اهمیت داشتن وبسایت برای کسب‌وکارها

اهمیت داشتن وبسایت برای کسب‌وکارها
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 2249 دسته بندی: مدیریت محتوا

بسیاری از مالکان کسب‌وکار با این پرسش روبرو می‌شوند که راه‌اندازی یک وبسایت برای شرکتشان چه اهمیتی دارد؟ بر اساس یک گفتار معروف در حوزه تکنولوژی، دنیا اکنون در دستان انسان قرار دارد و اطلاعات در کنترل ماست. در صحت مفهوم این جمله هیچ تردیدی نیست. دنیای اینترنت شگفت‌انگیز است. اینترنت توانسته نحوه ارتباط مردم با یکدیگر، به اشتراک گذاری اطلاعات و کیفیت کلی زندگی را تغییر دهد. با این مقاله از وبسایت پارسدو همراه باشید تا با اهمیت داشتن وبسایت برای کسب‌وکارها و همچنین انواع وبسایت آشنا شوید.


بسیاری از افراد زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنند. این فعالیت آنلاین می‌تواند شامل خرید انواع محصولات، استفاده از یک سرویس اشتراکی، خواندن یک بلاگ، فایل‌های چندرسانه‌ای سرگرم‌کننده یا استفاده از سایر قابلیت‌های اینترنت باشد. با توجه به آنکه طی دهه‌های اخیر زمان آنلاین بودن افراد افزایش قابل توجهی پیدا کرده، کسب‌وکارها نیز به همین سمت‌سوی کشیده شده‌اند و از اینترنت برای معرفی و تبلیغ یا فروش محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.
افزایش میزان نفوذ اینترنت بین مردم جهان فرصتی فراهم آورده تا کسب‌وکارهایی نوین که تمام فعالیت‌ها و ماهیتشان به اینترنت وبسته است تاسیس شوند. داشتن یک وبسایت برای تمام کسب‌وکارها، فارغ از نوع و اندازه‌شان و همچنین فعالیت این سازمان‌ها در شبکات اجتماعی امروز به یک امر حیاتی تبدیل شده است. اگر مالک یک شرکت هستید اما هیچ سایتی برای آن راه‌اندازی نکرده‌اید باید انتظار داشته باشید که در بازار فشرده امروز فرصت جذب مشتریان آنلاین را از دست بدهید.
 

اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کار

زندگی در دنیای مدرن دیجیتالی، داشتن وبسایت برای هر نوع سازمان و شرکت را اجباری کرده است. اگر کسب‌وکارها از مزایای راه‌اندازی یک وبسایت استفاده نکنند. یک کسب‌وکار فاقد وبسایت، فرصت‌های تجاری خاص و سودآور متعددی را از دست خواهد داد. از یک وبسایت می‌توان برای اجرای استراتژی‌های مختلف بازاریابی دیجیتال استفاده کرد تا رشد کسب‌وکار و همچنین افزایش سود و سرمایه تضمین شود.
تبلیغات وب در مقایسه با انواع دیگر تبلیغات، دامنه وسیع‌تری را دربرمی‌گیرند. وبسایت هر کسب‌وکار در حقیقت یک پرونده کاری آنلاین محسوب می‌شود. با استفاده از پلتفرم‌های مختلف اینترنتی مثل شبکات اجتماعی، سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی، انجمن‌ها و تبلیغات PPC (پرداخت به ازای کلیک) می‌توان یک کسب‌وکار را تبلیغ کرد. همچنین راه‌اندازی یک وبسایت به افزایش اعتبار شرکت‌ها کمک می‌کند. به طور کلی، دلایل متعددی برای توجیه ایجاد وبسایت توسط کسب‌وکارها وجود دارد. در ادامه با مهمترین این دلایل آشنا می‌شویم.

هدف از داشتن وب سایت چیست؟

  1. حضور دائمی آنلاین

یکی از مهمترین مزیت‌های داشتن وبسایت این است که کسب‌وکار در هر زمان و از هر مکان در دسترس تمام افراد قرار خواهد داشت. حتی در ساعات غیرکاری، مشتریان قادرند با مراجعه به وبسایت شرکت از خدمات آن استفاده کنند یا از انواع اطلاعات مورد نیاز درباره شرکت و فعالیتش آگاهی یابند که این یکی از دلایل کلیدی اهمیت ساخت وبسایت برای سازمان‌های تجاری به شمار می‌آید. در حقیقت با ایجاد سایت می‌توان از مشتریان در تمام ساعات شبانه‌روز استقبال کرد و آنها نیز به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، خدمات و مخصولات مورد نظر خود را خریداری می‌کنند.

  1. پشتیبانی دائمی از مشتریان

یکی از دشوارترین وظایف برای هر کسب‌وکار، ارائه خدمات پشتیبانی از مشتریان است. با داشتن یک وبسایت، پشتیبانی از مشتریان به یکی از آسان‌ترین وظایف سازمانی تبدیل خواهد شد. پشتیبانی آنلاین آسان است و از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با توجه به عدم نیاز به استخدام نیروی کار، به نفع شرکت خواهد شد. برای ارائه پشتیبانی آنلاین توسط سایت دو روش اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از:
سوالات متداول: قرار دادن یک صفحه مربوط به سوالات متداول یا همان FAQ یک روش پرکاربرد پشتیبانی از مشتریان است. تمام پرسش‌های پرتکرار مشتریان در وبسایت جواب داده شده تا وقت و منابع مالکان هدر نرود. در عین حال، اطلاعات دقیق و مرتبط با ماهیت شرکت و فعالیت‌های آن به مشتری ارائه می‌شود.
ربات سخنگو: ربات‌های سخنگو یا همان چت‌بات‌ها از طریق ارائه پاسخ‌های از پیش آماده‌شده، همان کار صفحه پرسش‌های متداول را انجام می‌دهند. یک ربات پاسخگو همچنین قادر است انواع دیگری از اطلاعات مثل مراحل ثبت نام در سایت و آگاهی درباره محصولات و خدمات را ارائه کند.

  1. تبادل اطلاعات

بیش از 50 درصد مشتریان از هر برند یا کسب‌وکاری انتظار دارند که با حضور در پلتفرم‌های آنلاین، زمینه دسترسی به خدمات خود را برای آنها فراهم کنند. یکی از جذاب‌ترین کارکرد‌های یک وبسایت، تسهیل دسترسی مشتریان به اطلاعات است. وظیفه اصلی یک وبسایت تجاری چیزی جز برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه اطلاعات و منابع به آنها نیست. چند ترفند وبسایت‌ها برای تبادل اطلاعات با مشتریان عبارت‌اند از:
تبلیغاتی که موجب بروزرسانی آگاهی مشتریان از آخرین تخفیف‌ها روی محصولات و خدمات می‌شوند.
خبرنامه‌های که اطلاعات جدید درباره اخبار شرکت و رویدادهای آتی را به مشتریان منتقل می‌کند.
فرم‌های تماس که با استفاده از آنها، مشتریان به پرسشنامه دعوت می‌شوند یا درخواست‌های دیگر ارائه می‌شود.

  1. ایجاد اعتبار و اعتماد

درست مثل ایام قدیم که مشتریان انتظار داشتند آدرس و شماره تماس شرکت‌ها را در بروشورهای تبلیغاتی و کاتالوگ‌ها پیدا کنند، مشتریان مدرن نیز انتظار دارند که یک کسب‌وکار وبسایت داشته باشد یا به هر طریق ممکن در محیط آنلاین حضور پیدا کند. حضور آنلاین در ایجاد حس اعتماد بین مشتری و شرکت، یک گام حیاتی است. پس داشتن وبسایت از این منظر نیز برای کسب‌وکارها اهمیت بسیاری دارد.
اما گذشته از جلب اعتماد مشتریان با داشتن وبسایت، در صورتی که سایت شرکت‌ها در زمینه قابلیت‌ها و هدایت مشتریان عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد علاوه بر تقویت حس اعتماد، آنها به خرید محصولات و خدمات شرکت علاقه‌مند می‌شوند. وبسایت‌ها برای پایه‌گذاری اعتبار کسب‌وکارها و جلب اطمینان مشتریان ابزاری ضروری هستند. کسب‌وکارهای نو که به تازگی وارد بازار می‌شوند با استفاده از خدمات سئوی لوکال به منظور جذب افراد محلی می‌توانند این حس اعتبار و اعتماد را تقویت کنند.

  1. طراحی سایت حرفه‌ای

بازدیدکنندگان وبسایت در صورتی که برای حضور در یک صفحه وب وسوسه نشوند و تمایلی نداشته باشند آن را ترک خواهند کرد. بازدیدکنندگان بسیار کم‌طاقت هستند و هنگام مشاهده هر سایت انتظار دارند حداقل یک مورد خاص علاقه و توجه آنها را جلب کند. بنابراین، مهم است که کسب‌وکارها وبسایت خود را به جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن طراحی کنند تا مشتریان ویژگی‌های خاص و ناوبری راحتی را تجربه کنند. این بازدیدکنندگان بیشتری را به بررسی سایت شرکت ترغیب کرده و به نوعی می‌توان مشتریان بالقوه را جمع‌آوری کرد.

  1. فروش

دسترسی آسان به یک کسب‌وکار با ساخت وبسایت به سرعت رشد خواهد کرد چون کاربران وب قادرند از هر نقطه جهان به آن دسترسی پیدا کنند. در نتیجه، وبسایت‌ها با درهم شکستن مرزهای جغرافیایی می‌توانند فروش یک کسب‌وکار را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

  1. درآمد

میزان درآمدی که یک وبسایت می‌تواند برای کسب‌وکار ایجاد کند هیچ محدودیتی ندارد. اگر وسعت نفوذ سایت شرکت از مرزهای جغرافیایی عبور کند، درآمد سرشاری نصیب مدیران می‌شود. بدین منظور، تنها کاری که باید انجام شود، بهینه‌سازی سایت است تا مخاطبان کسب‌وکار بتوانند هر زمان که اراده کنند به شرکت دسترسی داشته باشند.
گذشته از آن، بخش قابل توجهی از محیط هر سایت را می‌توان به نمایش تبلیغات اختصاص داد. برای مثال، یک سایت مربوط به نقد و بررسی یا فروش موبایل را درنظر بگیرید. بخشی از محیط سایت را می‌توان به تبلیغات مربوط به گوشی‌ها اختصاص داد. این روش، یک راه جانبی برای کسب درآمد از سایت اصلی کسب‌وکار است تا میزان درآمد نهایی افزایش یابد.

  1. مقرون به صرفه بودن سایت

یک فروشگاه فیزیکی به سرمایه‌گذاری عظیم برای کسب مالکیت یا اجاره یک فضای تجاری نیاز دارد. علاوه بر آن، اثاثیه، دکوراسیون داخلی و کارمندان نیز هزینه‌هایی هستند که برای افتتاح یک فروشگاه نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. در سمت مقابل، ساخت وبسایت بسیار آسان و مقرون به صرفه است. با استفاده از یک CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس و فروشگاه‌سازها، هرکس قادر است یک سایت تجاری بسازد.
اگر کسب‌وکاری قصد دارد یک سایت گسترده مثل سایت‌های تجارت الکترونیک با چند هزار صفحه ایجاد کند و فایل‌ها و قابلیت‌های مختلفی در آن بگنجاند، در این صورت به کمک مجموعه‌ای از طراحان سایت حرفه‌ای و خرید سرور اختصاصی نیاز است. حتی اگر لازم به استخدام یک تیم برای ساخت و مدیریت سایت باشد، بازهم هزینه آن از تاسیس فروشگاه فیزیکی کمتر خواهد بود.

  1. دیده شدن

وبسایت‌های تجاری می‌توانند با هزینه‌ای بسیار اندک به یک نمایشگاه، فروشگاه یا دفتر کار هر کسب‌وکار تبدیل شوند. یک فروشگاه فیزیکی بسته به نوعش، در محدوده مشخصی از موقعیت جغرافیایی خود قابل مشاهده است. هرچند، زمانی که صحبت از یک سازمان دارای وبسایت باشد، برای میزان دیده شدن یا نفوذ آن هیچ مرز و محدوده‌ای وجود ندارد. کاربران اینترنت از تمام نقاط جهان به آن دسترسی خواهند داشت.

  1. بازاریابی

بازاریابی در توسعه هر کسب‌وکار نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی که کاربران یک موضوع خاص را در اینترنت جستجو می‌کنند، داشتن سایت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خود را به افراد معرفی کنند. به عبارت دیگر، هر زمان که افراد در موتورهای جستجو یک کلمه کلیدی را وارد کنند، سایت‌هایی که با تولید محتوا آن کلمه کلیدی را در مطالب خود قرار داده‌اند در صفحه نتایج قرار خواهند گرفت. یک موسسه دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در این زمینه برای شرکت‌ها مفید واقع شود. برای بازاریابی از طریق سایت دو راه وجود دارد.
روش اول بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان SEO است و روش دوم نیز عبارت است از بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM که به آن پرداخت به ازای کلیک یا PPC (Pay Per Click) هم گفته می‌شود. جدا از SEO و PPC، می‌توان با استفاده از شبکات اجتماعی، تبلیغات سایت و تکینک‌های دیگر بازاریابی کرد. مخاطب هدف و استفاده از آمارهای جمعیت‌شناسی در زمینه سن، جنسیت و مکان در دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد.

  1. نمونه کار

نباید یک وبسایت شرکتی را تنها به فروش محصولات و خدمات محدود کرد. از سایت تجاری می‌توان برای ایجاد یک پورتفولیو که موفقیت کسب‎‌وکار در اجرای پروژه‌ها را نشان می‌دهد استفاده کرد. یک آژانس مسافرتی و توریستی را درنظر بگیرید. با ساخت یک ویدیو از لحظات لذت‌بخش یک خانواده در سفر و تجربه کلی آنها و همچنین قرار دادن بازخورد آن خانواده از سفرشان در ویدیو می‌توان تبلیغ خوبی از شرکت در سایت ارائه کرد.

انواع وبسایت

همه می‌دانیم که دنیای وب بسیار گسترده است. تا به امروز، میلیاردها وبسایت در اینترنت راه‌اندازی شده است و هرکدام از آنها برای به دست آوردن سهمی از توجه کاربرانی که هر روز از مرورگرهای خود استفاده می‌کنند به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند. یک مدیر شرکت هنگام راه‌اندازی وبسایت برای کسب‌وکارش ممکن است تحت تاثیر رقابت فشرده قرار بگیرد. اما نکته مهم آن است که در میان این تعداد بی‌شمار رقبا، تعداد زیادی از انواع وبسایت وجود دارد که برای رسیدن به اهداف متفاوتی تلاش می‌کنند. مالکان سایت‌های تجاری باید علاوه بر بهینه‌سازی وبسایت به بهترین شکل ممکن، نوع کاربری سایت خود را نیز انتخاب کنند.
این انتخاب نوع سایت فارغ از ماهیت آن است؛ بدین صورت که یک کسب‌وکار فعال در زمینه پوشاک ممکن است بخواهد به جای سایت فروشگاهی، یک بلاگ راه‌اندازی کند. انتخاب نوع سایت توسط مدیران باید با توجه به اهداف سایت و استراتژی‌های بازاریابی انجام شود. امروزه بین سایت‌های فعال در یک زمینه خاص، کارکردهای متفاوتی دیده می‌شود. در ادامه، اصلی‌ترین انواع وبسایت که می‌توانند برای یک کسب‌وکار سودآور باشند را با یکدیگر مرور می‌کنیم. توجه داشته باشید که برخی از انواع وبسایت مثل سایت‌های سرگرمی یا وبلاگ‌های شخصی برای یک شرکت مناسب نیستند و تحقق اهداف بازاریابی با استفاده از آنها دشوار است.

1- فروشگاه اینترنتی
در یک فروشگاه آنلاین یا سایت تجارت الکترونیک (eCommerce)، کاربران قادر به خرید محصولات یا خدمات هستند. بسیاری از کاربران اینترنت در طول عمر خود حداقل یک‌بار از این سایت‌ها استفاده کرده‌اند یا حداقل برای مشاهده محصولات به آنها سر زده‌اند. از برندهای بزرگ گرفته تا فروشنده‌های مستقل با تاسیس فروشگاه آنلاین سود فراوانی به دست آورده‌اند. هر وبسایتی که شامل یک سبد خرید است و می‌توان با استفاده از اطلاعات کارت اعتباری از آن خرید کرد در این دسته قرار می‌گیرد.
اگر هدف یک مدیر کسب‌وکار از راه‌اندازی وبسایت فروش محصولات باشد، فروشگاه آنلاین بهترین گزینه است. ساخت فروشگاه اینترنتی مراحل خاصی دارد که از بین آنها می‌تواند به خرید هاست و گواهی SSL اشاره کرد. همچنین باید توجه کرد که طراحی فروشگاه آنلاین برای ارائه محصولات به کاربران مناسب باشد. همچنین یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند افزونه‌ای برای یک سایت تجاری باشد.

2- سایت تجاری
یک سایت تجاری با هدف عرضه و ارائه محصولات یک شرکت به کاربران و مشتریان احتمالی راه‌اندازی می‌شود. این نوع وبسایت باید از همان برند و لوگوی کسب‌وکار استفاده کند و با برقراری ارتباط با کاربران از راه‌هایی مثل ایمیل مارکتینگ، محصولات و خدمات شرکت را به آنها معرفی کند. داشتن این نوع وبسایت تقریبا برای هر کسب‌وکاری ضروری است. در حقیقت این انتظار از جانب کاربران وجود دارد. مشتریان یک شرکت انتظار دارند سایت هر برند، خدمات پشتیبانی نیز ارائه کند.
بر اساس آخرین تحقیقات انجام‌شده در آمریکا، بسیاری از افراد بالغ از آشنا شدن با محصولات متناسب با سلیقه‌شان از طریق ایمیل‌های تبلیغاتی استقبال می‌کنند. همچنین مشتریان بالقوه‌ای که اسم یک شرکت را در بستری غیر از اینترنت می‌بینند، انتظار دارند با جستجوی اسم کمپانی در گوگل به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنند. بهترین راه برای انتقال این اطلاعات تاسیس یک سایت تجاری است. فروشگاه‌های اینترنتی در حقیقت نوعی سایت تجاری محسوب می‌شوند اما این امکان وجود دارد که یک سایت تجاری بخش فروش نداشته باشد و فقط به معرفی محصولات بپردازد.

3- سایت خبری
سایت‌های خبری یا مجلات آنلاین در زمره پرکاربردترین انواع وبسایت به شمار می‌آیند. هدف اصلی یک سایت خبری، آگاهی‌بخشی به مردم و بروزرسانی اطلاعات آنها از وضعیت جامعه و رویدادهای آن است. خبرگزاری‌های اینترنتی و مجلات آنلاین می‌توانند زمینه‌های مختلف را پوشش بدهند یا فقط بر روی یک زمینه خاص تمرکز کنند. یک کسب‌وکار با راه‌اندازی سایت خبری مرتبط با محصولات یا خدماتش می‌تواند علاوه بر معرفی و ترویج برند خود، در صورت کسب بازدیدکننده از طریق تبلیغات نیز درآمدزایی کند.

4- سایت پورتفولیو
سایت‌های پورتفولیو در حقیقت یک نمایشگاه آنلاین هستند که در آنها نمونه‌ای از پروژه‌های موفق شرکت به نمایش گذاشته می‌شود. کسب‌وکارها باید به مشتریان بالقوه خود کیفیت کارهای گذشته را نشان بدهند و ارائه نمونه کارهای جذاب و ثمربخش در یک سایت پورتفولیو بهترین ترفند برای جذب مخاطبی است که قصد دارد در یک سازمان سرمایه‌گذاری کند. ساخت یک سایت مخصوص ارائه نمونه کار چندان دشوار نیست.

5- سایت چند رسانه‌ای
سایت‌های چند رسانه‌ای شاید در ظاهر برای اهداف سرگرم‌کننده مناسب به نظر برسند اما ارائه محتوای چند رسانه‌ای که با هدف تبلیغ کسب‌وکار و معرفی انواع محصولات شرکت تهیه شده باشد می‌تواند بسیار سودمند باشد. همچنین می‌توان از طریق تبلیغات نیز از این سایت‌ها درآمد کسب کرد اما یکی از مهمترین روش‌های کسب درآمد در این نوع وبسایت، ارائه محتوا در قالب یک سرویس اشتراکی است. در سرویس اشتراکی، کاربران با پرداخت مبلغ ماهانه یا سالانه قادر به استفاده از محتوای ویدیویی مثل ویدیوهای آموزشی یا محتوای صوتی مثل پادکست هستند.

6- سایت آموزشی
محتوای آموزشی طی سالیان اخیر به یک پایگاه بزرگ و جذاب برای کسب مخاطب تبدیل شده است. یک شرکت فروش مواد غذایی را درنظر بگیرید؛ این شرکت با تاسیس یک سایت آموزشی و ارائه محتوایی مثل طرز تهیه غذاهای مختلف قادر است توجه بخش بزرگی از کاربران اینترنت را به خود جلب کند. این شرکت سپس می‌تواند آموزش‌های پیشرفته‌تر را در قالب بسته‌های آموزشی به فروش برساند و از این طریق نیز درآمد داشته باشد.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید