9 دلیل که لینوکس یک انتخاب محبوب برای سرورها است

سرور مجازی
9 دلیل که لینوکس یک انتخاب محبوب برای سرورها است
تاریخ انتشار: 6 ماه پیش تعداد بازدید: 349 دسته بندی: لینوکس

برای کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که به سرورهای مطمئن و قابل اطمینان برای میزبانی داده‌ها، برنامه‌ها یا خدمات در سراسر جهان نیاز دارند، لینوکس اغلب پلتفرم  محبوبی  است. از تقویت وب‌سایت‌ها گرفته تا مدیریت زیرساخت‌های شبکه تا اجرای پایگاه‌های داده سازمانی، دلایل بی‌شماری وجود دارد که مردم در چند دهه گذشته به لینوکس به عنوان راهکار سرور اصلی خود روی آورده‌اند.


در این مطلب 9 مزیت منحصر به فرد لینوکس را بررسی می‌کنیم و اینکه چرا این گزینه بسیار محبوب برای راه اندازی و نگهداری سرورها از استارتاپ‌های نوظهور تا استقرار کامل سازمانی است.

مروری بر لینوکس و محبوبیت آن در دنیای سرور

لینوکس یک کرنل منبع باز است که به دلیل تطبیق پذیری و قدرت آن شناخته شده است که آن را به استاندارد صنعتی برای اجرای وب سرورها، اپلیکیشن‌ها و سایر ظرفیت‌های کاری فشرده در طیف گسترده‌ای از توزیع‌های لینوکس تبدیل می‌کند. چه در حال اجرای ظرفیت‌های کاری با مقیاس داینامیک در فضای ابری باشید، چه زیرساخت ابری خصوصی خود را ایجاد کنید یا فقط به چند وب سرور ضد گلوله نیاز داشته باشید، انعطاف پذیری، مقیاس پذیری و امنیت لینوکس آن را به یک انتخاب ایده آل تبدیل کرده است. می‌توان از آن برای ساخت وب سرورهای قابل اعتماد، ایمن و با کارایی بالا یا به عنوان پایه‌ای برای یک محیط توسعه اپلیکیشن‌های سفارشی استفاده کرد.

لینوکس مبتنی بر اصول یونیکس است و قابلیت multitasking کارآمد را با پشتیبانی از چندین کاربر، گروه‌ها و لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) ارائه می‌دهد. رایج‌ترین توزیع‌های لینوکس شامل Ubuntu، Suse و Red Hat Enterprise Linux است که کتابخانه‌های نرم افزاری جامع و ویژگی‌های امنیتی را ارائه می‌دهند.

محبوبیت لینوکس از انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن آن ناشی هم می‌شود. اکنون بسیاری از شرکت‌ها از سرورهای لینوکس به عنوان بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات خود در محیطهای مختلف مانند سیستم‌های جاسازی شده (embedded)، ابرهای خصوصی و دستگاه‌های نقطه پایانی (endpoint) استفاده می‌کنند. ماهیت متن‌باز لینوکس آن را برای توسعه دهندگانی که می‌خواهند سیستم عامل خود را بدون اینکه به یک فروشنده وابسته باشند، سفارشی سازی کنند، به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌کند.

 

  1. ماهیت متن‌باز و انعطاف پذیری سفارشی سازی

لینوکس به عنوان یک پلتفرم متن‌باز شناخته شده است که به کاربران اجازه می@دهد سیستم را سفارشی کنند. این انعطاف پذیری و سفارشی سازی لینوکس را به گزینه‌ای ایده آل برای محیطهای عملیاتی سرور تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، توسعه دهندگان می‌توانند به مخازن کد دسترسی داشته باشند، کد سورس را تغییر داده و نسخه‌های سفارشی کرنل را بسازند.
علاوه بر تطبیق(adapting) کرنل با نیازهای خاص، توسعه دهندگان به بسته‌های نرم افزاری متنوعی که با اکثر توزیع‌های لینوکس در دسترس هستند، دسترسی دارند. از این بسته‌ها می‌توان برای افزودن عملکرد یا ویژگی‌های امنیتی اضافی مانند فایروال یا سیستم های تشخیص نفوذ (IDS) استفاده کرد. علاوه بر این، بسیاری از توزیع‌ها با ابزارهایی مانند lshw (list hardware)  و lspci (list devices) ارائه می‌شوند که به مدیران اجازه می‌دهد اطلاعات دقیق درباره سخت‌افزار و دستگاه‌های متصل به سرور را مشاهده کنند.

  1. طیف وسیعی از  اپلیکیشن و ابزار

لینوکس به دلیل گستره وسیعی از اپلیکیشن‌ها و ابزارهایش که به کاربران اجازه می‌دهد سیستم‌های خود را سفارشی کنند و آنها را برای انجام هر کاری پیکربندی کنند، تبدیل به یک انتخاب محبوب برای سرورها شده است.
رایج ترین کاربردهای سرورهای لینوکس شامل میزبانی وب، مدیریت پایگاه داده، به اشتراک گذاری فایل، سرورهای بازی و مجازی سازی است  که همگی برای اجرای صحیح به بسته‌های نرم افزاری یا کتابخانه‌های خاصی نیاز دارند. خوشبختانه، ماهیت متن‌باز لینوکس یافتن اجزای لازم برای هر نوع برنامه یا مورد استفاده را آسان کرده و نیاز به خرید نرم افزارهای تجاری گران قیمت کاهش می‌یابد.

لینوکس علاوه بر مجموعه وسیعی از برنامه‌ها و ابزارها، طیف قابل توجهی از ویژگی‌های کاربرپسند را نیز ارائه می‌کند که آن را به انتخابی عالی برای مدیرانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند محیط سرور خود را به راحتی مدیریت کنند. برای مثال، مدیران می‌توانند از پروژه‌هایی مانند Terraform یا Ansible برای مدیریت تعداد زیادی سرور لینوکس یا ماشین‌های مجازی به‌صورت هم‌زمان استفاده کنند. اکوسیستم لینوکس به جای ورود به هر سیستم و پیکربندی آنها به صورت جداگانه، استقرار و پیکربندی محیطها را از طریق اقدامات تکرارپذیر و خودکار آسان می‌کند.

  1. امنیت

لینوکس که از ابتدا با در نظر گرفتن امنیت ساخته شده است، دارای ویژگی‌های متعددی است که نقض (Breach) آن را دشوار می‌کند. یکی از ویژگی‌های امنیتی مهم، قابلیت کنترل دسترسی است که به مدیران اجازه می‌دهد تا مجوزها و محدودیت‌هایی را برای حساب‌ها و فایل‌های کاربر تعیین کنند. به عنوان مثال، مدیران می‌توانند حقوق دسترسی فقط خواندنی یا نوشتنی را برای کاربران تنظیم کنند تا از اجرای برنامه‌های غیرمجاز بر روی سرورهای خود جلوگیری کنند.

علاوه بر این، لینوکس از چندین روش احراز هویت مانند ترکیب نام کاربری/رمز عبور، کارت‌های هوشمند، بیومتریک و گواهی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند. اینها با تایید هویت هر کاربر قبل از اعطای دسترسی به داده‌ها و منابع، یک لایه حفاظتی اضافی ایجاد می‌کنند.
ماهیت متن‌باز لینوکس به این معنی است که هر کسی می تواند یک مشکل امنیتی را پیدا کرده، گزارش داده یا آن را برطرف کند. این در تضاد عمده با سیستم‌های انحصاری مانند ویندوز است، که با آن‌ها بیشتر در اختیار فروشنده هستید تا باگ‌ها را قبل از اینکه هکرها پیدا کنند و به طور مخرب از آنها استفاده کنند، شناسایی و رفع کنید.

کد سورس لینوکس عمومی است، به این معنی که هر کسی می‌تواند کار توسعه دهندگان خود را بررسی کند تا ببیند آیا دری را برای هکرها باز گذاشته‌اند یا خیر. به همین دلیل، لینوکس به طور کلی امن‌تر از ویندوز و سایر سیستم عامل‌های اختصاصی به نظر می‌رسد.

  1.  قابلیت اطمینان

لینوکس به دلیل قابلیت اطمینان فوق‌العاده‌اش، یک انتخاب محبوب برای سیستم‌عامل‌های سرور بوده است. اینکه فوق العاده ایمن است، آن را برای کارهای حیاتی مناسب می‌کند. پایگاه کد متن‌باز قوی لینوکس و جامعه توسعه بسیار فعال به این معنی است که اشکالات را می توان به سرعت شناسایی و اصلاح کرد. علاوه بر این، بسیاری از بسته‌های موجود، ابزارها را به راحتی برای تکمیل وظایف در دسترس قرار می‌دهند.

نسخه‌های پشتیبانی طولانی‌مدت (LTS) توزیع‌های لینوکس به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی در مورد مشکلات سازگاری، به‌طور قابل اعتمادی ارتقا دهند. بسیاری از شرکت‌ها نسخه‌های اختصاصی LTS را ارائه می‌کنند که به طور خاص برای استفاده به عنوان سرور طراحی شده‌اند، با پشتیبانی تضمینی و به روز رسانی‌های امنیتی تا پنج سال یا حتی بیشتر.

  1. حمایت کامیونیتی و منابع

لینوکس به دلیل پشتیبانی و منابع قوی کامیونیتی به طور گسترده به عنوان یک سیستم عامل سرور استفاده می‌شود. پشتیبانی شامل فروم های کاربر، پایگاه‌های دانش آنلاین، help deskهای چت زنده و آموزش‌های دقیق است.

کاربران لینوکس از فراوانی انجمن‌های اختصاصی سود می‌برند. آنها مملو از متخصصان با تجربه هستند که مشتاق کمک به کسانی هستند که ممکن است در راه اندازی مشکل داشته باشند یا در مورد گزینه‌های پیکربندی سوالاتی دارند. بسیاری از انجمن ها مشاوره شخصی و اطلاعات کلی در مورد موضوعاتی از سازگاری سخت افزار تا عیب یابی مشکلات رایج ارائه می‌دهند.

سرور مجازی لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.
  1. مقرون به صرفه بودن در مقایسه با نرم افزارهای اختصاصی

لینوکس را می‌توان برای اجرای اپلیکیشن‌های حیاتی در حالی که هنوز مقرون به صرفه است استفاده کرد. در بیشتر موارد، می‌توانید در هزینه‌های لایسنس صرفه جویی کنید زیرا لینوکس به منابع کمتری نسبت به سایر سیستم عامل‌ها نیاز دارد. لینوکس ارزان‌تر است زیرا هیچ هزینه لایسنسی وجود ندارد(مگر اینکه برای RHEL یا Oracle پرداخت کنید).
  مقیاس گذاری لینوکس را می‌توان به راحتی و بدون مشکل انجام داد. این دستگاه در هر دو ماشین فیزیکی و مجازی به خوبی اجرا می‌شود و به راحتی می‌تواند لودهای زیاد را در حالی که در دسترس بودن و زمان کار را حفظ می‌کند، مدیریت نماید که آن را برای برنامه‌هایی که به قابلیت اطمینان نیاز دارند، مانند میزبانی وب و مدیریت پایگاه داده، ایده آل می‌کند.

  1. مقیاس پذیری برای مدیریت حجم زیادی از داده‌ها و ترافیک

لینوکس بسیار مقیاس پذیر است که آن را به یک پلتفرم ایده آل برای سرورهایی تبدیل می‌کند که حجم زیادی از داده‌ها و ترافیک را مدیریت می‌کنند. می‌تواند صدها سرویس را به طور همزمان اجرا کند و این مقیاس‌پذیری بیشتر از سخت‌افزار گسترش می‌یابد.  لینوکس می‌تواند در چندین سیستم برای کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتر مقیاس‌پذیر باشد. ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند مجازی سازی و تحمل خطا برای اطمینان از تداوم کسب و کار را ارائه می‌دهد. همچنین ویژگی‌های پیشرفته‌ای را برای توسعه دهندگانی مانند ماشین مجازی eBPF و io_uring ارائه می‌کند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد رویدادهای کرنل را ردیابی و عملیات I/O را با کارایی بسیار بیشتری انجام دهند. پایداری لینوکس آن را برای برنامه های کاربردی حیاتی در مواقعی که قابلیت اطمینان بسیار مهم است، مناسب می‌کند. بسیاری از کاربران برای اطمینان از اینکه خطاها یا خرابی‌ها بر کل سیستم تاثیر نمی‌گذارند، به eBPF و محافظت‌های قوی user mode متکی هستند. کانتینرها و ماشین‌های مجازی نیز وجود دارند تا آنچه را که کرنل و فضای کاربر نمی‌توانند ایزوله کنند را بیشتر ایزوله نمایند.

  1. سازگاری با پلتفرم‌های سخت افزاری و نرم افزاری

لینوکس به دلیل سازگاری با پلتفرم‌های سخت افزاری و نرم افزاری مختلف شهرت دارد. آن را برای استفاده از سرور ایده آل می‌کند، زیرا تقریبا در هر محیطی قابل استقرار است. همچنین نصب لینوکس بر روی انواع سخت افزاری مختلف، از لپ تاپ گرفته تا آخرین سرورها، امکان پذیر است و از آنجایی که توزیع‌های لینوکس زیادی وجود دارد، می‌توانید یکی را پیدا کنید که متناسب با نیازهای خاص شما باشد.

  1. ادامه رشد و استفاده از لینوکس برای سرورها

لینوکس با مجموعه وسیعی از ویژگی‌ها و امنیت قوی، یک پلتفرم قابل اعتماد برای اجرای سیستم‌های حیاتی فراهم می‌کند. لینوکس متن‌باز ایجاد راهکارهای سفارشی برای نیازهای خاص خود را برای توسعه دهندگان آسان می‌کند. صرفه جویی در هزینه‌های مرتبط با استفاده از لینوکس بر روی سرورها می‌تواند در مقایسه با سیستم عامل‌های اختصاصی قابل توجه باشد.

لینوکس به‌طور باورنکردنی محبوبیت پیدا کرده است، همانطور که استفاده گسترده آن در خدمات میزبانی وب، راهکارهای رایانش ابری، روترهای خانگی، دستگاه‌های اینترنت اشیا، تلویزیون‌ها، اتومبیل‌ها، یخچال‌ها و هر چیزی که کامپیوتری که ویندوز یا مک نیست دارد. طراحی چابک آن را قادر می‌سازد تا منابع کمتری را مصرف کند در حالی که سطوح عملکرد قدرتمندی را ارائه می‌دهد که برای کارهای سرور مانند مدیریت پایگاه داده یا میزبانی برنامه ایده آل است.

اگر به استفاده از لینوکس برای سرورهای خود فکر می‌کنید، این ۹ دلیل نقطه شروع خوبی برای کمک به شما در تصمیم‌گیری است. از امنیت و ثبات گرفته تا انعطاف پذیری و مقرون به صرفه بودن، دلایل قانع کننده زیادی برای امتحان لینوکس وجود دارد.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید