مقایسه VMware ESXi با vSphere و vCenter

سرور مجازی
مقایسه VMware ESXi با vSphere و vCenter
تاریخ انتشار: 9 ماه پیش تعداد بازدید: 705 دسته بندی: سرور

VMware  طیف گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌دهد و درک موارد استفاده متفاوت برای این محصولات ممکن است برای کاربرای مبتدی سخت باشد در این مطلب، تفاوت‌های بین سه فناوری رایج در محیط‌های VMware را بررسی می‌کنیم؛ البته قبل از مقایسه ESXi با vSphere  و vCenter باید توجه کنیم که این فناوری‌ها مکمل یکدیگر هستند و نه جایگزین هم.


  • vSphere  پلتفرم مجازی سازی اینترپرایس VMware و پایه زیرساخت‌های مبتنی بر ابر است.
  • vCenter Server یک پلتفرم متمرکز برای مدیریت محیط‌های vSphere است که برای تخصیص نقش به کاربران، ایجاد ماشین‌های مجازی جدید، جستجوی موجودی و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • ESXi  هایپروایزر است که امکان استقرار(deployment) ماشین‌های مجازی را فراهم می کند.
     

مقایسه vmware esxi با vsphere و vcenter

 

VMware vSphere  چیست؟

همانطور که توسط VMware تعریف شده است، vSphere  یک پلتفرم مجازی سازی در مقیاس سازمانی است. در واقع vSphere  نام تجاری مجموعه محصولات و ویژگی‌های مجازی سازی VMware است. این راهکار به شما امکان می‌دهد که زیرساختی قابل اعتماد و انعطاف پذیر بسازید تا با هر نیاز تجاری مطابقت داشته باشد و در عین حال بودجه خود را هم حفظ کنید.

عملکرد vSphere تا حد زیادی به دیتاسنترهای موجود کمک می‌کند تا به محاسبات ابری تغییر کنند و ابزاری برای افزایش استفاده از سخت افزار از 5 تا 15٪ به بیش از 80٪ بدون به خطر انداختن عملکرد ارائه می‌دهد. یکی از مزایای vSphere پتانسیل آن برای کاهش خرابی‌های برنامه ریزی نشده و حذف کامل خرابی‌های مورد نیاز برای ذخیره سازی و نگهداری سرور است.

در ادامه یک نمای کلی از عملکرد vSphere آورده شده است:

  • مدیریت دیتاسنتر مجازی: چندین VM را به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.
  • مهاجرت: انتقال زنده بارهای کاری و نگهداری از دیتاسنتر خود را بدون توقف انجام دهید.
  • پشتیبانی از مکان‌های ریموت: دفاتر راه دور خود را بدون مدیران IT محلی مدیریت کنید.
  • انعطاف‌پذیری: با استفاده از vSphere و استک VMware و چارچوب‌های متن‌باز، مانند OpenStack یا افزونه OpenStack یکپارچه  VMware، محیطی بسازید تا نیازهایتان را برآورده کند.

توضیح جامع عملکرد و ویژگی‌های vSphere به یک مطلب جداگانه نیاز دارد. Vmware از  به عنوان قلب یک دیتاسنتر مدرن نرم افزار محور(SDDC)  نام می‌برد، که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های خود را در یک محیط مشترک در چندین ابر اجرا، مدیریت، اتصال و محافظت کنید.

مقایسه vSphere و ESXi (پلتفرم مجازی سازی و هایپروایزر)

ESXi  یک Hypervisor یا نوعی نرم افزار مجازی سازی است که امکان می‌دهد چندین ماشین مجازی را با استفاده از یک میزبان فیزیکی واحد ایجاد و مدیریت کرد. ESXi به طور مستقیم بر روی یک ماشین فیزیکی نصب می‌شود، به این معنی که یک هایپروایزر bare-metal است. ESXi  بر خلاف جد خود  ESX، مستقل از هر سیستم عامل همه منظوره عمل می‌کند، که امنیت را تا حد زیادی افزایش داده و مدیریت را ساده می‌کند. علاوه بر این، معماری ESXi به شما اجازه می‌دهد تا روند استقرار و پیکربندی را سرعت بخشید.

یکی از مزایای کلیدی ESXi که در بالا به آن اشاره شد، سطح امنیتی آن است. ESX و ESXi از نظر شرایط عملکرد و کارایی معادل هستند، تفاوت در معماری آنها است. در  ESXi، سرویس کنسول Linux-based با رابط‌های خط فرمان ریموت جدید جایگزین شده است. این روشی برای کاهش ردپای on-disk به کمتر از 32 مگابایت در مقابل 2 گیگابایت در ESX 3  ارائه می‌دهد. ردپای کوچکتر امکان می‌دهد سطح حمله کلی را کاهش دهید.

یک نمایش مجازی از منابع پردازش و حافظه یک ماشین فیزیکی که ESXi را اجرا می‌کند به عنوان میزبان شناخته می‌شود. دو یا چند ESXi  را می توان در یک کلاستر گروه بندی کرد. می‌توانید به ‌صورت داینامیک ماشین‌هایی که ESXi  اجرا می‌کنند، از یک کلاستر اضافه یا حذف کرده و منابع پردازش و حافظه را از میزبان‌ها و کلاسترها به سلسله مراتبی از مخازن منابع (resource pools) تقسیم کنید.


سرور VMware vCenter چیست؟

VMware vCenter Server  امکان مدیریت متمرکز زیرساخت مجازی را فراهم می‌کند. می توانید میزبان و ماشین‌های مجازی خود را از طریق یک کنسول کنترل کنید، که دید را افزایش داده و به جلوگیری از خطا کمک می‌کند.

سرور vCenter به شما امکان می‌دهد تا عملیات روتین و کارهای روزانه را بهینه کنید، حتی اگر زیرساختی در مقیاس بزرگ را مدیریت می‌کنید، با این قابلیت، دیدگاهی عمیق از پیکربندی اجزای کلیدی محیط خود دریافت می‌نمائید. vSphere Client  مبتنی بر HTML 5  امکان دسترسی به عملکردهای کلیدی vSphere را از هر مرورگری فرهم می‌کند.

به طور کلی، می توان صدها بار کاری (workload) را اجرا کنید، بنابراین تلاش لازم برای مدیریت محیط فیزیکی در همان مقیاس را بیش از دو برابر کاهش میدهید. علاوه بر این، سرور vCenter در حال حاضر سیستم عامل  Photon خود VMware را اجرا می‌کند، به این معنی که نیازی برای زحمت وصله‌ها یا آپگریدهای شخص ثالث نیست. 

برخی از ویژگی‌های کلیدی سرور vCenter عبارتند از:

  • ورود به سیستم (Single sign-in) به کاربران اجازه می‌دهد تا پس از یک بار ورود به سیستم، به نمونه‌های سرور vCenter بدون احراز هویت بیشتر دسترسی داشته باشند.
  • جستجوی موجودی(Inventory search) با یک کلیک به ماشین‌های مجازی، میزبان، ذخیره‌سازی داده و شبکه‌های خود دسترسی داشته باشید.
  • توسعه پذیری و مقیاس پذیری: تا 2000 میزبان  و 35000  ماشین را با یک نمونه از سرور vCenter اجرا کنید.
  • هشدارها و اعلان‌ها: زمان‌های حل مشکل را با محرک‌هایی(trigger)که به‌طور خودکار جریان‌های کاری مورد نیاز برای جلوگیری یا رفع مشکلات در حال ظهور را شروع می‌کنند، کاهش دهید.
  • پروفایل‌های میزبان: پیکربندی میزبان خود، از جمله تنظیمات شبکه، فضای ذخیره‌سازی و امنیتی را برای استقرار آنها در میزبان‌های دیگر Capture کنید.

لیست ویژگی های سرور vCenter می تواند ادامه یابد. به طور کلی، مزیت اصلی این است که امکان مدیریت متمرکز و پیشگیرانه کل زیرساخت را فراهم کرده و کمک می‌کند تا نیازهای در حال رشد کسب و کار را برآورده نمود.

مقایسه نحوه تعامل ESXi با vSphere و vCenter

به طور خلاصه، vSphere نام کل پلتفرم مجازی سازی محاسبات ابری VMware است. ماموریت آن این است که اجازه دهد منابع سخت افزار فیزیکی زیربنایی را مجازی سازی و جمع آوری کنید و مجموعه‌هایی از منابع مجازی را برای دیتاسنتر خود فراهم نمائید.

به نوبه خود، ESXi و vCenter Server دو جزء از vSphere هستند. ESXi، هایپروایزر، لایه مجازی سازی است که مستقیم روی سرورهای فیزیکی اجرا می‌شود. وظیفه اصلی آن انتزاع منابع میزبان مانند CPU، حافظه و ظرفیت‌های ذخیره سازی در چندین ماشین مجازی است. سرور vCenter را می توان نقطه‌ای برای پیکربندی متمرکز، تامین و مدیریت زیرساخت مجازی دانست. عملکرد سرور vCenter امکان می‌دهد مجوزهای دسترسی، نظارت بر عملکرد و تنظیم اعلان‌ها را کنترل کنید. برای اتصال از راه دور به سرور vCenter، می توانید از vSphere Client یا vSphere Web Client استفاده کنید. با vSphere Client، می توانید از هر کامپیوتر شخصی مبتنی بر ویندوز یک اتصال برقرار کنید، در حالی که vSphere Web Client به شما امکان می‌دهد از طریق مرورگر یا سایر سیستم عامل‌ها به سرور vCenter دسترسی داشته باشید.

سرور اختصاصی ایران سخت افزاری است که تمام قدرت پردازشی، حافظه، پهنای باند و دیسک آن ماشین متعلق به کاربر است.
خرید سرور اختصاصی با قابلیت نصب رایگان مجازی ساز VMware ESXi 8 و نسخه‌های قدیمی‌تر آن در ایران 

تجربه نشان می‌دهد که حتی با وجود تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی نصب شده، بیشتر ماشین‌های فیزیکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. VMware vSphere این مشکل را برطرف کرده و به شما امکان می‌دهد منابع را به روشی کارآمدتر تخصیص دهید. می توان از یک ماشین فیزیکی برای ایجاد چندین ماشین مجازی مستقل استفاده کرد که هر کدام سیستم عامل‌ها و اپلیکیشن‌های متفاوتی را اجرا می‌کنند. به طور مشابه، می‌توانید کل زیرساخت خود را مجازی سازی کنید، حتی اگر متشکل از صدها ماشین فیزیکی و دستگاه ذخیره سازی متصل به هم باشد.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید