تفاوت ITOps با DevOps چیست؟

سرور مجازی
تفاوت ITOps  با  DevOps چیست؟
تاریخ انتشار: 2 ماه پیش تعداد بازدید: 136 دسته بندی: عمومی

عناوین درون یک سازمان تقریبا به سرعت خود فناوری تکامل  پیدا می‌کنند. برای مدت طولانی، عنوان DevOps تفسیر توسعه و عملیات در نظر گرفته می شد - یک اصطلاح فراگیر برای نقش‌های ترکیبی که همه چیز را از زیرساخت های on-prem، ابری و ترکیبی گرفته تا اجرای کد و مدیریت چرخه حیات را در بر می‌گرفت. اینجاست که ITOps  وارد می‌شود؛ بازوی سازمانی که فراتر از خدمات فناوری اطلاعات و عملیات است. قبل از اینکه برخی از مسئولیت‌های کلیدی و تفاوت‌های بین دو تیم را بشکافیم، اجازه دهید در مورد چند چیز به توافق برسیم.


عملیات فناوری اطلاعات (ITOps) چیست؟

برای درک تیم‌ها، باید مفهوم سازمانی را تعریف کنیم. عملیات فناوری اطلاعات تمام زیرساخت‌های داخلی، ترکیبی و ابری لازم برای کار یک سازمان را ارائه و نگهداری می‌کند. به طور خلاصه، ITOps روش سنتی نحوه رسیدگی به نیازهای فناوری اطلاعات در یک سازمان است.

تیم‌های ITOps چیست؟

تیم‌های ITOps گروه‌های فناوری داخلی هستند که اغلب به حفظ یکپارچگی ساختاری و عملکرد روزانه سیستم‌های فناوری اطلاعات می‌پردازند. تیم باید بداند که چگونه هر تغییر در یک بخش از زیرساخت فناوری اطلاعات بر عملکرد برنامه در این خط تاثیر می‌گذارد. همانطور که یک سازمان رشد می‌کند، ساختار IT با مسئولیت‌های اضافه شده از سمت سرور و سمت کلاینت فناوری پیچیده‌تر می‌شود.

مسئولیت‌های تیم  ITOps

علاوه بر بررسی نحوه پشتیبانی شبکه از برنامه‌ها، تیم‌های ITOps اغلب به امور عملی مانند امنیت، سخت‌افزار و گسترش شبکه نیز رسیدگی می‌کنند.

مسئولیت‌های مشترک عبارتند از:

  • مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات - حفظ تمام جنبه‌های شبکه یک کسب و کار، از جمله LAN و اتصالات ریموت
  • تطبیق زیرساخت - با آنلاین شدن دستگاه‌ها و برنامه‌های جدید، آزمایش و تطبیق شبکه برای به حداقل رساندن اختلال
  • مدیریت دستگاه - اطمینان از اینکه همه دستگاه‌ها به درستی پیکربندی و به روز شده‌اند
  • امنیت شبکه - رسیدگی به مسائل اداری مانند دسترسی مبتنی بر نقش و ممیزی‌های امنیتی
  • واکنش به حادثه - تشخیص و رسیدگی به مشکلات شبکه
  • ایمنی و بازیابی داده‌ها - علاوه بر ایمن نگه داشتن شبکه، محافظت از داده‌ها در برابر خطاهای انسانی از طریق بکاپ‌گیری منظم

این جدول یک نگاشت کلی از عناوین شغلی عملیات فناوری اطلاعات به مسئولیت آنها است.

نقش تیم DevOps مسئولیت اصلی…

مدیر دیتابیس (Database Administrator)

اطمینان از امنیت پایگاه داده، در دسترس بودن و عملکرد بهینه
مدیر برنامه (Application Administrator) پیکربندی، نصب و نگهداری برنامه های کاربردی تجاری
مدیر امنیت (Security Administrator) استقرار، نظارت بر اقدامات امنیتی که از زیرساخت های فناوری اطلاعات در برابر تهدیدها و عوامل بد محافظت می کند
مدیر شبکه (Network Administrator) از قابلیت اطمینان، عملکرد و امنیت زیرساخت شبکه اطمینان حاصل کنید
کارشناس پشتیبانی IT پشتیبانی فنی برای کاربران نهایی، مشکلات سخت افزاری/نرم افزاری و حل مشکلات مربوط به فناوری اطلاعات
مدیر ابر (Cloud Administrator) عملکرد خدمات و منابع مبتنی بر ابر از آنجایی که به مقیاس پذیری، امنیت و صرفه جویی در هزینه مربوط می شود
تحلیلگر امنیت فناوری اطلاعات (IT Security Analyst) تجزیه و تحلیل و پاسخ به حوادث امنیتی، انجام ارزیابی های آسیب پذیری و کاهش ریسک دارایی
مدیر پروژه فناوری اطلاعات (IT Project Manager) اطمینان از اینکه پروژه های فناوری اطلاعات به موقع، بودجه و مطابق با کیفیت یا استانداردهای نظارتی ارائه می شوند
مهندس DevOps هماهنگی همکاری بین تیم های توسعه و فناوری اطلاعات برای ساده سازی تحویل


فرهنگ ITOps چیست؟

با توجه به این واقعیت که یک تیم عملیات IT در نظر می‌گیرد که چگونه یک تغییر شبکه می‌تواند بر کل سیستم تاثیر بگذارد، فرهنگ ITOps احتیاط را رعایت می‌کند. به عنوان مثال، یک عضو ITOps ممکن است تغییرات لازم را برای جلوگیری از خرابی شبکه قبل از انجام یک به روز رسانی برنامه بزرگ بررسی کند که به آنها اجازه می‌دهد تا از ایجاد نقطه ضعف در امنیت و بلایای دیگر جلوگیری کنند.

DevOps چیست؟

تمرکز اصلی DevOps  به روز رسانی و توسعه برنامه‌های کاربردی جدید برای یک تجارت است. آنها همچنین مسئول ارائه کدی هستند که استقرارها را خودکار می‌کند و زیرساخت‌ها را روی همدیگر می‌چسباند. تیم‌های DevOps  وظیفه گرا هستند و اغلب تمرکز محدودی دارند. روش کار آنها معمولا دریافت یک مشکل یا پروژه است و سپس راه حل را توسعه می‌دهند.

مسئولیت‌های تیم  DevOps

مسئولیت‌های یک تیم DevOps بسته به اندازه سازمان متفاوت است. برای مثال، در شرکت‌های فناوری متوسط، ممکن است زمان بیشتری را صرف رسیدگی به دغدغه‌های سنتی فناوری اطلاعات مانند مدیریت شبکه کنند. انتظارات این گروه می‌تواند، اما نه همیشه، شامل موارد زیر باشد:

  • توسعه اپلیکیشن: توسعه، مانیتور و به روز رسانی اپلیکیشن‌ها رو به رو کاربر نوشته شده توسط توسعه دهندگان نرم افزار در شرکت
  • استقرار: کار با منابع IT برای راه اندازی و اجرای برنامه‌ها
  • اتوماسیون: به دنبال ساده سازی فرآیند استقرار از طریق یکپارچه سازی و اتوماسیون
  • پاسخ حادثه: پرداختن به مسائل برنامه و نظارت بر عملکرد
  • تست و به روز رسانی: مشاهده برنامه ها و اعمال اصلاحات و بهبودها

همانطور که در جدول ما درباره تیم‌های ITOps دیدید، مهندس DevOps شکاف بین توسعه و فناوری اطلاعات را پر می‌کند و از سیلوها جلوگیری می‌کند و افزونگی‌های گردش کار را کاهش می‌دهد.

نقش تیم ITOps مسئولیت اصلی…
مهندس DevOps هماهنگی همکاری بین تیم های توسعه و فناوری اطلاعات برای ساده سازی تحویل
مدیر انتشار (Release Manager) لجستیک انتشار و استقرار نرم افزار از طریق هماهنگی با تیم های توسعه، آزمایش و عملیات
مهندس ساخت (Build Engineer) فرآیند ساخت پروژه‌های نرم‌افزاری، اطمینان از تدوین کد و بسته‌بندی قابل اعتماد
مدیر پیکربندی (Configuration Manager) نسخه‌سازی و پیکربندی نرم‌افزار و زیرساخت، تضمین سازگاری در محیط‌های مختلف

کارشناس ادغام مستمر (Continuous Integration Specialist)

ابزارها و فرآیندهای CI برای خودکارسازی یکپارچه سازی، آزمایش و استقرار کد
کارشناس استقرار مستمر (Continuous Deployment Specialist) ابزارها و فرآیندهای CD برای خودکار کردن استقرار کد در محیط های تولید
مهندس اتوماسیون (Automation Engineer) راه حل های خودکار برای وظایف مختلف، مانند آزمایش، نظارت، و تامین زیرساخت
مهندس قابلیت اطمینان سایت(Site Reliability Engineer) قابلیت اطمینان، عملکرد و در دسترس بودن سیستم ها و برنامه ها، با استفاده از ترکیبی از مهندسی نرم افزار و مهارت های عملیاتی
مهندس DevSecOps اقدامات امنیتی در گردش کار DevOps، حصول اطمینان از اعمال اقدامات امنیتی در طول چرخه عمر توسعه و استقرار نرم افزار
اسکرام مستر (Scrum Master) تسهیل شیوه‌های Agile/Scrum در تیم توسعه، حذف موانع، و ارتقای همکاری و کارایی

 

فرهنگ DevOps چیست؟

فرهنگ و فلسفه DevOps بسیار تحت تاثیر جنبش توسعه Agile قرار گرفته است. این محیط یا فرهنگ به آزمایش مکرر و بهبود مستمر اهمیت می‌دهد. به جای ایجاد یک پروژه کامل و آزمایش آن در پایان، توسعه دهندگان تضمین کیفیت ایجاد کرده و آن را در طول فرآیند آزمایش می‌کنند که فلسفه استراتژی DevOps مبتنی بر انعطاف‌پذیری و نوآوری را تسریع می‌کند و تیم‌ها را قادر می‌سازد تا محدودیت‌های زیرساخت را گسترش دهند، با دانستن اینکه فرضیه‌های آن‌ها قبل از انتشار ثابت یا از بین می‌رود.

نگرانی‌های مشترک

هر دو ITOps و DevOps معمولا به عملکرد کلی فناوری اطلاعات مربوط هستند.
به عنوان مثال، اعضای تیم DevOps ممکن است به دنبال بهترین راه برای استقرار یک پلتفرم جدید یا راه حل نرم افزاری باشند. با این حال، این رویکرد می‌تواند پیامدهای غیرمنتظره‌ای را در آینده ایجاد کند. تاثیرات سناریویی را در نظر بگیرید که سرورهای فعلی فقط می‌توانند ترافیک نرم‌افزار جدید را مدیریت کنند - به قیمت سایر برنامه‌ها.

تیم ITOps ممکن است به یک برنامه جدید به عنوان بخشی از تصویر بزرگ زیرساخت نگاه کند. آنها ممکن است به دنبال بهبود شبکه برای تطبیق با نرم افزار جدید باشند. از سوی دیگر، آنها ممکن است عملکرد برنامه را برای جلوگیری از اختلال در سایر فرآیندها تنظیم کنند.

برای حفظ عملکرد مطلوب، هر دو تیم باید از یک استراتژی مانیتورینگ و مشاهده پذیری (observability) استفاده کنند. در مانیتورینگ اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی سیستم یا اپلیکیشن دریافت خواهند کرد. در حین مشاهده، آنها راه حل‌هایی ایجاد می‌کنند که نشان می‌دهد چه زمانی مشکلی پیش آمده است

vps یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید vps در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

قابلیت مشاهده (observability): مسئولیت مشترک بین ITOps و DevOps

مشاهده پذیری جایی است که نگرانی های توسعه و IT همپوشانی دارند. هنگامی که یک برنامه از کار می‌افتد، ممکن است نتیجه خطاهای کدنویسی یا مشکلات زیرساختی باشد. در هر صورت، یک استراتژی مشاهده قوی در هر دو طرف به تشخیص و رسیدگی به مشکل کمک می‌کند.

مشاهده پذیری یک مفهوم به طور فزاینده مرتبط در دنیای فناوری است. مطالعات نشان می‌دهد که مشاهده‌پذیری فناوری اطلاعات – داشتن دید کامل از سلامت، عملکرد و در دسترس بودن یک برنامه، سرویس یا سیستم – به مسئولیت مشترک تیم‌های ITOps و DevOps تبدیل شده است. قابلیت مشاهده از طریق مانیتور جامع بر متریک‌ها، لاگ‌ها، پیکربندی و داده‌های تریس برنامه به دست می‌آید.

مزایای اصلی دستیابی به قابلیت مشاهده واحد فناوری اطلاعات چیست؟

طبق گفته متخصصان ITOps و DevOps، مزایای اصلی مشاهده پذیری عبارتند از:

  1. دید کامل در فرآیندهای تجاری، برنامه‌ها و زیرساخت‌ها (19%)
  2. قابلیت مشاهده عملکرد (18%)
  3. امکان عیب یابی سریعتر (15%)
  4. کاهش قطعی/خرابی (15%)
  5. امکان خودکارسازی جریان‌های کاری خاص (12%)


جمع‌بندی

DevOps بر بهبود فرآیند توسعه و ارائه نرم افزار، با تاکید بر همکاری و اتوماسیون متمرکز است.
ITOps بر عملیات روزانه و نگهداری زیرساخت‌ها و خدمات فناوری با تاکید بر مانیتورینگ و عیب‌یابی متمرکز است.
هدف DevOps این است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد نرم‌افزار را سریع‌تر و با خطاهای کمتر منتشر کنند، در حالی که هدف ITOps اطمینان از در دسترس بودن، پایداری و ایمن بودن خدمات فناوری است.

در حالی که بین DevOps و ITOps همپوشانی وجود دارد، آنها به طور کلی متمایز هستند و اهداف مختلفی را در یک سازمان انجام می‌دهند.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید