تفاوت بین دامنه و هاست چیست؟

دایرکت ادمین
تفاوت بین دامنه و هاست چیست؟
تاریخ انتشار: 3 ماه پیش تعداد بازدید: 226 دسته بندی: عمومی

آیا با گزینه‌های به ظاهر بی پایان دامنه و هاست برای ایجاد حضور آنلاین خود گیج شده‌اید؟ نگران نباشید، زیرا شما تنها نیستید! هر دو برای یک وب سایت بسیار مهم هستند، اما اولویت‌های متفاوتی دارند. اما درک تفاوت‌های آنها بسیار مهم است. این مطلب تفاوت بین دامنه و هاست را بررسی می‌کند و به شما قدرت می‌دهد تا حضور آنلاین خود را با اطمینان تصمیم بگیرید.


نام دامنه چیست؟

نام دامنه مانند یک آدرس دیجیتال و منحصر به فرد است که به کاربران امکان می‌دهد به راحتی شما را پیدا کنند. درست مانند آدرس آپارتمان 
وب مانند یک شهر غول پیکر و هر وب‌سایت یک آپارتمان است. برای بازدید از یک آپارتمان خاص، باید آدرس منحصر به فرد آن را بدانید. آن آدرس مانند متنی است که در نوار جستجوی مرورگر یا نوار URL برای یافتن هر سایت تایپ می‌کنید.

ثبت دامنه بعد از ثبت دامنه جهانی کنترل پنل کامل فارسی بلافاصله از طریق پنل مدیریت در دسترس خواهد بود و شما میتوانید از امکاناتی همچون تغییر DNS دامنه، تنظیم Child Name Server، دریافت کد ترانسفر، تغییر Whois، قفل دامنه و ... بهره ببرید.

نام دامنه دارای دو قسمت است که با یک نقطه از هم جدا شده اند. برای مثال Parsdev.com

نام دامنه: مانند نام آپارتمان است. این می تواند هر ترکیبی از حروف و اعداد باشد، مانند Parsdev اینجاست که می توانید از نام تجاری خود یا هر یک از کلمات دیگر مرتبط با تجارت خود برای توصیف وبسایت استفاده کنید.

پسوند دامنه: رایج ترین آنها .com (برای مشاغل)، .org (برای سازمان ها) و .net (برای شبکه‌ها) هستند. موارد دیگری مانند .ir نیز کشور را مشخص می‌کنند.

میزبانی وب چیست؟

وب سایت یا وبلاگ خود را به عنوان یک آپارتمان اجاره‌ای در نظر بگیرید که مبلمان و سایر وسایل تزئینی خود را در آن نگه دارید. اینجاست که میزبانی وب وارد می‌شود. جایی است که تمام داده‌های وب‌سایت یا وبلاگ شما، مانند متن، تصاویر و ویدیوها، ذخیره می‌شود و زیرساخت‌ها و خدمات لازم برای دسترسی به وب‌سایت یا وبلاگ شما برای بازدیدکنندگان آنلاین را فراهم می‌کند.

به عنوان مثال، میزبانی وب ParsDev میزبانی وب مقرون به صرفه، ثبت دامنه، VPS و سرورهای اختصاصی را ارائه می دهد. 

انواع مختلف میزبانی وب سطوح و ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند:

  • هاست اشتراکی: قابل استفاده‌ترین نوع میزبانی وب. چندین وب سایت میزبانی شده روی یک سرور از منابع استفاده می‌کنند.
  • میزبانی سرور مجازی: VPS یک نسخه پیشرفته از هاست اشتراکی است که منابع اختصاصی بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.
  • هاست اختصاصی: گران‌ترین گزینه این است که کل سرور به یک کاربر یا وب سایت اختصاص داده شده است، مانند داشتن کامپیوتر شخصی برای وب‌سایت خود.

انتخاب میزبانی وب مناسب به نیازهای وب‌سایت شما بستگی دارد:
وب سایت شخصی کوچک: میزبانی اشتراکی ممکن است کافی باشد.
وب سایت تجاری در حال رشد: میزبانی VPS می تواند گزینه خوبی باشد.
وب سایت پربازدید: هاست اختصاصی بیشترین قدرت و کنترل را ارائه می‌دهد.

خرید هاست لینوکس و استفاده از هارد دیسک های پر سرعت NVMe و SSD و همچنین سرورهای با کیفیت HP و دیتاسنترهای معتبر پایداری نزدیک به ۱۰۰ درصد را برای سایت شما ارائه می دهد.

آیا برای ساخت وب‌سایت خود به نام دامنه یا میزبانی وب نیاز دارم؟

بله، هر دو برای ساختن وب‌سایت‌های کاملا کاربردی که برای کاربران در اینترنت قابل دسترسی هستند، حیاتی هستند. نام دامنه کاربران را به وب‌سایت یا وبلاگ شما می‌برد، در حالی که میزبانی وب محتوای وب‌سایت شما مانند متن، تصاویر و ویدیوها را ذخیره و نمایش می‌دهد.

بازدیدکنندگان نمی توانند حضور آنلاین شما (وب سایت) را بدون نام دامنه و میزبانی وب پیدا کنند. یا آدرسی خواهید داشت بدون خانه یا خانه‌ای بدون آدرس.

آیا می توانم دامنه و هاست را از همان شرکت خریداری کنم؟

بله، شما می‌توانید هم دامنه و هم هاست را از یک شرکت میزبانی وب خریداری کنید. زیرا اغلب راحت‌ترین و کارآمدترین گزینه برای خرید دامنه و هاست از یک شرکت به چندین دلیل است:

فروشگاه تک مرحله ای: فرآیند راه اندازی مدیریت دامنه و میزبانی شما با همان شرکت میزبانی وب تجربه شما را ساده می کند زیرا نیازی به تغییر تنظیمات نام دامنه ندارید.

یافتن یک شرکت میزبانی وب که خدمات دامنه و میزبانی را با قیمت های مقرون به صرفه ارائه می‌دهد جای ترس ندارد، زیرا پارسدو یکی از آن شرکت هایی است که خدمات دامنه و هاست را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

نظرات نهایی در مورد نام دامنه و میزبانی وب

از بین بردن تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب می تواند مانند پیمایش در یک پیچ و خم دیجیتال باشد، اما با این دانش، شما آماده هستید تا با اطمینان در دنیای دامنه آنلاین و میزبانی وب پیمایش کنید. اگر سوال دیگری دارید یا نیاز به راهنمایی دارید، در زیر نظر خود را درج کنید. من اینجا هستم تا کمک کنم!


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید