نگاهی به ابونتو ۲۰۲۲ و ویژگی های آن

سرور مجازی
نگاهی به ابونتو ۲۰۲۲ و ویژگی های آن
تاریخ انتشار: 1 سال پیش تعداد بازدید: 3716 دسته بندی: لینوکس

در این مقاله با برخی از ویژگی‌های اوبونتو نسخه پایدار 22.04 آشنا خواهید شد. آخرین نسخه Canonical برای این سیستم عاملUbuntu 22.04 Jammy Jellyfish است. تاریخ انتشار اوبونتو 22.04 در 21 آوریل 2022 بود. این یک نسخه LTS یا با پشتیبانی طولانی مدت است، مدلی که Canonical  فقط هر دو سال یکبار منتشر می کند و تا پنج سال به پشتیبانی آن ادامه می دهد.


Ubuntu 22.04

در این مقاله، ما قصد داریم برخی از ویژگی‌هایی را که بیش از همه در مورد آنها هیجان‌زده هستیم، مرور کنیم و بسیاری از تفاوت‌های بین Jammy Jellyfish و نسخه قبلی LTS اوبونتو، Focal Fossa را پوشش دهیم.  
در ادامه با بررسی برخی از تغییرات پیش رو همراه باشید.

به عنوان یک کاربر اوبونتو، توصیه می شود از آخرین نسخه پشتیبانی طولانی مدت استفاده کنید. این نسخه ها تکرارهای آزمایش شده، پایدار و ایمن سیستم عامل محبوب اوبونتو Canonical هستند که البته به صورت رایگان نیز عرضه می شوند. هنگام تغییر به جدیدترین نسخه LTS، می توانید با اطمینان سیستم خود را ارتقا دهید.
مورد ذکر شده را با نسخه‌های موقت اوبونتو مقایسه کنید، مانند: 21.10 Impish Indri - که ذاتاً از نسخه‌های کوتاه‌ مدت و پایدارتر اوبونتو هستند که توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها می‌توانند از آن برای آزمایش ویژگی‌های آینده مورد انتظار در نسخه هایLTS  استفاده کنند. مانند هر نسخه LTS دیگری، اوبونتو 22.04 Jammy Jellyfish تا سال 2027 پشتیبانی رسمی 5 ساله دریافت خواهد کرد.

سرور مجازی ابونتو یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی root را به سرور خواهید داشت.
خرید سرور مجازی ابونتو در ۴ موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.


در نسخه جدید اوبونتو تغییرات کمی صورت گرفته است و البته این سیستم عامل به همان اوبونتو قدیمی که سال‌ها به آن اعتماد داشتید وفادار مانده است.  
در زیر به برخی از ویژگی های جدید در نسخه آخر Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish اشاره می کنیم:

Wallpaper

به عنوان اولین موردی که به چشمتان خواهد آمد تصویر زمینه است. ابونتو همانند نسخه های پیشین به طراحی تصویر زمینه با قالب رنگی یکسان ادامه داده است. در زیر نمونه این تصاویر را می بینید:

 

 

GNOME 42.0

اوبونتو 22.04 با  GNOME 42.0 عرضه شده است. البته، شما همچنان انتخاب خود را برای دانلود  Kubuntu، Lubuntu، Xubuntu  و تعداد زیادی از طعم‌های دیگر را خواهید داشت.
 نسخه جدید گنوم تنظیمات بهتری از نظر رنگ ها و تم ها از جمله تم تیره دارد. تم تیره جدید در برنامه‌های دسکتاپ بیشتر استقبال می شود و از استاندارد رنگ‌هایی پیروی می‌کند که منطقی‌تر هستند.
گنوم 42 همچنین از libadwaita و GTK 4 استفاده می کند، بنابراین انتظار داشته باشید که اوضاع کمی متفاوت به نظر برسد. جدیدترین نسخه گنوم یک ابزار جدید اسکرین شات و ویرایشگر متن را معرفی می کند.
همچنینYaru یک تم پیش‌فرض برای لینوکس اوبونتو است که توسط جامعه کاربر توسعه یافته است. نسخه جدید تم Yaru GTK  با یک گزینه جدید برای انتخاب رنگ برجسته وجود خواهد داشت.

ابزار به‌روزرسانی نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌ها، اکنون شامل تب Ubuntu Pro می‌شود که از آنجا می‌توانید سه ایستگاه را به حساب اوبونتو خود اضافه کنید، به علاوه برخی ویژگی‌های دیگر را برای آسان‌تر کردن امورتان در زمان استفاده از اوبونتو 22.04 می توانید به آن اضافه نمایید.

ابزار جدید Screenshot

یکی دیگر از ویژگی هایی که به احتمال زیاد مورد تشویق مخاطبان وسیع تری قرار می گیرد، ابزار اسکرین شات تازه طراحی شده ای است که با دسکتاپ گنوم عرضه می شود.

روش جدید به روز رسانی فریمور

برای سال‌ها، مرکز نرم‌افزار در اوبونتو به‌روزرسانی فریمور را انجام داده است. با انتشار اوبونتو 22.04، یک برنامه رابط کاربری گرافیکی جدید رونمایی شده است که در واقع فقط یک قسمت بیرونی برای ابزار خط فرمان fwupd است.  این یک گام درست در جهت کاربر پسند بودن و شفافیت ظاهری بیشتر برای آپدیتهای سیستمی است.

Ubuntu Installer  جدید

قسمت نصب برای اوبونتو 22.04 کمی متفاوت به نظر می‌رسد، زیرا خود نصب‌کننده در واقع به صورت کامل اصلاح شده است. ظاهر بسیار مدرن و شیک‌تری نسبت به قبل دارد و در عین حال نمایانگر سادگی اوبونتو است. این Installer با استفاده از کیت توسعه  UI Flutter Google ایجاد شده است.

Loading Screen جدید ابونتو

 

 

افزایش وسعت پشتیبانی از Raspberry Pi

اوبونتو 22.04 جدید از مدل های Raspberry Pi با حداقل 2 گیگابایت رم پشتیبانی می کند، چیزی که با استفاده از zswap  میسر شده است.

PHP 8.1

اوبونتو 22.04 به PHP 8.1 ارتقا داده است. این بیشتر برای توسعه دهندگان وب که دوست دارند به زبان PHP برنامه نویسی کنند، مرتبط است.
Jammy Jellyfish به کدنویس ها امکان دسترسی آسان به جدیدترین رابط های پی اچ پی را می دهد، بنابراین آنها می توانند با فناوری همیشه در حال تغییر وب همگام شوند.


OpenSL 3.0

استاندارد جدیدی برای OpenSSL در سپتامبر 2021 منتشر شد. این نسخه جدید در اوبونتو 22.04 موجود است که امنیت را در رمزگذاری و همچنین حملات man in the middle بر روی سیستم عامل جدید افزایش می دهد.

Ruby 3.0

برنامه نویسان روبی قطعا خوشحال خواهند شد که بدانند Ubuntu 22.04 ارتقاء به Ruby 3.0 را انجام داده است. نسخه ای که به طور رسمی در سال 2020 منتشر شد.

Golang 1.18

زبان برنامه نویسی Go به سرعت دنیای فناوری را فراگرفته است.  Canonical این را تشخیص داده و Golang 1.18 را در آخرین نسخه سیستم عامل خود، Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish، گنجانده است.

Python 3.10.0

نسخه 3.10.0 پایتون به صورت پیش فرض با اوبونتو 22.04 همراه است. با این حال، مثل همیشه، این بدان معنا نیست که نمی‌توانید هر نسخه پایتون را که برای نیازهای برنامه‌نویسی خود مناسب می‌دانید، نصب کنید.

Grub 2.06

نسخه جدیدی از grub وجود دارد که به خودی خود چندان قابل توجه نیست، اما ممکن است روی برخی از کاربرانی که سیستم بوت دوگانه دارند، از جمله ویندوز یا سایر توزیع‌های لینوکس، تأثیر بگذارد.
Grub 2.06 به طور خودکار سایر نصب های سیستم عامل را بررسی نمی کند و آنها را به منوی بوت اضافه نمی کند.

GCC 11

همانطور که انتظار می رفت نسخه 11 کامپایلر GCC با اوبونتو 22.04 عرضه شده است..

Mesa 22

انتشار اوبونتو 22.04 شامل یک کتابخانه گرافیکی جدید Mesa 22 است.
 Mesa  یک کتابخانه گرافیکی نرم افزار متن باز است و شامل درایورهای OpenGL و Vulkan و همچنین سایر مشخصات API گرافیکی است.

Kernel 5.15

Kernel 5.15 با بسیاری از ویژگی های جدید همراه خواهد بود که شامل یک درایور سیستم فایل NTFS جدید به نام NTFS3 می شود. این امر اوبونتو 22.04 را با درایوهای فرمت شده برای درایوهای NTFS ویندوز سازگارتر می کند.
یک سرور SMB درون هسته ای جدید اشتراک گذاری فایل سریعتر و ویژگی های بیشتری را برای سرورهای سامبا فراهم می کند که در اکوسیستم ترکیبی لینوکس و انواع دیگر سیستم عامل ها ایده آل است.
البته پشتیبانی سخت افزاری جدید از CPU ها و GPU های AMD، تراشه M1 اپل، پردازنده های Intel Alder Lake و سایر سخت افزارها به همراه ویژگی ها و بهبودهای مختلف دیگر نیز در این هسته گنجانده شده است.

Ubuntu Pro

آخرین نسخه‌های اوبونتو 22.04 دارای یک اعلان برای ورود به سیستم هستند و از کاربر می‌پرسند که آیا مایلند Ubuntu Pro را فعال کنند یا خیر. خوشبختانه، گزینه ای به عنوان «Don’t remind me again» برای خاموش کردن این پیام وجود دارد.
Ubuntu Pro  در طول تاریخ یک برنامه پشتیبانی برای مشتریان AWS بوده است. اما اکنون به نظر می رسد که Ubuntu Pro ممکن است در آینده با اوبونتو Advantage نیز پیوند بخورد.
Ubuntu Pro همچنین به کاربر امکان دسترسی به Livepatch (نصب به روز رسانی های امنیتی بدون نیاز به راه اندازی مجدد) و نگهداری امنیتی طولانی را می دهد.

صحبت پایانی

اگرچه تاریخ انتشار اوبونتو 22.04 تنها دو سال جدیدتر از نسخه قبلی LTS است، فناوری به سرعت در حال حرکت است و پیشرفت های زیادی انجام شده است. در حالی که بیشتر این تغییرات در سطح زیرین انجام می شود، اوبونتو 22.04 ظاهری جدید دارد و احساس روان تر بودن حتی برای معمولی ترین کاربران نیز غیرقابل انکار است.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید