تفاوت پردازنده های سری i و سری Xeon

تفاوت پردازنده های سری i و سری Xeon
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 8090 دسته بندی: عمومی

یکی از سوالات متداول در انتخاب cpu یا پردازنده انتخاب بین سری Xeon یا i7 و i5 است. اینکه آیا برای یک کاربر و استفاده در زمینه ویدیو ادیتینگ یا یک workstation سری Xeon بهتر است؟ تفاوت Xeon و i7 در چیست؟ بهتر است با هم برخی از ویژگی های هر دو خانواده را بررسی کنیم.


وقتی صحبت از پردازنده‌ها می‌شود، دو نوع اصلی در زیر پرچم اینتل وجود دارد که معمولا در بازار دیده می‌شوند: Xeon و Core. هر دوی اینها پردازنده های رده بالایی هستند و قیمت مناسبی دارند. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هزینه بالاتر پردازنده‌های Xeon نسبت به همتایان Coreمقرون‌به‌صرفه‌تر آنها توجیه می‌شود یا خیر.

 

پردازنده‌های Xeon برای سرورها، ایستگاه‌های کاری و سایر زیرساخت‌های سازمانی طراحی شده‌اند تا چندین فرآیند را به طور همزمان مدیریت نموده و از هزاران حافظه پشتیبانی کنند. از سوی دیگر، پردازنده‌های Core معمولا در کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها برای استفاده روزمره استفاده می‌شوند.


تفاوت اصلی Xeon و Core تمرکز آنهاست. پردازنده‌های Xeon برای عملکرد بهینه‌سازی شده‌اند در حالی که پردازنده‌های Core برای بهره‌وری انرژی طراحی شده‌اند. این بدان معناست که پردازنده‌های Xeon می‌توانند حجم‌های کاری بزرگ را به راحتی انجام دهند در حالی که پردازنده‌های Core برای کارهای محاسباتی روزمره مناسب‌تر هستند.

 

ویژگی های سری  i9-i7-i5 Intel Core


قابلیت Overclock

یک پردازنده i9-i7-i5 به منظور اورکلاک طراحی شده است، به این معنی که این پردازنده ها می توانند در سرعت کلاک بالاتری نسبت به میزانی که برای آن طراحی شده اند فعالیت کنند، البته با در نظر گرفتن ولتاژ و تنظیمات مناسب BIOS. یعنی این پردازنده ها دارای قدرتی متغییر و ارزشی بیشتر هستند. سری Xeon دارای این ویژگی نیست.


گیگاهرتز متناسب با قیمت

بهترین انتخاب برای سرعت گیگاهرتز به نسبت هزینه، باید به سراغ LGA2011 و LGA1151 i7 برویم که هر بار پس از عرضه به عنوان بهترین پردازنده در کاربری اپلیکیشن های تک رشته ای می رسند. به عنوان مثال یک پردازنده ۸ هسته ای  i7 9700k روی فرکانس 3.6-4.9 با قیمتی حدود ۳۰۰ دلار فروخته می شود در حالی که در مقایسه، یک Xeon که در همان فرکانس فعالیت می کند قیمتی حدود ۵۰-۱۰۰ دلار دارد.


گرافیکهای On Board

اگر سری جدید SKUS را در نظر نگیریم پردازنده های i7 و i5 همه دارای پردازنده های گرافیکی onboard هستند. به این معنی که اگر کارت گرافیکی مجزایی روی سیستم نباشد نیز می توانند تصویر خروجی را پردازش کنند. این در حالی است که پردازنده های بر پایه Xeon نمیتوانند بدون کارت گرافیکی مجزا عمل کنند. به همین منظور پیشنهاد ما برای هرگونه استفاده که توانی فراتر از یک بازی ساده نیاز داشته باشد تهیه یک کارت گرافیک جداگانه است. کارتهای گرافیکی onboard برای بسیاری از استفاده های خانگی و دفتری مناسبند.


ویژگی های سری Xeon

L3 Cache

ویژگی اول پردازنده های Xeon  کش L3 است. کش برای پردازنده های مانند بخش های حافظه رم است که پردازنده مقداری در دست خود نگه داری می کند تا سرعت برخی از اپلیکیشن ها را بهبود ببخشد. بسیاری از پردازنده های Xeon دارای حافظه کش L3 در حدود ۱۵-۳۰ مگابایت هستند. این در حالی است که پردازنده های i7 مشابه تقریبا دارای نصف این میزان کش هستند. این کش اضافی یکی از دلایلی است که Xeon ها بسیار سریعتر از همتایان خود در سری i7 در بسیاری از برنامه های workstation پر طرفدار عمل می کنند.


پشتیبانی از ECC

بررسی خطا و تصحیح (ECC) برای رم اغلب خطاها را قبل از اتفاق افتادن متوقف می کند که این سبب جلوگیری از بسیاری از crash شدن های سیستم می شود و در مجموع به ثبات بیشتر کارایی می انجامد. تنها پردازنده های Xeon دارای پشتیبانی از ECC RAM هستند.


هسته های بیشتر، امکان چند پردازنده ای بودن

در صورتی که برنامه های شما به هرچه بیشتر هسته های پردازشی نیاز دارند، پردازنده های Xeon پردازنده های مورد نظر شما هستند. پردازنده های مقیاس پذیر جدید Xeon تا ۲۴ هسته دارند که پس از هایپرتردینگ به ۴۸ رشته پردازشی می رسد در حالی که پردازنده های i9-9980XE نیز تنها ۱۸ هسته دارد. تنظیمات چند پردازنده ای نیز روی Xeon وجود دارد که در HD360MAX Workstation ارائه شده است.


طول عمر بالا (تحت فشار زیاد)

پردازنده های Xeon برای فعالیتهای هر روزه ی بسیار سنگین و حجم بالا کاملا مناسب هستند. برای کاربرد سنگین workstation پردازنده های Xeon طول عمری طولانی تر از رقبای خود یعنی سری i7 ها دارند.


Hyperthreading با قیمتی پایین تر

بیشتر برتری استفاده از Xeon ها به پردازنده های قیمت بالای این سری بر می گردد. اما این تنها مزیت استفاده از آنها نیست. تمامی Xeonها با قابلیت هایپر تردینگ عرضه می شوند که توان پردازنده را با اضافه کردن هسته های پردازشی مجازی افزایش می دهد. پردازنده های i5 این قابلیت را ندارند. از همین رو بسیاری از کاربران در هنگام خرید ممکن است پردازنده های Xeon را گزینه بهتری از نظر ارزشمندی برای خرید بدانند با این فرض که اپلیکیشن هایشان از نسته های مجازی پشتیبانی می کند. نسل ۹ پردازنده ها این ویژگی را تنها به سری i9 اضافه کرده است.


بهترین گزینه برای شما کدام است؟

در صورتی که از PC جدیدتان برای بازی و کارهای مربوط به خانه و محل کار استفاده می کنید سرعت کلاک فاکتور بسیار مهمتری است از تعداد هسته های تکراری پردازنده که یعنی باید به سراغ پردازنده های i5-i7 بروید. اما در صورتی که کارهای نسبتا سنگین یا استفاده workstation بسیار سنگین دارید مانند CAD، طراحی، ویدیو های 4K و رندر سه بعدی می توانید از مزیت ECC RAM، کش اضافی و امکان استفاده از پردازنده اضافی استفاده کنید.

 

 


اشتراک گذاری مقاله :
نمایه علیرصا می گوید:
7 ماه قبل

سلام یه سوال داشتم به نظرتون بین این دو تا پردازنده کدومش برای بازی و استفاده گیمینگ بهتره؟ Core i7-6820HQ vs Intel Xeon E3-1505M v6 پاسخ به دیدگاه