کلاد مانیتورینگ چیست؟

سرور مجازی
کلاد مانیتورینگ چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 983 دسته بندی: لینوکس

کلاد مانیتورینگ روشی است برای ارزیابی، مشاهده و مدیریت جریان کار عملیاتی در یک زیرساخت آی تی بر پایه کلاد. به طور کلی تکنیک‌هایی مدیریتی که به صورت دستی یا خودکار دسترسی و کارایی وبسایت‌ها، سرورها و اپلیکیشن‌ها را تایید می کنند در دسته کلاد مانیتورینگ قرار می گیرند.


مانیتورینگ یک سنجش مداوم برای فراهم آوردن اطلاعات حیاتی سیستم ها و اپلیکیشن ها و .. است. این سنجش مداوم از سطوح منابع، سرعت و زمان پاسخ‌گویی سرور میتواند آسیب‌پذیری احتمالی زیرساخت را برای مشکلات آینده قبل از وقوع آن پیشبینی می‌کند.

انواع کلاد مانیتورینگ

کلاد اجزای در حال فعالیت متعددی دارد و برای بهترین کارایی، حیاتی است که از تمام این اجزای به هم پیوسته بشکل یکپارچه محافظت شود. این نیاز باعث بوجود آمدن انواعی از تکنیک‌های مانیتورینگ شده که مناسب خروجی مورد نظر هر کاربر باشد.

انواع اصلی کلاد مانیتورینگ شامل:

مانیتورینگ دیتابیس:

به خاطر متکی بودن اغلب اپلیکیشن‌های کلاد به دیتابیس، این تکنیک پروسه‌ها، درخواست‌های داده‌‌ای، دسترسی و مصرف منابع دیتابیس کلاد را ارزیابی می‌کند. این تکنیک همچنین می‌تواند درخواست‌ها و یکپارچگی داده‌ها را ردیابی کرده و با نظارت بر کانشکن‌ها مصرف داده را بصورت بی‌درنگ نشان دهد. برای دلایل امنیتی، درخواست‌های دسترسی به داده هم قابل ردیابی هستند. به عنوان مثال، یک ردیاب آپ تایم سرور می‌تواند در زمان نقص سرور از لحظه دقیق از کار افتادن سرور هشدار دهد و زمان رفع مشکل و بالاآوردن سرور را بهبود ببخشد.

مانیتورینگ وبسایت:

یک وبسایت در واقع تعدادی فایل است که بصورت محلی در کامپیوتری ذخیره شده و می‌تواند آن فایل‌ها را تحت شبکه به دیگر کامپیوترها ارسال کند. این تکنیک مانیتورینگ پروسه‌ها، ترافیک، دسترسی و به کارگیری منابع در سایت‌های بر پایه کلاد را ردیابی می‌کند.

مانیتورینگ شبکه مجازی:

این نوع مانیتورینگ نسخه‌های نرم‌افزاری از تکنولوژی‌ های شبکه مثل فایروال‌ها، روترها و لودبالانسرها ایجاد می‌کند. بخاطر طراحی آنها توسط نرم‌افزار، این ابزار یکپارچه می‌تواند گنجینه‌ای از اطلاعات از عملکرد خود در اختیار شما بگذارند. اگر برای مثال، یک روتر مجازی بی وقفه با ترافیک رو به رو می‌شود، شبکه خودش را منطبق به آن تغییر می‌دهد تا مشکل برطرف شود. بنابراین، بجای تعویض سخت‌افزار، زیرساخت مجازی‌سازی شده به صورت خودکار خودش را وقف می‌دهد تا جریان داده‌‍‌ها بهینه‌سازی شود.

مانیتورینگ ذخیره‌سازی کلاد:

این تکنیک چندین ردیابی تحلیلی را بصورت همزمان انجامی می‌دهد، مانیتورینگ منابع ذخیره‌سازی و پروسه‌های تخصیص داده شده به ماشین‌های مجازی، سرویس‌ها، دیتابیس‌ها و اپلیکیشن‌ها. این تکنیک معمولا بصورت بستری برای نرم‌افزارهای زیرساخت به عنوان سرویس(IaaS)  و نرم‌افزار به عنوان سرویس(SaaS)  شناخته می‌شود. در این اپلیکیشن‌ها، شما می‌توانید برای ردیابی مقیاس کارایی، پروسه‌ها، کاربرها، دیتابیس‌ها و منابع ذخیره‌سازی در دسترس مانیتورینگ را تنظیم کنید. این مانیتورینگ داده‌هایی برای کمک به تمرکز بر روی ویژگی های مفید یا رفع باگ‌هایی که عملکرد را مختل می کنند ارائه می‌دهد.

مانیتورینگ ماشین مجازی

 این تکنیک شبیه سازی یک کامپیوتر درون یک کامپیوتر است. که در واقع یعنی همان زیرساخت مجازی سازی شده و ماشین های مجازی.  معمولا در IaaS از این تکنیک استفاده می شود. یک برنامه مانیتورینگ می تواند کاربران، ترافیک و وضعیت هر دستگاه را ردیابی کند. شما از مزایای مانیتورینگ بر زیرساخت های آی تی سنتی با مزایای اضافی نرم‌افزارهای های مانیتورینگ کلاد بهره مند خواهید شد.

مزایای کلاد مانیتورینگ

مانیتورینگ یک مهارت است، نه یک کار تمام وقت. در دنیای امروزی معماری‌های مبتنی بر کلاد که از طریق پروژه‌های  DevOps  پیاده‌سازی می‌شوند، توسعه‌دهندگان، مهندسین قابلیت اطمینان سایت (SRE) و کارکنان عملیات باید به طور جمعی یک استراتژی کلاد مانیتورینگ موثر تعریف کنند. چنین استراتژی زمانی باید بر شناسایی تمرکز کند که اهداف سطح سرویس (SLOs) برآورده نمی شوند و بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد.

بنابراین، مزایای استفاده از ابزارهای کلاد مانیتورینگ چیست؟

با نظارت ابری:

  • مقیاس برای افزایش دادن فعالیت یکسان است و در سازمان هایی با هر ابعاد کار می کند.
  • ابزارهای اختصاصی (و سخت افزار) توسط میزبان نگهداری می شوند.
  • ابزارها در انواع مختلفی از دستگاه‌ها از جمله کامپیوترها، تبلت‌ها و تلفن‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین سازمان شما می‌تواند اپلیکیشن‌ها را از هر مکانی نظارت کند.
  • نصب ساده است زیرا زیرساخت ها و تنظیمات در حال حاضر در محل موجود است.
  • سیستم شما در هنگام بروز مشکلات محلی دچار وقفه نمی شود، زیرا منابع  سرورها در محل شما نیستند.
  • راه حل های مبتنی بر اشتراک می توانند هزینه های شما را پایین نگه دارند.

مانیتورینگ در ابرهای عمومی، خصوصی و ترکیبی

یک کلود خصوصی به شما کنترل و دید گسترده ای می دهد. از آنجایی که سیستم‌ها و منابع نرم‌افزار کاملاً در دسترس هستند، کلاد مانیتورینگ زمانی که در یک ابر خصوصی کار می‌کند، سهولت و کارایی بیشتری دارد. با این حال، مانیتونریگ در ابرهای عمومی یا ترکیبی می تواند دشوار باشد.

دلایل اصلی را با هم بررسی کنیم:

از آنجایی که داده ها بین کلادهای خصوصی و عمومی وجود دارد، یک محیط کلاد ترکیبی، با چالش های بخصوصی رو به رو می‌شود.  امنیت و انطباق محدود مشکلاتی را برای دسترسی به داده ها ایجاد می کند. ادمین شما می‌تواند با تصمیم‌گیری اینکه کدام داده‌ها را در کلاد‌های مختلف ذخیره کند و کدام داده‌ها را به‌صورت غیرهمزمان به‌روزرسانی کند، این مشکلات را حل کند.
یک کلاد خصوصی به شما کنترل بیشتری می‌دهد، اما برای ارتقای عملکرد بهینه، نظارت بر حجم کاری همچنان عاقلانه است.  بدون تصویر واضحی از حجم کار و عملکرد شبکه، توجیه پیکربندی یا تغییرات معماری تقریبا غیرممکن است.

بهترین شیوه‌های کلاد مانیتورینگ

هنگامی که سازمان شما تصمیم می گیرد کلاد مانیتورینگ را یک اولویت قرار دهد، برنامه شما باید شامل سوالاتی با پاسخ های قابل سنجش باشد که اهداف شما را برای پیاده سازی مشخص کند.  به عنوان یک دستورالعمل کلی، شیوه های زیر را دنبال کنید:

  • استفاده و هزینه های سرویس کلاد خود را رعایت کنید. هنگام افزایش مقیاس برای پاسخگویی به تقاضا، هزینه های افزایش یافته می تواند ایجاد شود. راه حل های نظارتی قوی باید میزان فعالیت روی ابر و هزینه های مرتبط با آن را ردیابی کنند.
  • معیارها و رویدادهایی را که بر سود شما تأثیر می گذارد، شناسایی کنید. همه چیزهایی که قابل اندازه گیری هستند نیازی به گزارش ندارند.
  • از یک پلتفرم واحد برای گزارش همه داده ها استفاده کنید.  شما به برنامه‌هایی نیاز دارید که بتواند داده ها را از منابع مختلف به یک پلتفرم گزارش دهد. این اطلاعات تلفیقی شما را قادر می سازد تا معیارهای یکنواخت و نتایج را در نمای عملکرد کامل محاسبه کنید.
  • قوانین را با داده ها فعال کنید. اگر فعالیت از سطوح مشخصی فراتر رفت یا به زیر آن رسید، راه حل مناسب باید افزودن یا کم کردن سرورها برای حفظ کارایی و عملکرد باشد.
  • داده های متمرکز خود را جدا کنید. سازمان شما باید داده های نظارتی شما را جدا از برنامه های اختصاصی شما ذخیره کند، اما برای دسترسی آسان، اطلاعات همچنان باید متمرکز باشد.
  • نظارت بر تجربه کاربر برای دریافت تصویر کامل از عملکرد، معیارهایی مانند زمان پاسخ و دفعات استفاده را مرور کنید.
  • شکست خوردن را امتحان کنید. ابزارها را آزمایش کنید تا ببینید در صورت قطع یا نقض داده ها چه اتفاقی می افتد. این ارزیابی می تواند استانداردهای جدیدی را برای سیستم هشدار ایجاد کند.

کلاد مانیتورینگ در درجه اول بخشی از امنیت و فرآیندهای مدیریتی کلاد است.  معمولاً از طریق نرم افزار نظارت خودکار که دسترسی مرکزی و کنترل زیرساخت ابری را فراهم می کند، پیاده سازی می شود. سرپرست ابر شما می‌تواند وضعیت عملیاتی و سلامت هر دستگاه یا مؤلفه مبتنی بر ابر را بررسی کند.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید