جدول تناوبی DevOps

سرور مجازی
جدول تناوبی DevOps
تاریخ انتشار: 2 ماه پیش تعداد بازدید: 124 دسته بندی: عمومی

DevOps یک اصطلاح محبوب در بازار امروز است. تقریبا همه شرکت‌ها از این روش به طور روزانه برای چرخه عمر توسعه نرم افزار موفق و مفید استفاده می‌کنند. اما همانطور که همه ما میدانیم، DevOps برای پیاده سازی چرخه عمر کامل خود به انواع مختلفی از ابزارها نیاز دارد. در این مطلب در جدول تناوبی DevOps، ابزارهای برتری را که می‌توانید استفاده کنید را به بخش‌های مختلف تفکیک می‌کنیم.


جدول تناوبی DEVOPS

همانطور که در جدول تناوبی DevOps بالا می‌بینید، ما 14 دسته داریم که من تعدادی از محبوبترین ابزارهای مورد استفاده در بازار امروز را در آنها تقسیم کرده‌ام. در این مطلب، اجازه دهید هر یک از این دسته‌ها را یک به یک مورد بحث قرار دهیم.

مدیریت سورس کد (Source code management) 

در حالی که ما شروع به توسعه یک برنامه با استفاده از متدولوژی DevOps می‌کنیم، یکی از مراحل اولیه ساخت کد است. از آنجایی که هر برنامه‌ دارای کدی است که در پس‌زمینه‌اش اجرا می‌شود که باید براساس یک نیاز به‌روزرسانی شود، مدیریت سورس کد بسیار مهم است. ابزارهای مدیریت سورس کد نسخه‌هایی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد کدام کاربر در چه زمانی تغییرات را انجام داده است. محبوبترین ابزارهای این بخش به شرح زیر است:

مدیریت سورس کد (Source code management) 

اتوماسیون دیتابیس (Database Automation) 

دیتابیس‌ها نقشی جدایی ناپذیر در هر نوع برنامه‌ای ایفا می‌کنند. اما برای توسعه دهندگان تقریبا غیرممکن است که وظایف مدیریتی را در دیتابیس‌ها به طور مکرر انجام دهند. بنابراین، اتوماسیون پایگاه داده استفاده از فرآیندهای خود به روز و بدون نظارت برای وظایف مختلف اداری در پایگاه داده است. با این نوع اتوماسیون، می‌توانید خطاها در استقرار را کاهش داده، سرعت را بهبود بخشیده و قابلیت اطمینان را افزایش دهید. تعدادی از ابزارهای محبوب مورد استفاده برای این منظور به شرح زیر است:

اتوماسیون دیتابیس (Database Automation)

یکپارچه‌سازی مداوم  ( Continuous integration )

ادغام مداوم، قلب چرخه عمر DevOps است، زیرا همه اعضای یک تیم کار خود را اغلب یکپارچه می‌کنند. هر یک از ادغام‌ها توسط یک build خودکار تایید می‌شود تا ادغام در اسرع وقت رخ دهد. در اینجا، فقط باید به خاطر داشته باشید که باید یک روش قابل اعتماد برای یکپارچه سازی انتخاب کنید تا اطمینان حاصل شود که خطاها خیلی زودتر در خط لوله CI/CD پیدا می‌شوند. تعداد کمی از سرورهای ادغام پیوسته محبوب به شرح زیر است:

یکپارچه‌سازی مداوم  ( Continuous integration )

آزمایش و تست (Testing)

هنگامی که برنامه شما ساخته شد، گام بعدی این است که بررسی کنید که آیا خوب کار می‌کند یا خیر. خب، اینجاست که تست نرم افزار نقش مهمی ایفا می‌کند. از طریق این مرحله، می‌توانید برنامه یا نرم‌افزار خود را از نظر باگ بررسی کرده و آن را برطرف کنید. اگر اشکالی پیدا شود، نرم افزار در چرخه عمر توسعه نرم افزار قرار می‌گیرد. تست نرم افزار می تواند دستی یا خودکار باشد و همچنین دارای سطوح مختلفی مانند تست واحد، تست یکپارچه سازی، تست سیستم و تست پذیرش است. برای چند مورد از پرکاربردترین ابزارها به زیر مراجعه کنید:

آزمایش و تست (Testing)

مدیریت پیکربندی (Configuration Management)

مدیریت پیکربندی فرآیندی است که از طریق آن می‌توانید تغییرات را به صورت سیستماتیک مدیریت کنید. این فرآیند تضمین می‌کند که یکپارچگی در کل زمان حفظ می‌شود و وضعیت فعلی سیستم در وضعیت شناخته شده و خوبی قرار دارد. ابزارهای برتر مورد استفاده در مدیریت پیکربندی به شرح زیر است:

مدیریت پیکربندی (Configuration Management)

استقرار (Deployment)

پس از اینکه برنامه شما آزمایش و آماده ارائه به مرحله تولید شد، استقرار مرحله بعدی است که در تصویر ظاهر می‌شود. در این مرحله، برنامه با استفاده از ابزارهای مختلف بر اساس سازمان یا ساختار برنامه در محیط تولید مستقر می‌شود. ابزارهای برتر مورد استفاده برای مرحله استقرار به شرح زیر است:

استقرار (Deployment)

کانتینرها (Containers)

کانتینرها مفهوم جدیدی هستند که در بازار امروزی برای ساخت برنامه‌های کاربردی ظهور کرده‌اند. کانتینر سازی (Containerization) کاربران را قادر می‌سازد تا برنامه را با کمک میکروسرویس‌ها بسازند که در آن تمام بسته‌ها و کتابخانه‌های مورد نیاز برای سرویس در یک کانتینر واحد بسته بندی می‌شوند. تعدادی از محبوب ترین ظروف موجود در بازار امروز به شرح زیر است:

کانتینرها (Containers)

ارکستراسیون (Release Orchestration)

همانطور که از نام آن پیداست، ارکستراسیون راهی برای خودکارسازی، هماهنگ‌سازی و مدیریت خطوط لوله انتشار نرم‌افزار end-to-end است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند خط لوله CI/CD خود را خودکار کرده و همچنین به شما امکان می‌دهند از ابزارها و روش‌هایی که ممکن است در حین توسعه نرم‌افزار خود استفاده کرده‌اید، بهره کامل ببرید. تعداد کمی از نرم افزارهای ارکستراسیون انتشار به شرح زیر است:

ارکستراسیون (Release Orchestration)

کلود (Cloud)

کلود وسیله‌ای برای ذخیره یا دسترسی به داده‌های شما از طریق اینترنت به جای هارد دیسک شما است. امروزه همه چیز به ابر منتقل شده و روی ابر اجرا می‌شود، از کلود قابل دسترسی است یا ممکن است در کلود ذخیره شود. برنامه یا نرم افزاری که می‌سازید را می‌توان در فضای ابری مستقر کرد. ارائه دهندگان ابری زیادی در بازار امروزی وجود دارد، اما در زیر چند ارائه دهنده ابر محبوب وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

کلود (Cloud)

سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

عملیات هوش مصنوعی (Artificial Intelligence Operations)

عملیات هوش مصنوعی یا AIOps یک اصطلاح گسترده برای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و سایر فناوری‌ها یا فریمورک‌های هوش مصنوعی است که برای تجزیه و تحلیل داده‌های یک برنامه کاربردی با استفاده از مفاهیم مختلف مانند Big Data و Machine Learning استفاده می‌شود. تعدادی از محبوب‌ترین ابزارهای مورد استفاده در بازار امروز برای AIOps به شرح زیر است:

عملیات هوش مصنوعی (Artificial Intelligence Operations)

تجزیه و تحلیل (Analytics)

تجزیه و تحلیل برای آنالیز داده‌های گرفته شده توسط یک برنامه کاربردی استفاده می‌شود. مجموعه‌ای از ابزارها معمولا برای تجزیه و تحلیل و تولید گزارش های روشنگر استفاده می شود. ابزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود، اما ابزارهای کمی در صنعت DevOps بسیار محبوب هستند. آن ها هستند:

تجزیه و تحلیل (Analytics)

مانیتورینگ (Monitoring)

هنگامی که برنامه در مرحله تولید قرار گرفت، مانیتورینگ بر برنامه بسیار مهم است که مطمئن شوید عملکرد آن خوب است، زمان کمتری برای بارگیری صرف می‌شود، همه ویژگی‌ها و عملکردهای برنامه به درستی کار می‌کنند و عوامل دیگر از این قبیل. بنابراین، برای مانیتورینگ مستمر برنامه‌ها می‌توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:

مانیتورینگ (Monitoring)

امنیت (Security)

با افزایش روزافزون تهدیدها یا آسیب پذیری‌ها، ایمن سازی اپلیکیشن یکی از مهمترین عوامل است. روش‌ها و فناوری‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید برنامه خود را در برابر انواع مختلف حملات ایمن کنید. اما بهترین ابزارهایی که می‌توانید برای ایمن سازی برنامه خود استفاده کنید به شرح زیر است:

امنیت (Security)

همکاری (Collaboration)

همکاری چیزی است که برای هر برنامه کاربردی در بازار امروز بسیار مهم است. یک برنامه یا نرم افزار اگر فقط برای یک هدف مورد استفاده قرار گیرد، کاربرد چندانی ندارد. در عوض، اگر نرم افزار شما با سایر نرم افزارهای موجود در بازار همکاری داشته باشد، برای هر دوی آنها مفید است. بنابراین، ابزارهای برتر که از طریق آنها می‌توانید با نرم افزار خود همکاری کنید به شرح زیر است:

همکاری (Collaboration)

اینها چند ابزار بودند که فکر می کردم برای چرخه زندگی کامل DevOps مهم هستندو به همین دلیل آنها را در جدول تناوبی DevOps منتشر کردیم. شما می‌توانید هر ابزاری را که می‌خواهید بر اساس نیاز خود انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنم ابزاری را انتخاب کنید که به راحتی با ابزارهای دیگر ترکیب می‌شود و حداکثر سود را برای چرخه عمر توسعه نرم افزار موفق خواهد داشت.
 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید