آموزش اتصال به SSH سرور لینوکس

سرور مجازی
آموزش اتصال به SSH سرور لینوکس
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 36565 دسته بندی: سرور

پروتکل SSH ابزاری مناسب برای اتصال به سرور از طریق یک مسیر امن در یک شبکه می باشد این عبارت از نام Secure Shell گرفته شده است که به معنی پوسته امن است. putty ابزاری ساده برای استفاده از این پروتکل است
 


پروتکل SSH چیست؟


SSH  سرویسی برای مدیریت و دسترسی به کامپیوتر یا شبکه از راه دور است. پروتکل SSH یک تونل ارتباطی رمز شده بین دو کامپیوتر ایجاد کرده و اطلاعات به صورت کد شده و رمزنگاری بین آن دو مبادله می‌شود برای همین حتی در صورت به دست آوردن اطلاعات مبادله شده، امکان بهره برداری از آنها وجود ندارد.

SSH یک برنامه سرویس دهنده / سرویس گیرنده است؛ بر روی سرور که قصد اتصال به آن را داریم سرویس دهنده sshd  نصب شده و برنامه های کاربردی روی سیستم‌ کاربری که می‌خواهد از راه دور سرور را مدیریت کند اجرا می‌شود.

 

پروتکل SSH چگونه کار می‌کند؟
 

پروتکل SSH در مدل client/server کار می کند، جایی که یک سمت سرور است و دیگری به عنوان کلاینت عمل می کند. کلاینت SSH فرآیند اتصال را برقرار می کند و از رمزنگاری کلید عمومی برای تأیید هویت سرور SSH استفاده می کند.پس از راه‌اندازی اتصال، پروتکل SSH از الگوریتم‌های رمزگذاری و هش متقارن قوی برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و یکپارچگی داده‌هایی که بین کلاینت و سرور منتقل می‌شوند، استفاده می‌کند.

تصویر زیر جریان داده های سرور و کلاینت را نشان می دهد.
پروتکل SSH چگونه کارمی‌کند؟

 

سرور مجازی لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی لینوکس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

 

معرفی PuTTY

PuTTY یکی از بهترین راهکارها برای اجرای رایگان  SSH و telnet روی  کامپیوترهای شخصی ویندوز است، پوتی کم حجم  و open source است  و به سادگی یک اتصال SSH به سرور لینوکس را فراهم می کند. 

استفاده از یک SSH client مانند PUTTY  از شما می خواهد که IP سرور و شماره پورت را در فیلدهای مربوطه وارد کنید
 

چگونه با putty به سرور متصل شویم؟


آموزش استفاده از Putty

در اتصال SSH به سرور لینوکس از طریق پوتی توجه به سه نکته ضروری است که با استفاده از شماره در تصویر بالا هم نمایش داده شده‌اند:

  1. آی‌پی سرور لینوکس خود را که از قسمت مدیریت سرور در محیط کاربری پارسدو می‌توانید مشاهده کنید، در این قسمت وارد نمائید.
  2. پورت پیشفرض روی این قسمت 22 است، برای اتصال به سرورهای مجازی لینوکس در پارسدو این پورت را 2233 قرار دهید.
  3. برای اتصال از طریق پروتکل SSH توجه کنید که Connection Type روی SSH باشد.


پیغام امنیتی پوتی

 

هنگامی که روی دکمه Open در PuTTY کلیک کنید یا دستور را در ترمینال وارد کنید، از شما یک رمز عبور خواسته می شوداگر برای اولین بار به سرور متصل می شوید، ممکن است یک پیام هشدار دریافت کنید که به شما می گوید سرور شناسایی نمی شود. برای ادامه فقط Yes را بزنید. (تصویر بالا)
 


اتصال با پاتی به سرور

 

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمائید برای استفاده از کاربر root ، کافی است نام آن را در مقابل login as بنویسید و دکمه Enter را فشار دهید حال نیاز به رمز عبور این کاربر دارید می‌توان آن را کپی و روی صفحه paste کرد.(دقت کنید راست کلیک در putty به معنای paste است و رمز عبور هم پس از paste شدن نمایش داده نمی شود) در بدو ورود اطلاعاتی از آپتایم سرور و آخرین ورود قبل از شما در اختیارتان قرار می گیرد.
 

نکته :  در زمان تایپ رمز عبور در نرم افزار Putty چیزی نمایش داده نخواهد شد.

 

اتصال به سرور لینوکس از ویندوز


اکنون به سرور متصل شده اید و می توانید دستورات SSH را اجرا کنید.
 

در انتها به معرفی اجمالی برخی از دستورات می پردازیم:

 
ls - لیست کردن فایل های موجود در یک مسیر
cd - تغییر مسیر
cp - کپی کردن فایل
mv - انتقال یک فایل و یا تغییر نان آن
rm - حذف یک فایل
mkdir - ایجاد یک پوشه جدید
pwd - نمایش مسیری که در آن قرا دارید
whoami - نمایش نام کاربری
wget - دانلود آدرس اینترنتی در مسیر فعلی
yum - مدیریت بسته برای نصب نرم افزار از مخازن


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید