نصب Linux بر روی M1 Mac امکان پذیر شد

نصب Linux بر روی M1 Mac امکان پذیر شد
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 1909 دسته بندی: لینوکس

از زمان اعلام عرضه دستگاههای  Mac دارای پردازنده M1، بسیاری از توسعه دهندگان اعلام کردند که در حال کار بر روی حالتی هستند که بتوان سیستم عامل های مختلفی شامل Windows و Linux را روی این دستگاه ها نصب نمود. اکنون با زحمات زیاد شرکت Corellium نصب Ubuntu بر روی Mac های دارای چیپ M1 امکان پذیر شد.


این خبر توسط مدیر فناوری شرکت Corellium آقای Chris Wade اعلام شد. Corellium راهکارهای مجازی سازی روی دیوایس ها و پلتفرم های ARM را ارائه می کند و اخیرا نیز وارد یک دعوی حقوقی در مقابل شرکت Apple شده بود که درباره ارائه ابزارهای مجازی سازی iOS به کاربران بوده است.


اینبار تیم Corellium لینوکس را روی چیپ های M1 مک با نسخه ای ویرایش شده از Ubuntu قابل استفاده کرده است که از رابط کاربری به صورت کامل پشتیبانی می کند. این نسخه شامل USB، I2C و DART می شود که روی تبدیل های قبلی لینوکس برای مک قابل استفاده نبوده است. بر اساس صحبت های Wade این مورد تجربه ای کاملا قابل استفاده از لینوکس روی پردازنده های M1 مک ارائه می کند.


اگرچه همچنان این port شدن خالی از محدودیتهایی نیست. برای مثال هنوز برای استفاده از شبکه وقتی لینوکس را بوت می کنید نیاز به یک دانگل USB-C دارید و البته هنوز خبری از Hardware Acceleration یا شتاب سخت افزاری هم نیست. در هر حال اینکه میبینیم یک نسخه کامل از لینوکس روی مک با پردازنده های بر پایه ARM قابل استفاده شده است به خودی خود تجربه ای شگفت انگیز است. البته در نظر داشته باشید که پروژه هنوز در حالت بتای خود است.
پورت Ubuntu جدید در سایت GitHub برای کاربران در دسترس قرار گرفته است. لازم است توجه داشته باشید که نصب برای افرادی که آشنایی کامل با لینوکس ندارند ممکن است پروسه ای بسیار دشوار باشد.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید