آشنایی با Debian 11 و ویژگی‌های آن

سرور مجازی
آشنایی با Debian 11 و ویژگی‌های آن
تاریخ انتشار: 1 سال پیش تعداد بازدید: 1448 دسته بندی: لینوکس

آشنایی با Debian 11 و ویژگی‌های آن مقاله‌ای درباره این توزیع بسیار قدرتمند و مشهور و یکی از انتخاب‌های اصلی کاربران لینوکس است. از سیستم عامل‌های برپایه دبیان که بسیار مشهور هستند می توان ابونتو را نام برد.


بالاخره پس از دو سال توسعه طولانی، Debian 11  منتشر شد. Bullseye نامی است که به آخرین توزیع لینوکس دبیان داده شده است. حال بررسی می کنیم که به روز رسانی و ارتقاء موجود در این نسخه شامل چه مواردی است. با ما همراه باشید ..

سرور مجازی دبیان یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی root را به سرور خواهید داشت.
خرید سرور مجازی دبیان در ۴ موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

معماری Debian 11

دبیان از طیف خوبی از معماری های سخت افزاری پشتیبانی می کند.

معماری های پشتیبانی شده شامل:

  •     ARM EABI (armel)
  •     ARMv7 (EABI hard-float ABI and armhf)
  •     64-bit ARM (arm64)
  •     32-bit PC (i386)
  •     64-bit PC (amd64)
  •     Little-endian MIPS (mipsel)
  •     64-bit little-endian PowerPC
  •     64-bit little-endian MIPS
  •     IBM System z (s390x)

دبیان از سخت افزار زیر پشتیبانی نمی کند:

  •     Old MIPS 32-bit CPUs

اطلاعات هسته لینوکس

Debian 11  از Linux Kernel 5.10 LTS پشتیبانی می کند. Debian 10 Buster که نسخه قبلی  Debian 11بود، در زمان انتشار از Linux Kernel 4.19 استفاده می کرد.  هسته جدیدتر به معنای مجموعه جدیدی از رفع اشکال، پشتیبانی سخت افزاری جدید و بهبود عملکرد است.
Kernel جدید که برای Debian bullseye تعبیه شده از چرخه حیاط Debian نیز پیروی می کند. همچنین در این کرنل از exFAT نیز پشتیبانی می شود.
exFAT  شکل کوتاه شده جدول تخصیص فایل توسعه پذیر است.  از این سیستم فایل برای حافظه های فلش مانند کارت های SD و درایوهای فلش USB استفاده می شود.  اکنون Debian 11 از exFAT پشتیبانی می کند.  برای نصب فایل سیستم exFAT، دیگر به پیاده سازی فایل سیستم در فضای کاربر که توسط بسته exfat-fuse ارائه شده است، نیاز ندارید.
  با تشکر از Kernel-5.10  exFAT  قابل استفاده خواهد بود. ابزارهای بررسی و ایجاد exFAT در بسته ای به نام  exfatprogs جمع آوری شده است.

آموزش آپگرید از دبیان 11 به دبیان 12
برای ارتقای سیستم عامل Debian 11 به سیستم عامل Debian 12 با نام bookworm این مقاله را که راهنمای گام به گام آپگرید به دبیان 12 است، مطالعه کنید.

تم و تصویر زمینه الهام گرفته از جنبش Bauhaus

دبیان دارای تصاویر پس زمینه جالب و یک تم پیش فرض برای هر یک از نسخه های اصلی است. موضوع Debian 11 از جنبش باهاوس الهام گرفته شده است.  باهاوس به معنای "خانه ساختن" است و یک جنبش هنری و طراحی از آلمان قرن بیستم بود.
  شما می توانید این تم را در تمام Debian 11 ببینید، چه نصب کننده، چه پنجره لاگین یا نصب یا منوی  Grub.

 نسخه های جدیدتر محیط دسکتاپ

دبیان 11 دارای جدیدترین نسخه های محیط دسکتاپ است.  طعم های دسکتاپ که در اینجا دریافت می کنید عبارتند از، KDE Plasma 5.20، GNOME 3.38، LXDE 11، LXQt 0.16، Xfce 4.16، و MATE 1.24.
دبیان ثبات را ترجیح می دهد و این مساله از محیط های دسکتاپ آن کاملاً مشخص است.  

بسته های به روز شده

دبیان 11 شامل بیش از 11294 بسته جدید از 59551 بسته است.  دبیان جدید بیش از 9519 بسته "منسوخ" و  42821 بسته به روز شده که ضرورتی به وجود آنها نبود را حذف کرد. در مجموع 5434 بسته به همان صورت باقی مانده است.
تعداد زیادی نرم افزار و به روز رسانی بسته در Debian bullseye گنجانده شده است، مانند Apache 2.4.48، Calligra 3.2، Emacs 27.1، LibreOffice 7.0، Inkscape 1.0.2، Linux kernel 5.10 series، Perl 5.32، PHP 7. PostgreSQL 13، و لیست ادامه دارد. همه این بسته های نرم افزاری آماده برای استفاده با بیش از 30000 بسته منبع ساخته شده اند.
  با این مجموعه عظیم از بسته ها و پشتیبانی گسترده از معماری، دبیان همیشه به هدف خود که تبدیل شدن به یک سیستم عامل جهانی است پایبند مانده است.

بهبود ویژگی های چاپگر و اسکنر

دبیان 11 بسته جدید ipp-usb را ارائه می دهد. این پروتکل با پروتکل IPP-over-USB خنثی از فروشنده ساخته شده است که توسط بسیاری از آخرین چاپگرها پشتیبانی می شود.  بنابراین، بسیاری از چاپگرهای امروزی اکنون توسط دبیان پشتیبانی خواهند شد.  و برای آن نیازی به درایور نخواهید داشت.  تکیه گاه بدون درایور SANE به شما امکان می دهد بدون هیچ مشکلی از اسکنرها استفاده کنید.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید