Arch Linux چیست؟

سرور مجازی
Arch Linux چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1714 دسته بندی: لینوکس

Arch Linux یک توزیع مستقل لینوکس است که ساده، مدرن، کاربردی، کاربر محور و تطبیق پذیر است. آرچ لینوکس سیستم عاملی مینیمالیستی، سبک و در عین حال مدرن و قصد دارد هر چه بیشتر کارشناسان و کاربران حرفه ای لینوکس را تشویق به استفاده از این توزیع کند. آرچ ایده ی do-it-yourself (DIY) را به کاربران خود معرفی می کند (که به معنی خودتان دست به کار شوید است) و تلاش کرده تا به کاربران این سیستم عامل آزادی لازم برای شخصی سازی سیستم را بدهد تا بتوانند بر اساس نیازشان منابعشان را اختصاص دهند.


مزایای Arch Linux

آرچ، جدید و پیشرفته:
آرچ لینوکس دارای مدلی برای انتشار آپدیت ها است که به سرعت و پس از انتشار هرگونه آپدیتی شما نیز آنها را دریافت خواهید کرد. همچنین در آپدیت یا آپگرید نیازی به دانستن نسخه ها نداریم و تنها دانستن دستور زیر برای دریافت آپدیتها کافی خواهد بود:
pacman -Syu

آرچ همان چیزی که شما نیاز دارید:
لینوکس آرچ قابلیت سفارشی سازی بسیار زیادی را برای کاربران فراهم می کند. نصب نسخه تمیز(clean) آرچ لینوکس حتی شامل محیط دسکتاپ یا مدیریت صفحات هم نیست. در نصب آرچ لینوکس کاربر می بایست سیستم مورد نظر خودش را از پایه انتخاب و بسازد. همچنین این خصوصیت که آرچ هیچگونه برنامه از پیش تعیین شده ای را نصب نمی کند باعث میشود که این سیستم عامل بسیار کم وزن باقی بماند و این آزادی را به شما می دهد تا تنها هر برنامه ی که به آن نیاز دارید را انتخاب و نصب کنید.

مخزن کاربر آرچ AUR:
یکی از وجه تمایزات توزیع آرچ نسبت به دیگر توزیع ها، Arch User Repository (AUR) یا مخزن کاربر آرچ است.
در این توزیع، مخزن ذکر شده community-driven یا با استفاده از جامعه کاربران پیش می رود، که شامل شرح و توصیف پکیچ ها است (PKGBUILDs) که به شما اجازه کامپایل یک پکیج از source به وسیله makepkg و سپس نصب آن توسط pacman را می دهد. همچنین AUR برای اشتراک گذاری و سازماندهی ساخته شد تا این امکان را برای پکیج های تازه community فراهم کند. و همچنین به این منظور که دسترسی به پکیچ های محبوب در مخازن جامعه آرچ سرعت بیشتری بگیرد. AUR ارائه مخازن رسمی آرچ را بسیار فراتر و جلوتر برده است.
 

Wiki ارزشمند آرچ:
آرچ اگر دارای بهترین منابع و مستندات بین دیگر توزیع های لینوکس نباشد قطعا یکی از بهترین ها است. Arch Wiki یکی از کاملترین و با اعتبار ترین منابع مستندات در بین طرفداران و کاربران لینوکس است که بسیار خوب و کامل مستند سازی شده است. تعریف و تمجید بسیار از مستندات آرچ به این دلیل است که مستندات این توزیع آنقدر کامل است که حتی فراتر از خود این توزیع را نیز در بر می گیرد، به طوری که اگر مشکلی برای سیستم شما ایجاد شد می توانید احتمالا با استفاده از Arch Wiki راه حل مورد نظرتان را پیدا کنید.

Arch پلی است برای اهداف مختلف :
pacman که مدیریت پکیج های آرچ را انجام می دهد خود یک packet manager منحصر به فرد است. از این نظر که این packet manager آنقدر انعطاف پذیر است که علاوه بر نصب پکیج های باینری در مخازن آرچ، از نصب باینری های کامپایل شده از منبع به وسیله makepkg نیز پشتیبانی می کند. به همین دلیل می توان Arch را پلی نامید بین توزیع هایی که در سمتی امکان نصب پکیج های باینری از طریق سیستم مدیریت پکیج وجود دارد و در سمتی دیگر توزیع هایی که راحتی استفاده کاربران را فدای امکان کامپایل فایلهای باینری از منبع به وسیله تنظیمات متفاوت می کنند.

درک بهتر لینوکس
تا وقتی که یک نصب clean یا خام از لینوکس آرچ انجام نداده باشید به لذت بخش بودن این پروسه پی نخواهید برد. از آنجایی که مراحل نصب آرچ در محیلی کاملا خط-دستوری است با فرایند نصبی نسبتا پیچیده مواجه خواهید بود. اگرچه این پیچیدگی ممکن است برای افراد تازه کار ترسناک به نظر برسد اما مزایای خودش را خواهد داشت. مراحل نصب به شما یاد می دهد که لینوکس دقیقا چطور کار می کند که البته شاید به دلیل وجود installer های مدرن دارای GUI دیگر علاقه ای برای یاد گیری آن نداشته باشید. محیط دسکتاپ آرچ لینوکسدر طی این مراحل با مفاهیمی مثل: display managers ، chroot ، network configurations و بسیاری مفاهیم کاربردی دیگر آشنا می شوید.

و اما علاوه بر موارد فوق، در صورتی که شغلی مرتبط با امنیت سایبری دارید می توانید از ابزار مخصوص آرچ که برای مسائل امنیتی ساخته شده به نام Black Arch استفاده کنید. مخزن Black Arch شامل لیست بلند بالایی از ابزارهای امنیتی و تست نفوذ است. یکی از معایب Black Arch حجم زیاد آن به واسطه همراه داشتن تمامی ابزارهای امنیتی به صورت پیشفرض با خود است. اما خبر خوب این است که می توانید مخزن Black Arch را در سیستم آرچ خود ادغام کنید و از ابزارهایی که در این مخزن مورد نیازتان است استفاده کنید.

برخی دیگر از توزیع های بر پایه Arch:

  •     Manjaro Linux
  •     ArcoLinux
  •     EndeavourOS
  •     RebornOS

معایب Arch Linux

اگرچه ممکن است Arch یکی از گزینه های اصلی شما برای توزیع بعدی شما باشد اما باید در نظر داشته باشید که محیط این توزیع اصلا مناسب تازه کارها نیست. از این رو برای یک کاربر تازه کار که قصد دارد برای اولین بار با لینوکس آشنا شود اصلا پیشنهاد خوبی نخواهد بود.
 در صورتی که قصد دارید Arch را امتحان کنید اما آنچنان به توانایی های لینوکسی خودتان اطمینان ندارید بهتر است ابتدا این سیستم عامل را روی ماشین مجازی تست کنید و پس از کسب مهارت لازم به سراغ نصب بر روی سیستم خود بروید.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید