Snapshot و Backup چه تفاوتی دارند؟

سرور مجازی
Snapshot و Backup چه تفاوتی دارند؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 2347 دسته بندی: سرور

داشتن ایده ی درست در مورد اینکه اسنپ شات و بک آپ چه کاری می توانند برای شما انجام دهند در زمانی که اطلاعات شما در خطر است بسیار مهم خواهد بود. برای روشن کردن موضوع باید اشاره کنیم که بدون شک، Snapshot با بک آپ کاملا متفاوت است. آنها دو پروسه ی متفاوت اند که برای برطرف کردن نیازهایی متفاوت طراحی شده اند. در این مقاله قصد داریم تفاوت بین snapshot و backup را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 


VM Snapshot یا اسنپ شات از ماشین مجازی راهی ساده و مؤثر در برگرداندن ماشین مجازی به زمانی خاص در گذشته است. برخی هنوز به اشتباه snapshot ها را به عنوان backup می شناسند چون به آنها اجازه ی برگرداندن ماشین مجازی به زمانی در گذشته را می دهد. Snapshotها قطعا backup نیستند و اینکه آنها را به عنوان backup واقعی و اطلاعات کپی شده در نظر بگیریم کاری بسیار خطرناک است. در حالی که بسیاری از ابزارهای backup از snapshot به عنوان بخشی از ویژگی های خود استفاده می کنند، اما یک snapshot به خودی خود یک backup نیست.


Snapshot چیست و چه زمانی می توانیم از آن استفاده کنیم؟
Snapshotهای ماشین مجازی وضعیت و اطلاعات یک ماشین مجازی را در زمانی خاص حفظ می کند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، امکان بازگشت به آن زمان خاص برایتان میسر باشد.
منظور از وضعیت ماشین، روشن بودن، خاموش بودن و یا قرار داشتن ماشین در حالت تعلیق است. همچنین منظور از اطلاعات ماشین نیز تمامی فایلها، حافظه ها، دیوایس های شبکه و کارتهای شبکه مجازی است.
Snapshotها به طور معمول برای استفاده هایی چون توسعه و آزمایش به کار می رود. اسنپ شاتهای ماشین مجازی قابلیت استفاده سریع در زمانی را دارد که نیاز به بازگشت به عقب پس از یک patch ناموفق، آپگرید، تست و یا یک عملیات نا مطمئن روی ماشین وجود داشته باشد.
اسنپ شات ها در محیط های پروداکشن می توانند مورد استفاده قرار گیرند، البته باید کاملا به جا استفاده شوند. وقتی قرار است شما آپدیتی بر روی سیستم انجام دهید که ممکن است به سیستم صدمه وارد کند می توانید از اسنپ شات استفاده کنید. اما فراموش نکنید که snapshot یک نسخه کپی کامل از اطلاعات هارد دیسک شما نیست که پس از پاک شدن حافظه و یا از بین رفتن زیر ساخت بتوان ماشین را کاملا بازگردانی کرد.


چرا Backup متفاوت است؟
نسخه پشتیبان یا Backupها نسخه ای مستقل و کپی از اطلاعات شما هستند که به ماشین مجازی متصل نیستند و به همین دلیل داشتن یک نسخه کپی از ماشین مجازی می تواند جلوی وقوع یک فاجعه را در هنگام از دست رفتن اطلاعات بگیرد. برخلاف snapshot، نسخه backup از ماشین مجازی می تواند به روی فضای ابری، یک مکان جدا و یک یک حافظه ی امن انتقال پیدا کند.
جدا از استفاده Backup ها به عنوان نسخه ای پشتیبان برای ادامه فعالیت امن یک کسب و کار، Backup ها قابلیت های بسیار زیاد دیگری دارند که Snapshot ها فاقد آن هستند. بک آپ گیری در سطح Image گزینه های زیادی برای بازگردانی را در اختیار شما قرار می دهد، از جمله بازگردانی کلی یک ماشین مجازی یا فایلهای مستقل و یا اپلیکیشن ها. قابلیت CBT یا Changed Block Tracking به شما این امکان را می دهد تا پس از بک آپ قبلی تنها اطلاعاتی که تغییر کرده اند را بک آپ گیری کنید، که به این وسیله می توانید فضای ذخیره سازی بیشتری را حفظ کنید.

 

جدول زیر برخی از تفاوت‌های بین اسنپ شات  و بکاپ را نمایش می‌دهد:

بکاپ (Backup)

اسنپ شات (Snapshot)

کپی کاملا مستقل از کل VM یا  individual filesها ایمیجی از یک ماشین مجازی در یک نقطه خاص از زمان است.
بکاپ می تواند در یک سرور لوکال یا  ریموت ذخیره شود. اسنپ شات در کنار دیسک اصلی VM ذخیره می شود.
تهیه نسخه بکاپ  فرآیندی زمان بر است. ایجاد اسنپ شات بسیار سریع است.
بازیابی از بکاپ هم فرآیندی زمان بر است. روند برگشت (rollback) هم بسیار سریع است.
بکاپ یک کپی از داده های اصلی است که کاملا مستقل از source VM است و می توان آن را برای طولانی مدت نگه داشت. اسنپ شات روی  child diskهایی که به source disk وابسته هستند ذخیره می شوند. اگر source disk خراب باشد، اسنپ شات بی فایده است.
بکاپ بازیابی اطلاعات را در صورت خرابی سخت‌افزار، به‌روزرسانی ناموفق، خطای کاربر یا فاجعه تضمین می‌کند. اسنپ شات در صورت خرابی سیستم، به‌روزرسانی ناموفق یا خطای کاربر امکان بازگشت مجدد را می‌دهد.
برای تداوم کسب و کار و جلوگیری از فاجعه  برای توسعه و تست مفید است.

اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید