چند وب‌سایت می‌تواند روی VPS میزبانی شود؟

سرور مجازی
چند وب‌سایت می‌تواند روی VPS میزبانی شود؟
تاریخ انتشار: 3 ماه پیش تعداد بازدید: 168 دسته بندی: سرور

راه اندازی وب‌سایت یک ماجراجویی هیجان انگیز مانند سوار شدن بر یک ابرخودرو است، اما یک سوال برای مدیران وب‌سایت کم تجربه‌تر همیشه مطرح است؛ اینکه یک VPS می‌تواند میزبان چند وب‌سایت باشد؟ البته پاسخ به اندازه کافی ساده نیست که بتوان تعداد دقیق سایت‌هایی را که VPS میزبانی می کند، مشخص کرد. و پاسخ به عوامل مختلفی بستگی دارد که بر ظرفیت VPS شما تاثیر می‌گذارد.


VPS چیست و چگونه کار می‌کند؟

تصور کنید که در یک آپارتمان بزرگ اجاره‌ای با قیمت مقرون به صرفه زندگی می‌کنید و در حال حاضر هم اتاقی‌های دیگری در آن زندگی می کنید. آنها همه منابع را به اشتراک می‌گذارند، مانند آشپزخانه، اتاق نشیمن، حمام و... ؛ گاهی اوقات تعداد زیادی مهمان می ‌آیند که باعث ناراحتی شما و سایر هم اتاقی‌ها می‌شود.

میزبانی VPS

میزبانی VPS (سرور مجازی) مانند داشتن بخش اختصاصی در آن آپارتمان است. هنوز هم بخشی از همان ساختمان است، درست مانند یک آپارتمان. VPS، علیرغم اینکه به یک سرور فیزیکی متصل است، با منابع اختصاصی خود (CPU، RAM، ذخیره سازی) از یکدیگر جدا می‌شوند (با تقسیم عملی آن به بخش‌های جداگانه.) درست مانند یک آپارتمان که فضا و امکانات خاص خود را دارد. در ادامه نحوه عملکرد آن آمده است:

برنامه ویژه Hypervisor برای ایجاد دیوارهای نامرئی و ارائه فضای اختصاصی (CPU، ذخیره سازی، RAM) استفاده می‌شود. جایی که می توانید به راحتی فضای مجازی را برای عملکرد بهتر وب سایت و امنیت با برنامه‌های مختلف استفاده نمائید.

عوامل موثر بر ظرفیت وب سایت در VPS

  • CPU (واحد پردازش مرکزی): وب‌سایت‌هایی با ویژگی‌های پیچیده که بازدیدکنندگان زیادی را دریافت می‌کنند، برای عملکرد روان به قدرت پردازنده بیشتری نیاز دارند. CPU قدرت پردازش بیشتری را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند تا با افزایش ترافیک و سایر درخواست‌ها و وظایف مربوط به وب‌سایت‌هایی با ویژگی‌های پیچیده که بازدیدکنندگان زیادی را دریافت می‌کنند، مقابله کنند.
  • RAM (رم): تصور کنید RAM مانند یک ماشین و دوستان شما به عنوان وب‌سایت است که می‌توانید به راحتی 4 تا 5 دوست را در آن قرار دهید. وقتی با چند دوست در حال رانندگی هستید، RAM مانند داشتن یک ماشین بزرگتر برای مدیریت فضا برای دوستانتان است. اگر یک ماشین 7 نفره یا هر ماشین دیگری دارید، به راحتی می‌توانید دوستان خود و دیگران را مدیریت کنید. به طور مشابه، رم بیشتر امکان عملکرد نرم‌تر چندین وب‌سایت را فراهم می‌کند.
  • فضای ذخیره سازی: درست مانند یک درایو کامپیوتر به آن فکر کنید، جایی که فیلم‌ها، تصاویر، فایل‌های PDF و پروژه های خود را در آن نگهداری می‌کنید. به طور مشابه، فضای ذخیره سازی میزبانی وب، مقدار فضای موجود برای فایل‌های وب‌سایت را تعیین می‌کند، از جمله مواردی مانند:
  1. متن و کد برای صفحات وب شما
  2. تصاویر و ویدئوها
  3. پایگاه های داده (دیتابیس)
  4. ایمیل‌ها

ظرفیت ذخیره سازی بیشتر، باعث می‌شود تا چندین وب سایت عملکرد روان‌تر داشته باشند. (با تعداد زیادی تصاویر یا ویژگی)، فضای ذخیره سازی بیشتری برای میزبانی چندین وب سایت در VPS نیاز دارید.

الزامات وب سایت:

  • حجم ترافیک: وب سایت‌های پربازدید و بزرگتر نسبت به وب سایت‌های کم ترافیک منابع بیشتری مصرف می‌کنند. یک وب‌سایت پربازدید ممکن است به منابع اختصاصی بیشتری نسبت به بسیاری از وب‌سایت‌های کم بازدید نیاز داشته باشد.
  • نوع محتوا: وب سایت‌های بزرگتر با محتوای داینامیک، مانند فروشگاه‌های آنلاین، در مقایسه با وب سایت‌های استاتیک ساده مانند وبلاگ‌ها، به منابع بیشتری نیاز دارند.
  • استفاده از منابع از وب سایت‌های فردی: حتی سایت‌های کم بازدید، مانند وبلاگ‌ها یا وب سایت‌های تجاری کوچک، اگر اسکریپت‌ها یا پایگاه‌های داده پیچیده داشته باشند، می‌توانند منابع بیشتری را مصرف کنند.

مدیریت سرور:

  •  بهینه سازی: پیکربندی کارآمد VPS و وب سایت‌ها می‌تواند عملکرد را بهبود بخشیده و به همین دلیل، VPS شما می‌تواند وب سایت‌های زیادی را میزبانی کند.
  • اقدامات امنیتی: وب‌سایت خود را به عنوان یک خودرو تصور کنید و نرم افزار امنیتی مانند یک کمربند ایمنی است. که می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در هنگام رانندگی با ماشین شود و می‌تواند سرعت شما را کاهش دهد. به طور مشابه، نرم افزار امنیتی می‌تواند وب سایت شما را کمی کند نماید، اما در صورت بروز حادثه (نقض امنیت) بسیار بهتر از آسیب دیدن (از کار افتادن وب سایت) است.
vps را با منابع دلخواه خود را انتخاب کرده و به صورت آنی بر روی دیسک پر سرعت NVMe تحویل بگیرید!
خرید vps در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.


  مقیاس پذیری برنامه VPS :

  • به روز رسانی منابع: اکثر ارائه دهندگان میزبان VPS گزینه‌های مقیاس پذیری را برای مقیاس بندی منابعی مانند CPU، RAM و ذخیره سازی بر اساس نیاز سایت شما ارائه می‌دهند.

سرور مجازی می‌تواند میزبان چند وب‌سایت باشد؟

این عدد دقیق نیست،  تعداد تخمینی وب‌سایت‌ها برای میزبانی VPS به سرور و نیازهای خاص شما بستگی دارد. در ادامه یک دستورالعمل کلی برای شروع شما آمده است:

  • سرور مجازی با رم و پردازنده 4 تا 8: ایده آل برای 1 تا 5 وب سایت با ترافیک کم و نیاز به منابع کمتر. راهکاری مناسب برای وبلاگ‌های شخصی، نمونه کارها کوچک، یا صفحات فرود.
  • سرور مجازی با رم و پردازنده 8 به بالا: به راحتی 5 تا 10 وب سایت را با ترافیک متوسط و نیاز به منابع مدیریت کنید. راهکاری عالی برای وب سایت‌های مشاغل کوچک، فروشگاه‌های آنلاین و وب سایت‌های محاسباتی.
  • سرویس ابر سازمانی: به طور خاص برای بیش از 10 وب سایت با ترافیک بالا و منابع مورد نیاز طراحی شده است. بهترین برای وب سایت‌های تجاری بزرگ  با ترافیک بالا، جوامع آنلاین یا برنامه‌های کاربردی پر حجم.


نظرات نهایی در مورد چند وب سایت می تواند میزبان VPS باشد؟

اکنون که می‌دانید یک میزبان VPS چند وب‌سایت می تواند داشته باشد، منابع سرور VPS و الزامات وب سایت خود را قبل از میزبانی چندین سایت در نظر بگیرید. از مشورت با ارائه دهنده هاست برای مشاوره شخصی استفاده نمائید.

در نهایت، تعداد وب سایت‌هایی که می‌توانید روی سرور VPS میزبانی کنید، به نیازهای خاص وب سایت شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید، اولویت دادن به عملکرد وب سایت فعلی شما به جای پر کردن سایت‌های زیاد می‌تواند منجر به تجربه کاربری بهتری شود. هنگامی که وب سایت شما رشد کرد، VPS یک راه حل میزبانی وب مقیاس پذیر است که در آن به راحتی می توانید به یک برنامه و منابع قدرتمندتر در زمان مناسب ارتقا دهید.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید