مقایسه Proxmox با OpenStack

سرور مجازی
مقایسه Proxmox با OpenStack
تاریخ انتشار: 5 ماه پیش تعداد بازدید: 260 دسته بندی: سرور

برای کسب و کارها بسیار رایج است که سرور مجازی  خود را برای پردازش داده یا محاسبات از راه دور ایجاد کنند. پس از مقداردهی اولیه، شما به عنوان یک مدیر فناوری اطلاعات، ممکن است وظیفه داشته باشید که سرور را برای رسیدگی به درخواست‌های بی‌شمار و پیچیده دریافتی، مقیاس کنید.برای انجام این کار، به ابزارهایی مانند Proxmax یا OpenStack نیاز دارید. سوال این است که کدام یک برای مورد استفاده شما مناسب است؟


هر دو ابزار ذکر شده در بالا، پلتفرم‌های مجازی سازی سرور هستند. با این حال، برای اینکه بدانید مجازی‌سازی سرور چیست، چگونه برای پیاده‌سازی شما مفید است و در پایان، از کدام ابزار باید استفاده کنید، باید به خواندن این مطلب ادامه دهید، زیرا همه این‌ها و بسیاری موارد دیگر را بررسی می‌کنیم.

مجازی سازی سرور چیست؟

بسیار شبیه مجازی سازی در کامپیوتر شخصی است که به شما امکان می‌دهد چندین سیستم عامل را بر روی یک دستگاه اجرا کنید، مجازی سازی سرور به شما این امکان را می‌دهد که چندین نمونه سرور را روی یک پلتفرم سخت افزاری واحد داشته باشید. داشتن چندین نمونه در حال اجرا به صورت موازی به شما امکان می‌دهد از قدرت محاسباتی سخت افزاری کامل دستگاه استفاده کنید.
مدل سنتی، قبل از مجازی سازی سرور، به این صورت بود که مراکز داده زمانی که به سرورهای بیشتری نیاز داشتند، واحدهای محاسباتی بیشتری را اضافه می‌کردند که منجر به دو مشکل شد.

ابتدا فشار فیزیکی مدیریت و نگهداری همه این دستگاه‌ها اضافه می‌شد و دوم اینکه اجرای تنها یک نمونه روی یک دستگاه به این معنی بود که هر مؤلفه‌ای کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفت زیرا سرورها برنامه‌های بسیار فشرده‌ و بهینه‌ای نیستند. اینجاست که OpenStack و Proxmox وارد بازی می‌شوند. هر دوی این ابزارها مجموعه‌های مدیریت مجازی‌سازی سرور را فراهم می‌کنند که به شما امکان می‌دهد به راحتی چندین سرور را استقرار و مقیاس دهید. آنها سخت‌افزار زیرساخت را از نمونه‌های سرور انتزاع کرده و به شما امکان می‌دهند خدمات ابری زیادی را روی چند ماشین (البته بسته به مقیاس) اجرا کنید.

 

Proxmox  یا OpenStack کدام بهتر است؟

  Proxmox     OpenStack
مقیاس استقرار مقیاس کوچک تا متوسط مقیاس بزرگ
منطق عملیاتی مبتنی بر دبیان (لینوکس) با کرنل خودش باید در یک سیستم عامل مستقر شود
مجموعه ویژگی مجازی سازی و مدیریت سرورها مجموعه‌ای از ویژگی‌های اضافی همراه با محاسبات، ذخیره سازی، و مدیریت شبکه

 

وی پی اس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید وی پی اس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

مقایسه  Proxmox و OpenStack

با تمام آنچه گفته شد و شباهت‌های بین این دو ابزار ، باید در نظر بگیریم که چه چیزی آنها را متمایز می‌کند. در حالی که هر دو به عنوان ابزار مجازی سازی و مدیریت سرور عمل می‌کنند، هر کدام برای موارد استفاده متفاوت و ویژگی‌های خاص ساخته شده اند. تفکیک زیر را بخوانید تا بفهمید کدام یک برای شما بهترین است.

مقیاس استقرار

به دلیل پیچیدگی محض و سربار استقرار، OpenStack عمدتا توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ استفاده می‌شود. فقط حفظ یک زیرساخت ابری مبتنی بر OpenStack به یک تیم کامل از فناوری‌های اطلاعاتی یا ابری ماهر نیاز دارد. برای کسی که به دنبال راه‌اندازی یک سرور بک‌اند با عجله و راه‌اندازی آن در عرض چند روز است، OpenStack راه‌حل مناسب نیست. 
از سوی دیگر، Prommox بیشتر به سمت پیاده سازی‌های مقیاس کوچکتر طراحی شده است. حتی می‌توان از آن در راه اندازی سرور خانگی استفاده کرد. نه تنها کاربر پسندتر است، بلکه دارای یک رابط کاربری مفید به شکل داشبورد است که امکان مراقبت و مانیتور آسان‌تر را فراهم می‌کند.


منطق عملیاتی

نصب و راه اندازی Proxmox بر اساس دبیان ساده است که یک نصب کننده دقیق و متوالی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شما را در کل فرآیند هدایت می‌کند. پس از آن، می‌توانید وارد سیستم عامل دبیان شده  و نمونه OpenStack خود را با استفاده از رابط کاربری گرافیکی داخلی آن مدیریت کنید.

 OpenStack بر اساس یک سیستم لینوکس نیست. حتی هسته خود را برای صحبت کردن ندارد. برای استقرار یک محیط استقرار All In One (همه در یک) مانند OpenStack، به ابزارهایی مانند Ubuntu MaaS (Metal as a Service) یا PackStack، در میان انبوهی از گزینه‌های دیگر نیاز دارید. روش نصب شما بستگی به مورد استفاده خاص و الزامات راه اندازی دارد.

مجموعه ویژگی

همانطور که قبلا گفته شد، Proxmox یک ابزار مجازی سازی و مدیریت سرور است. در حالی که خدمات کوچک اضافی مانند پشتیبان گیری و یکپارچه سازی ایمیل را ارائه می‌دهد، جدا از آن عملکرد اصلی، قابلیت اضافی زیادی ندارد. برای تیم‌هایی که به دنبال راه اندازی یک سرور مجازی پایه بدون نیاز به ویژگی‌های قدرتمند اضافی هستند، Promox این کار را انجام می‌دهد.

در همین حال، ویژگی‌های OpenStack با ارائه دهندگان خدمات ابری بزرگ مانند Amazon AWS و Google Cloud برابری می‌کند. مجازی سازی و مدیریت سرور تنها یکی از بسیاری از قابلیت‌های اصلی آن است. خلاصه مختصری از بسیاری از خدماتی که OpenStack ارائه می‌دهد را در زیر مشاهده کنید:

  • مدیریت محاسبات: شما را قادر می‌سازد چندین ماشین مجازی را مدیریت کرده و تهیه، زمان بندی و اتوماسیون را انجام دهید.
  • شبکه: یک API ارائه می‌دهد که به شما امکان می دهد تخصیص IP، لود بالانسینگ و تنظیمات فایروال را برای ماشین های خود مدیریت کنید.
  • ذخیره سازی: راه حل‌های ذخیره سازی مقیاس پذیر و قابل نگهداری را ارائه می‌دهد که سرورهای شما را فعال می‌کند.
  • و خیلی بیشتر؛ در مجموع، بیش از 15 مجموعه ویژگی وجود دارد که OpenStack در اختیار کاربران نهایی خود قرار می‌دهد.


اگر با توجه به مطالب گفته شده، هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اید،  اجازه دهید تا حد امکان آن را به سادگی بیان کنیم: اگر می‌خواهید پیشرفت بزرگی داشته باشید، از OpenStack استفاده کنید در غیر این صورت، Protomox انتخاب ارجح است. .

با تمام گزینه‌ها و ویژگی‌های اضافی که OpenStack ارائه می‌کند، راه‌اندازی همه این افزونه‌های اضافی نیز سخت می‌شود. استقرار کند شده و ممکن است برای حفظ و مقیاس سرور خود به یک تیم اختصاصی نیاز داشته باشید. بنابراین اگر بخشی از یک سازمان بزرگ هستید که مایل به انجام این کار هستید، OpenStack انتخاب برتر است. از طرف دیگر، برای پروژه‌های شخصی جاه طلبانه یا به عنوان یک توسعه دهنده تنها در یک استارتاپ، بهتر است از Proxmox استفاده کنید. 
 

جمع‌بندی

در حالی که OpenStack مقیاس پذیری گسترده و قابلیت‌های ابری پیشرفته را ارائه می‌دهد، ممکن است برای سازمان‌های بزرگتر با منابع و تخصص بیشتر مناسب‌تر باشد. از طرف دیگر، Proxmox راه حلی در دسترس و مقرون به صرفه برای تیم‌های کوچک و با بودجه محدود ارائه می‌دهد. منحنی یادگیری پایین‌تر، گزینه‌های پشتیبانی سازمانی، جامعه متن‌باز فعال و مدیریت کارآمد، آن را به انتخابی جذاب تبدیل می‌کند و تیم‌های کوچک را قادر می‌سازد تا زیرساخت ابر خصوصی خود را به طور کارآمد بسازند و مدیریت کنند.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید