RDP (VPS) با نسخه ویندوز دلخواه در حالی که RDP از قبل روی سرور شما فعال شده است، دریافت کنید. ما همچنین دسترسی کامل به administrator را می‌دهیم که به شما امکان می‌دهد VPS خود را مطابق میل خود سفارشی کنید. با انجام همه این کارها، سرور RDP خود را به طور فوری دریافت خواهید کرد و می توانید به محض اتمام خرید، استفاده از آن را شروع کنید.

RDS چیست؟

RDS مخفف Remote Desktop Services است که یکی از ویژگی‌های سرور مایکروسافت ویندوز است که به کاربران امکان می‌دهد از راه دور از طریق یک رابط گرافیکی به دسکتاپ ویندوز متصل شوند. کاربر کلاینت RDS را نصب کرده و سرور، سیستم عامل ویندوز سرور را اجرا می کند. RDS قبل از سال 2008 به نام  terminal services معرفی شد.
مزیت Microsoft RDS هزینه کمتر لایسنس است زیرا تنها یک نصب(installation) وجود دارد. امنیت نیز بالا و استقرار و نگهداری ساده است که نیازی به پیشینه فنی ندارد. با این حال، اتصال از طریق ماشین‌های مجازی مشترک انجام می‌شود که می‌تواند نقض مقررات داده در برخی کشورها تلقی شود.

RDS چیست؟

RDS چگونه کار می‌کند؟

دستگاه کلاینت به RDS client نیاز دارد و سرور RDS برای اتصال از راه دور به یک یا چند ترمینال سرور به سیستم عامل ویندوز سرور نیاز دارد. (گفتیم که RDS را قبلا Terminal Server می‌نامیدند). همه عملیات در سمت سرور انجام می‌شود، نه در ماشین کاربر.

راستش فرقی نمی‌کنند. در واقع، RDP معروف (Remote Desktop Protocol) یک نوع متمایز از سرویس ریموت دسکتاپ است که به دلیل عملکرد عالی، محبوبیت قابل توجهی در بین کاربران دارد. در ادامه به طور مختصر به پروتکل Remote Desktop Protocol خواهیم پرداخت.

 

شباهت‌های  VDI با RDP و RDS

شباهت آنها در مورد تجربه کاربری است زیرا آنها به یک ریموت دسکتاپ وارد می‌شوند و از منابع سرور استفاده می‌کنند. ماشین لوکال کاربر، فاقد (data load) یا خطرات امنیتی است.

در مقایسه VDI با RDP و RDS مهم نیست که قهرمان شما  کدام پروتکل باشد. همه آنها اتصال از راه دور را ممکن می‌کنند تا کارمندان بتوانند از خانه کار کنند و در عین حال به داده‌های شرکتی که روی سرورها میزبانی شده است دسترسی داشته باشند و عملکرد آنها تا آنجا که به کاربر مربوط می‌شود از نظر سرعت و تاخیر تقریبا مشابه است.

VDI و  Remote Desktop ممکن است موضوع بحث برای مبتدیان فناوری باشد، اما باید بدانید که تجربه کاربری هر دو یکسان است. نکته اصلی که باید در مورد مقایسه  VDI با Remote Desktop در نظر گرفت این است که Remote Desktop به یک سرور ویندوز محدود می‌شود، اما VDI می تواند سیستم عامل‌ها و برنامه‌های متعدد را مدیریت کند.

فرض کنید یک سازمان را اداره می‌کنید و معضل مقایسه  VDI با Remote Desktop  را دارید. در این صورت، باید بدانید که با Remote Desktop، کارمندان شما (مبتدی یا غیر مبتدی) می‌توانند به برنامه‌ها و منابع یکسان دسترسی داشته باشند. برای توسعه دهندگان شما که تنظیمات و استقرارهای پیچیده را مدیریت می کنند، VDI گزینه بهتری است.

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی RDP و SSH را به آن خواهید داشت.
خرید vps در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.


مقایسه کامل VDI با RDP و RDS

تفاوت بین VDI با RDP و RDS به تنظیمات فنی برمی گردد. VDI دقیقا مانند RDP مبتنی بر کلاینت‌های ویندوز است، اما RDS بر روی سرور ویندوز ساخته شده است.
VDI روش مدرن ریموت دسکتاپ کانکشن در نظر گرفته می‌شود که در آن کاربران دسکتاپ شخصی سازی شده با ویژگی‌های سفارشی سازی کامل دارند، در حالی که RDS یک روش قدیمی است که از سرور پر از منابعی استفاده می‌کند که توسط یک Admin مدیریت و بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. با این حال، RDP پروتکل اساسی است که اتصال از راه دور را در هر سیستمی امکان پذیر می‌کند. برای بررسی تفاوت‌ها، باید به جزئیات بپردازیم:

  • سازگاری با سیستم عامل

VDI انعطاف پذیری سیستم عامل‌ها را دارد و هر کاربر می‌تواند سیستم عامل خود از جمله iOS، Mac یا حتی اندروید را داشته باشد. RDP هم به خوبی با Mac OSX، iOS و اندروید سازگار است، اما RDS محدود به سرور ویندوز است.

✅از نظر انعطاف پذیری سیستم عامل، VDI و RDP هر دو عملکرد خوبی دارند.

  • تعداد سرورها

VDI به اندازه تعداد کاربران از سرور استفاده می‌کند، اما RDP و RDS اغلب بر روی یک سرور منفرد مستقر می‌شوند و به بسیاری از کاربران خدمات ارائه می‌دهد.

✅ RDP از نظر تعداد سرورها، دست بالا را دارد.

  • مقیاس پذیری

VDI دارای محدودیت‌های سخت‌افزاری است که اجازه نمی‌دهد اتصالات (connections) از تعداد معینی تجاوز کنند، در حالی که RDP و RDS نامحدود به نظر می‌رسند.

✅RDP در نبرد با  VDI، مقیاس پذیرتر است.

  • سهولت مدیریت

VDI یک سیستم پیچیده است و دانش فنی برای مدیریت سیستم مورد نیاز است. در حالی که RDP و RDS دارای یک پیکربندی گام به گام ساده هستند که حتی کاربران بدون دانش فنی نیز می‌توانند آن را تنظیم کنند. با این حال، در محیط های چند کاربره، راه اندازی ممکن است مشکل باشد، که به راحتی می توان با منابع آنلاین فراوان عیب یابی کرد.

✅RDP از نظر مدیریت راحت‌تر از VDI است.

  • تخصیص منابع

VDI سیستم تخصیص منابع بهتری را ارائه می‌دهد که در آن کاربری که بیشترین نیاز را دارد بیشترین دریافت را هم خواهد داشت. اما RDP و RDS به یک سیستم تخصیص یکپارچه متصل هستند که در آن منابع تقریبا به طور مساوی بین کاربران بدون توجه به نقش آنها در شبکه تقسیم می‌شود.

✅VDI یک سیستم تخصیص منابع هوشمندتر را در رقابت با RDP ارائه می‌دهد.

  • انعطاف پذیری دستگاه

VDI دارای ویژگی Bring Your own Device (BYoD) است که به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را (تلفن، تبلت، لپ تاپ یا PC) انتخاب کنید. RDP بر روی دستگاه‌های تلفن همراه نیز ارائه می‌شود، اما RDS از آنجایی که فقط روی ویندوز سرور اجرا می‌گردد به PC محدود شده است.

✅هر دو نرم افزار انعطاف پذیری دستگاه را به کاربران VDI و RDP ارائه می‌دهند.

  • سفارشی سازی دسکتاپ

VDI دو نوع دسکتاپ دارد، پایدار (persistent) و غیر مداوم (non-persistent)، که در ویژگی شخصی سازی متفاوت هستند. نوع دائمی به کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و برنامه های کاربردی سفارشی داشته باشد، در حالی که نوع غیر مداوم یک دسکتاپ تصادفی را از pool اختصاص می‌دهد.
از طرف دیگر، RDP و RDS این ویژگی را به کاربران ارائه نمی‌دهند و همه آنها آماده هستند که از یک دسکتاپ اختصاص داده شده با برنامه‌های عمومی از پیش بارگذاری شده استفاده کنند. دسکتاپ مبتنی بر یک VM مشترک session-based است.

✅VDI از نظر سفارشی سازی دسکتاپ در مقایسه با RDP دست بالا را دارد.

  • اتصال به اینترنت

VDI دارای قابلیت همگام‌سازی است که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت آفلاین کار کنند و فقط زمانی که دوباره آنلاین هستند، داده‌ها را sync کنند، در حالی که RDP و RDS به اتصال اینترنت همیشه روشن نیاز دارند. در غیر این صورت، کاربران نمی‌توانند متصل شده و کار کنند.

✅ VDI از نظر اتصال به اینترنت انتخاب بهتری را ارائه می‌دهد که به نفع کاربران به نظر می‌رسد.

  • هزینه کلی

VDI یک نمونه مجازی را با برنامه‌ها و داده‌های جداگانه به هر کاربر ارائه می‌دهد. این امر تهیه اشتراک و لایسنس است که به راحتی می تواند بر اساس تعداد کاربران جمع شود. هزینه‌های سخت افزاری و اداری نیز قابل توجه است.
از طرف دیگر، RDP رایگان است زیرا از نسخه XP یکی از ویژگی‌های ویندوز بوده و فقط باید در تنظیمات ویندوز فعال شود.
RDS به یک نمونه از سرور ویندوز نیاز دارد که روی یک سرور نصب شده باشد و همه کاربران از طریق RDP وارد همان سرور می‌شوند. تعداد کاربران تنها به قدرت سخت افزار اصلی(underlying hardware) محدود می‌شود.

✅RDP اقتصادی‌ترین گزینه است.

 

موارد استفاده اصلی VDI  و RDP چیست؟

در این بخش، موارد استفاده از VDI و RDP را مورد بحث قرار خواهیم داد تا بتوانید یکی از بهترین موارد را انتخاب کنید:

  • کاربردهای اصلی VDI

با استفاده از VDI، همه کاربران یک پلتفرم اختصاصی دارند که می‌توانند آن را تغییر دهند. administrator می‌تواند خط‌مشی‌هایی را تعیین کند و تصمیم بگیرد چه چیزی را می‌توان تغییر داد و چه چیزی در بین سیستم‌های مجازی مختلف رایج است. با VDI، کاربران محیطی شبیه به مایکروسافت ویندوز 10 خواهند داشت.

  • کاربردهای اصلی RDP

به طور کلی، RDP برای سازمان‌هایی با چندین کاربر که به تعداد برنامه‌ها، سرویس‌ها و منابع یکسانی نیاز دارند، مناسب‌تر است. پیاده‌سازی و مدیریت RDP نسبت به VDI ساده‌تر است، اگرچه کمبودهایی در سفارشی‌سازی وجود دارد. کاربران متعددی که منابع سرور را به اشتراک می‌گذارند ظرفیت و هزینه‌های سربار(overhead) را به حداقل می‌رساند، اما به مشکلات برنامه کمک می‌کند.

نتیجه

VDI انتخاب ایمن‌تری برای پیاده‌سازی‌های پیچیده‌تر از فرم‌های چند کاربره است و دسکتاپ‌ها و نرم‌افزارهای مجازی را به‌طور مستقل برای جلوگیری از مشکلات سازگاری فراهم می‌کند. با این حال، باید به هزینه و دشواری بالای پیاده سازی و نگهداری VDI توجه شود.


VDI یا RDP کدام برای شما مناسب است؟

پاسخ صادقانه این است که بستگی به نیازهای کسب و کار و بودجه شما دارد. با این حال، RDP باید انتخاب اصلی شما باشد زیرا رایگان و برای همه سیستم‌های ریموت دسکتاپ مورد نیاز است.

فرض کنید تعداد قابل توجهی کاربر دارید که از برنامه‌های عمومی استفاده می‌کنند و به همان قدرت محاسباتی نیاز دارند. در آن صورت، سرمایه گذاری در RDS ایده خوبی است زیرا هزینه کلی لایسنس، منابع و مدیریت کمتر خواهد بود.

اما اگر انواع مختلفی از کاربران دارید که هر کدام از برنامه‌های خاص با منابع محاسباتی متفاوت استفاده می‌کنند، VDI ممکن است انتخاب بهتری باشد. آن چیزی که کاربران از نظر منابع و سفارشی‌سازی نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد.

در هر حال برای اکثر کاربران، RDP برای پاسخگویی به خواسته‌های آنها برای یک تجربه ریموت دسکتاپ قابل اعتماد و سریع کافی است. 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید