SAS چیست؟

SAS  چیست؟
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 3469 دسته بندی: عمومی

پروتکل Serial Attached SCSI یا به اختصار (SAS) یک پروتکل سریال نقطه به نقطه است که اطلاعات را از/به دیوایس ذخیره ساز کامپیوتر مانند هارد دیسک و درایو های نواری منتقل می کند.


SAS جایگزین پروتکل های قدیمی تر تکنولوژی باس SCSI موازی شده است. SAS مانند پروتکل های سابق خود از ست دستوری SCSI  استاندارد استفاده می کند. همچنین این پروتکل دارای امکان همگام سازی دلخواه با Serial ATA(SATA)، نسخه دوم آن و همچنین نسخه های بعدی را می دهد. این پروتکل امکان اتصال درایوهای SATA را به بیشتر کنترلرها و دستگاه های بر پایه SAS می دهد. اما وضعیت برعکس یعنی اتصال درایوهای SAS به  SATA امکان پذیر نیست.


برخی از ویژگی های کلیدی درایوهای SAS

گسترش پذیری: ذخیره سازهای SAS می توانند تعداد بسیار زیادی از دیوایس ها را به واسطه طراحی اینترفیس SAS پشتیبانی کنند. با استفاده از بسط دهنده های SAS (SAS Expanders) هر دامین SAS می تواند به صورت تئوری بیش از ۱۶۰۰۰ دیوایس را پشتیبانی کند که رقم بسیار بزرگی است. همچنین با استفاده از بک پلین های SAS امکان hot-plug درایوها (افزودن و جدا سازی بدون خاموشی) وجود خواهد داشت.

سرعت بالای انتقال داده

درایوهای SAS در حال حاضر در بازار دارای نسخه های SAS 2.0 و SAS 3.0 هستند. این مشخصات سرعت انتقالی به ترتیب معادل 6Gb/s و 12Gb/s را امکان پذیر می سازد.

 

قابلیت افزونگی

هر درایو SAS دارای ۲ پورت data است که هر کدام از آن می تواند طوری تنظیم شود که در یک دامنه SAS جداگانه قرار گیرد و در نتیجه اطلاعات ذخیره شده در درایو میتواند از طریق ۲ راه مجزا که افزونگی یا Redundancy دارند منتقل شوند به این معنی که در صورت قطعی یک راه، ذخیره ساز از راه دیگری اطلاعات خود را منتقل خواهد کرد.

 

انعطاف پذیری

آداپتورهای میزبان SAS به صورت معکوس با درایوهای SATA نیز سازگارند. بنابراین درایوهای SATA امکان اتصال به سرورهای دارای آداپتور میزبان SAS یا گسترش دهنده های SAS و همچنین بک پلین ها را دارند. در کنار آن ذخیره سازهای SAS می توانند به طرق مختلفی از پیاده سازی های همزمان RAID استفاده شوند مانند load balancing داینامیک و خطا پوشی یا failover در زمانی که بیش از یک RAID کنترلر در حال استفاده باشد.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید