تفاوت بین Agile و DevOps

سرور مجازی
تفاوت بین Agile و DevOps
تاریخ انتشار: 5 ماه پیش تعداد بازدید: 542 دسته بندی: عمومی

اجایل (Agile) و دواپس(DevOps) دو متدولوژی توسعه نرم افزاری هستند که بیشترین استفاده را دارند. با وجود شباهت‌ها و تفاوت‌های فراوان، هدف یکسانی دارند که ایجاد محصول کارآمد و سریع است. بسیاری از شرکت‌های فناوری از متدولوژی‌های Agile و DevOps پیروی می‌کنند تا برنامه‌ها را به موقع و با رضایت بیشتر مشتری توسعه دهند.


در حالی که هر دو روش به شدت به چرخه عمر توسعه نرم افزار (SDLC) کمک می‌کنند، بسیاری از مردم هنوز در مورد تفاوت بین آنها سردرگم هستند. در این مطلب، Agile و DevOps را به تفصیل بررسی می‌کنیم و تفاوت های آنها را با مقایسه‌ای مختصر توضیح می‌دهیم. 
 

اجایل (Agile) چیست؟

Agile یک رویکرد تکراری برای SDLC است که در اوایل دهه 2000 به وجود آمد. از آن زمان، شرکت‌های فناوری به دلیل کاربرد آن در هنگام برخورد با پروژه‌های پیچیده، بر آن تکیه کرده‌اند. متدولوژی اجایل بر مشتریان و ذینفعان تمرکز دارد و شامل همکاری نزدیک با مشتریان و تحویل مداوم نرم افزار یا محصول است.

بررسی agile

اصول اصلی متدولوژی اجایل شامل موارد زیر است:

  • توسعه تکراری (Iterative Development): پروژه‌های اجایل به تکرارهای کوچک یا دوره‌های 7 تا 30 روزه تقسیم می‌شوند. هر تکرار منجر به افزایش محصول می‌شود.
  • برنامه‌ریزی تطبیقی (Adaptive Planning): اجایل نیازمندی‌های در حال تکامل را در طول عمر پروژه ارتقا می‌دهد و در زمان شما برای ایجاد یک برنامه دقیق در ابتدا صرفه‌جویی می‌کند.
  • همکاری با مشتری (Customer Collaboration): تیم‌های اجایل مشتریان و ذینفعان را در طول توسعه درگیر  نموده و بازخورد را تشویق می‌کنند تا محصول نهایی نیازهای آنها را برآورده کند.
  • بهبود مستمر (Continuous Improvement): متدولوژی اجایل یادگیری و پالایش مداوم را ترویج می‌کند. پس از هر تکرار، تیم‌ها در مورد فرآیند و عملکرد خود فکر می‌کنند تا با توجه به بازخورد، زمینه‌های بهبود را شناسایی نمایند.
  • تیم‌های خودسازمان‌دهنده (Self-Organizing Teams): تیم‌های اجایل معمولا متقابل و خودسازمانده هستند، به این معنی که می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه وظایف خود را انجام دهند.
وی پی اس یک ماشین مجازی کامل است که بسیاری از تیم‌های Devops از آن استفاده می‌کنند.
خرید وی پی اس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

دواپس (DevOps) چیست؟

کلمه DevOps ترکیبی از دو کلمه Development و Operations است. DevOps به یک تیم اجازه می‌دهد تا کل چرخه توسعه نرم افزار از جمله توسعه، تست، راه اندازی و عملیات را مدیریت کند. این به بهبود ارتباط بین توسعه‌دهندگان، تیم تضمین کیفیت و مدیران سیستم کمک می‌کند تا بتوانند محصولی کارآمد ایجاد کنند.

متدولوژی‌های DevOps به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا به چرخه‌های تحویل سریع‌تر، کاهش زمان ورود به بازار، بهبود کیفیت محصول و رضایت مشتری بهتر دست یابند. DevOps با گرد هم آوردن تیم‌های توسعه و عملیات، درک مشترکی از اهداف و چالش‌ها را تقویت می‌کند و منجر به یک SDLC سریع‌تر و پاسخ‌گوتر می‌شود.

بررسی Devops

برخی از اصول کلیدی متدولوژی دواپس شامل موارد زیر است:

  • یکپارچه سازی مداوم (CI): توسعه دهندگان اغلب کد خود را در یک مخزن مشترک ادغام می‌کنند. تست‌های خودکار روی هر یک از ادغام‌ها برای شناسایی خطاها در اوایل چرخه توسعه اجرا می‌شوند.
  • تحویل مستمر  (CD): نرم افزار به طور مداوم ساخته، تست و برای استقرار در محیط‌های تولید مانند آماده می‌شود. تحویل مداوم تضمین می‌کند که تغییرات کد را می‌توان با کمترین خطر به تولید رساند.
  • زیرساخت به عنوان کد (IaC): زیرساخت از طریق کد و نسخه کنترل شده مدیریت می‌شود و امکان ایجاد محیط‌های سازگار و قابل تکرار را فراهم می‌کند که پیکربندی دستی را کاهش داده  و سازگاری را افزایش می‌دهد.
  • یکپارچه سازی امنیتی (Security Integration): امنیت در فرآیند توسعه و استقرار یکپارچه شده است و فرهنگ DevSecOps را ترویج می‌کند.

تفاوت‌های کلیدی میان Agile و DevOps

مقایسه Agile DevOps
متدولوژی تمرکز بر تکرارهای مداوم، پشتیبانی مشتری، بازخوردها و نسخه‌های کوچک  تمرکز بر همکاری و ارتباط روان بین تیم‌های توسعه و عملیات 
وظایف Agile بر تغییرات به موقع و رضایت مشتری تمرکز دارد. DevOps بر آزمایش و تحویل تمرکز دارد.
مهارت‌های تیمی  تیم دارای مجموعه مهارت‌های مشابهی باشد و در هر مرحله توسعه محصول با هم کار کنند. تیم، وظایف و مجموعه مهارت‌ها را بین تیم‌های توسعه و عملیات تقسیم می‌کند.
اندازه تیم تیم Agile از نظر اندازه نسبتا کوچک است. تیم در طول هر مرحله با هم کار کرده و سپس به مرحله بعدی می‌رود. تیم DevOps تقسیم شده است و به همین دلیل است که در مقایسه با Agile از نظر اندازه بزرگتر است.
مدت زمان زمان را به دوره‌های 7تا 30 روزه تقسیم می‌کند. پس از هر دوره، تیم به‌روزرسانی‌ها یا ویژگی‌های جدید را به ذینفعان ارائه می‌دهد. هدف تیم DevOps ارائه کد به سرعت و کارآمدترین حالت ممکن است.
فیدبک (بازخورد) به شدت به بازخورد مشتریان و ذینفعان متکی هستند. تیم‌های DevOps بر بازخوردهای خود تیم تمرکز می‌کنند.
منطقه‌های هدف Agile بر توسعه نرم افزار یا محصول تمرکز دارد. DevOps بر روی فرآیندها و راهکارهای تجاری end-to-end تمرکز دارد.
ارتباط در هر تیم یک اسکرام مستر وجود دارد. اسکرام مستر مسئول برگزاری جلسات معمول تیم و اطمینان از روان و کارآمد بودن ارتباط اعضای تیم است.  بر ارتباطات تیمی برای تولید نتایج کارآمد تمرکز نموده و اطمینان از اینکه اعضا هم عقیده هستند  و محصولی را که روی آن کار می کنند کاملا درک نموده‌اند.

 

Agile و DevOps چگونه به هم مرتبط هستند؟

Agile و DevOps دو روش به هم پیوسته در عصر توسعه نرم افزار هستند. Agile بر توسعه تکرار شونده و مشتری محور تاکید دارد و فرآیند توسعه را به تکرارهای کوتاه یا اسپرینت تقسیم می‌کند تا بتواند نرم افزارهای کاربردی را افزایش دهد. همکاری بین تیم‌های متقابل، بازخورد مستمر و برنامه‌ریزی انطباقی را برای برآوردن موثر نیازهای مشتری ترویج می‌کند.

از سوی دیگر، DevOps اصول Agile را به کل خط لوله تحویل نرم افزار گسترش داده و تیم‌های توسعه و عملیات را برای ایجاد یک فرآیند یکپارچه و خودکار یکپارچه می‌کند. DevOps بر روی یکپارچه سازی، تحویل و استقرار مداوم (CI/CD) برای خودکارسازی ساخت، تست و استقرار نرم افزار، کاهش زمان عرضه به بازار و بهبود قابلیت اطمینان نرم افزار تاکید دارد. هر دو روش بر ارزش مشتری، بهبود مستمر و همکاری تیمی تمرکز می‌کنند و آنها را به رویکردهای بسیار مکمل برای افزایش فرآیندهای توسعه و تحویل نرم‌افزار تبدیل می‌کند.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید