Overclocking و مزایا و معایب آن

Overclocking و مزایا و معایب آن
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 1144 دسته بندی: عمومی

اورکلاکینگ یکی از مباحث بسیار جالب و در عین حال خلاقانه در دنیای کامپیوترها بوده که مزایا و معایب خودش را نیز به همراه داشته است.


Overclocking  روی پردازنده های دسکتاپی

جایگاه معمول اورکلاک روی پردازنده های دسکتاپی است به این دلیل که اغلب خریداران این محصولات گیمرها هستند که علاقه مند به اورکلاک پردازنده های گرافیکی  و مرکزی دارند.
در استفاده های دفتری و روزانه، پردازنده های i3 و i5 نیاز مشتریان را می تواند به طور کامل پاسخگو باشد. البته در صورتی که اغلب پردازنده های عرضه شده اینتل در سری های متفاوت آن با قابلیت اورکلاک بسیار خوبی عرضه می شوند اما هیچوقت این موضوع دغدغه ی سازندگان نبوده است.

 


حال پرسش این است که آیا نیاز به اورکلاک پردازنده شما در دفتر کارتان وجود دارد یا خیر؟
پاسخ خیر است. در ادامه موضوع اورکلاک را بیشتر بررسی می کنیم و از مزایا و معایبش با خبر می شویم. اما به این نکته اشاره می کنیم که اگر شما قصد دارید یک پردازنده i3 بخرید و آنرا اورکلاک کنید، باید گفت گزینه بهتر برای شما خرید یک i5 است که هم برای شما صرفه مالی خواهد داشت و هم کارایی و پایداری بهتر. پردازنده ها پس از اورکلاک گرمای بیشتری تولید می کنند و این یکی از دلایل مصرف برق بیشتر آنها است. همچنین شما برای اورکلاک نیاز به کولر مناسب تری دارید و نمیتوانید با کولر استوک به اورکلاک بپردازید و قطعا هزینه ی خرید یک مدل بالاتر cpu را باید فدای خرید یک کولر مناسب برای اورکلاکینگ کرد. به طور معمول برای خنک کردن پردازنده ی اورکلاک شده از واتر کولینگ استفاده می شود که قطعا گرانتر و پیچیده تر از ایر کولینگ است.

 

Overclocking  روی پردازنده های سروری

 


وقتی کاربران دسکتاپی صبر بیشتری برای مواجهه با مشکلات سیستمشان دارند، کاربران workstation و سرور ادمین ها اغلب به دنبال پایدارترین روش برای نگه داری از سیستمشان هستند. با هربار قطعی این سیستم های workstation و سرور قطعا شرکت یا مجموعه دچار ضرر خواهد شد به همین دلیل منطقی نیست که با در نظر گرفتن این امر ادمین ها به سراغ بر هم زدن پایداری سیستمها و در عوض افزایش کارایی آنها باشند.
در استفاده های workstation طبق بررسی های انجام شده بین کاربران بسیار زیادی که پردازنده های آنان اورکلاک شد ، هیچگونه تغییر محسوسی در عملکرد سیستمها ایجاد نشد. همچنین در سرورها که استفاده هایی مانند وب سرور و هاستینگ ماشین های مجازی انجام می شود به دلیل درگیری تعداد زیادی از هسته ها و مقدار زیادی از حافظه رم هیچ نیازی به اورکلاک نخواهد بود.

 

مشکلات معمول پس از اورکلاک:
•    ریبوت های نا خواسته
•    Blue screen
•    خرابی داده ها
•    گرمای فزاینده/ افزایش صدای فن
•    مشکلات قطعات

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید