اهمیت SSL در سایت

اس اس ال
اهمیت SSL در سایت
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1372 دسته بندی: عمومی

آیا تاکنون نام گواهینامه SSL را شنیده‌اید؟ قصد دارید برای فروشگاه آنلاین یا سایت کسب‌ و کار خود گواهینامه SSL بخرید اما هیچ اطلاعاتی از آن ندارید؟ SSL نوعی گواهی آنلاین است که با اضافه شدن به آدرس سایت، ایمنی آن را اثبات می‌کند. SSL در عمل یک لایه امن بین مرورگر کاربران و سرور سایت‌ها برقرار می‌کند. با وبسایت پارسدو همراه باشید تا با گواهی SSL، مزایای آن و اهمیتی که این پروتکل برای سایت‌های تجاری و فروشگاه‌های آنلاین دارد آشنا شوید.


با رشد و تکامل اینترنت در دهه‌های اخیر، راه‌حل‌های متعددی برای افزایش میزان حفاظت از وبسایت‌ها ارائه شده است. در سمت مقابل، هکرها و مجرمان سایبری نیز با استفاده از قوه ابتکار خود این روش‌های حفاظت را دور زده‌اند. شرکت‌های بزرگ مثل گوگل با تشویق مالکان وبسایت‌ها به استفاده از پروتکل HTTPS، تلاش کردند تا وب را به محیطی با امنیت بیشتر تبدیل کنند. با استفاده از پروتکل HTTPS، داده ارسال‌شده از کامپیوتر بازدیدکنندگان به سایت‌ها و بالعکس رمزگذاری شده و با امنیت کامل منتقل می‌شود.
کسی که قصد دارد برای کسب‌وکار خود یک وبسایت طراحی کند، ابتدا باید امکانات و قابلیت‌هایی را در نظر بگیرد که سایتش بیش از هر چیز دیگری به آنها نیاز دارد. مالک سایت با توجه به بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته و همچنین بسته به نوع کسب‌وکارش، این قابلیت‌ها و ابزار را دسته‌بندی می‌کند. اولویت اصلی با قابلیت‌هایی است که بر حسب نوع کاربری سایت به آنها نیاز است. ابزاری که به آنها نیاز نیست در درجه دوم اولویت قرار می‌گیرند تا شاید در آینده به سایت اضافه شوند.
مالک سایت پیش از اتخاذ هرگونه تصمیم درباره امکانات سایتش باید به این موضوع فکر کند که هرکدام از ابزارها هم برای وبسایت و هم برای مشتریان چه کارکردی دارند. اگرچه این کارکرد ممکن است همیشه معنای واضحی نداشته باشد. یکی از همین مفاهیم گنگ برای مالکان تازه‌کار وبسایت‌ها، اهمیت SSL در طراحی سایت است. برای آشنایی با گواهینامه SSL و اهمیت آن در وب شما را به ادامه مطلب دعوت می‌کنیم.

گواهی SSL چیست و چگونه عمل می‌کند؟
تصور کنید پس از مراجعه به یک بانک برای افتتاح حساب، رییس بانک به شما بگوید که می‌تواند پول‌تان را نگه دارد اما برای امنیت آن و جلوگیری از دستبرد زدن به پس‌اندازتان هیچ تضمینی ارائه نمی‌کند. آیا شما در این حالت به بانک اعتماد خواهید کرد؟ پاسخ واضح است. مثال بانک را فراموش کنید، فکر کنید برای تعطیلات به سفر می‌روید یک هتل را برای اقامت انتخاب می‌کنید. مسئول پذیرش هتل به شما می‌گوید روی درب اتاق‌های هتل هیچ قفلی وجود ندارد و امنیت شما تضمین‌شده نیست. آیا اقامت در این هتل منطقی است؟
امروزه ایمنی دارایی‌های مالی و سرمایه چه در زمینه شغلی و چه در زندگی فردی اهمیت بالایی دارد چون برای سرقت این دارایی‌ها روش‌های مدرنی ابداع شده است. حالا تصور کنید به عنوان یک مشتری قصد دارید از یک فروشگاه آنلاین لباس بخرید اما این سایت فروش لباس امن به نظر نمی‌رسد. آیا به این سایت اعتماد می‌کنید و خرید خود را انجام می‌دهید؟ آیا حاضرید اطلاعات شخصی خود را در اختیار این وبسایت قرار بدهید؟
یک گواهینامه SSL در وبسایت‌های فروش آنلاین یا سایت شرکت‌های تجاری نشانه‌ای از امنیت بالای آن وبسایت است. این گواهی به مشتریان اطمینان می‌دهد که تجربه تراکنش مالی و خرید آنلاین آنها بدون دردسر و کاملا امن خواهد بود. مالکان وبسایت‌های فروش آنلاین با اطلاعات مهم و حساس کاربرانشان سروکار دارند و اطمینان حاصل کردن از امنیت این اطلاعات جزو مسئولیت‌های مهم آنهاست. برای آنکه مالکان سایت‌های شرکتی و فروشگاهی این حس اطمینان را به مشتریان خود منتقل کنند، باید گواهی اس اس ال را کسب کرده باشند.
SSL در حقیقت سرواژه عبارت Secure Sockets Layer است که ترجمه فارسی آن لایه سوکت‌های امن یا به طور دقیقتر، لایه بسترهای امن است. هدف از ایجاد این نوع فایل‎‌های داده، برقراری ارتباط امن بین یک مرورگر با یک سرور وب است. گواهینامه SSL به مشتریان فروشگاه‌های آنلاین اجازه می‌دهد تا اطلاعات حساس خود را به سایت فروشگاه بفرستند، بدون آنکه بابت مشاهده یا حتی سرقت این اطلاعات توسط یک شخص ثالث نگرانی داشته باشند.
گواهینامه‌‌های معتبر SSL تنها توسط شرکت‌های خاصی صادر می‌شوند که به آنها CA یا صادرکننده گواهینامه (Certificate Authorities) گفته می‌شود. با انجام این کار، فایل‌های اس اس ال نام سرور یا دامنه را به موقعیت مکانی کسب‌وکار پیوند می‌دهند. نحوه عملکرد فنی این گواهینامه‌ها بدین صورت است که از دو کلید کریپتوگرافیکی برای رمزگذاری و رمزگشایی استفاده می‌کنند.
اگر در قسمت نوار URL یک سایت علامت قفل وجود داشته باشد یا قبل از دامنه کلمه HTTPS نوشته شده باشد یعنی آن سایت دارای گواهی SSL است. همچنین اگر در URL کلمه HTTP وجود داشته باشد یعنی این سایت فاقد گواهی لایه امن است.

برای مثال، زمانی که یک مشتری قصد دارد از سایت فروشگاه خرید کند باید اطلاعات شخصی خود را به منظور تکمیل سفارش در اختیار سایت قرار بدهد. زمانی که مرورگر مشتری، گواهینامه SSL فروشگاه را شناسایی کند و آن را بپذیرد، اطلاعات در هنگام انتقال توسط یک کلید کریپتوگرافیکی عمومی رمزگذاری می‌شوند. سپس این اطلاعات به محض رسیدن به سرور توسط یک کلید خصوصی رمزگشایی می‌شوند. در نتیجه وبسایت فروشگاه قادر است فرآیند پرداخت را بدون افشای اطلاعات برای اشخاص غیرمجاز انجام دهد.
با وجود آنکه SSL برای حیات تمام وبسایت‌ها امری مهم به شمار می‌آید اما سایت‌های فعال در زمینه فروش آنلاین و نمایندگی شرکت‌ها باید برای رشد و جریان داشتن کسب‌وکار خود حتما این گواهی را کسب کرده باشند. دلیل اهمیت بالاتر SSL برای سایت‌های تجاری و فروشگاهی در مقایسه با یک سایت کوچک مثل وبلاگ شخصی، این است که اطلاعات حساس مثل جزئیات کارت‌های اعتباری و هدیه، رمزها و سایر اطلاعات مالی کاربران توسط این فروشگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود. در نتیجه، هر وبسایت تجاری که برای کسب‌وکار خود اطلاعات مالی و شخصی خریداران یا فروشندگان را به اشتراک می‌گذارد باید برای کسب گواهینامه SSL هزینه کند.

دلایل اهمیت SSL برای فروشگاه‌های آنلاین
در صورتی که کاربر وارد سایتی شود که فاقد SSL یا هرگونه تمهیدات امنیتی مبتنی بر رمزگشایی اطلاعات باشد، احتمالا از جانب مرورگر یک هشدار مبنی بر عدم امنیت این وبسایت دریافت خواهد کرد. وبسایت‌های ناامن برابر حملات سایبری و تهدیدات دیگر آسیب‌پذیر هستند. عدم وجود SSL در یک سایت باید برای گشت‌وگذار مشتریان در آن سایت یک عامل بازدارنده باشد، چه برسد به آنکه کاربر بخواهد در سایت مورد نظر تراکنش مالی انجام بدهد.
برای وبسایت‌های شرکتی و فروشگاهی، امنیت باید در میان اولویت‌های رده اول قرار بگیرد چرا که لازمه فعالیت این وبسایت‌ها، جلب اعتماد کاربران است. یک کاربر باید از امنیت اطلاعات خصوصی و مالی خود در یک وبسایت فروشگاهی اطمینان حاصل کند. در ادامه مهمترین مزایای SSL که یک مالک سایت باید به خاطر آنها برای کسب این گواهی تلاش کند را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

امنیت پرداخت‌ها
در بسیاری از سایت‌های فروش آنلاین، چند روش مختلف برای انجام پرداخت اینترنتی در نظر گرفته شده که پرداخت با کارت بانکی یکی از همین روش‌ها محسوب می‌شود. اطلاعات کارت بانکی از حساسیت بالایی برخوردارند.
نهایی شدن روند پرداخت ممکن است در یکی از سیستم‌های داخلی سایت انجام شود یا آنکه کاربران برای انتقال مبلغ به یک پلتفرم پرداخت شخص ثالث هدایت شوند. در هر صورت، وجود SSL به مشتریان اطمینان می‌دهد که پرداختشان امن خواهد بود. همچنین با وجود گواهی SSL، کاربر احساس می‌کند که سایت فروش به امنیت اطلاعات آنها توجه دارد و  حریم خصوصی‌شان را محترم می‌شمارد.

امنیت رمز و حساب کاربری
تقریبا تمام سایت‌های تجارت الکترونیک قصد دارند از طریق عضویت یا حساب‌های اختصاصی، یک پایگاه بزرگ از مشتریان وفادار برای خود دست‌وپا کنند. بدین منظور، کاربران باید اکانت‌هایی که با پسورد پشتیبانی می‌شوند ایجاد کنند و خرید بی‌دردسری را انجام بدهند.
 ورود به حساب‌های کاربری رمزدار و سهولت استفاده از آنها، فرصت‌های فراوانی را در اختیار هکرها و مجرمان سایبری قرار می‌دهد. آنها می‌توانند با استفاده از همین روش اطلاعات کاربران را بدزدند. اما وجود گواهی SSL ضریب امنیت ورود به حساب کاربری با استفاده از رمز را افزایش می‌دهند و میزان آسیب‌پذیری برابر حملات را به حداقل کاهش می‌دهند.

جمع‌آوری اطلاعات مشتریان
وبسایت‌های فروشگاهی فقط اطلاعات مالی کاربران خود را جمع‌آوری نمی‌کنند بلکه به منظور خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان، اطلاعات شخصی و تمایلات آنها را نیز به ثبت می‌رسانند. سایت‌ها جمع‌آوری این اطلاعات را با استفاده از پرسشنامه‌ها، فرم‌های بازخورد یا سایر فرم‌های اینترنتی انجام می‌دهند.
هدف از ثبت اطلاعات شخصی و آگاهی از علاقه‌مندی کاربران، ارائه تجربه‌ای بی‌نقص و دقیق از فروش محصولات است. بنابراین، حفاظت از اطلاعات خصوصی مشتریان اهمیت بسیار بالایی دارد و گواهی SSL به حفظ امنیت این اطلاعات حیاتی توسط سایت کمک می‌کند.

سئو و رتبه سایت در گوگل
گوگل در سال 2014 اعلام کرد سایت‌های دارای HTTPS یا همان تاییدیه SSL، از نظر رتبه‌بندی سئو مزایایی را تجربه می‌کنند که وبسایت‌های HTTP در اختیار نخواهند داشت. با وجود آنکه این کمک به سئوی سایت شاید چندان چشمگیر نباشد اما حداقل صاحبان سایت‌های فروش آنلاین را به کسب گواهینامه تشویق می‌کند. SSL می‌تواند تفاوت بین حضور در صفحه اول نتایج جستجو با حضور در صفحات بعدی را رقم بزند.

کلام آخر درباره اهمیت SSL در سایت‌های فروش آنلاین
برای برقراری امنیت در یک سایت روش‌های متعددی وجود دارد و گواهینامه SSL بدون شک در صدر این روش‌ها قرار می‌گیرد. این گواهینامه سایت‌ها را از هرگونه سرقت اطلاعات در امان نگه می‌دارد و تجربه یک خرید آنلاین بی‌دردسر، امن و لذتبخش را برای مشتریان فراهم می‌سازد.
مالکان سایت‌های شرکتی و فروشگاهی برای موفقیت کسب‌وکار خود باید گواهی SSL داشته باشند. خرید و فروش آنلاین و دنیای تجارت الکترونیک به سرعت در حال رشد و توسعه است. در دنیای مدرن، بسیاری از افراد خرید آنلاین را به حضور فیزیکی در فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند و به همین دلیل باید امنیت تراکنش مالی و حضورشان در فروشگاه‌های آنلاین تامین شود. 
در صورت خرید گواهینامه SSL از پارسدو نصب رایگان بر روی کنترل پنل های دایرکت ادمین، پلسک و سی پنل انجام می شود.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید