LiteSpeed چیست؟

سرور مجازی
LiteSpeed چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1064 دسته بندی: دامنه

LiteSpeed  یک راهکار برای وب سرورهای در مقیاس سازمانی است که برای تسریع عملکرد Web Application ارائه شده است.  سرور سنتی آپاچی به دلیل ویژگی متن باز بودن و جامعه پشتیبانی بزرگ در بازار بسیار پرطرفدار است. 


در تعریفی دیگر، LiteSpeed یک وب سرور رقابتی موجود در بازار است که تخمین زده می شود تقریباً 10٪ از وب سایت ها بر اساس داده های جولای 2021 در حال استفاده از آن هستند.
وب سرور LiteSpeed که با نام LSWS نیز شناخته می شود، با کنترل پنل های پیشرو در صنعت از جمله  cPanel، Plesk، DirectAdmin، Cyber Panel  بسیار سازگار است.  بهترین بخش در مورد آن این است که به طور آشکار توسط غول های ابری از جمله  Google Cloud، Amazon AWS  و غیره پذیرفته شده است.
 

هاست وردپرس
آیا میدانید هاست وردپرس پارسدو از وب سرور لایت اسپید استفاده می کند؟


چرا از LiteSpeed استفاده کنیم؟

برای وب سایت های بسیار پربازدید، LiteSpeed می تواند بسیار کارآمدتر از Apache باشد. افزودن آن به سرور به آن اجازه می دهد تا بدون افزودن منابع بیشتر به سرور، ترافیک سایت را راحت تر مدیریت کند.
از آنجایی که بسته به اندازه سرور، افزودن LiteSpeed گاهی اوقات می تواند هزینه کمتری نسبت به انتقال به یک سرور سطح بالاتر داشته باشد، پس قطعا ارزش بررسی را خواهد داشت.  علاوه بر این، برای سایت هایی با سطح ترافیک سنگین که منابع بسیار زیادی نیز داشته باشند ممکن است در صورت استفاده از آپاچی، کارکرد مناسبی را از خود نشان ندهند.
در چنین شرایطی، انتقال به LiteSpeed ممکن است برای عملکرد خوب و خدمت به هدف خود ضروری باشد.
 LiteSpeed همچنین می تواند مصرف بیش از حد منابع فیزیکی از قبیل(RAM,CPU,IO) را کاهش دهد و بار سرور را تحت کنترل نگه دارد.

در زیر چند بنچمارک ارائه شده توسط وب سایت LiteSpeed Technology را مشاهده می کنید:

 

موارد استفاده از LiteSpeed

LiteSpeed  برای سایت هایی با ترافیک سنگین بسیار مفید است.  تحت این شرایط، آپاچی (با تنظیمات معمولی) فرآیندهای زیادی را برای رسیدگی به این درخواست ها راه اندازی می کند. هر یک از این فرآیندها مقداری از زمان CPU و مقداری از حافظه را اشغال می‌کند، بنابراین حتی اگر برخی از محدودیت‌ها برای اجازه دادن به Apache برای رسیدگی به درخواست‌های بیشتر، بالاتر تنظیم شوند هم می‌تواند برخی سرویس ها را در معرض خطر قرار دهد، مانند MySQL .
LiteSpeed  همچنین می تواند در سروری با بسیاری از سایت های با ترافیک کم تا متوسط نیز کارامد باشد. البته اگر سایت های موجود آنقدر زیاد باشند که با احتساب حجم ترافیک پایین نیز بار زیادی روی سرور ایجاد کند. با این حال، ممکن است در چنین مواردی استفاده از سرورهای بیشتر راه حل بهتری باشد.

سازگاری

توجه به این نکته ضروری است که LiteSpeed به دلیل تغییرات کاربر با mod_ruid2  سازگار نیست.
اگر از LiteSpeed استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود برای  DirectAdmin، کنترل‌کننده PHP  آپاچی را روی SuPHP تنظیم کنید تا از WHM/cPanel یا Isphp استفاده کند. در حالی که سرور در حالت Apache است و SuPHP را اجرا می کند، Opcode ( کش دیگر کار نخواهد کرد، به همین دلیل، تمام کش های Opcode باید در زمانی که Apache و SuPHP در حال استفاده هستند حذف شوند.
با این حال، اگر suEXEC در حالت ProcessGroup باشد، کنترل‌کننده PHP داخلی LiteSpeed همچنان باید Opcode را به ‌درستی کش کند.

لایسنس
LiteSpeed Technologies  لایسنس ها را بر اساس تعداد دامنه‌ها، فرآیندهای Worker و RAM موجود روی سرور معرفی کرده است.
برای بسته‌های مدیریت‌شده VPS و مدیریت‌شده  KVM Cloud، هزینه مجوز بستگی به مقدار RAM سرور دارد.  برای بسته‌های سرور اختصاصی، هزینه مجوز بستگی به این دارد که چه تعداد از CPUهای سرور را می‌خواهید به طور همزمان برای LiteSpeed  استفاده کنید.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید