چشم انداز DevOps در سال 2024 چیست؟

سرور مجازی
چشم انداز DevOps در سال 2024 چیست؟
تاریخ انتشار: 5 ماه پیش تعداد بازدید: 291 دسته بندی: عمومی

 DevOps در مواجهه با فناوری‌ها و متدولوژی‌های جدید که فرآیند تحویل نرم‌افزار را بهبود می‌بخشد، به تغییر خود ادامه داد. رویکرد DevOps بر کار تیمی، اتوماسیون و فرآیندهای ساده در توسعه نرم‌افزار تاکید دارد. ما می دانیم که آینده DevOps همچنین دارای ارائه نرم افزار پیشرفته و همکاری بیشتر خواهد بود.


با نگاهی به ترندهای مختلف در سراسر صنعت فناوری، می‌توان مطمئن بود که آینده DevOps با افزایش اتوماسیون، ادغام سخت‌تر اقدامات امنیتی، و تمرکز قوی بر تجربه کاربر و رفاه توسعه دهندگان مشخص خواهد شد. با این حال، قبل از اینکه به آینده DevOps بپردازیم، اجازه دهید توضیح دهیم که DevOps چیست و چگونه چشم انداز توسعه نرم افزار را تغییر داده است.


DevOps چیست؟

DevOps مجموعه‌ای از شیوه‌ها، اصول و فلسفه‌های فرهنگی است که برای بهبود همکاری و ارتباط بین تیم‌های توسعه نرم افزار (Dev) و عملیات فناوری اطلاعات (Ops) کار می‌کند. هدف DevOps ارائه یک رویکرد نوآورانه برای توسعه نرم افزار از طریق کوتاه کردن چرخه عمر توسعه سیستم، پذیرش همکاری و برهم زدن موانع سنتی بین تیم‌های توسعه نرم افزار و عملیات فناوری اطلاعات است.

از لحاظ تاریخی، تیم‌های توسعه و عملیات مستقل از یکدیگر کار می‌کردند که اغلب منجر به ارتباطات نادرست، تاخیر در توسعه محصول و ناکارآمدی در چرخه تولید نرم‌افزار می‌شد.  DevOps  به دنبال شکستن این چارچوب‌ها و ایجاد فرهنگ همکاری، شفافیت و مسئولیت مشترک بین توسعه دهندگان، متخصصان عملیات و سایر ذینفعان درگیر در فرآیند تحویل نرم افزار است. این نه تنها از طریق ادغام اتوماسیون، یکپارچه سازی مداوم (continuous integration) و تحویل مداوم (continuous delivery) در فرآیندهای تولید نرم افزار ، بلکه از طریق یک تغییر فرهنگی در سازمان شما به منظور دستیابی کامل به یک فرآیند توسعه بهینه‌تر به دست می‌آید.

 

DevOps در طول سال‌ها چگونه توسعه یافته است؟

 

سالهای آغازین

DevOps  در سال 2007 شروع شد، در حالی که مهندس Patrick Debois هنگام خدمت به عنوان مدیر پایگاه داده ناامید شد. اصطکاک بین توسعه دهندگان و مدیران سیستم را مانعی برای موفقیت پروژه خود دانست. او یکی از اعضای کامیونیتی agile در نظر گرفته می شود، به این معنی که او به رویکردهای مدیریت پروژه انعطاف پذیر، مشارکتی، سریع و بهبود مستمر علاقه مند است. پر کردن شکاف بین تیم‌های توسعه و عملیات، توسط او موجب تولد DevOps شد.

پذیرش گسترده  DevOps

در اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010، پذیرش گسترده‌تری از رویکرد DevOps وجود داشت. ابزارهای فناوری متعددی به سرعت در رویه‌های DevOps ادغام شدند، بنابراین اطمینان حاصل شد که این روش در کنار صنعت فناوری که به سرعت در حال تغییر است، توسعه یافته است.

شیوه‌های بهبود یافته

در دهه 2010، شیوه‌های DevOps تغییر کردند. از فرآیندهای یکپارچه‌سازی اوراق بهادار گرفته تا استفاده بیشتر از ابزارهای فناوری مانند Slack و Microsoft Teams که همکاری را افزایش داده و جریان‌های کاری را ساده‌تر می‌کنند. در سال‌های اخیر، شاهد استقبال تیم‌های DevOps از رایانش ابری و serverless computing بوده‌ایم که به تیم‌های DevOps گزینه‌های توسعه مقیاس‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه را ارائه می‌دهد. به همین ترتیب، میکروسرویس‌ها به طور مؤثری معماری‌های کاربردی مبتنی بر ابر را از طریق امکان مدیریت مؤثر برنامه‌های پیچیده به تیم‌ها، تکمیل می‌کنند.

DevOps  امروزی

و این ما را به امروز می‌رساند، جایی که DevOps از زمان ایجادش تا حد زیادی تکامل یافته و با صنعت فناوری همیشه در حال تغییر سازگار شده است. ادغام اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی، فناوری‌های یادگیری ماشینی و تصمیم‌گیری هوشمند را پذیرفته است. بدون شک، این فناوری‌های جدید و علوم داده، آینده مهندسین DevOps و عرصه دیجیتالی این روش را متحول خواهند کرد.

در مجموع، وضعیت فعلی ممکن است شما را به این فکر وادار کند که آینده devops چیست؟ 


آینده DevOps چیست؟

اگر می‌خواهید در صدر ترندهای سال 2024 باقی بمانید، در جای مناسبی هستید. اول و مهمتر از همه، DevOps آینده خوبی در پیش رو دارد. به احتمال زیاد با افزایش اتوماسیون، ادغام پیشرفته‌تر شیوه‌های امنیتی، افزایش فرصت‌های همکاری، و تاکید بر تجربیات کاربر و رفاه توسعه‌دهنده مشخص می‌شود. به طور خلاصه، این پیشرفت‌ها به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولات نرم‌افزاری با کیفیت بالا را به طور کارآمد ارائه کنند و به تقاضاهای روزافزون صنعت فناوری پاسخ موثری دهند.

چندین ترند و روشی که احتمالا چشم انداز DevOps جدید را شکل می‌دهد عبارتند از:

  1. اتوماسیون و ادغام AI/ML: اینها فقط در سال 2024 در DevOps بیشتر رشد می‌کنند، ما مطمئن هستیم که با اتوماسیون بیشتر وظایف معمول، پیاده سازی تجزیه و تحلیل پیش بینی برای شناسایی و رسیدگی به مسائل و امکان حل فعال مشکل مواجه خواهیم شد. 
  2. یکپارچه سازی امنیتی (DevSecOps): انتظار داریم که شیوه‌های اوراق بهادارسازی(securitization) حتی زودتر در چرخه عمر توسعه نرم افزار DevOps یکپارچه شوند. با هجوم روزافزون تهدیدات سایبری، اطمینان از اینکه امنیت جنبه اساسی هر مرحله از فرآیند تحویل نرم افزار است، هرگز مهمتر از این نبوده است.
  3. زیرساخت به عنوان کد (IaC) و GitOps: این دو روش و اصل هستند که تنها در سال 2024 رایج‌تر خواهند شد. Infrastructure as Code (IaC) به بلوغ می‌رسد، و اجازه می‌دهد تا تنظیمات زیرساخت و تغییرات پیکربندی خودکار، نسخه‌سازی شده و در کنار کد آزمایش شوند. اصول GitOps در سال 2024 رایج‌تر می‌شوند و امکان اتوماسیون زیرساخت و استقرار را از طریق مخازن تحت کنترل نسخه فراهم می‌کنند و سازگاری و قابلیت ردیابی را برای توسعه‌دهندگان ممکن می‌سازد.
  4. یکپارچه سازی مداوم (Continuous everything): دواپس با ادغام پیوسته (CI)، تحویل مداوم (CD) و آزمایش مداوم (CT) غریبه نیست، که گفته شد، مفهوم  continuous احتمالا در سال 2024 بیشتر گسترش خواهد یافت. انتظار اتوماسیون اضافی در چرخه عمر توسعه و استقرار نرم افزار وجود دارد.
  5. رایانش لبه‌ای(Edge computing) و توسعه دهندگان اینترنت اشیا (IoT): شیوه‌های DevOps باید در مواجهه با چالش های جدید و منحصر به فرد رایانش لبه‌ای انعطاف پذیر باشند. با توجه به ضروری بودن پردازش بلادرنگ(real-time) و تأخیر کم، مهندسان DevOps باید برای مدیریت این خواسته‌ها آگاه و آماده باشند. به همین ترتیب، با حضور بیشتر دستگاه‌های اینترنت اشیا، شیوه‌های DevOps باید از یکپارچگی منسجم و تحویل مداوم برای برنامه‌های IoT اطمینان حاصل کنند.
  6. تمرکز بر تجربه کاربر: DevOps باید بر معیارهای کاربر محور و حلقه‌های بازخورد تاکید کند، به گونه‌ای که تلاش‌های توسعه با نیازها و ترجیحات مشتری هماهنگ باشد. این ممکن است از طریق تاکید بیشتر بر تست A/B و feature flags، که امکان آزمایش سریع و توسعه ویژگی مبتنی بر بازخورد را فراهم می‌کند، به دست آید.
  7. تاکید بر رفاه توسعه دهندگان: ما خوشحالیم که در سال های اخیر مکالمات پیرامون تعادل کار و زندگی، سلامت روان و رشد حرفه ای افزایش یافته است. ما معتقدیم که این مکالمات تا سال 2024 ادامه خواهد داشت و انتظار داریم که تاکید بیشتری بر حمایت از توسعه دهندگان و به ویژه در تنظیمات کار ریموت صورت گیرد.
  8. انطباق و مقررات(Compliance and regulations): در سال 2024 بدون شک تغییراتی در استانداردهای انطباق با توسعه صنعت فناوری ایجاد خواهد شد. که گفته شد، ما انتظار داریم که ابزارهای اتوماسیون بیشتر مورد استفاده قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که توسعه نرم افزار از چنین الزامات نظارتی پیروی می کند.
سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که می‌توانید بر اساس نیاز خود منابع آن را انتخاب نمائید.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

تقاضا برای DevOps در آینده

انتظار می‌رود که تقاضا برای متخصصان DevOps و مهندسان DevOps در آینده همچنان قوی باقی بماند و به طور بالقوه در سال 2024 افزایش یابد. این در درجه اول به دلیل روی آوردن کسب‌وکارها در بخش‌های مختلف به DevOps به عنوان یک روش و فرهنگی است که نوید یک فرآیند تحویل نرم‌افزار سریع‌تر و مطمئن‌تر را می‌دهد. این در درجه اول به دلیل:

  • پیشرفت‌های سریع فناوری: برای همگام شدن با فناوری‌های نوظهور، به مهندسان DevOps برای کمک به سازمان‌ها برای پذیرش فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشین، محاسبات بدون سرور و معماری‌های میکروسرویس نیاز خواهد بود.
  • تحول دیجیتال: شرکت‌های بیشتری در تلاش‌های تحول دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند تا چابکی را افزایش دهند و به تقاضاهای بازار پاسخ دهند. آنها به کمک مهندسان DevOps در توسعه شیوه‌هایی نیاز دارند که توسعه، آزمایش و استقرار سریعتر نرم افزار را امکان پذیر می‌کند.
  • امنیت و انطباق: با همیشه در حال تغییر بهترین شیوه‌های اوراق بهادارسازی(securitization)، مهندسان DevOps ملزم به ادغام امنیت در رویه های DevOps (DevSecOps) خواهند بود. متخصصان DevOps با تخصص در اقدامات امنیتی تقاضای زیادی دارند.
  • افزایش پیچیدگی: محیط‌های فناوری به طور فزاینده‌ای پیچیده شده اند. با ظهور میکروسرویس‌ها، راه‌اندازی‌های ابری ترکیبی(hybrid cloud setups) و برنامه‌های کاربردی چند پلتفرمی، متخصصان DevOps باید محیط‌های بسیار پیچیده را مدیریت کنند. سازمان‌ها به مهندسان DevOps نیاز دارند که بتوانند پیچیدگی‌ها را مدیریت و از ادغام یکپارچه DevOps و شیوه‌ها اطمینان حاصل کنند.
  • کار از راه دور و توزیع شده: با وجود کار از راه دور و تیم‌های توزیع شده در صنعت فناوری، شیوه‌های DevOps باید برای اطمینان از همکاری کارآمد، کنترل نسخه و یکپارچگی مداوم قوی باشند.
  • تمرکز بر پایداری زیست‌محیطی: در سراسر صنعت فناوری تمرکز بیشتری روی پایداری زیست‌محیطی شده است. این بدان معنی است که تقاضا برای متخصصان DevOps که می‌توانند شیوه‌های سازگار با محیط زیست را اجرا کنند، افزایش یافته است.

به‌روز ماندن در مورد جدیدترین  ترندها و پیشرفت‌های فناوری در سراسر صنعت، مهم‌تر از همیشه است. این زمینه به سرعت تغییر می‌کند و آماده شدن برای اتفاقاتی که ممکن است در سال 2024 رخ دهد، به شما و سازمانتان شروعی عالی برای انطباق و پذیرش این فناوری‌ها و تکنیک‌های در حال تحول می‌دهد. درک آینده DevOps رویکرد سازمان شما را به توسعه نرم افزار بهینه کرده و به سازمان شما این فرصت را می‌دهد تا به تحولات جاری در عرصه دیجیتال به طور موثر پاسخ دهد.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید