متدولوژی‌های استارت آپ | اجایل (Agile)

سرور مجازی
متدولوژی‌های استارت آپ | اجایل (Agile)
تاریخ انتشار: 5 ماه پیش تعداد بازدید: 377 دسته بندی: عمومی

متدولوژی چابک یک رویکرد مدیریت پروژه است که شامل تقسیم پروژه به فازها و تاکید بر همکاری و بهبود مستمر است. توانایی ایجاد و پاسخ به تغییر و  راهی برای مقابله و در نهایت موفقیت در یک محیط نامطمئن و متلاطم است. داشتن دانش کدنویسی و دانستن نحوه استفاده از روش Agile برای اجرای پروژه‌های استارتاپی بسیار مهم است.


استراتژی‌ها، تکنیک‌ها، ساختار. پس از تاسیس هر نهاد جدید، چه تیمی از افراد باشد و چه یک سازمان، ضروری است، به خصوص زمانی که ریسک بالا باشد. برای مثال، دنیای استارتاپ‌ها را در نظر بگیرید، جایی که تنها 10 درصد از آنها در سال اول کسب‌وکار خود زنده می‌مانند. برای این شرکت‌های جدید، انواع مختلفی از روش‌ها و چارچوب‌ها وجود دارد که می‌توانند نه تنها برای بقای خود، بلکه برای رشد موفقیت‌آمیز در  دنیای بی‌رحم تجارت اتخاذ کنند.

اگر در زمینه فناوری کار کرده باشید، ممکن است عبارات اسکرام (Scrum)، بازخورد(feedback)، بک لاگ  (Backlog) یا اسپرینت (sprint) را شنیده باشید، و همه از  متدولوژی اجایل (Agile) سرچشمه می‌گیرند.متدولوژی اجایل یکی از روش‌های مدیریت پروژه است که از زمان ایجاد در سال 2001 تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است و در اینجا می‌توانید با مبانی، معنا و شاخه‌های شناخته شده آن آشنا شوید.

متدولوژی اجایل (Agile) چیست؟

وقتی کلمه agile را می‌شنوید، مترادف‌هایی که به ذهنتان خطور می‌کند ممکن است چابک، تطبیق پذیر، سریع، یا اکتیو باشد و همانطور که این کلمات نشان می‌دهد، این فلسفه برای مدیریت پروژه بر تکرارها و بهبود مستمر و تدریجی محصول تمرکز می‌کند و به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا با دادن وزن بیشتر در معادله و همچنین اولویت بندی با نیازها و خواسته‌های ارباب رجوع و مشتریان سازگار شوند. ارتباط مداوم بین همه اعضای تیم، تقسیم و غلبه بر همه مسئولیت‌ها.

اجایل (Agile) و دواپس(DevOps) دو متدولوژی توسعه نرم افزاری هستند که بیشترین استفاده را دارند. با وجود شباهت‌ها و تفاوت‌های فراوان، هدف یکسانی دارند که ایجاد محصول کارآمد و سریع است.

خاستگاه  Agile

با گذشت بیش از نود سال استفاده از متدولوژی  Waterfall ، استراتژی‌ای که هنری فورد در خودروسازی با خط مونتاژ ایجاد کرد، پیشرفت تکنولوژی باعث شد این روش هم ناکارآمد و هم قدیمی شود. به همین دلیل است که گروهی متشکل از هفده نماینده که در برنامه‌نویسی و توسعه کار می‌کردند، تصمیم گرفتند تغییری ایجاد کنند و نتیجه این بحث و تلاش مانیفست اجایل شد.

این هفده متخصص توسعه و برنامه‌نویسی، که به عنوان Agile Alliance شناخته شدند، فهرستی از ارزش‌ها و اصولی را ایجاد کردند که به آنها آموزش می‌داد، چگونه از این رویکرد به بهترین نحو استفاده کنند. هم ارزش‌ها و هم اصول، فلسفه‌ای از باورها هستند که بر نقش مشتری و پاسخگویی و برآوردن نیازهای او با نرخ گردش سریع تمرکز دارند.

ارزش‌های اجایل

از آنجایی که این یک روش جدید برای توسعه پروژه بود، آنها معیارهایی برای مقایسه روش‌های گذشته با نحوه ایجاد تغییرات در آینده داشتند:

  1. افراد و تعاملات بر روی فرآیندها و ابزار
  2. نرم افزار کار بر روی مستندات جامع
  3. همکاری مشتری بر سر مذاکره قرارداد
  4. پاسخ به تغییر در پیروی از یک برنامه

ممکن است متوجه شوید که این مقادیر بیشتر نشان دهنده یک ارگانیسم سازگار و در حال تکامل است، به لطف ورودی و بازخورد مشتری، که از گیر کردن یا راکد شدن محصول جلوگیری می‌کند. مداوم در حال توسعه و دستخوش تغییرات جزئی است. محصول قرار نیست در خلاء باقی بماند؛ برعکس، تغییر هم ارزش دارد و هم تشویق می‌شود تا با نیازهای مشتریان به روز بماند.

اصول اجایل

علاوه بر ارزش‌هایی که در مانیفست توضیح داده شده است، جزئیات بیشتری را به فلسفه چابک اضافه کرده‌اند:

  1. بالاترین اولویت ما جلب رضایت مشتری از طریق تحویل زودهنگام و مستمر نرم افزارهای ارزشمند است.
  2. از نیازهای تغییر استقبال کنید، حتی در اواخر توسعه. فرآیندهای اجایل تغییر را برای مزیت رقابتی مشتری مهار می‌کنند.
  3. نرم افزار کار معیار اولیه پیشرفت است.
  4. نرم افزار کار را به طور مکرر، از چند هفته تا چند ماه، با اولویت به مقیاس زمانی کوتاه تر، تحویل دهید.
  5. افراد تجاری و توسعه دهندگان باید روزانه در طول پروژه با یکدیگر همکاری کنند.
  6. پروژه ها را حول افراد با انگیزه بسازید. به آنها محیط و حمایت لازم را بدهید و برای انجام کار به آنها اعتماد کنید.
  7. کارآمدترین و موثرترین روش انتقال اطلاعات به تیم توسعه و درون آن، گفتگوی چهره به چهره است.
  8. فرآیندهای اجایل توسعه پایدار را ترویج می‌کنند. حامیان مالی، توسعه دهندگان و کاربران باید بتوانند به طور نامحدود یک سرعت ثابت را حفظ کنند.
  9. توجه مداوم به برتری فنی و طراحی خوب، چابکی را افزایش می‌دهد.
  10. سادگی – هنر به حداکثر رساندن مقدار کار انجام نشده – ضروری است.
  11. بهترین معماری‌ها، نیازمندی‌ها و طرح‌ها از تیم‌های خودسازمان‌دهنده (self-organizing) پدید می‌آیند.
  12. در فواصل زمانی منظم، تیم در مورد چگونگی موثرتر شدن فکر ، سپس رفتار خود را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

اگرچه Agile Alliance بیشتر بر روی مدیریت پروژه برای نرم افزار متمرکز بود که به ویژه پس از مطالعه اصول مشهود است، روش Agile می تواند برای همه انواع مدیریت پروژه به عنوان یک فلسفه اساسی استفاده شود.
همانند بخش ارزش‌ها که بر مشتریان، کارگران فردی، بازخوردها و تغییرات افزایشی تمرکز می‌کند، بخش اصول مانیفست بیشتر بر اساس، پایه‌گذاری می‌شود و در عین حال اهمیت همکاری روزانه، پشتیبانی و ارتباط بین اعضای تیم، پروژه را توضیح می‌دهد. مدیران و بالاترین و کیفیت همیشه رو به بهبود محصول مورد نظر.

چگونه استارت آپ ها از Agile برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند؟

به لطف مانیفست اجایل، متخصصان متدولوژی‌های دیگری را معرفی کردند که همان باورها را حفظ می‌کردند، بر اساس آنها ساخته می‌شدند و آنها را به روش‌های عملی اجرا می‌کردند. دو نمونه از متدولوژی های رایج که مبتنی بر Agile هستند، اسکرام و کانبان نام دارند.
 

اسکرام (Scrum)

اسکرام چیست؟

با روش اسکرام، یک تیم تحت رهبری اسکرام مستر در تکرارهای کوتاهی که یک تا چهار هفته طول می‌کشد، با هم کار خواهند کرد. این تکرارهای کوتاه اسپرینت نامیده می‌شوند و اسکرام مستر با برگزاری جلسات اسکرام روزانه و ارائه بازخورد از پیشرفت، روحیه و ارتباط آنها حمایت می‌کند. ابزار دیگری که در کمربند ابزار آنها وجود دارد، برد اسکرام (scrum board) است، که یک نمایش بصری است که به تیم اجازه می‌دهد تا ببیند که محصول عقب مانده چه چیزی را برای اسپرینت فعلی به پایان برساند.

تمرکز پشت مدیریت یک پروژه با اسکرام، نرخ گردش مالی سریع و بهبود مداوم است.

کانبان (Kanban)

کانبان چیست؟

در حالی که اسکرام کاملا در مورد اسپرینت است، کانبان ایدئولوژی است که به یک جریان کاری مداوم که به مراحل تقسیم می‌شود اعتقاد دارد. آنها نه تنها در عقیده خود در زمان متفاوت هستند، بلکه در مورد ایده نقش‌ها نیز اختلاف نظر دارند. در کانبان هیچ کدام وجود ندارد زیرا وظایف آنها بیشتر بر روی تابلویی استوار است که به سه دسته تقسیم می‌شود: برنامه ریزی شده، در حال انجام و انجام شده.

تجسم یکی از جنبه‌های مهم Kanban است زیرا دید و دسترسی آسان به پروژه را فراهم می‌کند. شیوه‌های کانبان همچنین قصد دارند با کاهش وظایف در حال انجام و اجرای یک حلقه بازخورد ثابت، کارایی را به حداکثر برسانند.

علیرغم اینکه Scrum و Kanban تفاوت‌های خود را دارند، عناصر اساسی مدیریت پروژه Agile را به اشتراک می‌گذارند و اصول و دستورالعمل‌های خاص خود را دارند که مشابه مانیفست Agile است.

اگر امروزه می‌خواهید در یک حرفه فناوری کار کنید، درک عناصر اساسی و برخی از روش‌های مختلف ابزاری که در Agile یافت می‌شوند، مهم است با توجه به اینکه به طور مثال بیش از ۷۰ درصد استارتاپ‌های آمریکایی از آن استفاده می‌کنند.  


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید