مقایسه Proxmox با ESXi

سرور مجازی
مقایسه Proxmox با ESXi
تاریخ انتشار: 9 ماه پیش تعداد بازدید: 1152 دسته بندی: سرور

مقایسه Proxmox با ESXi  مسئله‌ای است که بسیاری از مردم هنگام جستجوی هایپروایزر مناسبی که باید استفاده کنند با آن مواجه می‌شوند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به Proxmox در مقایسه با ESXi بیندازیم و بررسی کنیم که بهترین هایپروایزر کدام است و چه تفاوت‌هایی در کارایی، قیمت و عملکرد دارند.


 Hypervisor  نرم افزاری است که مجازی سازی را امکان پذیر می‌کند. یک لایه مجازی سازی برای جداسازی  RAM، CPU و سایر منابع فیزیکی ایجاد می‌نماید تا بتوان از آنها در ماشین‌های مجازی (VM) استفاده کرد. بدان معنا که روی سخت افزار ماشین میزبان زیرساخت می‌تواند یک یا چند ماشین مجازی را به عنوان مهمان به طور مستقل کار کند.

عملی ترین مزیت استفاده از Hypervisor این است که لایه مدیریت را مجازی می‌کند. چندین هایپروایزر در بازار موجود است، اما دو هایپروایزر آماده پروداکشن  Proxmox و VMware ESXi هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

Proxmox  چیست؟

پروکس ماکس چیست؟

Proxmox Virtual Environment (VE) یک Hypervisor نوع 1 است که مستقیم بر روی سخت افزار دستگاه میزبان اجرا می‌شود و از آن برای سیستم عامل‌های مهمان استفاده می‌نماید. Proxmox یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان و کاملا رایگان است که به کاربران اجازه می‌دهد تا مجازی سازی کلاس سازمانی را در پلتفرم‌های مختلف تجربه کنند که با انواع مختلف سخت افزار سازگار است.

Proxmox  متن‌باز است و به کاربران اجازه می‌دهد از مجازی سازی KVM استفاده کنند. یک رابط وب با کاربری آسان برای کانتینرها، VM‌ها (ماشین های مجازی) و منابع مرتبط در node‌ها و کلاسترهای مختلف ارائه می‌دهد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که نسخه رایگان Proxmox به روز رسانی‌ها و قابلیت اطمینان مشابه نسخه پولی را ارائه نمی‌دهد. با این حال، در تجربه خود هرگز با هیچ مشکلی در مورد قابلیت اطمینان آن مواجه نشده‌ایم.


VMware ESXi چیست؟

ESXi چیست؟

VMware ESXi  هم یک هایپروایزر نوع 1 است که می‌تواند مستقیم روی سخت افزار سیستم بدون نیاز به سیستم عامل اجرا شود (قابل اجرا بر روی USB stick). ESXi هسته مجموعه مجازی سازی vSphere و پورتال مدیریت vSphere است.

ESXi  یک هایپروایزر مبتنی بر VMkernal است که نتایج عالی در مجازی سازی سرورها دارد و در عین حال از فضای کمتری نسبت به سایر هایپروایزرها استفاده می‌کند و مورد اقبال و علاقه است و به طور گسترده در محیط‌های سازمانی استفاده می‌شود (سهم بازار بسیار بالایی دارد).

اگر شما یک کاربر خانگی هستید که علاقمند به یادگیری در مورد هایپروایزرهای سازمانی هستید، نمی توانید با ESXi  اشتباه کنید، اگرچه محدودیت هایی وجود دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

مقایسه ویژگی‌های  Proxmox  با ESXi

ویژگی های Proxmox

Proxmox از مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد برای مدیریت مجازی سازی سرور پشتیبانی می‌کند. همچنین از نظر سازگاری سخت‌افزار پسند (hardware-friendly) است، بنابراین اگر یک کامپیوتر قدیمی دارید (با فرض اینکه از مجازی‌سازی پشتیبانی می‌کند، که در BIOS مشخص است)، باید بتوانید Proxmox را تقریبا آسان اجرا کنید.

  • حفاظت از زیرساخت فناوری اطلاعات

Proxmox VE دارای یک فایروال داخلی برای محافظت از ماشین‌های مجازی و کانتینرها است. فایروال Proxmox بسیار قابل تنظیم بوده و امکان پیکربندی پیچیده را از طریق CLI یا رابط کاربری گرافیکی وب فراهم می‌کند.

  • پشتیبان گیری برنامه ریزی شده (Scheduled Backups)

Proxmox به کاربران اجازه می‌دهد تا بکاپ‌های برنامه ریزی شده را برای nodeها و مهمانان تنظیم کنند تا بتوانند به طور خودکار در روزها و زمان‌های خاص اجرا شوند.

  • همکاری با Ceph

با ادغام Proxmox VE با Ceph، نودهای کلاستری (cluster nodes) می توانند مستقیم ذخیره سازی Ceph را مدیریت کنند.

  • چندین گزینه استوریج

مدل ذخیره سازی محیط مجازی Proxmox بسیار انعطاف پذیر است. رابط وب سفارشی‌شده Proxmox به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین نوع ذخیره‌سازی مانند CephFS، GlusterFS، و اشتراک‌گذاری NFS را اضافه کنند؛ همچنین گزینه‌های مختلفی در مورد نحوه مدیریت فضای ذخیره سازی ماشین مجازی خود دارید (ZFS، Ext4، LVM، و موارد دیگر).

  • قابلیت های مهاجرت زنده

ویژگی مهاجرت زنده Proxmox به کاربران این امکان را می‌دهد که ماشین‌های مجازی را بین کلاسترها جابجا نمایند، بدون اینکه اصلا خرابی را تجربه کنند!

  • Proxmox VE API

اگرچه تعداد کمی از آنها به احتمال زیاد این را آزمایش خواهند کرد، اما Proxmox یک API ارائه می‌دهد که می‌تواند برای انجام اقدامات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

  • چندین منبع احراز هویت

OpenID Connect، LAPD، Microsoft Active Directory، Linux PAM، و سرور احراز هویت یکپارچه Proxmox VE همگی در Proxmox VE با هم کار می‌کنند.

البته، در صورت تمایل می توانید به سادگی از تنظیمات پیشفرض استفاده و کاربران و گروه ها را در سرور Proxmox خود مدیریت نمائید.

  • دسترسی گرانول (Granular Access)

Proxmox به شما امکان می‌دهد با یک سیستم مجوز مبتنی بر نقش (role-based) ردیابی کنید که چه کسی به چه چیزی دسترسی دارد.

  • طراحی Multi-Master 

طراحی multi-master در Proxmox VE  کاربران را قادر می‌سازد تا وظایف تعمیر و نگهداری را به صورت cluster-wide از هر node انجام دهند.

  • سیستم مدیریت مرکزی

Proxmox دارای مدیریت مبتنی بر وب و مرکزی برای مدیریت تمام وظایف دیتاسنتر مجازی شما است.

  • ذخیره سازی  VM Image

Proxmox به کاربران اجازه می‌دهد تا ایمیج‌ها را به صورت لوکال با استفاده از فایل سیستم‌های ZFS، کانتینرهای LVM یا سایر استوریج‌های اشتراکی (shared storage) مانند iSCSI و NFS ذخیره کنند، که فوق العاده مفید است.

 

ویژگی های VMware ESXi

VMware ESXi از تمام ویژگی‌های Proxmox پشتیبانی می‌کند، اما به دلیل ویژگی‌های پیشرفته اضافی که دارد، در بسیاری از زمینه‌ها برتری دارد:

  • نصب سریع

نصب سریع ESXi کاربران را قادر می‌سازد تا زیرساخت‌های خود را بسیار سریع راه اندازی کنند. با اندازه کوچکش، می توان VMware ESXi را از یک درایو فلش USB بوت نمود.

  • اندازه کوچک

VMware ESXi نیازی به وصله(patching) مکرر ندارد. با توجه به codebase کوچک خود، ESXi سطح حمله را از آسیب‌پذیری‌های خارجی کاهش داده و در عین حال قابلیت نگهداری آسان‌تر را تضمین می‌کند. این یک مزیت فوق العاده ESXi است، اگرچه بسیاری از کاربران از آن بی اطلاع هستند.

  • ابزارهای مدیریت کاربر پسند

VMware دارای یک مرورگر داخلی HTML-5 برای استفاده اجرایی است. همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا از رابط خط فرمان vSphere (CLI) برای مدیریت از راه دور و رابط برنامه نویسی برنامه (API) استفاده کنند.

  • طراحی امن

پورتال وب اداری داخلی داده‌های شما را از چشمان کنجکاو و سایر آسیب پذیری‌ها ایمن می‌کند. VMware ESXi به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از قابلیت‌های ثبت و ممیزی گسترده VMWare، در همان ابتدا یک پلتفرم مجازی امن را داشته باشند.

  • قابلیت اطمینان مقیاس پذیر (Scalable Reliability)

یک هایپروایزر  ESXi به کاربران اجازه می‌دهد تا ۱۲۸ CPU مجازی و ۱۲۰ دیوایس را روی ۶ ترابایت حافظه اجرا کنند. فایل کلاستری high-performance در  ESXi اجازه می‌دهد تا منابع ذخیره سازی بیشتری به طور موثر توزیع شوند.

به خاطر داشته باشید که این یک ویژگی است که بیشتر کاربران سازمانی از آن بهره می‌برند.
 

 

مقایسه کارایی  Proxmox  با ESXi

  • هر دو محیط مجازی Proxmox و ESXi هایپروایزر نوع 1 هستند و قابلیت‌های کارایی عالی را ارائه می‌دهند که برای پیکربندی‌های مختلف مناسب است. با این حال VMware ESXi نسبت به Proxmox VE قابلیت‌های میزبان و رم بالاتری ارائه می‌دهد (اگرچه ممکن است به نسخه پولی نیاز داشته باشید).
  • Proxmox یک ابزار در سطح سازمانی برای پشتیبان گیری و بازیابی محیط‌های مجازی، هاست‌ها و کانتینرها ارائه می‌دهد که بهتر از ESXi است. با توجه به راه‌کارهای پشتیبان‌گیری و بازیابی، قابلیت‌های پشتیبانی‌شده از Proxmox شامل فشرده‌سازی Zstandard، رمزگذاری احراز هویت، deduplication و پشتیبان‌گیری افزایشی (incremental backups) است.
  • ESXi بسته به مقدار رم در هر میزبان، licensing و تعداد میزبان در یک کلاستر دارای سطوح عملکردی است. در مقابل، Proxmox VE سطوح عملکرد رایگان یکسانی را برای همه کاربران فراهم می‌کند، با یک مخزن پولی enterprise که برای به‌روزرسانی‌ها، وصله‌ها و پشتیبانی قابل اعتماد طراحی شده است.
  • نسخه رایگان VMware ESXi از پشتیبان گیری مبتنی بر فایل (file-based backups) و backup solutions پشتیبانی نمی‌کند. اپلیکیشن‌های native برای دسترسی به راهکارهای پشتیبان در برنامه vCenter مورد نیاز هستند. نسخه رایگان VMware ESXi به دلیل عدم وجود راهکارهای بکاپ برای شرکت‌ها توصیه نمی‌شود.

 

مقایسه کلاسترینگ  Proxmox  با ESXi

کلاسترینگ  Proxmox

Proxmox VE نصب کلاسترها را ارائه می‌دهد و از مدیریت متمرکز چندین سرور Proxmox از یک کنسول مدیریت وب پشتیبانی می‌کند. این ویژگی زمانی که نیاز به مدیریت یک مزرعه سرور بزرگ دارید واقعا مفید است. کلاستر Proxmox ارائه می دهد:

  • چند روش احراز هویت
  • مدیریت متمرکز وب
  • سهولت مهاجرت برای VMها و کانتینرها

Proxmox به کاربران اجازه می‌دهد تا کلاسترهایی از حداکثر 32 گره فیزیکی ایجاد کرده و آنها را از یک کنسول مدیریتی پیکربندی کنند.

مقایسه کلاسترینگ proxmox و esxi

کلاسترینگ  ESXi
VMware vCenter برای ایجاد کلاسترهای ESXi مورد نیاز است. کلاستر‌های ESXi به کاربران اجازه می‌دهند تا برخی از قدرتمندترین ویژگی‌ها را در vSphere دریافت کنند، مانند resource scheduler، high availability، vMotion و fault tolerance.

کلاسترهای VMware ESXi دارای ظرفیت 1024 دیتا استور(datastore) و حداکثر 32 هاست ESXi هستند. برای داشتن همه ویژگی‌های کلاستر، باید لایسنس خریداری کنید زیرا نسخه رایگان از قابلیت‌های پیشرفته مانند در high availability و vMotion پشتیبانی نمی‌کند.

 

مقایسه سهولت استفاده   Proxmox  با ESXi


سهولت استفاده Proxmox
کاربران می‌توانند تمام وظایف مدیریتی را در یک مکان بدون نیاز به ابزار مدیریت جداگانه به دلیل ابزار GUI یکپارچه Proxmox انجام دهند. رابط مدیریت وب بسیار آسان برای استفاده و بسیار قدرتمند است.

Proxmox VE مبتنی بر دبیان است و در صورت داشتن تجربه با هر توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان (مانند اوبونتو) یادگیری و استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند. با این حال، برخی از گزینه های پیشرفته به خط فرمان نیاز دارند.

سهولت استفاده VMware ESXi
VMware ESXi از یک سرویس گیرنده وب vSphere برای مدیریت استفاده می‌کند که ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد و در عین حال کاربر پسند بودن را حفظ می‌نماید، که به شما امکان می‌دهد یک VM را سریع و کارآمد راه اندازی کنید.

 

مقایسه امنیت Proxmox  با ESXi


امنیت Proxmox
Proxmox از پشتیبان گیری خودکار و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته برای گره های مشخص شده توسط کاربر پشتیبانی می‌کند. این هایپروایزر تمام ماشین‌های مجازی را به طور جداگانه اجرا می‌کند، به این معنی که مشکلات احتمالی یک ماشین مجازی روی دیگری تاثیر نمی‌گذارد.

به عنوان یک هایپروایزر متن‌باز، توسعه دهندگان می‌توانند به سرعت شکاف‌ها و اشکالات امنیتی را برطرف کنند، اگرچه برخی از مشاغل از برنامه‌های متن‌باز دوری می‌کنند.

امنیت VMware ESXi
ESXi تنها خدمات ضروری برای عملیات خود و برخی از پورت‌های فایروال را به طور پیش فرض برای بهبود امنیت خود اجرا می‌کند. با ایمن کردن بوت با یک ماژول پلتفرم قابل اعتماد، امنیت میزبان را تضمین می‌کند. مدیریت خودکار میزبان ESXi و حالت lockdown ، ESXi را کاملا ایمن می‌کند.

 

مقایسه قیمت گذاری  Proxmox  با ESXi

قیمت گذاری Proxmox
نسخه رایگان Proxmox از چندین ویژگی پشتیبانی می‌کند، اما برای دسترسی به پشتیبانی فنی و مخازن enterprise باید یک اشتراک پولی داشته باشید.

لایسنس توضیحات
COMMUNITY از حدود 105 یورو در سال و CPU socket شروع می شود.
BASIC از حدود 325 یورو در سال و CPU socket شروع می شود. سه تیکت پشتیبانی در سال
STANDARD از حدود 490 یورو در سال و CPU socket شروع می شود. ده تیکت  پشتیبانی در سال
PREMIUM از حدود 980 یورو در سال و CPU socket شروع می شود. تیکت پشتیبانی نامحدود

قیمت گذاری ESXi
اشتراک پولی ESXi برای بسیاری ضروری است زیرا نسخه رایگان محدودیت‌های زیادی دارد. با این حال، امتحان کردن نسخه رایگان ضرری ندارد، به خصوص اگر تحت تاثیر محدودیت‌ها قرار نگیرید! جدول زیر برنامه های قیمت گذاری ESXi را نشان می دهد.

دستور توضیحات
Essentials از 576.96 دلار در سال شروع شده و از مجازی سازی و مدیریت سرور پایه از سه هاست با حداکثر دو CPU پشتیبانی می کند.
Standard از 1268 دلار در سال شروع شده و از یکپارچه‌سازی سرور، vMotion، High Availablity، vShield Endpoint و vSphere Replication پشتیبانی می‌کند.
Enterprise Plus از 4350 دلار در سال شروع شده و از طیف وسیعی از ویژگی‌ها، از جمله VM Encryption، vSphere Trust Authority و data-at-rest encryption برای داده‌ها و دیسک‌های VM پشتیبانی می‌کند.
Essential Plus از 5596 دلار در سال شروع شده و از سه هاست با دو CPU پشتیبانی می‌کند و البته پشتیبانی از تمام ویژگی‌های پیشرفته
سرور اختصاصی ایران سخت افزاری است که تمام قدرت پردازشی، حافظه، پهنای باند و دیسک آن ماشین متعلق به کاربر است.
خرید سرور اختصاصی با قابلیت نصب مجازی ساز Proxmox یا ESXI به دلخواه کاربر به صورت رایگان 

 

Proxmox  یا ESXi کدام را انتخاب کنیم؟

در این مطلب پارسدو به مقایسه Proxmox با ESXi پرداختیم. اگر یک کاربر خانگی هستید و علاقه‌ای به یادگیری در مورد هایپروایزر برای اهداف حرفه‌ای ندارید، Proxmox به دلیل عدم محدودیت و پلتفرم آسان برای استفاده، انعطاف پذیری زیادی را به شما ارائه می‌دهد. در بیشتر موارد، همه چیز قابل استفاده است، هیچ محدودیتی در CPU وجود ندارد و شما می‌توانید تعداد زیادی ماشین مجازی و کانتینر را بر روی یک پلتفرم قابل اعتماد راه اندازی کنید.

ESXi هم یک ابزار عالی است و اگر علاقمند به توسعه مهارت‌هایی هستید که به طور گسترده در دنیای سازمانی زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده می‌شود، ESXi یک انتخاب عالی خواهد بود. لطفا توجه داشته باشید که محدودیت‌های زیادی برای نسخه رایگان وجود دارد (اگرچه ممکن است به هیچ یک از ویژگی‌های پولی نیاز نداشته باشید)

سهم بازار  ESXi نسبت به Proxmox بیشتر است. بر اساس آخرین بررسی‌ها، VMware حدود 45.90% از سهم بازار را در اختیار دارد در حالی که سهم Proxmox از بازار فقط 0.28% است. اگر می‌خواهید در مورد هایپروایزر برای اهداف شغلی بیاموزید، این موضوع بسیار مهم است، زیرا ESXi برتری آشکار داشته و مهارت‌های آموخته شده به فرصت‌های دنیای واقعی تبدیل می‌شوند. متاسفانه Proxmox کمی کوچکتر از آن است که در مقیاس وسیع ارزش استفاده داشته باشد.

از اینکه تا پایان مطلب  مقایسه  Proxmox با  ESXi همراه ما بودید متشکریم؛  اگر سؤالی در مورد Proxmox یا ESXi دارید، لطفا در بخش نظرات مطرح کنید
 


اشتراک گذاری مقاله :
نمایه محمد می گوید:
9 ماه قبل

به نظرم در مقایسه با کد باز بودن Proxmox و به روز رسانی راحتر استفاده ازش داخل ایران بسیار منطقی به نظر میرسه پاسخ به دیدگاه