حافظه NVMe چیست؟

حافظه NVMe چیست؟
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 1309 دسته بندی: عمومی

ابتدا اجازه دهید که اشاره کنیم حافظه های SSD بسیار سریعند. سرعت این حافظه ها آنقدر سریع است که فاکتور محدود کننده ی آنها سرعت سخت افزارشان نیست بلکه سرعت رابط آنها یعنی SATA III است که به صورت معمول برای این حافظه ها مورد استفاده قرار می گیرد.


حال به سراغ حافظه های NVMe می رویم

Non-Volatile Memory Express یا حافظه غیر فرار به استاندارد جدید توسعه یافته ای گفته می شود که به حافظه های SSD این اجازه را می دهد که با نهایت سرعتی که در توانشان است بتوانند عمل نوشتن و خواندن را به انجام برسانند. این استاندارد باعث می شود که این فلش مموری ها بتوانند به عنوان SSD مستقیما از طریق رابط PCIe فعالیت کنند و نه از طریق پورت SATA که سرعت آنها را محدود کند. به عبارتی دیگر این توصیف باس است که قطعه از آن برای ارتباط با PC استفاده می کند و این همانند فلش مموری نیست. گفتنی است این هیچ ارتباطی به طراحی این قطعات ندارد و این حافظه ها می توانند هم به صورت M.2 و هم به صورت کارت PCIe موجود باشند. در هر دو فرم این قطعه از طریق الکتریسیته با استفاده از PCIe به خود دستگاه متصل می شود و نه از طریق SATA. شاید کمی گیج کننده به نظر بیاید اما کاملا همینطور است.


آیا همه درایوهای M.2 استاندارد NVMe دارند؟

خیر. به خاطر داشته باشید که M.2 تنها نوع طراحی یا form factor قطعه است. درایوهای M.2 می توانند نسخه SATA باشند (مانند Crucial MX500 M.2) و همچنین میتوانند NVMe باشند (مانند Samsung 970 Pro/Evo) که به باسی که از طریق آن و به صورت الکتریکی با اجزای کامپیوتر ارتباط برقرار می کند اشاره می کند.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید