رقابت Intel و AMD در سال ۲۰۲۱ در بازار CPU

رقابت Intel و AMD در سال ۲۰۲۱ در بازار CPU
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 1273 دسته بندی: عمومی

اگر در جست و جوی بهترین CPU برای استفاده کاری و یا بازی هستید، تنها دو انتخاب مطمئن دارید. AMD و Intel. در این میان اگر بخواهیم بی طرفانه نظری درباره آنها بدهیم کار بسیار سختی خواهیم داشت.


موردی که در حال حاضر می توان به آن اشاره کرد برتری AMD در نمودارهای بنچمارک پردازنده ها است. این یک اتفاق بسیار جالب برای شرکتی است که تقریبا ۴ سال پیش تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفته بود. اما در حال حاضر پردازنده های کارامد این شرکت توانسته اینتل را که در ۱۰ سال گذشته توانسته بود جای خود را محکم کند پشت سر بگذارد.


در ادامه این مقاله بیشتر به مقایسه پردازنده های دسکتاپی AMD و Intel می پردازیم و قصد نداریم در مورد پردازنده های سروری این دو شرکت صحبت کنیم.
در لیست بنچمارک زیر مشاهده می کنید که پردازنده های AMD  سری Ryzen 5000  پشت سر یکدیگر رده های اول جدول را تصاحب کرده اند. پردازنده های Ryzen 5900X و Ryzen 5950X و همچنین Ryzen 5600X نیز پس از عرضه خود را در این لیست جا کردند. گفتنی است سری Ryzen 5000 از نظر کارایی قدرتمند ترین چیپهای موجود در بازار را عرضه کرده است و از هر نظر پردازنده های اینتل را پشت سر گذاشته است. کارایی در گیمینگ، استفاده از اپلیکیشن ها، مصرف انرژی و حرارت ویژگی هایی هستند که پردازنده های سری Ryzen 5000 شرکت AMD در آن توانسته برتری خود را به پردازنده های شرکت Intel تحمیل کند.


البته شرکت اینتل اعلام کرده که تغییرات اساسی در لیست بنچمارک پردازنده های برتر اتفاق خواهد افتاد و سری Rocket Lake که در پاییز سال جاری عرضه خواهند شد، شرکت اینتل مجددا جایگاه اول را در زمینه گیمینگ تصاحب خواهد کرد. بنا به اعلام اینتل پردازنده های Rocket Lake با سرعت کلاکی تا 5.3GHz بهبود عملکردی ۱۹ درصدی خواهند داشت.


علی رقم عملکرد و کیفیت بسیار خوب پردازنده های AMD این شرکت نتوانست تولیدات خود را با میزان درخواست مشتریان متناسب کند و همین مساله باعث کمبود این پردازنده ها در بازار قطعات شد که بزرگترین مشکل خریداران و طرفداران قطعات AMD با نسل جاری این شرکت بوده است.
در مقایسه پردازنده های AMD و Intel باید به این مورد اشاره کنیم که پردازنده های مدرن AMD دارای تعداد هسته و رشته های پردازشی بیشتر و همچنین سرعت اتصال PCIe 4.0 سریعتری نسبت به پردازنده های رقیب خود از نظر قیمتی در شرکت اینتل هستند. البته اینتل هم برای بازگشت به رقابت مدلهای Comet Lake-S خود را با تعداد هسته ها و رشته های پردازشی بیشتری طراحی کرده است. اما مشکل اصلی قیمت گذاری اینتل در مقایسه با AMD است که قیمتهای نسبتا بالاتری را برای پردازنده های خود انتخاب کرده.


نتیجه گیری:
در حال حاضر با وجود سری Ryzen 5000 و تا قبل از عرضه نسل جدید پردازنده های Rocket Lake شرکت اینتل، می توان با قطعیت اعلام کرد که شرکت AMD رقابت را به نفع خود به اتمام رسانده است و باید در انتظار عرضه نسل جدید پردازنده های اینتل ماند تا ببینیم آیا اینتل می تواند جایگاه از دست رفته ی خود را از AMD پس بگیرد یا خیر.

 

 


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید