چگونه سئوی سایت وردپرس را برای عملکرد بهتر بهینه کنیم

وردپرس
چگونه سئوی سایت وردپرس را برای عملکرد بهتر بهینه کنیم
تاریخ انتشار: 1 ماه پیش تعداد بازدید: 128 دسته بندی: عمومی

بهینه سازی موثر سئو وردپرس بر ایجاد محتوایی که کاربران را در اولویت قرار می‌دهد، ساده سازی ناوبری و سازماندهی محتوا با تگ‌ها و دسته‌ها تمرکز دارد. تکنیک‌های بهینه سازی عملکرد اضافی شامل انتخاب یک ارائه دهنده هاست قابل اعتماد، بهینه سازی تصاویر و استفاده از یک پوسته سریع وردپرس است. سئو، بهینه سازی موتورهای جستجو، فرآیندی است که باعث می‌شود وب‌سایت شما و هر صفحه فردی تا حد امکان برای موتورهای جستجو جذاب شود.


از سوی دیگر، بهینه‌سازی عملکرد تضمین می‌کند که تمام صفحات شما به سرعت و کارآمد لود شوند تا تجربه کاربری مطلوبی را به بازدیدکنندگان انتقال دهید. هر دو نقش اساسی در موفقیت هر وبسایت وردپرسی ایفا می‌کنند، بنابراین مهم است که بدانید چه چیزی، چرا، و چگونه سئو و بهینه سازی عملکرد را بهبود می‌دهد؟

 
اهمیت جستجو در وب سایت

سئو برای موقعیت یابی و در دسترس قرار گرفتن کسب و کار آنلاین حیاتی است.بدون بازدید و بازدیدکنندگان، وب سایت شما تنها یکی از میلیون‌ها سایت دیگر است که هرگز صفحه یک را در جستجوی Google نمی‌بینند. برای جذب ترافیک بیشتر، باید مطمئن شوید که وب سایت شما تا حد امکان موقعیت‌های front-page را به دست می‌آورد.
در هنگام جستجو در گوگل به کارهایی که انجام می‌دهید فکر کنید. قبل از رسیدن به پاسخ خود، چند نتیجه را مرور می‌کنید؟ یا بهتر از این، چند وقت یکبار به صفحه دوم گوپل سر می‌زنید؟ فقط 9.47 درصد از مردم روی نتایج صفحه دوم گوگل کلیک می‌کنند که به این معنی است که 3 نتیجه جستجوی برتر 52.75٪ از کل کلیک‌ها را دریافت می‌نمایند.

هنوز در مورد نقش سئو در موفقیت کسب و کار آنلاین خود تردید دارید؟

 
چرا برای کارایی به بهینه سازی نیاز دارید؟

بهینه سازی کارایی همه چیزهایی است که در مورد ساده کردن تجربه کاربر باشد.
گفته می‌شود که موتورهای جستجو سرعت وب‌سایت را در نظر می‌گیرند و اعداد نشان می‌دهند که ترجیح واضحی برای صفحات بارگذاری سریع دارند:

  • 42 درصد از مصرف کنندگان می‌خواهند صفحات در 2 ثانیه یا کمتر بارگذاری شوند.
  • 40 درصد از بازدیدکنندگان وب سایتی را که بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول می‌کشد، رها می‌کنند.
  • 79 درصد از خریدارانی که از عملکرد وب سایت ناراضی هستند، دیگر بازدید نخواهند کرد.


در واقع، گوگل رسما تایید کرده است که وب سایت‌هایی که شرایط سرعت خاصی را برآورده می‌کنند، از افزایش رتبه در نتایج جستجو بهره مند خواهند شد و حتی اگر جستجو و بهینه‌سازی عملکرد اهداف مشابهی دارند، اما به روش‌های کمی متفاوت پیش می‌روند.

بیایید با جذاب کردن سایت وردپرس خود برای موتورهای جستجو شروع کنیم.

12 نکته کاربردی سئو وردپرس برای مبتدیان

اگر تازه شروع کرده‌اید، حجم زیاد محتوا در سئو می‌تواند به راحتی شما را سردر گم کند. به همین دلیل است که ما موثرترین تکنیک‌هایی را که می‌توانید خودتان به کار ببرید، به‌صورت دستی انتخاب کردیم.

  1. محتوای را برای انسان (people-first) ایجاد کنید

محتوای عالی، سنگ بنای یک وب‌سایت موفق است و به بازدیدکنندگان شما کاری برای انجام دادن و دلیلی برای بازدید و به موتورهای جستجو چیزی برای خزیدن، ایندکس و رتبه بندی می‌دهد.
در اینجا تاکید بر محتوای عالی است، نه فقط محتوا و به طور خاص، محتوایی که ابتدا برای افراد و در مرحله بعد برای موتورهای جستجو طراحی شده است، همانطور که گوگل در یک یادداشت رسمی اشاره کرده است.

در حال حاضر، بهترین رویکرد برای هر بخشی از اطلاعاتی که می‌توانید به سایت وردپرس خود اضافه کنید این است که به گوگل نشان دهید که در کاری که انجام می‌دهید بهترین هستید. همچنین با عنوان تخصص‌گرایی محتوا (Topical authority) شناخته می‌شود، اینکه خود را به‌عنوان بهترین منبع اطلاعاتی که ممکن است افراد در جستجوی آن باشند، معرفی کنید، بسیار مهم است.

به سوالات پاسخ دهید، محتوای اصلی بنویسید، تحقیقات خود را انجام دهید و نتایج را به اشتراک بگذارید؛ این چیزی است که محتوای شما را هم برای موتورهای جستجو و هم برای بازدیدکنندگان سایت شما جذاب می‌کند. یک شاخص عالی برای پست کردن محتوای مرتبط، time on page است ؛معیاری که می‌توانید در گزارش‌های Google Analytics خود بیابید که مدت زمان ماندن بازدیدکنندگان در یک صفحه خاص را اندازه‌گیری می‌کند. هرچه بیشتر بچسبند، احتمال اینکه بتوانید آنها را تبدیل کنید بیشتر است.

  1. از ناوبری ساده استفاده کنید

ناوبری ساده یکی دیگر از آن ترفندهای سئو است که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مفید است. ناوبری را منطقی نگه دارید، کاربران می‌توانند به سرعت تشخیص دهند که چه چیزی می‌خواهند و کجا بروند که قابلیت استفاده را بهبود بخشیده و بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند که در سایت شما بمانند. موتورهای جستجو قادر خواهند بود به سرعت سایت شما را بخزند و ایندکس کنند، که به آنها کمک می‌کند صفحات شما را بسیار دقیق‌تر رتبه بندی کنند.

منوها را در Appearance > Menu مدیریت کنید.

تنظیم فهرست در وردپرس

 

  1. محتوا را با دسته ها و برچسب ها سازماندهی کنید

دسته‌ها و برچسب‌ها کمک می‌کنند تا ناوبری را ساده نگه دارید. وقتی دسته بندی‌های ساده‌ای وجود دارد که یافتن همه چیز را آسان می‌کند، پیدا کردن مطالب وبلاگ بسیار آسان‌تر است.

دسته بندی‌های مرتبط ایجاد کنید که به طور دقیق موضوعات گسترده پست را توصیف نموده تا کاربران بتوانند به سرعت محتوا را کشف کنند.

گسترده نگه داشتن آنها به سازمان کمک می‌کند، همچنین تضمین می‌کند که می توانید در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات بنویسید و در عین حال دسته بندی‌ها را مرتبط نگه دارید، حتی اگر استراتژی محتوای آینده شما محوری باشد.

برچسب‌ها مانند کلمات کلیدی عمل می‌کنند که می‌توانید از آنها برای کمک به جستجو یا در ابرهای برچسب استفاده کنید. آنها دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اگرچه کاملا اختیاری هستند.

دسته‌ها را از  Pages > Categories و برچسب ها را از Pages > Tags مدیریت کنید.

 

  1. تنظیمات دید وردپرس را بررسی کنید

هنگامی که برای اولین بار وردپرس را راه اندازی می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود که آیا می خواهید موتورهای جستجو سایت را ایندکس کنند یا خیر.

اگر سایت را مستقیم در هاست خود توسعه می‌دادید یا ابتدا آن را به عنوان یک سایت مرحله بندی می‌ساختید، ممکن است آن را روی نه تنظیم کرده باشید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است اینطور باشد، Settings > Reading را دوباره بررسی کنید. مطمئن شوید که کادر کنار Discourage search engines from indexing this site علامت نخورده باشد.

 

  1. از ساختار URL مناسب SEO استفاده کنید

یک ساختار URL مناسب سئو (SEO-friendly) از کلمات توصیفی برای کمک به انسان‌ها و موتورهای جستجو برای درک آنچه در صفحه است استفاده می‌کند.

ساختار url برای بهینه سازی سئو


همانطور که در مثال می‌بینید، واضح است که در هر صفحه چه چیزی باید انتظار داشت. این برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو خوب است و می‌تواند تاثیر مثبتی بر سئوی شما داشته باشد.

در Settings > Permalinks، به ساختار URL مناسب SEO تغییر دهید. از نام نوشته یا Custom  با «/%category%/%postname%/» برای بهترین اثر استفاده کنید.

 

  1. از یک پوسته وردپرس مناسب سئو استفاده کنید

ما نمی توانیم اهمیت استفاده از پوسته وردپرس سازگار با سئو و عملکرد بهینه را اغراق کنیم. در حالی که به طور جادویی موقعیت شما را در SERP تغییر نمی‌دهد، می‌تواند به طور قابل توجهی بر آن تاثیر بگذارد.

یک پوسته سئو پسند (SEO-friendly) خواهد بود:

  • کاملا ریسپانسیو و کار یکپارچه بر روی هر نمایشگر
  • به خوبی با کد تمیز و وابستگی‌های کمی ساخته شده است
  • بارگیری سریع، معمولا کمتر از 2 ثانیه
  • سازگار با کش یا افزونه‌های بهینه سازی
     
  1. sitemap (نقشه سایت) XML اضافه کنید

XML sitemap یک فایل قابل خواندن توسط ماشین است که هر صفحه وب سایت شما را با URL آن فهرست می‌کند. این بخش مهمی از خزیدن، فهرست بندی و رتبه بندی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو است.

البته واقعا به نفع سئو نیست، اما شروع رتبه‌بندی آن را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم یکی داشته باشید.

وردپرس یک نقشه سایت XML را به عنوان بخشی از فرآیند راه اندازی ایجاد می‌کند، بنابراین احتمالا نیازی به انجام کاری در اینجا نخواهید داشت.

 

  1.  اسکیما مارک‌آپ (Schema Markup) را اضافه کنید

اسکیما (Schema) مستقیم بر سئوی وب سایت تاثیر نمی‌گذارد، اما اثر مفیدی بر روی دید سایت دارد.

اگر به دنبال یک دستور غذا یا فیلم هستید و متوجه آن اطلاعات اضافی مانند زمان پخت و پز یا مرور ستاره‌ها در نتایج جستجو می‌شوید، یک ریچ اسنیپت (Rich Snippets) است.

 

آنها توسط اسکیما مارک‌آپ ایجاد می‌شوند. خوب برای درک بهتر صفحه، اسکیما را می‌خواند. ممکن است آن Schema را به یک ریچ اسنیپت ترجمه کند و آن را در SERP‌ها نشان دهد.

بازدیدکنندگان به احتمال زیاد روی یک ورودی با این اطلاعات اضافی کلیک می‌کنند، که ترافیک بیشتری را جذب می ‌نماید.

از یک پلاگین schema مانند Schema Pro برای کمک به اضافه کردن اسکیما به وردپرس استفاده کنید.

 

  1. SSL/HTTPS

امنیت یکی دیگر از سیگنال‌های رتبه بندی گوگل است که می‌تواند برای سئو مفید باشد.

در واقع، SSL و HTTPS اکنون تقریبا اجباری هستند، مگر اینکه بخواهید هر بار که یک صفحه وب را باز می‌کنید، یکی از آن هشدارهای نگران کننده وب سایت را ببینید!

اکثر میزبان‌های وب SSL رایگان ارائه نموده و آن را برای شما نصب و راه اندازی می‌کنند.

اگر نه، گواهی SSL خود را دریافت  و از افزونه Really Simple SSL برای کارکرد آن استفاده کنید.

 

  1. از کنسول جستجوی گوگل برای بررسی لینک‌ها و ایندکسینگ استفاده کنید

کنسول جستجوی گوگل می‌تواند بینشی در مورد نحوه عملکرد وب سایت شما از نظر کلمات کلیدی و کیفیت لینک ارائه دهد. همچنین دارای یک نسخه رایگان است، بنابراین برای کسانی که تازه شروع به کار کرده‌اند ایده آل است.

می‌تواند گزارش‌هایی درباره تعداد بازدیدهای شما، کلمات کلیدی که رتبه‌بندی می‌کنید، میانگین CTR (نرخ کلیک) و بسیاری موارد دیگر را ایجاد کند.

مهمتر از آن، می‌تواند به شما بگوید که آیا همه لینک‌های شما قابل دسترسی هستند، آیا صفحات و نوشته‌ها قابل خزیدن هستند و آیا لینک‌های خرابی دارید یا خیر. مطمئن شوید که صندوق ورودی خود را برای خلاصه‌های ماهانه مفیدی که کنسول برای شما ارسال می‌کند بررسی کنید.

 

  1. نگاشت کلمات کلیدی را یاد بگیرید

نگاشت کلمات کلیدی (Keyword mapping) فرآیند اختصاص یک کلمه یا عبارت کلیدی به یک صفحه یا نوشته خاص است. فرصت‌های رتبه بندی کلمات کلیدی را به سطح بعدی می‌برد و هر صفحه را برای جستجو بهینه می‌کند که برای سئو و ایجاد محتوای با کیفیت فوق العاده مفید است زیرا مجموعه‌ای از عبارات مرتبط را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای هر صفحه جداگانه استفاده کنید. Keyword mapping به شما این امکان را می‌دهد که کلمات کلیدی واضح را در کنار کلیدواژه‌های کمتر واضح هدف قرار دهید و همه چیز را مرتب نگه دارید.

این به سازندگان محتوا کمک می‌کند تا برای یک سری عبارات در هر صفحه یا نوشته بهینه سازی کنند. همچنین به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحه را بهتر درک کنند و آن را برای این کلمات کلیدی مرتبط رتبه بندی کنند.

از Ahrefs یا SEMrush برای کمک به شناسایی کلمات کلیدی برای نقشه برداری با استفاده از فیلترهای موضوع اصلی (parent topic) آنها استفاده کنید.

 

  1. از لینک‌های داخلی استفاده کنید

لینک داخلی از دو جهت برای شما سودمند است. یکی، آتوریتی سایت (website’s authority) شما را افزایش می دهد و دوم به نگه داشتن بازدیدکنندگان برای مدت طولانی تری در سایت کمک می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که به اعتبار صفحه کمک می کند.

از آنجایی که لینک‌ها برای جستجو و نحوه عملکرد وب اساسی هستند، منطقی است که به نوشته‌ها و صفحات خود و همچنین به نوشته‌های خارجی لینک دهید.

بسته به طول محتوا، 3-5 لیسنک داخلی مرتبط را هدف بگیرید.

 

 

نکته: متن جایگزین(Alt text) را به تصاویر اضافه کنید
متن جایگزین شامل عنوان و توضیحات جایگزین است تا به موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند تصویر در مورد چیست. متن جایگزین همچنین به خوانندگان صفحه کمک می کند، که به دسترسی وب سایت شما می‌افزاید.

 

5 نکته مبتدی بهینه سازی عملکرد وب سایت برای وردپرس

طبق گفته گوگل، یک صفحه در حالت ایده آل باید در کمتر از 2.5 ثانیه بارگیری شود. هر چه سریعتر بهتر!

بیایید بررسی کنیم که چگونه می توانید یک سایت وردپرس را برای سرعت بهینه سازی کنید.

 

  1. یک سرویس میزبانی وب با کیفیت را انتخاب کنید

اگرچه این یک تکنیک اختصاصی بهینه سازی سرعت و عملکرد نیست، ارائه دهنده هاست قابل اعتماد بسیار مهم است. این ستون فقرات سایت وردپرس شما است که می‌توانید آن را درست انتخاب نمائید

هاست وردپرس پارسدِو گلچینی از بهترین و مدرن ترین امکانات میزبانی وب روز دنیاست،
خرید هاست وردپرس وب سرور محبوب لایت اسپید و کش لایت اسپید باعث می‌شود تا سرعت لود فوق العاده‌ای را تجربه کنید.

با داشتن خدمات میزبانی وب با کیفیت، می توانید مطمئن باشید که وب سایت شما به لطف موارد زیر به درستی کار می کند:

  • پایه‌ای محکم برای عملکرد عالی سایت
  • هشدارهای خرابی به موقع
  • سرور‌های اختصاصی
  • بکاپ گیری‌های منظم
  • امنیت تضمین شده


هاست وردپرس

 

  1. تصاویر را بهینه کنید

بهینه سازی تصاویر برای سرعت از نظر دانش فنی مورد نیاز نسبتا آسان است.

5 نکته بهینه سازی تصویر عبارتند از:

  • استفاده از فرمت‌های تصویر جدید (مانند WebP)
  • اندازه فایل‌های تصویر را با استفاده از فشرده سازی کوچک کنید
  • تعادل کیفیت با اندازه فایل
  • برای پاسخگویی بهتر، اندازه تصاویر را تغییر دهید
  • از CDN با کیفیت بالا استفاده کنید

 

  1. از یک پوسته وردپرس سریع استفاده کنید

پوسته وردپرسی که انتخاب می‌کنید بسیار بیشتر از ظاهر صفحات است و می‌تواند بر سرعت بارگیری صفحات و نحوه تعامل خوانندگان با آنها تاثیر بگذارد.

قالب ایده آل وردپرس باید زیبایی شناسی مورد نظر شما را همراه با حداقل طراحی داشته باشد. در حالی که جلوه‌های گرافیکی و انیمیشن‌ها ممکن است خوب به نظر برسند، بارگذاری آنها بیشتر طول می‌کشد، چیزی که ما به دنبال آن نیستیم.

امتیازات GTMetrix یا Pagespeed Insights را برای پوسته‌ها بررسی کنید

 

  1. وردپرس و افزونه‌ها را به روز نگه دارید

به روز نگه داشتن وردپرس و افزونه‌های شما چندین مزیت دارد. سرعت در میان آنها زیاد است اما تنها دلیلی برای به روز ماندن نیست.

وب سایت خود را به روز نگه دارید و وب سایت شما:

  • همیشه از آخرین و امن‌ترین نسخه استفاده کنید
  • از هرگونه ویژگی یا ارتقاء جدید بهره مند شوید
  • سازگاری و عملکرد بین افزونه‌ها و سرویس‌ها را حفظ کنید
  • با رفع اشکال و بهبود کد، ثبات را بهبود بخشید
  • از جدیدترین امکانات مانند ویرایش کامل سایت استفاده کنید
  • وردپرس اغلب به طور خودکار به روز می شود، بنابراین مراقب هرگونه خطا در صفحات خود باشید.

 

  1. از CDN استفاده کنید

شبکه تحویل محتوا (CDN)، یک راه بسیار موثر برای بهبود عملکرد وب سایت است. به جای اینکه سایت شما را در یک مکان واحد میزبانی کند و باعث شود همه به شما مراجعه کنند، یک CDN کپی‌هایی از سایت شما در سراسر جهان دارد. از شبکه هوشمند برای شناسایی مکان بازدیدکنندگان استفاده می کند و سپس از نزدیکترین نسخه برای تحویل سریعتر و عملکرد بهتر استفاده می کند.CDN‌ها همچنین می توانند از DDoS، هک ها و سایر حملات محافظت کنند و تقریباً در هر شرایطی می توانند سایت شما را در دسترس نگه دارند.

 

جمع بندی 

قبل از زدن انتشار در وب سایت وردپرسی خود، اهمیت سئو و بهینه سازی عملکرد را به خاطر بسپارید.

برای بهبود سئو، روی ایجاد محتوای people-first، استفاده از پیمایش ساده، سازماندهی محتوا با دسته‌ها و برچسب‌ها، بهینه‌سازی ساختار URL و استفاده از یک پوسته SEO پسند تمرکز کنید. با نقشه سایت XML، اسکیما مارک‌آپ، SSL/HTTPS و با استفاده از ابزارهایی مانند کنسول جستجوی گوگل برای بررسی لینک و ایندکسینگ، دید را افزایش دهید.

برای بهینه سازی عملکرد، یک سرویس میزبانی وب با کیفیت انتخاب کنید، تصاویر را بهینه کنید، از یک قالب وردپرس سریع استفاده کنید، همه چیز را به روز نگه دارید و یک شبکه تحویل محتوا (CDN) در نظر بگیرید.

با اجرای این تکنیک‌ها، سایت وردپرس شما با دید بهتر، زمان بارگذاری سریع‌تر و تجربه کاربری استثنایی برای موفقیت آماده می‌شود.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید