کنترل پنل سی پنل

وردپرس سی پنل
کنترل پنل سی پنل
تاریخ انتشار: 1 سال پیش تعداد بازدید: 1187 دسته بندی: کنترل پنل

در دنیای وب و هاستینگ مفاهیم مختلفی وجود دارد. اسامی انواع مختلف کنترل پنل نیز جزو همین اصطلاحات هستند که شاید تاکنون به گوشتان خورده باشند. کنترل پنل یک نرم‌افزار رابط بین هاست سرور و منابعش با کاربر است. به زبان ساده، سی پنل یک برنامه ساده است که به کاربران برای مدیریت هاست کمک می‌کند.


دسترسی به قابلیت‌های موردنیاز برای میزبانی وب و تنظیمات هاست بدون نیاز به دانش فنی بالا با استفاده از سی پنل امکان‌پذیر است. مدیریت بسیاری از هاست‌ها با استفاده از برنامه cPanel انجام می‌شود. در این نوشته از بلاگ پارسدو قصد داریم به کنترل پنل سی پنل (cPanel) بپردازیم و با ویژگی‌هایش آشنا شویم. مطالعه نوشته زیر برای همه افرادی که قصد خرید هاست را دارند، خالی از لطف نخواهد بود.
کنترل پنل سی پنل، مدیریت یک هاست به سادگی آب خوردن!

هاست وردپرس
آیا میدانید هاست وردپرس پارسدو از آخرین نسخه کنترل پنل سی پنل استفاده می کند؟

سی پنل در کنار دایرکت ادمین و پلسک، یکی از سه کنترل پنل محبوب در طرح‌های هاستینگ است. سی پنل نوعی رابط کاربری است که با استفاده از آن می‌توان یک سیستم پیچیده (هاست) را به آسانی مدیریت کرد. هم توسعه‌دهندگان و هم کاربران معمولی می‌توانند با پنل مدیریت cPanel کار کنند. در بسیاری از طرح‌های هاستینگ و میزبانی وب، سی پنل به‌عنوان کنترل پنل اصلی هاست در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
اگر یک طرح میزبانی فاقد سی پنل باشد، فقط افرادی قادر به استفاده از منابع سرور و مدیریت وب‌سایت هستند که دانش فنی بالایی داشته باشند. به همین دلیل، سی پنل در بسیاری از سرویس‌های هاستینگ، انتخاب اول برای کنترل پلن میزبانی است. می‌توان گفت که سی پنل مثل یک پل بین پیچیدگی و کاربری آسان عمل می‌کند. البته سی پنل درست مثل هر برنامه دیگری، با تمام سادگی‌اش شاید برای برخی چالش‌برانگیز باشد؛ اما این برنامه به کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به استخدام نیروی متخصص، سایت را مدیریت کنند.

 


کاربردهای سی پنل؛ از آپلود فایل تا مدیریت پایگاه داده
می‌توان گفت سی پنل مجموعه‌ای از مسیرها، دکمه‌ها، لینک‌ها و جلوه‌های بصری است که باعث می‌شوند میزبانی و مدیریت فایل برای کاربران ساده و قابل درک شود. در ادامه، برخی از مهم‌ترین کاربردهای سی پنل در هاستینگ را معرفی کرده‌ایم.


سازمان‌دهی فایل‌های وب‌سایت
نصب سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس
ساخت و مدیریت اکانت ایمیل
ساخت و مدیریت دامنه
اضافه‌کردن ساب‌دامین (Subdomain)
مدیریت، بک‌آپ‌گیری و جستجوی دیتابیس
ساخت و مدیریت کاربران
مدیریت DNS
امنیت و رمز عبور
موارد ذکرشده در بالا تنها تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای سی پنل برای مدیریت هاست هستند. به غیر از یک سیستم مدیریت محتوا می‌توان نرم‌افزارهای دیگری هم در پنل کنترل نصب کرد. مالک سایت در صورت افزایش ترافیک می‌تواند از امکانات پیشرفته‌تری سی پنل استفاده کند.


نحوه دسترسی به سی پنل، فقط با چند کلیک
کنترل پنل سی پنل در سرورهایی ارائه می‌شود که سیستم عامل لینوکس روی هاست نصب شده باشد. چنین هاست‌هایی با عنوان هاست سی پنل نیز شناخته می‌شوند. برای ورود به محیط نرم‌افزاری سی پنل، روش‌های مختلفی در هر شرکت ارائه‌دهنده خدمات وجود دارد. معمولاً شرکت‌های هاستینگ یک ایمیل خوشامدگویی به کاربران می‌فرستند که لینک مستقیم ورود به سی پنل درون آن وجود دارد.
اگر هیچ لینکی در قالب ایمیل یا هر پیام دیگری به کاربر ارسال نشود، برای دسترسی به سی پنل و ورود به حساب کاربری می‌توان با از نوار آدرس در مرورگرها استفاده کرد. اگر آدرس سایت با پیشوند HTTP شروع می‌شود، باید به انتهای آدرس (URL)، عبارت :2082 اضافه شود. این عبارت برای سایت‌هایی که آدرسشان با HTTPS آغاز می‌شود، :2083 خواهد بود. پس از بالاآمدن منوی ورود به سی پنل، مدیر سایت باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کند.


مدیریت هاست و سایت با استفاده از قابلیت‌های مختلف سی پنل
هرکدام از کاربردهای مختلف کنترل پنل cPanel با استفاده از بخش‌های مختلف این نرم‌افزار ساده در دسترس مالک سایت قرار می‌گیرد. برای جابه‌جایی و آپلود فایل‌های جدید می‌توان از بخش مربوطه که با سربرگ Files مشخص است اقدام کرد. مدیریت مستقیم فایل‌ها، آپلود فایل بدون FTP، تنظیم سطح دسترسی و امنیت و بک‌آپ‌گیری، از امکانات این بخش هستند. در بخش دیگری که با سربرگ Preferences مشخص شده است، می‌توان زبان، تم و رمز عبور را مدیریت کرد. همچنین برای رسیدگی به اطلاعات مخاطبان و مدیریت کاربران از همین بخش تنظیمات استفاده می‌شود.
وبسایت‌هایی که از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند، برای ذخیره‌سازی تمام اطلاعات و داده‌های مهم مثل نام کاربری، رمز و پست‌ها به یک مرکز داده یا دیتابیس نیاز دارند. در بخش Database می‌توان این امور را مدیریت کرد. ابزارهای نرم‌افزاری مختلف مثل Cloudflare را می‌توان در بخش Software پیدا کرد. تنظیمات مربوط به مدیریت دامنه، ساب دامین و DNS در بخش Domains انجام می‌شود. همچنین بخش دیگری برای مدیریت ایمیل وجود دارد. ابزارهای آمارگیر مثل بازدیدکنندگان سایت، مصرف پهنای باند و کاربران ورودی از دیگر قابلیت‌های سی پنل هستند. علاوه بر تمام آنچه گفته شد، سی پنل امکان تهیه گواهی SSL را نیز فراهم کرده است تا خیال کاربران بابت امنیت هاست و سایت راحت باشد.


 سی پنل، یک نرم‌افزار مناسب مدیریت هاست و سایت برای تازه‌کارها
سی پنل در انواع مختلف طرح‌های هاستینگ مثل میزبانی اشتراکی یا اختصاصی استفاده می‌شود. این کنترل پنل لینوکسی برای افراد تازه‌کار که به دنبال یک نرم‌افزار مدیریتی ساده برای هاست هستند، انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود. با این وجود، سی پنل نیز مثل رقبایش یعنی دایرکت ادمین و پلسک، نقاط قوت و ضعف‌های مختلفی دارد. اگر بخواهیم از مزایا و معایب سی پنل صحبت کنیم، کفه ترازو بیشتر به طرف موارد مثبت سنگینی می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای سی پنل، رابط کاربری سادۀ آن است. دسترسی به امکانات مختلف سی پنل به لطف طراحی ساده محیط نرم‌افزار بسیار آسان است.
سی پنل سازگاری بالایی با مرورگرهای کروم، سافاری و فایرفاکس دارد و از برنامه‌های جانبی مختلف مثل ابزارهای سئو و وبسایت‌سازها پشتیبانی می‌کند. به‌کارگیری قابلیت‌های مختلف cPanel نیاز به دانش فنی چندان بالایی ندارد. کاربران قادرند کارهای پیچیده‌ای مثل ساخت ساب دامین و اکانت FTP، مدیریت دیتابیس MySQL و تهیه نسخه بک‌آپ را به‌راحتی انجام بدهند. در سی پنل با استفاده از برنامه Softaculous Apss Installer امکان نصب و به‌روزرسانی خودکار بیش از 400 برنامه مختلف فراهم شده است. کنترل پنل cPanel چند نقطه ضعف کوچک نیز دارد. مثلاً این برنامه برای کاربری حرفه‌ای چندان مناسب نیست و قیمت لایسنس آن در مقایسه با سایر رقبا گران است.


تجربه مدیریت سایت با جدیدترین نسخه سی پنل در هاست‌های لینوکس سی پنل پارسدو
راه‌اندازی یک سایت و مدیریت آن بدون استفاده از یک هاست ممکن نیست. برای مدیریت هاست و منابع سرور، نرم‌افزارهایی طراحی شده‌اند که کنترل پنل سی پنل یکی از همین برنامه‌هاست. سی پنل برای مالکان تازه‌کار سایت‌ها یک انتخاب فوق‌العاده است و امکانات مختلف آن، انتظارات کاربران حرفه‌ای را هم برآورده خواهد کرد.
شرکت پارسدو با ارائه هاست‌های لینوکسی cPanel، تجربه فوق‌العاده‌ای از خدمات میزبانی برای کاربران ارائه کرده است. هاست‌های سی پنل پارسدو که جدیدترین نسخه از نرم‌افزار روی آن‌ها نصب شده است، آپتایم نزدیک به 100 درصد دارند. شرکت پارسدو لایسنس قانونی و معتبر سی پنل در ایران و آمریکا را برای کاربران تدارک دیده است.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید