CentOS چیست؟

سرور مجازی
CentOS چیست؟
تاریخ انتشار: 6 ماه پیش تعداد بازدید: 408 دسته بندی: لینوکس

انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای VPS مهم است، به خصوص برای مبتدیان. گزینه‌های زیادی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید، از جمله CentOS، Ubuntu، Debian و... که هر کدام ویژگی‌ها و مزایای کلیدی خود را دارند و همه آنها را می توان با VPS لینوکس خود در پارسدو استفاده نمائید. اگر می‌خواهید از نرم‌افزار رایگان برگرفته از فناوری محبوب Red Hat Enterprise Linux استفاده کنید، CentOS را توصیه می‌کنیم.


CentOS چیست؟

CentOS یک سیستم عامل متن‌باز مبتنی بر سورس کد لینوکس Red Hat Enterprise و ساخته شده بر روی کرنل لینوکس است که برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد. این نرم افزار پایدار با سطح امنیت بالا و دارای گزینه‌های مختلف کنترل پنل است.

از کسب و کارهای کوچک گرفته تا برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات شرکت‌های سطح بالا، بسیاری از پروژه‌ها از CentOS به دلیل پایداری، امنیت بالا و گزینه‌های متعدد کنترل پنل استفاده می‌کنند. جدای از آن، CentOS یک کامیونیتی رو به رشد دارد که با ایجاد محتوای ویکی، ارائه پشتیبانی فنی و یافتن رفع باگ به توسعه توزیع لینوکس کمک می‌کند.
در این مطلب به توضیح CentOS و ویژگی‌های کلیدی آن می‌پردازیم. همچنین تفاوت‌های بین CentOS Linux، CentOS Stream و Red Hat Enterprise Linux را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

ویژگی‌های کلیدی CentOS

در مقایسه با سایر سیستم عامل‌های مبتنی بر لینوکس، CentOS دارای برخی ویژگی‌های متمایز است مانند:

  • ویژگی‌های امنیتی عالی -   CentOS  معماری امنیتی خود را با سیستم Security-Enhanced Linux (SELinux) تکمیل می‌کند. سیاست‌های کنترل دسترسی را ارائه می‌دهد که می‌توانید برای فرآیندها و فایل‌های مختلف فعال کنید.
  • به روز رسانی های منظم -  Red Hat هر چند سال یک بار یک نسخه جدید CentOS Linux را منتشر می‌کند و هر کدام به مدت ده سال پشتیبانی می‌شوند که منجر به مشکلات کمتری می‌گردد که ممکن است در اثر به روز رسانی نرم افزار ایجاد شود.
  • ثبات و پایداری -  CentOS از نسخه‌های نرم افزار پایدار استفاده می‌کند زیرا چرخه انتشار طولانی‌تر است. بنابراین، برنامه‌ها نیازی به به روز رسانی مرتب ندارند.
  • گزینه‌های کنترل پنل - کاربران CentOS گزینه‌های مختلفی از پلتفرم‌های مدیریتی از جمله دایرکت ادمین، سی‌پنل، پلسک، WebMin، Spacewalk، CWP، Virtualmin و VestaCP دارند.
  • رایگان  -  CentOS یک توزیع متن‌باز است. بدان معنی که کاربران ممکن است آن را تغییر دهند و آزادانه توزیع کنند.

مقایسه CentOS Linux و CentOS Stream

پروژه CentOS مسئول دو توزیع لینوکس  CentOS Linux و CentOS Stream است که اولی بازسازی پایین دستی Red Hat Enterprise Linux (RHEL و  CentOS Stream نسخه بالادستی است زیرا به عنوان یک پلتفرم برای نسخه‌های آینده RHEL عمل می‌کند.
قبل از اعمال تغییرات در CentOS، ابتدا به پروژه‌های بالادستی موجود در توزیع، مانند فدورا، ارسال می‌شوند. به همین دلیل است که سال‌ها طول می‌کشد تا یک آپدیت بزرگ به صورت عمومی منتشر شود. در مورد CentOS Stream، کاربران مستقیم به مخزن رسمی آن کمک می‌کنند که چرخه انتشار را به هفته‌ها یا روزها کاهش می‌دهد.

یک نسخه اصلی جدید CentOS Linux معمولا شامل یک دسته بزرگ از به روز رسانی‌ها، با بهبودهای کوچکتر در بین نسخه‌ها است. از طرف دیگر، هر نسخه CentOS Stream شامل هر گونه به روز رسانی جزئی RHEL است.

با این حال، پروژه CentOS تصمیم گرفته است که CentOS را متوقف کند. این بدان معناست که کاربران فعلی باید سیستم خود را به مسیر دیگری مانند CentOS Stream منتقل کنند. جامعه CentOS به عنوان بخشی از پروژه CentOS Stream به همکاری در سایر توزیع‌های لینوکس متن‌باز ادامه خواهد داد.

تاریخ پایان عمر جدیدترین نسخه های CentOS به شرح زیر است:

  • CentOS Linux 8: Dec. 31, 2021(10 دی ماه 1400)
  • CentOS Linux 7: June 30, 2024(10 تیر ماه 1403)

 

مقایسه لینوکس CentOS و لینوکس Red Hat Enterprise

Red Hat Enterprise Linux در سال 2000 توسط Red Hat منتشر شد که از پروژه فدورا گرفته شده بود. در سال 2014، Red Hat اعلام کرد که CentOS را حمایت خواهد کرد. در نتیجه، هیئت مدیره CentOS، متشکل از اعضای Red Hat برای کمک و راهنمایی توسعه نرم افزار تشکیل شد. 

CentOS  یک نرم‌افزار متن‌باز است، به این معنی که همه کدها و برنامه‌های آن برای استفاده، تغییر و توزیع در دسترس افراد است. در مقایسه، RHEL بر روی مؤلفه‌های متن‌باز ساخته شده، اما کاربر برای استفاده از آن برای برنامه‌های تجاری باید لایسنس خریداری کند. علاوه بر این، Red Hat برنامه اشتراک توسعه‌دهنده Red Hat را برای افراد پیاده‌سازی کرده است، و توزیع را برای دانلود رایگان اما فقط برای حجم‌های کاری کوچک تولید می‌کند.

وقتی صحبت از کمک به میان می‌آید، CentOS انجمن‌های کامیونیتی را فراهم می‌کند که در آن کاربران به سؤالات یکدیگر پاسخ می‌دهند، پشتیبانی مشتری اختصاصی وجود ندارد. با این حال، کاربران لینوکس CentOS می‌توانند با پرداخت هزینه از پشتیبانی شخص ثالث استفاده کنند. همین امر در مورد RHEL نیز صدق می‌کند، اگرچه کاربران این گزینه را دارند که برنامه خود را ارتقا دهند تا پشتیبانی مشتری را نیز شامل شود.

از نظر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، ابتدا روی RHEL پیاده‌سازی می‌شوند و بعدً در CentOS  مستقر می‌شوند. بنابراین، هر دوی آنها دارای عملکرد، سازگاری و رفع باگ یکسانی هستند. علاوه بر این، همان برنامه‌ها و نرم افزارهای افزودنی مانند LAMP و Docker معمولا در CentOS  و RHEL در دسترس هستند.

وی پی اس لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی CentOS در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

نتیجه

CentOS یکی از محبوبترین توزیع‌های لینوکس است. یک سیستم عامل متن‌باز که یک پلتفرم محاسباتی کلاس سازمانی را فراهم می‌کند. CentOS در تلاش است تا 100٪ سازگاری باینری را با Red Hat Enterprise  حفظ کند. در این مطلب پنج ویژگی تعیین‌کننده CentOS را مورد بحث قرار داده‌ایم که عبارتند از امنیت بالا، آپدیت منظم، پایداری، رایگان بودن و امکان استفاده از کنترل پنل‌های مختلف.

پروژه CentOS بر دو نسخه توزیع نظارت دارد  CentOS Linux و  CentOS Stream  تفاوت اصلی بین آنها این است که اولی پایین دست لینوکس Red Hat Enterprise است در حالی که CentOS Stream نسخه بالادستی است که حاوی به‌روزرسانی‌های کوچک Red Hat است.

CentOS در سال 2014 به Red Hat پیوست اما مستقل باقی ماند. در حالی که CentOS  یک نرم افزار متن‌باز است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند، Red Hat Enterprise Linux یک برنامه no-cost را فقط برای اشخاص حقیقی ارائه می‌دهد. با این حال، کاربران این گزینه را دارند که برنامه خود را برای ویژگی‌های پیشرفته‌تر ارتقا دهند.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا در مورد CentOS اطلاعات بیشتری کسب کنید.
سیستم عامل CentOS در مخزن سرور مجازی پارسدو موجود است و کاربران می‌توانند بدون نیاز به پشتیبانی، سیستم عامل خود را به این توزیع محبوب تغییر دهند. اگر سوالی دارید، آنها را در بخش نظرات مطرح کنید.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید