ترمیوس(Termius) چیست؟

سرور مجازی
ترمیوس(Termius) چیست؟
تاریخ انتشار: 4 ماه پیش تعداد بازدید: 1150 دسته بندی: لینوکس

اگر یک توسعه دهنده مبتدی هستید، ممکن است با رابط‌ها و کنسول‌های خط فرمان آشنا نباشید. در این مطلب، ما به معرفی شبیه‌ساز ترمینال Termius می‌پردازیم، ویژگی‌های آن را بررسی کرده و نحوه استفاده از ترمیوس را بیان می‌کنیم.


شبیه ساز ترمینال(Terminal Emulators)

شبیه ساز ترمینال برنامه‌های نرم افزاری هستند که به کاربران اجازه می‌دهند از طریق دستورات به سیستم عامل کامپیوتر خود دسترسی داشته باشند. از این دستورات می‌توان برای باز کردن و ویرایش فایل‌ها، جابجایی فایل‌ها، راه اندازی برنامه‌ها و موارد دیگر استفاده کرد. شبیه سازهای ترمینال اغلب توسط مشاغل برای دسترسی به داده‌ها یا برنامه‌ها در دستگاه‌ها یا سرورهای راه دور استفاده می‌شود.


ترمیوس چیست؟

یک ترمینال کلاینت با پشتیبانی داخلی Telnet و SSH است که به کاربران اجازه می‌دهد چندین سشن Telnet همزمان با پشتیبانی SSH راه اندازی کنند و اتصالات Mosh را به صورت ایمن مدیریت کنند. همچنین شبیه سازی کامل ویرایشگر  Emacs ، ویرایشگر متن  Vim  و بسیاری دیگر از ابزارهای CLI را ارائه می ‌دهد که دقیقا همانطور که انتظار دارید روی کامپیوتر شما کار می‌کنند. Termius  برای پلتفرم‌های لینوکس، ویندوز، مک، iOS و اندروید در دسترس است.
  Termiusدارای ابزارهای قدرتمندی مانند میزبانی گروهی، برچسب‌گذاری(tagging) برای جستجوی آسان، پیش‌نمایش از دیتا آیتم‌ها و همگام‌سازی ایمن AES-256 است. Hosts ، Port Forwarding rules، Snippets و Keys همگی در سمت کلایت رمزگذاری شده‌اند. سایر ویژگی‌های مفید عبارتند از autocompleting saved sessions شده و اتصال سریع به تاریخچه قطعات میزبانی که قبلا متصل شده‌اند.

چه چیزی ترمیوس را متمایز می‌کند؟

Termius راهکار نهایی برای مدیریت سیستم‌های یونیکس و لینوکس است. چه یک ماشین لوکال، سرویس ریموت، کانتینر Docker، VM، Raspberry Pi یا یک AWS instance باشد، Termius  شما را تحت پوشش قرار داده است. در واقع ترمیوس همان Putty برای اندروید است، اما با طراحی شیک و مدرن.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به ترمیوس بر اساس سه پایه اساسی بیندازیم.

  1. امنیت:  Termius  دارای رمزگذاری end-to-end است که از روز اول بخشی از همگام سازی(sync) بود. اولین نسخه حدود هشت سال پیش با الگوریتم های رمزنگاری که در همان زمان طراحی شده بودند منتشر شد. از آن زمان، Termius با استفاده از متخصصان شناخته شده و الگوریتم‌های مرسوم برای رمزگذاری خود، با تغییر فضای کریپتو همراه بوده است. ترمیوس از libsodium و Botan برای تمام عملیات‌های مرتبط با رمزنگاری استفاده می‌کند و جزئیات بیشتر در مورد پیاده‌سازی را می‌توانید در اسناد رسمی پیدا کنید . ترمیوس همچنین امکان زمان‌بندی به‌روزرسانی شما را ارائه می‌دهد که فرآیند آسانی را برای کاربر نهایی ایجاد می‌کند.علاوه بر این  SSH  به سروری با Face ID یا Touch ID با استفاده از کلیدهایی که نمی‌توانند از دستگاه شما به سرقت بروند، امنیت بیشتری را ایجاد می‌کند.
  2. سهولت استفاده:  Termius  مدیریت زیرساخت ها و اعتبارنامه‌ها را آسان و ساختار منطقی می‌کند. تیم‌های عملیاتی می‌توانند با استفاده از ابزارهایی مانند میزبانی گروهی، برچسب‌گذاری و پیش‌نمایش‌های قوی  از اقلام داده، اطلاعات مربوط به پیکربندی فعلی زیرساخت را به‌روز نگه دارند. تکمیل خودکار جلسات ذخیره شده و اتصال سریع برنامه به تاریخچه قطعات میزبانی که قبلا متصل شده اند، دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را سریع و کارآمد می کند.
  3. انعطاف پذیری: با پشتیبانی از پلتفرمهای لینوکس، ویندوز، مک، iOS  و اندروید، Termius فوق العاده انعطاف پذیر است. کاربران می‌توانند چندین جلسه Telnet همزمان با پشتیبانی SSH راه اندازی نموده و اتصالات Mosh را به صورت ایمن مدیریت کنند Termius . همچنین شبیه سازی کامل ویرایشگر Emacs، ویرایشگر متن Vim و بسیاری دیگر از ابزارهای CLI را ارائه می دهد که آن را به راه حل نهایی برای مدیریت سیستم های یونیکس و لینوکس تبدیل می کند.

در نتیجه، Termius یک ابزار ضروری برای هر توسعه دهنده‌ای است که به دنبال مدیریت زیرساخت‌ها و اعتبارنامه‌ها با سهولت و امنیت است. رابط بصری، ویژگی‌های قدرتمند و انعطاف پذیری آن، ترمیوس را به ترمینال کلاینت نهایی برای مبتدیان و توسعه دهندگان با تجربه تبدیل می‌کند.

ترمیوس چیست؟

نحوه استفاده از Termius

کلاینت Termius به شما امکان می‌دهد اتصالات SSH را به راحتی ایجاد و حتی هنگام اتصال از احراز هویت کلید SSH، دستورات و اسکریپت‌ها استفاده کنید. 

Termius یک برنامه مدیریت اتصال SSH کوچک است که برای لینوکس، macOS و ویندوز در دسترس است. با استفاده از این ابزار رابط کاربری گرافیکی، می توانید اتصالاتی به سرورهای ریموت ایجاد کنید که با یک کلیک قابل دسترسی هستند. می‌توانید گروه‌هایی از میزبان‌ها ایجاد کنید، اتصالات SFTP و ارسال پورت را مدیریت نمائید، قطعه‌هایی را برای استفاده در اتصالات خود ایجاد کنید و حتی با احراز هویت کلید SSH کار کنید.

شما می توانید از Termius به صورت رایگان استفاده کنید، اما سه طرح پولی مختلف وجود دارد که ممکن است کمی سودمندتر باشد:

  • Pro: ده دلار در ماه. شامل همه چیز در طرح Starter رایگان به‌علاوه cloud-encrypted vault ، دستگاه‌های نامحدود و تhنل‌سازی است.
  • Team: بیست دلار در ماه برای هر seat. شامل همه چیز در Pro به علاوه single shared vault ، احراز هویت multikey و همکاری real-time است.
  • Business: سی دلار در ماه برای هر seat. شامل همه چیز در Team به علاوه multiple shared vaults، گزارش SOC2 Type II و Enterprise SSO است.

آنچه برای استفاده از Termius نیاز دارید
برای استفاده از Termius، باید با یک حساب کاربری ثبت نام نموده و ابزار GUI را در سیستم عامل انتخابی خود دانلود کنید. 

نحوه اضافه کردن هاست به ترمیوس

اولین کاری که انجام خواهیم داد اضافه کردن یک هاست جدید است. برای این کار اپلیکیشن Termius را باز کنید. از پنجره اصلی (شکل زیر) روی منوی کشویی Add کلیک کرده و New Host را انتخاب کنید.

اضافه کردن host جدید به ترمیوس

یک سایدبار جدید باز می‌شود که در آن میزبان جدید خود را پیکربندی می‌کنید.

در ترمیوس سایدبار جدید باز می شود که در آن میزبان جدید خود را پیکربندی می کنید
 

ابتدا یک برچسب به هاست بدهید و آدرس میزبان را در قسمت Address تایپ کنید. همچنین میتوانید یک برچسب اختیاری اضافه کنید. در مرحله بعد، نام کاربری و رمز عبور میزبان راه دور را تایپ کنید. شما مجبور نیستید اطلاعات را به صورت دستی ذخیره کنید، زیرا Termius این کار را برای شما انجام می دهد.


نحوه افزودن احراز هویت کلید SSH

فرض می‌کنم که شما قبلا یک کلید SSH در سیستم لوکال خود دارید. اگر نه، می‌توانید با دستور زیر یکی بسازید:

ssh-keygen

دستور بالا یک جفت کلید SSH جدید ایجاد نموده و آن را درssh./~ ذخیره می‌کند.

 

اگر از احراز هویت کلید SSH برای اتصالات خود استفاده می‌کنید و می‌خواهید آن را به میزبان جدید اضافه نمائید. برای آن، روی Set A Key کلیک نموده و هنگامی که از شما خواسته شد، روی +NEW کلیک کنید تا یک کلید جدید اضافه شود.

در سایدبار به دست آمده، روی Import From Key File  کلیک کنید.

Import From Key File در ترمیوس

فایل منیجر پیش‌فرض شما باز می‌شود، جایی که باید به دایرکتوری که جفت کلید ssh خود را در خود جای داده است بروید. شما می‌خواهید کلید خصوصی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد id_rsa نام دارد. آن فایل را انتخاب کنید تا در قسمت Private Key پر شود. روی ذخیره کلیک کنید و کارتان تمام شد.
هاست جدید شما آماده استفاده است. از پنجره اصلی، روی ورودی میزبان دوبار کلیک کنید و هنگامی که از شما خواسته شد، رمز عبور کلید SSH خود را تایپ کنید.

تایپ رمز عبور برای SSH در ترمیوس

چگونه یک Snippet ایجاد کنیم

فرض کنید شما یک دستور خاص دارید که می‌خواهید پس از ورود به هاست اجرا شود. به عنوان مثال، همیشه می توانید دستور زیر را بر روی هاست‌های مبتنی بر اوبونتو اجرا کنید:

 

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade -y

 

برای انجام این کار، روی Snippets در navigation سمت چپ کلیک نموده و در پنجره ایجاد شده، روی + SNIPPET کلیک کنید. در سایدبار سمت راست، اسنیپت جدید را یک نام بگذارید و سپس دستور یا اسکریپتی را که می‌خواهید در قسمت متن Script اجرا کنید تایپ نمائید .

افزودن اسنیپت در ترمیوس


برای استفاده از Snippet، یک میزبان جدید ایجاد نموده یا یک میزبان موجود را ویرایش کنید. بر روی Snippets زیر SSH Agent Forwarding کلیک نموده و Snippet جدیدی را که ایجاد کرده‌اید انتخاب کنید.

ایجاد snippet در ترمیوس

اکنون وقتی به هاست متصل می‌شوید، دستور موجود در اسنیپت به طور خودکار اجرا می‌شود. اگر Snippet شما به امتیازات sudo نیاز دارد، در ترمینال از شما خواسته می‌شود تا آن رمز عبور را تایپ کنید یا می توانید رمز عبوری را که برای اتصال استفاده شده است انتخاب کنید

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید وی پی اس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

نتیجه‌گیری

تا به امروز، Termius یکی از بهترین کلاینت SSH‌هایی است که استفاده شده که به خوبی طراحی شده است، دارای ویژگی‌های کافی برای ساده کردن گردش کار است و هرگز کاربر را ناکام نمی‌گذارد. این ابزار را امتحان کنید و ببینید آیا برای مدیریت اتصال SSH مورد استفاده شما هم است؟
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید