چگونه نرم افزارهای ویندوزی را روی لینوکس اجرا کنیم؟

چگونه نرم افزارهای ویندوزی را روی لینوکس اجرا کنیم؟
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 7121 دسته بندی: عمومی

در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ بازی مختلف روی پلفرم استیم برای لینوکس وجود دارد و لینوکس از همیشه قدرتمند تر است. حرکت جمعی به سمت نرم افزارهای تحت وب باعث شده نیاز به ویندوز به کمترین حد خود برسد.


در حال حاضر اگر نیاز به تماشای Netflix دارید هم میتوانید آن را به راحتی و بدون هیچگونه هک روی لینوکس تماشا کنید و یا از نسخه تحت وب ماکروسافت آفیس روی لینوکس بهره ببرید.

اما همینطور که کاربران متعهد لینوکس هم باور دارند، برخی زمانها میرسد که نیاز است بخشی از ویندوز روی سیستم عامل لینوکس شما اجرا شود. برای این کار تنها چند روش خاص وجود دارد که با شما آنها را بررسی می کنیم.


Wine

این یک روش برای اجرای نرم افزارهای ویندوز روی لینوکس است البته بدون نیاز به خود ویندوز.

 

Wine یک لایه سازگار با ویندوز متن باز است که می تواند برنامه های تحت ویندوز را روی لینوکس به صورت مستقیم اجرا کند. این پروژه متن باز اساسا به صورتی عمل می کند که ویندوز را از پایه اجرا می کند تا حدی که بتواند تمامی این برنامه ها را بدون نیاز به وجود خود ویندوز روی لینوکس اجرا کند.

این تنها روشی است که عملا بدون نیاز به نسخه ویندوز میتواند برنامه های ویندوزی را روی لینوکس اجرا کند، اما مشکل اینجاست که همه اپلیکیشن ها به صورت مناسبی روی آن اجرا نمی شوند. با این برنامه امکان برخوردن به باگها یا مشکلات کاهش کارایی وجود دارد، خصوصا اگر از Wine برای بازی استفاده می کنید. اما اگر یک بازی قدیمی و معروف را که سالها پیش منتشر شده است را اجرا می کنید مشکلی نخواهید داشت. بسیاری از Wine برای اجرای بازی World of Warcraft روی لینوکس استفاده می کنند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه دیتابیس اپلیکیشن های واین مراجعه کنید به آدرس: https://appdb.winehq.org/


ابتدا Wine را برای توزیع لینوکس خود دانلود کنید. پس از آنکه مراحل نصب انجام شد می توانید فایلهای .exe را دانلود و اجرا کنید. همچنین می توانید از رابطی روی Wine استفاده کنید با نام PlayOnLinux که به شما در نصب و اجرای بازی های معروف ویندوز کمک خواهد کرد.

Codeweavers نسخه ای پولی از Wine را عرضه کرده است که با نام CrossOver Linux شناخته می شود. برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. همچنین Codeweavers قصد دارد اپلیکیشنهای اصلی ویندوزی را مانند آفیس، فتوشاپ،... و برخی از بازی های بزرگ PC را به طور کامل پشتیبانی کند و از عملکرد کامل و بی نقصشان نیز اطمینان حاصل کند. همچنین Codeweavers همچنین به تغییرات پروژه اصلی یعنی Wine کمک می کند.


Virtual Machines

ماشین های مجازی یا Virtual Machine ها راه دیگری برای اجرای برنامه های ویندوزی روی لینوکس هستند. با افزایش سرعت PCها ماشین های مجازی به نسبت سریعتر شدند.

این روش شامل نصب نسخه کپی ویندوز روی ماشین مجازی مثل: VirtualBox، VMware و یا نسخه تحت لینوکسی KVM است. نسخه کپی ویندوز فکر می کند که روی سخت افزار واقعی اجرا شده است اما این نسخه تنها داخل پنجره ای اجرا شده است. ماشین های مجازی راهکارهایی دارند که حتی میتوانند برنامه های اجرا شده داخل پنجره را نیز بیرون بکشند تا درست همانند یک برنامه ویندوزی اما روی لینوکس اجرا شود.

این راهکار بسیار منطقی تری از Wine است چراکه شما این برنامه ها را روی یک نسخه واقعی از ویندوز اجرا می کنید و در نهایت با باگهای کمتری مواجه خواهید شد.

استفاده از ماشین مجازی به نسخه کامل ویندوز نیاز دارد اگرچه منابع بیشتری از سیستم به دلیل اجرای این سیستم عامل در کنار سیستم عامل اصلی مصرف خواهد شد. در برخی مواقع نیز مانند اجرای بازی که نیاز به استفاده از کارت گرافیک وجود دارد، در این روش اصلا کارایی خوبی نخواهید داشت و بهتر است از روش Wine برای این کار استفاده کنید.


Dual-booting

استفاده از Dual-booting یا بوت دوگانه روشی نیست که آن را به طور فنی راهکاری برای اجرای برنامه ویندوزی روی لینوکس بنامیم اما این روشی است که بسیاری از کاربران لینوکس از نرم افزارهای ویندوزی استفاده میکنند. به جای استفاده مستقیم تحت لینوکس، کافی است کامپیوتر را ریبوت کرده و ویندوز را برای اجرای برنامه های مورد نظرتان استفاده کنید. با در نظر گرفتن افزایش چشمگیر سرعت ssdها این روش نیز میتواند یکی از راهکارهای استفاده از نرم افزارهای ویندوزی برای کاربران لینوکس باشد.

برای استفاده از این روش بهتر است که ابتدا ویندوز را نصب کرده و پس از اتمام نصب به سراغ نصب لینوکس بروید. لینوکس و توزیع مورد نظرتان را انتخاب کنید و گزینه نصب در کنار ویندوز(install alongside windows) را انتخاب کنید. پس از آن میتوانید هر بار پس از ریبوت شدن سیستم مشخص کنید که از کدام سیستم عامل استفاده می کنید.

میتوانید از راهنمای زیر برای آموزش نصب Ubuntu در کنار Windows استفاده کنید:

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

 

این که کدام گزینه بهترین روش برای شماست وابسته به کاری است که شما قصد انجامش را دارید.

  •     در صورتی که قصد استفاده از یک اپلیکیشن خاص یا بازی را دارید Wine گزینه مناسبی خواهد بود.
  •     در صورتی که نیاز به استفاده از ابزارهای متعددی مانند Office, Photoshop و برنامه های مختلفی را دارید گزینه Virtual Machine برای شما مناسب خواهد بود.
  •     در صورتی که گیمر هستید و قصد انجام آخرین نسخه از بازی ها را روی کامپیوتر خود دارید نیز روش Dual Booting بهترین روش برای شما خواهد بود.

اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید