درست همانطور که چند دهه پیش ماشینحسابها کار با اعداد خستهکننده در ریاضی را متحول کردند، هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر کدنویسی است. کیو (Kyo) یک پسریهشت ساله در سنگاپور است که یک بازی پلتفرم ساده را تنها در دو ساعت توسعه داد و بیش از 500000 بازیکن را جذب کرد.
کیو از چیزی جز دستورالعملهای ساده به زبان انگلیسی استفاده نکرد، او چشم انداز خود را با استفاده از اپلیکیشن کدنویسی Cursor و همچنین Claude، یک هوش مصنوعی عمومی، زنده کرد. اگرچه پدرش یک کدنویس است، اما کیو برای طراحی بازی از او کمکی دریافت نکرد و خودش آموزش کدنویسی رسمی ندیده بود. او به ساخت یک بازی دیگر، یک اپلیکیشن انیمیشن، یک اپلیکیشن نقاشی و یک چت بات ادامه داد که برای هر کدام حدود دو ساعت زمان گذاشت.
این نشان میدهد که هوش مصنوعی چگونه در میان طیف وسیعی از برنامهها و پلتفرمهای اختصاص داده شده مانند AlphaCode 2 Google و Replit's Ghostwriter، به طور چشمگیری موانع توسعه نرم افزار را کاهش داده و شکاف بین خلاقیت و مهارت فنی را پر میکند.
در نمونه دیگری از قدرت این برنامهها، یک دختر هشت ساله آمریکایی به نام Fay یک چتبات ساخت که ظاهرا هری پاتر است. او آن را تنها در 45 دقیقه راه اندازی کرد و در آن لحظه از او پرسید که آیا شایعات مربوط به یادگاران مرگ را شنیده است یا خیر و به آنها پیشنهاد داد که در مورد آن در Three Broomsticks صحبت کنند.
برای کسانی که از قبل نحوه کدنویسی را میدانند، برنامههای متعدد هوش مصنوعی نیز بسیار مفید بودهاند. در نقطه مقابل برنامههای کدنویسی زبان طبیعی که در بالا توضیح داده شد، ابزارهایی مانند Tabnine و GitHub Copilot به عنوان دستیار هوشمند عمل میکنند و کد را هنگام تایپ کردن پیشبینی و تکمیل میکنند.
جایگزینهایی مانند Sourcery و DeepCode یک گام فراتر میروند و پاکسازی کد real-time را ارائه میدهند، پیشرفتهایی را پیشنهاد و آسیبپذیریها را برطرف میکنند. ابزارهای جدیدی به صورت هفتگی در حال ظهور هستند، مانند OpenAI's GPT Canvas، یک نسخه جدید GPT که برای کمک به کدنویسی پیچیده طراحی شده است. بسیاری از این ابزارها همچنین میتوانند کد را از یک زبان برنامه نویسی به زبان دیگر ترجمه کنند، مثلا از جاوا اسکریپت به پایتون.
دستاوردهای بهره وری که این ابزارها ارائه میدهند، صنعت نرم افزار را متحول میکند. تقریبا 70 درصد از شرکتها قبلا از برنامههایی مانند GitHub Copilot استفاده کردهاند و کدنویسها گزارش میدهند که هوش مصنوعی آنها را قادر میسازد تا نرمافزاری را بنویسند که قابل اعتمادتر و بدون اشکال باشد.
با از بین بردن نیاز به صرف ساعتهای زیادی برای رفع خطاهای انسانی، کدنویسها میتوانند زمان بیشتری را صرف تمرکز بر وظایف با ارزش بالاتر مانند طراحی معماری سیستم و همکاری با همکاران کنند.
محدودیتهای امروز
البته کدنویسی با هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است. در این مرحله فقط میتواند به غیر کدنویسها برای ساخت برنامهها یا بازی های ساده کمک کند. هنوز نمیتواند با درک تصویر بزرگ به روشی که یک کدنویس انسانی انجام میدهد، بر پروژه های پیچیده فناوری اطلاعات نظارت کند.
هنوز نمیتواند راههای جدیدی برای حل مشکلات ابداع کند و همچنان در زمینههایی مانند، مثلا ناوبری فضاپیما که به دانش بسیار تخصصی نیاز دارد، عقبتر است.
بسیاری از ابزارها همچنین کد کاملی نمینویسند: یک برنامه اغلب کار میکند اما برای استفاده در دنیای واقعی به اندازه کافی کارآمد یا ایمن نیست. به طور مشابه، ابزارهای هوش مصنوعی کانتکست دادههایی را که پردازش میکنند درک نمیکنند، بنابراین ممکن است اطلاعات حساس را نادرست مدیریت کنند یا سوگیریهای موجود در دادههایی را که در آن آموزش دیدهاند، تداوم بخشند.
به همه این دلایل، در موقعیتهای حرفهای هنوز نیاز به کدنویس وجود دارد تا مطمئن شود همه چیز مطابق با استانداردهای لازم است. بدون شک در آینده ممکن است شاهد ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی باشیم که برای رسیدگی به همه چیز از مسائل امنیتی گرفته تا موضوعات بسیار تخصصی طراحی شدهاند. توانایی آنها برای کمک به غیر کدنویسها برای ساختن برنامهها نیز فقط بهبود مییابد. با این حال، حداقل در حال حاضر، کدنویسی هوش مصنوعی به جای جایگزینی کامل، مهارتهای کدنویسها را تقویت میکند.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.
آموزش ساخت بازی گل یا پوچ به کمک هوش مصنوعی
با این وجود، کاری که میتوانید با این ابزارها به عنوان یک غیر کدنویس انجام دهید، باورنکردنی است. در ادامه این مطلب یک راهنمای سریع برای ساخت یک بازی پلتفرم ساده گل یا پوچ آورده شده است:
مرحله 1: برای یک ابزار هوش مصنوعی ثبت نام کنید:
یک حساب کاربری مثلا با Cursor یا AlphaCode 2 ایجاد کنید و دستورالعمل های راه اندازی را دنبال نمائید. بسته به ابزاری که انتخاب میکنید، ممکن است نیاز به نصب سریع داشته باشید. همچنین ممکن است نیاز به نصب یک زبان برنامه نویسی مانند پایتون و همچنین یک ویرایشگر سورس کد مانند VS Studio Code 2 داشته باشید.
مرحله 2: بازی خود را شروع کنید:
پروژه جدیدی را در ابزار باز کنید. در اعلان، تایپ کنید: «یک بازی ساده بنویس که دو دست مشت وجود داشته باشد، داخل یکی از آنها یک گوی پنهان باشد».
مرحله 3: ببینید چگونه است:
برای مشاهده آنچه ایجاد کرده اید روی run یا preview کلیک کنید (بسته به سیستمی که استفاده میکنید، ممکن است مجبور باشید این کار را در ویرایشگر سورس کد انجام دهید). در این مرحله باید دو کادر به نشانه دست مشاهده کنید.
مرحله 4: ایجاد برخی تغییرات:
در این مرحله یک شمارنده به بازی اضافه میکنیم که تعداد بازی، پاسخ درست و پاسخ نادرست را نمایش دهد.
مرحله 5: افزودن ویژگیها:
اکنون در دستور تایپ کنید: «هر بار که حدس زدیم، شمارنده آپدیت شده و بعد از 2 ثانیه گوی مخفی شود تا حدس بعدی را بزنیم »
مرحله 6: تست و بهینه سازی:
برای تست بازی به روز شده دوباره روی run یا preview کلیک کنید. در این مرحله تعداد راند بازی و شرط برنده و بازنده شدن را مشخص نموده و پیامهای تبریک و تلاش دوباره را ایجاد میکنیم
مرحله 8: رنگ و لعاب بهتر و ایجاد جذابیت بصری:
در ایم مرحله میتوان جذابیت بصری ایجاد کرد یا حتی از هوش مصنوعی خوایت تا موزیک روی بازی قرار بدهد
مرحله 7: آن را به دست بیاورید:
اکنون ممکن است بخواهید بازی خود را با دوستان یا به صورت آنلاین از طریق یک فروشگاه برنامه به اشتراک بگذارید. باید گفت که کدنویسهای هوش مصنوعی هنوز این کار را به خوبی انجام نمیدهند، بنابراین ممکن است بدون اطلاع قبلی، این کار پیچیدهتر را پیدا کنید. یکی از گزینه ها این است که بازی را به صورت آنلاین از طریق یک پلتفرم رایگان مانند Zeabur اجرا کنید.
نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید