PCIe چیست؟

PCIe چیست؟
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 3968 دسته بندی: عمومی

قطعا اگر با اجزای کامپیوتر آشنایی داشته باشید با اسلات PCIe نیز آشنا هستید. درگاهی که برای اتصال کارتها و ماژولهای مختلف از آن استفاده می شود و دارای سرعت های متفاوتی نیز هست.

هر مادربوردی دارای تعدادی درگاه PCIe است که می توانید از آن برای اتصال کارت گرافیک، کارت RAID، کارت Wi-Fi و یا SSD استفاده کنید. نوع PCIe شما بستگی به مادربوردی دارد که تهیه کرده اید.

 


درگاه های PCIe دارای شکلهای فیزیکی متفاوتی هستند که به صورت زیر نام گذاری شده اند:

X1, X4, X8, X16, X32 عدد پس از X نشان دهنده تعداد مسیرهای موجود برای ارسال داده است. x1 می تواند اطلاعات را با سرعت ۱ بیت بر هر چرخه جابجا کند.

در صورتی که شما یک کارت x1 را در اسلات x16 وصل کنید، پهنای باندی که کارت شما دریافت خواهد کرد کم خواهد بود. همینطور درباره یک کارت x8 که در اسلات x4 جا سازی شده باشد. این کارت با سرعتی نصف سرعت عادی خود کار خواهد کرد. بیشتر کارت های گرافیک به اسلات x16 برای دستیابی به بیشترین کارایی خود نیاز دارند.

 

نسل های PCIe


در حال حاضر PCIe در نسلهای PCIe 1.0,  PCIe 2.0, PCIe 3.0 و PCIe 4.0 موجود است که هر کدام پهنای باند نسل قبلی خود را به میزان تقریبا دو برابر بهبود بخشیده است.

 

PCIe 4.0


PCIe 4.0 در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرد که ظرفیت 64GBps را ارائه می کند. در سال ۲۰۱۹ این نسل برای استفاده در SSDها نیز آماده شد. همچنین پردازنده های Intel و AMD نیز مدل های جدید خود را با این نسل سازگار کردند.

 

 

PCIe 5.0

این استاندارد در سال ۲۰۱۹ ارائه شد که ظرفیتی معادل 128GBps را ارائه می کند. از خصوصیات آن می توان به سازگاری با نسلهای قبلی اشاره کرد. از این نسل در سال جاری بیشتر خواهیم شنید و دیوایس های اولیه سازگار با آن نیز در حال عرضه شدن هستند.

 

PCIe 6.0

این نسل ظرفیت نسل قبل خود را مجدد به ۲ برابر و معادل 256GB/s افزایش داده است و همچنین قابلیت سازگاری با نسل قبل را نیز دارد.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید