IP Geolocation چیست و چگونه کار می‌کند؟

سرور مجازی
IP Geolocation چیست و چگونه کار می‌کند؟
تاریخ انتشار: 1 ماه پیش تعداد بازدید: 218 دسته بندی: عمومی

IP Geolocation چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مطلب، در مورد اصول اولیه آدرس‌های IP و موقعیت جغرافیایی، اهمیت پایگاه داده‌های موقعیت جغرافیایی و چگونگی تعیین اینکه کدام سرویس پایگاه داده موقعیت جغرافیایی برای نیازهای شما مناسب است، صحبت خواهیم کرد.


دیتابیس IP Geolocation چیست؟

دیتابیس IP Geolocation  امکان می‌دهد با استفاده از آی‌پی، لوکیشن را جستجو کنید. دیتابیس‌ها شامل طول و عرض جغرافیایی هر IP  شناخته شده هستند، بنابراین درک نسبتا دقیقی از جایی که کاربر به اینترنت دسترسی دارد به دست خواهید آورد. 

اکثر سرویس‌های موقعیت جغرافیایی برای انجام جستجوی موقعیت جغرافیایی IP به این پایگاه‌های داده متکی هستند. می‌توانید اطلاعاتی درباره طول و عرض جغرافیایی، شهر، ایالت، کشور، منطقه، منطقه زمانی، واحد پول و سایر داده‌های مبتنی بر مکان کاربر دریافت کنید.

دانستن این اطلاعات برای ارائه یک تجربه خوب به کاربران در سایت بسیار مهم است. نه تنها امکان ترجمه زبان و تبدیل ارز را فراهم می‌کند، بلکه امکان می‌دهد تبلیغات سفارشی انجام شود و حتی می‌تواند به امنیت سایبری کمک کند.
 

آشنایی با مبانی آدرس IP

قبل از اینکه به موقعیت جغرافیایی IP بپردازیم، اجازه دهید به طور خلاصه در مورد آدرس IP صحبت کنیم.


آی‌پی چیست؟

آدرس IP رشته‌ای از اعداد است که دستگاه را در اینترنت شناسایی می‌کند. هر دستگاهی که به وب متصل است یک IP مجزا و منحصر به فرد دارد که برای ارسال و دریافت درخواست‌های شبکه استفاده می‌شود. آدرس IP را به عنوان آدرس خانه کامپیوتر در نظر بگیرید. در حالی که یک آدرس IP نمی‌تواند اطلاعات شخصی مانند سن، جنس یا مکان دقیق شما را فاش کند، می‌توان از آن برای جستجوی اطلاعات جغرافیایی استفاده کرد.

آدرس IP بر اساس اینکه کامپیوتر از کجا به شبکه دسترسی دارد تغییر می‌کند. آدرس IP کامپیوتر شما در کافی‌شاپ محله با آدرس IP در خانه متفاوت است.

دو فرمت اصلی برای آدرس‌های IP وجود دارد IPv6 و  IPv4

 اکثر مردم با آدرس‌های IPv4 آشنا هستند. آنها به این شکل هستند:

12.345.678.90

هر بخش از آدرس یک فیلد 8 بیتی است. هر فیلد 8 بیتی نشان دهنده یک بایت از آدرس است. 4 فیلد 8 بیتی وجود دارد، بنابراین یک آدرس 32 بیتی است. این قالب اغلب به عنوان فرمت dotted decimal نامیده می‌شود.

آدرس های IPv6 به این صورت است:

2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888

هر بخش از آدرس IPv6 هر مقدار هگزادسیمال بین 0 و FFFF است. IPv6  یک آدرس 128 بیتی است. این بدان معناست1028  برابر آدرس‌های بیشتری نسبت به IPv4 ارائه می‌دهد، به این معنی که آدرس‌های IPv6 در دسترس ما تمام نخواهد شد زیرا دستگاه‌های بیشتری در آینده آنلاین می‌شوند.

در حال حاضر IPv4 و IPv6 دو نسخه IP محبوب هستندکه هر دو برای لیبل زدن دستگاه‌های متصل به شبکه استفاده می‌شوند، اما از جنبه‌های مختلفی متفاوت هستند. در این مقاله، با تفاوت های بین IPv4 و IPv6 و آینده آنها آشنا خواهید شد.


انواع آدرس IP

علاوه بر فرمت‌های مختلف آدرس‌های IP، بسته به مکان دستگاه و محل دسترسی به آن، برای هر دستگاه، چند نوع مختلف آدرس IP وجود دارد.

یک دستگاه دارای یک آدرس خصوصی(private) است که آن را به شبکه لوکال شناسایی می کند (به عنوان مثال، شبکه ای که از روتر خانه شما خارج می‌‎شود.) همچنین دارای یک آدرس عمومی (public) است که در واقع آدرس IP روتر است که توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) ارائه شده است. همچنین دارای یک آدرس لوکال (127.0.0.1 یا localhost) و چندین آدرس دیگر است.


نحوه تخصیص آی پی

آدرس‌های IP به صورت ریاضی توسط مرجع واگذاری اعداد در اینترنت (IANA) تولید و تخصیص داده می‌شوند. یک آدرس IP ثابت فقط یک بار اختصاص داده می‌شود و همان آدرس IP است که دستگاه برای دسترسی به اینترنت در هر بار ورود به سیستم از آن استفاده می‌کند.

در تخصیص داینامیک؛هر بار که دستگاه به اینترنت متصل می‌شود، یک IP اختصاص داده شده به صورت داینامیک تغییر می‌کند. در ابتدای هر جلسه یک آدرس جدید ایجاد می‌شود.
موقعیت جغرافیایی (IP Geolocation) چیست و چگونه کار می‌کند؟
IP geolocation برای شناسایی موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان از طریق IP آنها استفاده می‌شود. Geolocation  به معنای استفاده از داده‌های موجود از طریق دستگاه‌ها (مانند GPS یا IP) برای تعیین موقعیت جغرافیایی در دنیای واقعی است.

لوکیشن آی پی


تکنیک‌های مورد استفاده برای مکان یابی IP

روش معمولی که در آن داده‌های مکان جغرافیایی جمع‌آوری می‌شوند، بررسی آدرس IP درخواست ورودی، سپس ارسال آن آدرس IP به یک API یا سرویس آنلاین دیگری است که از پایگاه داده IP برای جستجوی آدرس IP و بازگرداندن مکان کاربر استفاده می‌کند.
محدودیت‌های مکان یابی IP
نمونه‌های دیتابیس IP geolocation توسط شخص ثالث (Third Party) نگهداری می‌شوند و دقت داده‌های موجود در آنها تا حد زیادی به روش‌های مورد استفاده برای جمع آوری داده‌ و قابلیت اطمینان طرفی که جمع آوری داده‌ها را انجام می‌دهد بستگی دارد.

بسیاری از شرکت‌های IP داده‌های خود را از طریق داده کاوی به دست می‌آورند، در حالی که برخی دیگر داده‌های دقیق تری را از طریق نظرسنجی کاربران دریافت می‌کنند. بسته به پایگاه داده‌ای که انتخاب می‌کنید، داده هایی که به دست می آورید می توانند از طریق هر یک از روش‌ها جمع آوری شوند.

علاوه بر این، همانطور که قبلا ذکر شد، داده‌های موقعیت جغرافیایی آی‌پی 100٪ دقیق نیستند. شما اطلاعات شخصی را دریافت نخواهید کرد، یا حتی نمی‌توانید داده‌های موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان را تا یک آدرس خیابان شناسایی کنید. شماره تلفن یا کد کشور idd دریافت نخواهید کرد. اکثر سرویس‌ها شعاع احتمالی دستگاه را برمی‌گردانند.


مزایای استفاده از پایگاه داده IP

اکنون که میدانیم آدرس IP چیست و چگونه میتواند به ما کمک کند مکانهای کاربران را جستجو کنیم، بیایید در مورد اینکه چگونه پایگاه داده موقعیت مکانی میتواند به بهبود تجربیات بازدیدکنندگان وب سایت ما کمک کند صحبت کنیم.


تبلیغات هدفمند

یکی از محبوب‌ترین موارد استفاده برای جمع‌آوری داده‌های موقعیت جغرافیایی IP در مورد کاربران شما این است که بتوانید تبلیغات بسیار هدفمندی را به آنها ارائه دهید. برای مثال، دانستن کد منطقه یک کاربر می‌تواند برای نشان دادن آنها به سمت یک فروشگاه در نزدیکی آنها استفاده شود.
همچنین می‌توانید تبلیغات را به زبان مناسب ارائه دهید، قیمت‌ها را با ارزهای مناسب نشان دهید و فقط تبلیغاتی را به کاربران نشان دهید که مربوط به آن‌ها است. به عنوان مثال، کاربرانی که در این روستا زندگی می‌کنند، بعید است که چیزهایی مشابه کاربرانی که در شهرها زندگی می کنند خریداری کنند.


جلوگیری از کلاه برداری

تا کنون مهمترین استفاده از داده‌های موقعیت جغرافیایی IP، جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین است. بسیاری از بانک‌های آنلاین، شرکت‌های کارت اعتباری و سایر م,سسات مالی از مکان‌های کاربران برای تشخیص تقلبی بودن درخواست ورود استفاده می‌کنند.
اگر تلاشی برای ورود به سیستم از یک مکان غیرمنتظره انجام شود؛ کشوری دیگر یا حتی فقط یک شهر دیگر، وب سایت می تواند از ورود به سیستم جلوگیری کرده و به کاربر هشدار دهد که حساب ممکن است در خطر باشد.
یکی دیگر از کاربردهای دیتابیس موقعیت مکانی IP در جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین، محافظت از سایت‌ها در برابر حملات DDOS (Distributed Denial of Service) است. درخواست‌ها را می‌توان از کشورهایی که به‌عنوان بسیاری از این نوع حملات ایجاد می‌کنند مسدود کرد، بنابراین بسیاری از تلاش‌ها را خنثی کرد و سایت‌ها را ایمن نگه داشت.

تجربه کاربری بهبود یافته

دانستن آدرس IP و موقعیت فیزیکی کاربر نیز می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه آنلاین آنها را در سایت خود بهبود بخشید. می‌توانید ترجمه‌های زبان و تبدیل ارز و همچنین محتوایی را که بیشتر به آنها مرتبط است را به آنها نشان دهید.
بومی سازی محتوا به این روش، مرور سایت شما را برای کاربران آسان‌تر نموده و احتمال خرید یا بازگشت بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد.

محدودیت محتوای جغرافیایی

در نهایت، از داده‌های موقعیت جغرافیایی می‌توان برای محدود کردن محتوا در کشورها یا مناطق خاص استفاده کرد. بسیاری از سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس از این روش برای جلوگیری از دسترسی به محتوا در کشورهایی که مجوز پخش در آنها وجود ندارد، استفاده می‌کنند.

انواع دیتابیس آی پی

وقتی صحبت از استفاده از اطلاعات پایگاه داده IP به میان می‌آید، چند نوع مختلف وجود دارد و کیفیت داده‌های موجود، بسته به نوع آنها ممکن است متفاوت باشد. علاوه بر این، سرعت اتصال، انطباق با مقررات و سایر عوامل ممکن است بر اساس نوع پایگاه داده‌ای که استفاده می‌نمائیدتغییر کند.


دیتابیس‌های تجاری

یک پایگاه داده تجاری IP برای سود توسط یک شرکت شخص ثالث که متخصص در ارائه داده‌های موقعیت جغرافیایی به مشتریان خود است، اداره می‌شود. آنها معمولا دقت بیشتری نسبت به گزینه‌های رایگان پایگاه داده IP در دسترس دارند و روش‌های جمع آوری داده‌های آنها معمولا صحیح است و با مقررات حاکمیتی مطابقت دارد.

در ادامه چند مورد از محبوبترین دیتابیس‌های IP تجاری آورده شده است:

  • IP2Location – داده‌های موقعیت جغرافیایی مبتنی بر IP و همچنین انواع دیگر داده‌ها از جمله اطلاعات کد ایستگاه آب و هوا، کد پستی به داده های مترو، اطلاعات سرورهای پراکسی و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.
  • Maxmind - پایگاه داده متخصص در پیشگیری از کلاهبرداری آنلاین
  • IPIP - پایگاه داده قابل دانلود بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های BGP/ASN بلادرنگ

دیتابیس‌های رایگان

دیتابیس‌های آنلاین رایگان می‌توانند از دقت کمتری نسبت به پایگاه داده‌های تجاری برخوردار باشند، اما معمولا برای مشاغل کوچک، فریلنسرها و علاقمندان به اندازه کافی خوب هستند. برخی از محبوبترین گزینه‌های رایگان عبارتند از:

  • IP2Location LITE - نسخه رایگان پایگاه داده IP2Location
  • پایگاه داده MaxMind's GeoLite2 
  • IP2C.org


نحوه انتخاب پایگاه داده IP مناسب

هنگامی که تصمیم به استفاده از داده‌های آدرس IP برای تعیین موقعیت فیزیکی کاربران گرفتید، باید برخی از گزینه‌های پایگاه داده را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است. توصیه می‌کنیم برای تصمیم گیری از معیارهای زیر استفاده کنید.


دقت

همانطور که ذکر شد، دقت داده‌های موقعیت جغرافیایی، به طور کلی، دقیق نیست. شما فقط می‌توانید آن را به یک شهر و شعاع در برخی از نقاط طول و عرض جغرافیایی محدود کنید.  برخی از سرورها داده‌های دقیق تری نسبت به سایرین ارائه می‌دهند.


فراوانی به روز رسانی

اطمینان حاصل کنید که داده ‌های دیتابیس به طور مرتب به روز می‌شوند. داده‌های قدیمی به همان اندازه بی‌فایده هستند که نداشتن آنها.در واقع، می‌تواند حتی بدتر از نداشتن داده هم باشد، زیرا ممکن است محتوای نادرست را بر اساس یک مکان نادرست به کاربران خود ارائه دهید.


پوشش داده‌ها

پایگاه داده برای چند مکان داده ارائه می‌دهد؟ ممکن است در نقشه پوشش گپ‌هایی وجود داشته باشد. اگر می‌دانید که کاربرانی در مکان‌های خاصی ندارید، شاید خوب باشد، اما قبل از تصمیم به استفاده از یک سرویس، باید بررسی کنید که این گپ‌ها در داده‌ها کجا هستند.


گزینه‌های سفارشی سازی

قبل از انتخاب یک سرویس، یک حسابرسی کامل از نیازهای خاص خود انجام دهید تا مشخص شود که پایگاه داده برای رسیدگی به چه چیزی نیاز دارید. این سرویس چقدر انعطاف دارد؟ آیا می‌توانید در صورت نیاز یک پایگاه داده آدرس IP را دانلود کنید؟


قیمت گذاری

در نهایت، هزینه خدمات را در نظر بگیرید. ارزش دارد که برای ویژگی‌هایی که نیاز دارید، پول بپردازید. اگر سرویسی کمی گران‌تر است اما داده‌های دقیق‌تر و ویژگی‌های بهتری را ارائه می‌دهد، ارزش پرداخت برای آن را دارد.


بهترین روش‌ها برای استفاده از پایگاه داده موقعیت مکانی IP

هنگام استفاده از اطلاعات حساس مانند موقعیت مکانی کاربر در سایت‌های خود، باید مطمئن شوید که از قوانین حریم خصوصی داده‌ها پیروی و امنیت داده‌ها را برای کاربران خود تضمین می‌کنید.
علاوه بر این، هرگز نباید از موقعیت مکانی کاربر برای شرکت در اعمال تبعیض آمیز علیه آن کاربر استفاده کنید.

در نهایت، مجموعه داده‌های IP را که برمی‌گردانید و عملکرد پایگاه داده نظارت کنید تا مطمئن شوید که درخواست‌های کند یا داده‌های قدیمی بر تجربیات کاربران شما در سایت شما تأثیر نمی‌گذارد.
محدودیت‌ها و چالش‌های داده‌های Geolocation

چالش‌های زیادی برای استفاده از داده‌های موقعیت جغرافیایی وجود دارد. معمولا مشکلی که صاحبان سایت با آن روبرو می‌شوند استفاده از VPN و سرورهای پروکسی توسط کاربران برای حفظ حریم خصوصی و دور زدن جستجوهای IP است.

یک VPN یا پروکسی آدرس IP واقعی کاربر را پنهان کرده و به آنها امکان می‌دهد محتوا را در مناطقی که نباید به آنها دسترسی داشته باشند بارگیری کنند یا درخواست های جعلی که به نظر می‌رسد از مکان‌های دیگر آمده‌اند ارائه دهند.

همچنین ممکن است بیش از حد به داده‌های موقعیت جغرافیایی که از طریق آدرس‌های IP به دست می‌آیند، وابسته شویم. راه‌های زیادی برای تعیین موقعیت کاربر وجود دارد، از جمله از طریق GPS، automated address geocoding، یا desktop geolocation.

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که در پارسدو به صورت آنی تحویل می‌گردد.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

 

درباره check-host

یکی از سایت‌هایی که کاربران برای شناسایی موقعیت آی پی از آن استفاده می‌کنند check-host است که در ادامه به معرفی بخش info آن خواهیم پرداخت که به موقعیت و اطلاعات آی ‌پی بر می‌گردد.

چک هاست

در این صفحه می‌توانید موقعیت جغرافیایی هر hostname یا آدرس IP را دریافت کنید:

  • نام میزبان (Host Name)
  • محدوده آی‌پی
  • آی‌اس پی (ISP)
  • سازمان
  • کشور
  • استان
  • شهر
  • منطقه زمانی
  • زمان محلی


این سرویس زمانی مفید است که می‌خواهید مکان سایت یا سرور خود یا هر آدرس IP را بدانید.  این سایت از دیتابیس‌های مختلف آی‌پی برای بررسی موقعیت جغرافیایی استفاده می‌کند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

DB-IP

دیتابیس DB-IP

DB-IP API از طریق سرویس‌های وب RESTful در معرض دید قرار می‌گیرد و از رمزگذاری استاندارد JSON استفاده می‌کند.
از سال 2010، DB-IP یکی از جامع ترین و دقیق ترین پایگاه دادههای آدرس IP موجود در بازار را ارائه می‌دهد که امروزه به بیش از 33 میلیون بلوک IPv4 و IPv6 رسیده است.
مجموعه داده‌های موقعیت جغرافیایی DP-IP کل فضای آدرس IPv4 و IPv6 را با بیش از 2 میلیون مکان منحصر به فرد در بیش از 215000 شهر در سراسر جهان پوشش می‌دهد. با سرویس های جغرافیایی شخص ثالث محبوب مانند Geonames open database قابل همکاری است.


Ipgeolocation

دیتابیس ipgeolocation

IP API رایگان کشور، شهر، ایالت، استان، واحد پول محلی، طول و عرض جغرافیایی، جزئیات شرکت، جستجوی ISP، زبان، کد پستی، کد تماس کشور، منطقه زمانی، زمان فعلی، زمان غروب و طلوع خورشید، زمان غروب و طلوع ماه را از هر آدرس IPv4 و IPv6 با فرمت REST، JSON و XML از طریق HTTPS ارائه می‌کند.


ip2location

دیتابیس ip2location

IP2Location.io یک ابزار سریع و دقیق IP Geolocation API برای تعیین مکان کاربر و استفاده از اطلاعات موقعیت جغرافیایی در موارد مختلف استفاده می‌کند.

سریع و قابل اعتماد است و موقعیت مکانی IP را در زمان واقعی ارائه می‌دهد و اطلاعات موقعیت جغرافیایی را برمی‌گرداند.IP2Location.io همه داده‌ها را از طریق رمزگذاری SSL ایمن می‌کند. این داده‌های مکان امن هستند.IP2Location.io پلان‌های مختلفی را با سطح دانه بندی متفاوت داده‌های موقعیت جغرافیایی ارائه می‌دهد.


MaxMind GeoIP

دیتابیس maxmind

MaxMind که در سال 2002 تاسیس شد، یک ارائه دهنده پیشرو در صنعت اطلاعات IP و ابزارهای کشف کلاهبرداری آنلاین است. MaxMind اطلاعات IP را از طریق نام تجاری GeoIP ارائه می‌دهد.

محتوا و تبلیغات خاص مکان را شخصی کنید، ترافیک وب را تجزیه و تحلیل کنید و مسیریابی اینترنت را بهینه کنید. اطلاعات ارزشمندی در مورد سرعت اتصال، ISP ها و موارد دیگر به دست آورید. داده‌های GeoIP در قالب‌های مختلف در دسترس هستند و به راحتی در سیستم‌ها، برنامه‌ها و جریان‌های کاری موجود ادغام می‌شوند.


IPInfo.io

دیتابیس ipinfo

IPinfo یک ارائه دهنده داده IP پیشرو است که متخصص در مکان جغرافیایی آی‌پی، ASN، IP to company، تشخیص VPN، محدوده آی‌پی،  IP to carrier و داده های دامنه میزبانی شده است. API‌های IPinfo سالانه 420 میلیارد درخواست API را انجام می‌دهند و از سال 2013 آنلاین هستند.

در سرتاسر جهان، سازمان‌های پیشرو در صنعت از داده‌های موقعیت جغرافیایی IPinfo برای ایجاد تجربیات آنلاین کارآمد، لذت‌بخش و ایمن برای کاربران خود استفاده می‌کنند. این بینش‌های موقعیت جغرافیایی IP منجر به نرخ تبدیل بهتر، رضایت مشتری بهبود یافته و موارد دیگر با API ما می‌شود که برای پاسخ‌های تاخیر کم ساخته شده است.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید