۵ ابزار برتر خط فرمانی برای مانیتور منابع لینوکس

۵ ابزار برتر خط فرمانی برای مانیتور منابع لینوکس
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 2165 دسته بندی: لینوکس

در این مقاله با بررسی ۵ ابزار خط فرمانی در لینوکس همراه شما هستیم.


مدیریت، مانیتور و رفع مشکلات شبکه و سیستم های لینوکسی وقتی به صورت روزانه باشد، برای هر مدیر شبکه ای کاری بسیار طاقت فرسا است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تعدادی از بهترین ابزارهای مدیریت سیستم های Linux/Unixیی را به شما معرفی کنیم. این ابزارها برای تمامی توزیع های لینوکسی قابل استفاده و برای مانیتور سیستم و یافتن مشکلات اصلی آن استفاده می‌شود. این لیست و توضیحات برای شما کافی خواهد بود تا ابزار مناسب خودتان را برای سناریوهای مانیتور و عیب یابی انتخاب کنید.


۱-Top-Linux Process Monitoring

دستور Top برای مانیتور عملکرد برنامه های مختلف است که به طور معمول نیز توسط ادمین‌های سیستم برای بررسی و مانیتور کارایی لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ابزار تحت سیستم عامل‌های بر پایه Linux/Unix قابل استفاده است. Top به شما این امکان را می دهد تا تمامی پردازش‌های در حال انجام و در حال اجرا را مشاهده کنید. در کنار نمایش این مشخصات به صورت آنی به شما امکان مرتب سازی اطلاعات نیز داده شده است.
 دستور Top موارد مقابل را به شما نمایش می‌دهد: گزارش مصرف CPU، گزارش مصرف حافظه رم، Swap Memory، سایز Cache، اندازه بافر، نمایش PIDها، نمایش کاربر، نمایش دستورات و بسیاری موارد دیگر. شما میتوانید مشخصات پردازشهای در حال اجرا که بیشترین مصرف CPU و RAM را دارند را نیز ببینید. دستور Top برای مدیران سیستم و در زمان‌هایی که نیاز به بررسی و رفع مشکلی در بین پردازش‌ها دارند بسیار کمک کننده است.

دستور Top به صورت زیر اجرا می شود:

 
# top

 

 

۲- VmStat-Virtual Memory Statistics

VmStat در لینوکس دستوری است که به شما مواری از جمله: حافظه مجازی، رشته های هسته، دیسکها، پردازش های سیستم، بلاکهای ورودی و خروجی، وقفه های نرم افزاری و فعالیتهای پردازنده و بسیاری موارد دیگر را نمایش می دهد. به صورت پیش فرض دستور vmstat روی لینوکس قابل دسترسی نیست. استفاده معمول از این دستور به صورت زیر است:

 
# vmstat

۳- Lsof-List Open Files

دستور Lsof در بسیاری از سیستم های شبه لینوکسی/یونیکسی استفاده می شود تا لیستی از فایل‌ها و پردازش‌های باز را به شما نمایش دهد. فایل‌های باز شامل موارد مقابل هستند: فایلهای دیسک، سوکتهای شبکه، pipeها، قطعات و پردازش‌ها. یکی از موارد اصلی استفاده از این دستور زمانهایی است که یک دیسک را نمیتوان قطع یا Unmount کرد و این عمل با خطای فایل‌های در حال استفاده یا باز مواجه می شود. با این دستور میتوانید به راحتی فایلهای باز یا درحال استفاده را بیابید. بیشترین استفاده از این دستور به شکل زیر است:

 
#lsof

۴-Tcpdump-Network Packet Analyzer

یکی از پر استفاده ترین پکت آنلایزرهای شبکه یا پکت اسنیفرهای تحت خط فرمان Tcpdump است که برای گرفتن یا کپچر بسته‌های TCP/IP دریافتی یا ارسالی بر روی یک اینترفیس خاص در شبکه استفاده می شود. Tcpdump همچنین امکان ذخیره سازی بسته های کپچر شده روی یک فایل نیز وجود دارد تا در زمان مناسب روی آنها انالیز انجام شود. Tcpdump تقریبا بر روی تمامی توزیع‌های لینوکس قابل استفاده است.

 
# tcpdump -i eth0

۵- Netstat- Network Statistics

Netstat یک ابزار خط فرمانی است برای مانیتور کردن آمار بسته های ورودی و خروجی شبکه و همچنین آمار اینترفیس‌های شبکه. نت استت ابزاری بسیار مفید برای هر مدیر سیستمی است که قصد مانیتور کارایی شبکه و عیب یابی مشکلات مرتبط با شبکه را دارد.

 
# netstat -a | more


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید