NAS چیست؟

سرور اختصاصی
NAS چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 669 دسته بندی: سرور

NAS یک سرور استوریج اطلاعات رایانه‌ای در سطح فایل و متصل به شبکه است که دسترسی داده‌ها را برای گروه متفاوتی از مشتریان فراهم می‌کند.


از NAS  برای ارائه فایل ها از طریق سخت افزار، نرم افزار یا پیکربندی تخصصی استفاده می شود. سرور NAS اغلب به صورت یک وسیله کامپیوتری یا یک کامپیوتر مخصوص برای انجام هدفی خاص تولید می شود.
 سیستم های NAS وسایل شبکه ای هستند که حاوی یک یا چند درایو ذخیره سازی اند و اغلب در قالبهای ذخیره سازی منطقی، دارای افزونگی یا ریداندنسی وهمچنین در قالبRAID  مرتب شده اند.  ذخیره ساز متصل به شبکه (NAS) مسئولیت سرویس دهی فایل را از سایر سرورهای شبکه حذف می کند که به طور معمول با استفاده از پروتکل های اشتراک گذاری فایل در شبکه مانند  NFS،SMB  یا AFP دسترسی به فایل ها را فراهم می کنند.
از اواسط دهه 1990، دستگاه‌های NAS به عنوان روشی مناسب برای اشتراک‌ گذاری فایل‌ها در میان رایانه‌های متعدد، محبوبیت پیدا کردند. مزایای بالقوه ذخیره سازی اختصاصی متصل به شبکه، در مقایسه با سرورهای همه منظوره که فایل ها را نیز ارائه می دهند، شامل دسترسی سریع تر به داده ها، مدیریت آسان تر، و پیکربندی ساده است.

همه چیز در مورد NAS

هدف NAS این است که کاربران را قادر به همکاری و اشتراک گذاری موثرتر داده ها کند.  NAS  برای تیم های توزیع شده ای که نیاز به دسترسی از راه دور دارند یا در مناطق زمانی مختلف کار می کنند میتواند بسیار مفید باشد. دیوایس های NAS می توانند به یک روتر بی سیم متصل شوند و به همین ترتیب دسترسی به فایل ها از هر دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه که به شبکه متصل هستند را آسان می کند.  سازمان ها معمولاً یک محیط NAS را به عنوان پایه ای برای یک ابر شخصی یا خصوصی به کار می گیرند.

درایوهای دیسک سخت با نام "NAS" از نظر عملکردی مشابه درایوهای دیگر هستند، اما ممکن است دارای فرم ویرهای متفاوتی باشند. و همچنین دارای ویژگی های اضافی دیگری مانند: تحمل لرزش، یا اتلاف انرژی متفاوتی باشند تا برای استفاده در آرایه‌های RAID، که اغلب در پیاده‌سازی‌های NAS استفاده می‌شوند، مناسب‌تر باشند. به عنوان مثال، برخی درایوهای NAS از دستوری اضافی پشتیبانی می‌کنند تا امکان بازیابی خطای طولانی‌مدت را فراهم کنند. در یک اپلیکیشن غیر RAID، ممکن است مهم باشد که یک درایو دیسک برای خواندن موفقیت آمیز یک بلوک ذخیره سازی مشکل دار، حتی اگر چندین ثانیه طول بکشد، تلاش زیادی انجام دهد. در یک آرایه RAID با پیکربندی مناسب، یک بلوک بد روی یک درایو واحد می‌تواند از طریق افزونگی کدگذاری شده در مجموعه RAID به طور کامل بازیابی شود. اگر یک درایو چندین ثانیه را صرف اجرای مجدد گسترده کند، ممکن است باعث شود کنترلر RAID درایو را به عنوان "down" علامت گذاری کند، در حالی که اگر به سرعت پاسخ دهد که بلوک داده دارای یک خطای جمع کنترل است، کنترل کننده RAID از داده های دارای redundancy که روی دیسک های دیگر است استفاده می کند. چنین هارد دیسک SATA "NAS" را می توان به عنوان یک هارد دیسک داخلی رایانه شخصی، بدون هیچ مشکل یا تنظیماتی مورد استفاده قرار داد، زیرا به سادگی از گزینه های اضافی پشتیبانی می کند و احتمالاً ممکن است با استاندارد کیفیت بالاتری نیز ساخته شده باشد.

 

کاربردهای NAS و مثال هایی از به کارگیری آن

برنامه های کاربردی مورد استفاده، نوع HDD انتخاب شده برای دستگاه NAS را تعیین می کنند.  به اشتراک گذاری صفحات گسترده مایکروسافت اکسل یا اسناد ورد با همکاران یک کار معمولی است، همانند انجام پشتیبان گیری دوره ای از داده ها.  برعکس، در استفاده از NAS برای مدیریت فایل های بزرگ دنباله دار، دیسک های با ظرفیت بیشتر، حافظه بیشتر و پردازش شبکه قدرتمندتر نیاز است.  همچنین در خانه، مردم از سیستم NAS برای ذخیره و ارائه فایل‌های چندرسانه‌ای و خودکارسازی پشتیبان‌گیری استفاده می‌کنند.

  کاربران خانگی برای انجام کارهای زیر از NAS کمک می گیرند:

  • حافظه برای تلویزیون هوشمند
  • مدیریت سیستم های امنیتی و بروز رسانی
  • مدیریت اینترنت اشیای مربوط به مشترک
  • میزبانی یک سرور ابر خصوصی
  • ساخت، تست و توسعه وب سایت های شخصی و ...

اما در یک کسب و کار، اغلب از NAS در موقعیت های زیر استفاده می شود:

  • به عنوان یک هدف پشتیبان
  • برای آزمایش و توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر وب و سمت سرو
  • برای میزبانی برنامه های کاربردی منبع باز مبتنی بر سرور مانند مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت منابع انسانی و ...

 

تفاوت NAS و DAS


تفاوت اصلی بین ذخیره سازی مستقیم یا Direct-Attached Storage  (DAS) با NAS در این است که DAS صرفاً یک افزونه برای یک سرور است و لزوماً شبکه نیست. همانطور که از نام آن پیداست، DAS معمولاً از طریق یک کابل USB  یا Thunderbolt متصل می شود. NAS به عنوان یک راه حل آسان و مستقل برای به اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه طراحی شده است.
DAS  وNAS  می توانند با استفاده از RAID یا خوشه بندی (clustering)، دسترسی به داده ها را افزایش دهند.

تفاوت NAS و SAN


NAS  هم فضای ذخیره سازی و هم یک فایل سیستم را فراهم می کند.  این اغلب با SAN (Storage Area Network) در تضاد است، که صرفا ذخیره سازی مبتنی بر بلوک را فراهم می کند و نگرانی های فایل سیستمی را در سمت "مشتری" باقی می گذارد.  پروتکل های SAN شامل Fiber Channel، iSCSI، ATA over Ethernet (AoE)  و HyperSCSI  هستند.

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید