تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی
تاریخ انتشار: 11 ماه پیش تعداد بازدید: 351 دسته بندی: سرور

در دنیای امروز گزینه‌های زیادی برای میزبانی وب در دسترس است. محبوبترین و پر کاربردترین آنها هاست اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی است.هاست اشتراکی معمولا برای میزبانی سایت‌های ساده و کسب و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این مقاله سعی می‌کنیم تفاوت‌های اصلی سرور مجازی و ابر سازمانی با سرور اختصاصی را بررسی کرده تا راهنمای مناسبی برای انتخاب بین این دو سرویس باشد.
 


سرور مجازی (VPS) چیست؟

VPS یک سرویس میزبانی که در آن هر کاربر سرور منابع اختصاصی (private) خود را دریافت می کند، حتی اگر سرور را با دیگران به اشتراک بگذارد. به عبارت دیگر، شبیه به هاست اشتراکی که چندین کاربر را روی یک سرور قرار می دهد ولی از آنجا که همه منابع خود را دریافت می کنند، تحت تأثیر یکدیگر قرار نمی گیرند و به طور جداگانه در سرور فعالیت می کنند. VPS سرویسی بین میزبانی اشتراکی و سرور اختصاصی است.

اکثر ارائه دهندگان VPS منابع سرورهای خود را با استفاده از هایپروایزر برای ایجاد ماشین مجازی برای هر کاربر در آن سرور تقسیم می‌کنند. به عبارت دیگر، آنها از فناوری تخصصی برای جداسازی منابع سرور و جداسازی هر کاربر از یکدیگر استفاده می کنند.
 

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان نصب سیستم عامل لینوکس و ویندوز را داشته و به شما دسترسی کامل نرم افزاری می دهد.
با استفاده از کنترل پنل ابری منحصر به فرد پارسدو امکان ریبوت، نصب مجدد سیستم عامل، اسنپ شات و ... را در اختیار دارید.
سرور مجازی چیست؟

با یک VPS، می توان قدرت و امنیت بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دریافت کرد. همچنین می توانید از طریق دسترسی root بر روی سایت کنترل کامل داشت و هر سیستم عامل و اپلیکیشنی را نصب نمود. علاوه بر این، این نوع هاست بسیار مقیاس پذیرتر و قابل تنظیم تر از هاست اشتراکی است و در عین حال بسیار مقرون به صرفه تر از اکثر سرورهای اختصاصی می‌باشد.

 

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی همان طور که از نام آن مشخص است یعنی کل سرور را به خود اختصاص داده و آن را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد. بنابراین، به جای اینکه مانند یک VPS، بخشی از سرور را دریافت کنید، همه چیز را دریافت خواهید کرد.

روش متداول این است که سرور کامل را از یک ارائه دهنده میزبانی وب اجاره کرده و از آن برای میزبانی وب سایت‌ها و سایر محتوا و یا مجازی سازی و ارائه VPS به مشتریان استفاده نموده و کنترل کاملی بر سخت افزار و نرم افزار فیزیکی روی سرور به دست می‌آورید.

سرور اختصاصی  امکان اجاره سرور و منابع محاسباتی آن را تنها به یک کاربر بدون هیچ گونه اشتراک گذاری می‌دهد و به همین دلیل به آن سرور اختصاصی می گویند.
با استفاده از مجازی سازی می‌توان منابع اختصاصی سرور را به سرورهای مجازی تخصیص داد و برای مصارف مختلف از آنها استفاده نمود.
سرور اختصاصی چیست؟

سرورهای اختصاصی قدرت، امنیت، حریم خصوصی و فرصت های سفارشی سازی بسیار بیشتری را نسبت به VPS دارند و معمولا گران‌تر از آن هم هستند. همچنین، آنها بسیار انعطاف پذیر هستند و نهایت قدرتی را که یک سرویس میزبانی وب می تواند را ارائه می دهند. علاوه بر این، سرورهای اختصاصی عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و معمولا بسیار سریعتر از سرورهای VPS هستند زیرا فقط یک کاربر را در خود جای می دهند و تمام قدرت و منابع سرور متعلق به اوست.

 

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

 

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟

برخی از تفاوت های اصلی بین VPS و سرورهای اختصاصی عبارتند از:

  • هزینه – همانطور که اشاره کردیم، معمولا سرورهای اختصاصی گرانتر از سرورهای VPS هستند.
  •  منابع – با سرورهای اختصاصی، هر تعداد منابعی که دوست دارید دریافت خواهید کرد و می توانید آنها را تا جایی که می خواهید ارتقا دهید. البته، شما می توانید همین منابع را با یک VPS هم داشته باشید ، اما معمولا با محدودیتی در میزان ارتقای آنها مواجه خواهید شد، که در مورد سرورهای اختصاصی صدق نمی کند.
  •  امنیت – اگرچه هر دو راه حل با ویژگی های امنیتی پیشرفته ارائه می‌شوند، سرورهای اختصاصی سطح بالاتری از محافظت را ارائه می‌دهند زیرا آنها را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید.
  • مقیاس پذیری – شما می توانید با سرعت و بسیار پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر با VPS در مقایسه با سرور اختصاصی رشد کنید. یعنی می‌توانید منابع را یکی یکی و بر اساس نیاز خود اضافه کنید، به جای اینکه همه چیز را به یکباره دریافت و مجبور شوید برای آن هزینه کنید در حالی که ممکن است از همه منابع دریافتی هم استفاده ننمائید.
سرور اختصاصی پارسدو با استفاده از بهترین سخت افزار و دیتاسنترهای تراز اول ایران و جهان
بیش از ۵۰ گیگابیت ظرفیت شبکه - نصب رایگان سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مجازی ساز
با سرور اختصاصی سفارشی، پردازنده و نسل سرور را انتخاب کرده و حافظه متناسب با نیاز خود را سفارش دهید.


سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟ مسئله این است!

هر دو راه حل عالی هستند و می توانند به شما در میزبانی چندین سایت و برنامه‌های کاربردی  کمک کنند. 

VPS برای کسانی که می خواهند وب سایت‌هایی با ترافیک سطح متوسط مانند فروشگاه‌های آنلاین، سایت های شرکتی و برنامه‌های سازمانی میزبانی کنند، بهترین است. میزبانی VPS معمولا برای اکثر افراد و مشاغل کافی است زیرا انعطاف پذیری عالی، عملکرد و قیمت های مقرون به صرفه را ارائه می دهد.

از مزایای دیگر  سرور مجازی، تحویل آنی آن در هر ساعت از شبانه روز و در شبکه‌ها و لوکیشن‌های متفاوت است. همچنین مدیریت سرور مجازی در پارسدو کار را بسیار راحت کرده و کاربر در هر ساعتی از شبانه‌روز بدون نیاز به پشتیبانی قادر به ارتقای منابع سرور، دسترسی به کنسول، تهیه بکاپ و اسنپ شات و ... است. برای آشنایی با امکانات VPS می‌توانید مدیریت سرور مجازی در پارسدو را مطالعه نمائید.

از سوی دیگر، سرورهای اختصاصی برای مشاغل بزرگتر  که حجم عظیمی از داده را مدیریت می کنند، ایده‌آل است فرض کنید کسب‌وکاری دارید که شامل پایگاه‌های داده، صدها تراکنش تجارت الکترونیک در هر ساعت و یک زنجیره عرضه/موجودی بزرگ‌تر است. در این صورت سرور اختصاصی گزینه بهتری برای شماست. علاوه بر این، یک سرور اختصاصی گزینه بسیار بهتری برای کسانی است که خواهان کنترل کامل بر سخت افزار، نرم افزار و همه چیز روی سرور خود هستند.
البته باید توجه داشت که تحویل سرور اختصاصی به صورت آنی نیست و ارتقای منابع سخت افزاری روی آن به سادگی سرور مجازی نمی‌باشد و نیاز به زمان و صرف هزینه بیشتر دارد.

هنگام انتخاب اینکه یک سرور مجازی (VPS) یا یک سرور اختصاصی تهیه کنید، مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که چه چیزی را می‌خواهید میزبانی کنید. به عنوان مثال، اگر یک سایت با اندازه متوسط مانند یک فروشگاه آنلاین یا یک سایت شرکتی دارید، یک VPS برای شما عالی است. از سوی دیگر، یک سرور اختصاصی برای شرکت های بزرگتر و حجم عظیمی از داده‌ها را به صورت روزانه مدیریت می کنند، ایده آل است.
 

ابر سازمانی

در پارسدو تنوع مناسبی از سرویس‌های میزبانی ارائه شده است که می‌تواند بهترین کارایی را در اختیار کاربران بگذارد.به عنوان مثال سرویس ابر سازمانی یک سرویس میزبانی جذاب بین سرور مجازی و سرور اختصاصی و در پاسخ به نیاز سازمان‌ها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ ایجاد شده است پس اگر منابع بیشتری برای سازمان و کسب و کارتان می‌خواهید و تمایلی به تهیه سرور اختصاصی ندارید، ابر سازمانی پارسدو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
 

ابر سازمانی پارسدو در پاسخ به نیاز سازمان ها و کسب و کارهای متوسط و بزرگ ایجاد شده است اگر منابع بیشتری برای سازمان و کسب و کارتان نیازمندید
با استفاده از کنترل پنل ابری منحصر به فرد پارسدو امکان ریبوت، نصب مجدد سیستم عامل، اسنپ شات و ... را در اختیار دارید.
خرید ابر سازمانی

در این مقاله به معرفی سرور مجازی، سرور اختصاصی و بیان نقاط ضعف و قدرت هر یک پرداختیم، تا راهنمای مناسبی برای تصمیم‌گیری کاربران در این زمینه ایجاد شود. همچنین به اختصار سرویس ابر سازمانی پارسدو را معرفی کردیم که می‌تواند راهکار مناسبی برای کسب و کارها باشد.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید