مهارت‌های تی شکل (T-shaped) چیست؟

سرور مجازی
مهارت‌های تی شکل (T-shaped) چیست؟
تاریخ انتشار: 3 ماه پیش تعداد بازدید: 463 دسته بندی: عمومی

مهارت‌های T شکل، ویژگی‌ها و کیفیتی هستند که متخصصان خاصی دارند و آنها را برای یک سازمان ارزشمند می‌سازد. یک متخصص T شکل دارای مهارت‌های عمیق و تخصصی در یک یا چند زمینه فنی است و همچنین دارای مهارت‌های بین فردی و نرم قوی است که به آنها اجازه می‌دهد به طور موثر در تیم‌های چند رشته‌ای کار کنند و با موقعیت‌ها و زمینه‌های مختلف سازگار شوند. 


این ترکیبی از تخصص و انعطاف‌پذیری آنها را به پروفایل‌های بسیار جذابی برای زمان‌های کنونی تبدیل می‌کند، جایی که شرکت‌ها به چابکی و سازگاری با تغییرات دائمی نیاز دارند.

یک سناریوی آشنا را در نظر بگیرید. شما به تازگی یک رزومه امیدوارکننده از یک حسابدار خارج از کشور دریافت کرده‌اید. اعتبار آنها چشمگیر است و به درک عمیقی از قوانین مالیاتی، پیش بینی مالی و تجزیه و تحلیل داده‌ها می بالد. با این حال، نمی‌دانید که آیا تخصص فنی آن‌ها به ارتباط موثر با تیم خشکی شما یا سازگاری با نیازهای تجاری منحصر به فرد شما تبدیل می‌شود. نکته دردناک در اینجا چالش یافتن استعداد است که دانش تخصصی عمیق را با طیف گسترده ای از مهارت ها ترکیب می کند. پاسخ به این در مهارت های T شکل نهفته است.

 

مهارت‌های T شکل چیست؟

مهارت‌های T-شکل ترکیبی از دانش تخصصی در یک زمینه خاص است که با درک گسترده ای در زمینه‌های مختلف ترکیب شده است. درست مثل این:

مهارت‌های T شکل چیست ؟

         

درک معنای مهارت‌های T-shaped شامل درک تعامل بین عمق و وسعت است. مولفه عمق مربوط به حوزه تخصص فرد است که در آن ارزش زیادی به ارمغان می‌آورد، در حالی که مولفه وسعت نشان دهنده توانایی فرد برای همکاری در رشته‌ها، برقراری ارتباط موثر و به کارگیری دانش خود در زمینه‌های مختلف است.

بنابراین، افراد T شکل بهترین هر دو جهان را به ارمغان می‌آورند: آنها می‌توانند در مواقع لزوم غواصی عمیق کنند، بینش‌ها و راه‌حل‌های تخصصی ارائه دهند، در حالی که زمینه وسیع‌تر را نیز درک می‌کنند که آنها را سازگارتر و قادر به تقویت همکاری‌های میان رشته‌ای می‌کنند.

متخصصان با مهارت‌های T شکل، نه تنها دانش عمیقی از اصول و شیوه‌های تخصصی خواهند داشت، بلکه مهارت‌های گسترده‌تری مانند:

  • ارتباط موثر 
  • درک عملیات تجاری
  • سازگاری با محیط‌های کاری و تیم‌های مختلف


نمونه‌های مهارت T شکل چیست؟

مهارت‌های T شکل به یک صنعت یا حرفه خاص محدود نمی‌شود. آنها را می‌توان تقریبا در هر زمینه ای از جمله کامپیوتر، حسابداری و... توسعه داد و به کار برد. زمانی که به مهارت‌های تخصصی در رشته حسابداری یا امور مالی فکر می‌کنیم، به راحتی می‌توانیم هر یک از حوزه‌هایی را که می‌خواهیم استخدام جدیدمان پوشش دهد، تعریف و فهرست کنیم.
از سوی دیگر، اشاره به مهارت‌های بین رشته ای دشوارتر است. اینها معمولا مهارت‌های نرم، بین فردی یا رفتاری هستند که به فرد اجازه می‌دهد با دیگران تعامل داشته باشد و به طور موثر کار کند. مثلا:

  • تفکر انتقادی و خلاقیت
  • حل مسئله و تصمیم گیری
  • ارتباط موثر 
  • سازگاری و انعطاف پذیری
  • کار تیمی و همکاری
  • همدلی و هوش هیجانی
  • مهارت‌های مذاکره و متقاعدسازی 
  • مدیریت زمان و سازمان
  • رفتار اخلاقی و حرفه ای

مزایای استخدام افراد T شکل

سازمان‌ها وقتی افراد T شکل را استخدام می‌کنند از مزایای بسیاری برخوردار می‌شوند؛ مانند:

  • نوآوری

افراد T شکل معمولا نوآورتر هستند زیرا می‌توانند مشکلات را از منظرهای متعدد ببینند، نه فقط از ناحیه تخصص خودشان، آنها می‌توانند ایده هایی را از زمینه‌های مختلف برای ارائه راه حل‌های منحصر به فرد بیرون بکشند.       

  • همکاری

افراد T شکل در تنظیمات تیمی برتر هستند زیرا می‌توانند کار افراد در رشته‌های مختلف را درک، با آنها ارتباط برقرار و از آنها قدردانی کنند. این توانایی برای پر کردن شکاف‌ها باعث ارتقای کار تیمی و همکاری بهتر می‌شود.

  • سازگاری

با دانش گسترده خود در زمینه‌های مختلف، افراد T شکل می‌توانند به راحتی با موقعیت‌ها و چالش‌های جدید سازگار شوند. آنها اغلب کسانی هستند که می‌توانند تغییرات را در بازار یا سازمان به طور موثرتری هدایت کنند.

چگونه مهارت‌های T شکل را در تیم خود توسعه دهید

ممکن است در اولین تلاش،  کاندیدای T شکل کامل خود را پیدا نکنید، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید تیم خود را برای تقویت همکاری متقابل در درازمدت تطبیق دهید. توسعه مهارت‌های T شکل در یک تیم نیاز به یک رویکرد استراتژیک برای توسعه حرفه‌ای دارد.

  • عمودی مردم را شناسایی کنید

ابتدا، شناسایی شایستگی اصلی یا مهارت عمودی که هر یک از اعضای تیم روی میز آورده است، بسیار مهم است. این حوزه‌ای خواهد بود که آنها در آن سطح عمیقی از تخصص را دارند یا می‌توانند توسعه دهند.

  • راه‌های توسعه افقی را شناسایی کنید

این را می‌توان از طریق روش‌های مختلفی مانند آموزش متقابل، برنامه‌های چرخش شغلی و فراهم کردن فرصت‌هایی برای کارمندان برای کار در پروژه‌های مختلف خارج از حوزه تخصصی خود به دست آورد. همچنین، ترویج فرهنگ یادگیری مستمر و تشویق کنجکاوی و کاوش می‌تواند باعث رشد طیف وسیعی از مهارت‌ها شود.

  • تامین منابع و پشتیبانی برای توسعه

ممکن است شامل ارائه دوره‌های آنلاین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی منظم و دسترسی به مواد و منابع آموزشی باشد. به همان اندازه مهم پرورش مهارت‌های نرم مانند ارتباط، کار تیمی و حل مسئله است که جزء جدایی ناپذیر مفهوم مهارت‌های T شکل هستند.
رهبران همچنین می‌توانند با تشویق فرهنگ همکاری و یادگیری مشترک از طریق تیم‌های چند رشته‌ای برای پروژه‌ها، تشویق اعضای تیم به اشتراک گذاری دانش خود و پاداش دادن به عمق و وسعت مهارت‌ها، توسعه مهارت های T-شکل را ارتقا دهند.

  • برنامه‌های مربیگری

با جفت کردن اعضای تیم با مربیان از رشته‌های مختلف، افراد می‌توانند دیدگاه گسترده تری به دست آورند و مهارت‌های جدیدی را خارج از حوزه اصلی تخصص خود بیاموزند.

  • ذهنیت درست را پرورش دهید

اعضای تیم را تشویق کنید که کنجکاو باشند، سوال بپرسند و همیشه آماده یادگیری باشند. این طرز فکر، همراه با فرصت‌ها و منابع مناسب، می‌تواند به افراد کمک کند تا وسعت و عمق مهارت‌هایی را که فرد T شکل را تعریف می‌کند، توسعه دهند.

سرور اختصاصی ایران سخت افزاری است که تمام قدرت پردازشی، حافظه، پهنای باند و دیسک آن ماشین متعلق به کاربر است.
خرید سرور اختصاصی با قابلیت نصب مجازی ساز Proxmox یا ESXI به دلخواه کاربر به صورت رایگان 


آینده استخدام متعلق به افراد T شکل است

سازمان‌های بیشتری به اهمیت مهارت‌های T-شکل پی می‌برند، زیرا برای چابکی، نوآوری و انعطاف‌پذیری در یک چشم‌انداز تجاری پیچیده‌تر تلاش می‌کنند. آینده استخدام متعلق به T شکل است زیرا این افراد بسیار بیشتر از مهارت‌های فنی عمیق هستند.

در محیط تجاری پرشتاب امروزی، جایی که پروژه‌ها اغلب به همکاری متقابل نیاز دارند، افراد T شکل تقاضای زیادی دارند. آنها به راحتی می‌توانند بین وظایف مختلف حرکت، دیدگاه‌های مختلف را درک  و در زمینه‌های مختلف به ارزش کمک کنند. آنها می‌توانند به طور موثر با تیم‌های مختلف همکاری نموده و پروژه‌هایی را که شامل رشته‌های مختلف است، هدایت کنند.

به این دلایل، سازمان‌های آینده نگر به طور فعال به دنبال افراد T شکل در طول فرآیند استخدام خود هستند. آنها فقط به دنبال شخصی نیستند که بتواند کار امروز را انجام دهد، بلکه به دنبال کسی هستند که بتواند با تکامل شرکت و بازار ارزش خود را تطبیق داده و به ارائه ارزش ادامه دهد.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید