هاست اشتراکی چیست؟

سی پنل دایرکت ادمین
هاست اشتراکی چیست؟
تاریخ انتشار: 2 سال پیش تعداد بازدید: 1071 دسته بندی: عمومی

هاست اشتراکی یکی از مفاهیم پرتکرار در دنیای وب به شمار می‌آید اما این نوع از میزبانی وب دقیقا چیست و چه مزایایی دارد؟
راه‌اندازی یک وبسایت از چند مرحله مهم تشکیل شده است. می‌توان گفت اولین گام مهم در ایجاد یک سایت جدید، خرید هاست حرفه‌ای و در واقع انتخاب نوع میزبانی وب است. هاست اشتراکی نیز یکی از پرکاربردترین روش‌های میزبانی است.
برای آنکه یک سایت به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار بگیرد، لازم است تمام اطلاعات آن در یک سرور ذخیره شود. اطلاعات هر وبسایت هنگام ورود کاربران و گشت‌وگذار آنها در صفحات مختلف سایت از جانب سرور به مرورگر کاربر ارسال می‌شود. پس انتخاب بهترین نوع هاستینگ اهمیت بالایی در طراحی سایت دارد. در این مطلب از مجموعه مقالات وبسایت پارس‌دو به بررسی هاست اشتراکی، ویژگی‌ها و نقاط قوت و ضعف آن پرداخته‌ایم.


هاست اشتراکی چیست؟
تعداد قابل توجهی از کاربران تازه‌کار که قصد راه‌اندازی یک سایت جدید را دارند نمی‌خواهند در همان ابتدای کار مبلغ بالایی برای کسب‌وکار خود هزینه کنند. همچنین ممکن است یک مالک سایت بخواهد بدون آنکه برای  مدیریت و نگهداری سرور وقت صرف کند، سراغ طراحی سایت برود.
در چنین موقعیت‌هایی، هاست اشتراکی بهترین گزینه به شمار می‌آید. در صورت استفاده از هاست اشتراکی، یک وبسایت با کمترین دردسر و به سرعت راه‌اندازی می‌شود. با اجاره فضای مشخصی از یک سرور ، تمام ابزار و امکانات لازم برای اداره یک سایت در حالت پایه فراهم می‌شود.
هاست اشتراکی به این دلیل برای بسیاری از مالکان وبسایت محبوب است که معمولا قیمت پایینی دارد و کار کردن با آن بسیار آسان است. با این وجود، باید توجه کرد که انواع مختلف میزبانی وب برای نیازها و کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند و قرار نیست یک نوع از خدمات هاستینگ برای همه مناسب باشد.
میزبانی از یک وبسایت با یک سرور اشتراکی مزایای مخصوص به خود را دارد اما کاملا بی‌عیب هم نیست. اگر یک مالک وبسایت ماهیت دقیق هاست اشتراکی، نحوه عملکرد و کاربرد آن را درک نکند احتمالا در ادامه کار خود با محدودیت‌هایی روربرو خواهد شد.
هاست اشتراکی به کاربران متعددی که هرکدام مالک یک دامنه اینترنتی هستد اجازه می‌دهد تا یک سرور را به اشتراک بگذارند و از قابلیت‌های آن استفاده کنند. در محافل مختلف، استفاده از هاست اشتراکی را با اجاره یک  آپارتمان مقایسه می‌کنند. در این حالت، ساختمان که نقش سرور را ایفا می‌کند با سایر مستاجران به اشتراک گذاشته می‌شود اما هر فرد در واحد شخصی خود زندگی می‌کند.
هاست اشتراکی برای کسب‌وکارهای کوچک، وبلاگ‌ها و آن دسته از سایت‌های شخصی که دنبال خدمات میزبانی ارزان، امن و بدون دردسر هستند کاملا مناسب است. به اشتراک گذاشتن فضای سرور بین چند کاربر موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد.
مهم نیست که مالک سایت در زمینه طراحی وبسایت و نگهداری سرور دانش فنی دارد یا آنکه فردی تازه‌کار و بی‌تجربه در این زمینه‌ها محسوب می‌شود زیرا کارهای مربوط به مدیریت و نگهداری سرور توسط تیم ارائه‌دهنده خدمات انجام می‌شود.  

هاست اشتراکی چگونه کار می‌کند؟
همانطور که پیش از این نیز گفته شد، هاست اشتراکی در حقیقت نوعی چیدمان سرور است که در آن از چند وبسایت متعدد میزبانی می‌شود. این بدان معناست که منابع موجود در سرور مثل فضای ذخیره‌ای، CPU، پهنا باند، حافظه RAM و همچنین عملکرد سیستم عامل بین تمام مشترکان سرور تقسیم می‌شوند. به خاطر همین تقسیم منابع و امکانات سرور بین چند کاربر، قیمت هاست اشتراکی بهینه تر است.
بین نحوه عملکرد فنی هاست اشتراکی با کاربرد آن رابطه‌ای معنادار وجود دارد. یک سرور هاستینگ اشتراکی ممکن از صدها وبسایت مختلف تشکیل شده باشد اما از آنجایی که منابع سرور به اشتراک گذاشته شده‌اند، استفاده از این نوع میزبانی وب به وبسایت‌های کوچک توصیه می‌شود. سایت‌های دارای ترافیک پایین برای آنکه بدون هیچ مشکلی در دسترس کاربران وب قرار داشته باشند نیازی به منابع سنگین ندارد.
برای درک بهتر عملکرد هاست اشتراکی بهتر است آن را با دو نوع رایج دیگر از خدمات میزبانی یعنی سرور اختصاصی و سرور مجازی یا همان VPS مقایسه کنیم. در صورت شناخت دقیق این سه نوع از خدمات هاستینگ معتبر می‌توان بهترین روش برای ذخیره اطلاعات سایت را انتخاب کرد. سرور اختصاصی و سرور مجازی VPS از نظر نحوه عملکرد تفاوت خاصی با حالت اشتراکی ندارند.
در یک سرور اختصاصی، هر وبسایت با استفاده از یک سرور اصلی مخصوص به خود میزبانی می‌شود. در میزبانی اختصاصی، کاربر روی نحوه مدیریت و کنترل سرور خود دسترسی کامل دارد. در یک سرور اختصاصی، عملکرد فوق‌العاده سایت تضمین‌شده است چون منابع سرور با هیچ کاربر دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود.
در سمت مقابل، داشتن کنترل کامل روی سرور اختصاصی به معنای آن است که برای پیکربندی سرور بر اساس نیازها و اولویت‌ها، مالک سایت باید در زمینه فنی تبحر داشته باشد و مدیریت سرور را به خوبی درک کند. سرور اختصاصی برای کسب‌وکارهای بزرگ که ترافیک سایتشان بالاست و یک تیم فنی دارند و حاضر به پرداخت مبلغ بالا برای میزبانی هستند کاملا مناسب است.
سرور مجازی از نظر عملکرد با هاست اشتراکی شباهت دارد؛ سرور با سایر کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود اما به جای تقسیم منابع، به هر کاربر بخش مشخصی از فضای سرور و منابع آن تخصیص یافته است. میزبانی از یک وبسایت با استفاده از سرور مجازی مزایای بسیاری به همراه دارد که از مهمترین مزایا می‌توان به دسترسی ریشه به سرور اشاره کرد.
دسترسی ریشه به مالکان سایت اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارها و سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کند و روی وبسایت خود کنترل بیشتری دشته باشند. مدیریت و نگهداری از منابع در VPS نیازمند دانش فنی است و معمولا از طرف شرکت هاستینگ پشتیبانی کامل ارائه می‌شود. سرور مجازی برای کسب‌وکارهای متوسط و آن دسته از مالکان سایت که دانش فنی دارند انتخاب درستی است.  

مزایای هاست اشتراکی
استفاده از هاست اشتراکی مزیت‌های بسیاری دارد. مخصوصا اگر یک کاربر برای شروع کار خود بودجه محدودی دارد و همچنین قصد ندارد برای جنبه‌های فنی مدیریت وبسایت زمان زیادی صرف کند، ویژگی‌های هاست اشتراکی بسیار مفید واقع خواهند شد. در ادامه با چهار نقطه قوت هاست اشتراکی آشنا می‌شویم:

1- نگهداری آسان هاست اشتراکی
یکی از رضایت‌بخش‌ترین ویژگی‌های هاست اشتراکی این است که مالک سایت زمانی برای نگهداری از سرور و رسیدگی به آن صرف نخواهد کرد. شرکت های هاستینگ تنها راه‌اندازی و نصب را برعهده کاربر می‌گذارند که همین کار نیز به آسانی انجام می‌شود. تمام وظایف فنی ادمین و نگهداری از سرور توسط شرکت میزبانی انجام خواهد شد.

2- قیمت بسیار مناسب
دیگر مزیت فوق‌العاده هاست اشتراکی قیمت آن است. خرید هاست اشتراکی کاملا به صرفه است چون هزینه استفاده از یک سرور بین چند وبسایت به اشتراک گذاشته می‌شود. این تقسیم هزینه موجب کاهش شدید قیمت نهایی شده و به کاربر اجازه می‌دهد تا منابع مالی خود را برای سایر بخش‌های کسب‌وکار صرف کند یا به زیباسازی ظاهر سایت بپردازد.

3- سهولت در استفاده
میزبانی از یک وبسایت در سرور اشتراکی در بین تازه‌کاران عرضه وب محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است چون همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، برای استفاده از خدمات هاست اشتراکی به هیچگونه تجربه قبلی یا دانش فنی نیاز نیست. هاست اشتراکی با هدف آسان بودن راه‌اندازی طراحی شده است. همچنین کاربران هنگام استفاده از این طرح دچار سردرگمی و اضطراب نخواهند شد چون مجبور نیستند تمام ترفندهای میزبانی وب را یاد بگیرند.

4- قابلیت ارتقا آسان
باید به این نکته توجه داشت که هاست اشتراکی پایه‌ترین حالت موجود برای میزبانی است و این یعنی فرصت‌های بسیاری برای توسعه و ارتقا آن وجود دارد. اگر ترافیک سایت افزایش پیدا کند یا مالک سایت به توسعه آن تمایل پیدا کند، می‌توان سرور اشتراکی را به راحتی ارتقا داد و سراغ پله بالاتری در هاستینگ رفت. برای این کار تنها کافی است به شرکت هاست یک ایمیل درخواست ارسال شود.

انتخاب بهترین هاست اشتراکی
زمانی که یک کاربر قصد راه‌اندازی سایت خود را دارد، انتخاب بهترین پلن هاست اشتراکی یکی از مهمترین تصمیم‌هایی است که پیش روی او قرار می‌گیرد. بالا بودن رقابت بین شرکت‌های هاستینگ ممکن است برای کاربران وضعیت گیج‌کننده‌ای ایجاد کند. همچنین تمام شرکت‌ها خدمات یکسانی ارائه نمی‌کنند. یک کاربر برای خرید بهترین هاست اشتراکی باید از خود چند سوال بپرسد و معیارهای مختلفی را در نظر بگیرد.
مالک سایت ابتدا باید نیازمندی‌های زمان و البته آینده سایت خود را تشخیص بدهد. مالک سایت باید بداند که در سایت خود از چه پلتفرمی استفاده خواهد کرد زیرا پلتفرم سایت باید با سیستم هاست سازگاری داشته باشد. همچنین در زمینه ترافیک فعلی سایت و میزان رشد آن در آینده نزدیک باید محاسباتی انجام شود.
اگر مالک سایت قصد دارد تصاویر و محتوای چندرسانه‌ای حجیم و باکیفیت منتشر کند باید دنبال یک پلن قدرتمند باشد. کاربر همچنین باید تصمیم بگیرد که آیا به پشتیبانی فنی میزبان نیاز دارد یا خودش به تنهایی قادر به مدیریت و نگهداری سرور است.
آپ‌تایم (Uptime) یعنی بازه زمانی در دسترس بودن یک سایت برای کاربران که در واقع همان در دسترس بودن سرور است. آپ‌تایم یک معیار مهم برای کیفیت نگهداری سرور و قابلیت اطمینان آن است. هر سایت ممکن است در طول سال برای زمان اندکی از دسترس کاربران خارج شود اما هرچه میزان دان‌تایم کمتر باشد، نه تنها برای کاربران بهتر است بلکه به بهبود سئو سایت هم کمک می‌کند.
سابقه یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. یک شرکت هاستینگ باید خدمات ارتباط با مشتریان و پشتیبانی از آنها را با بهترین کیفیت ممکن در تمام ساعات شبانه‌روز ارائه کند. همچنین امکانات امنیتی مثل رمزگذاری SSL، حفاظت برابر حملات DDoS و سیستم بک آپ قابل اطمینان نیز باید برای کاربران سرور ارائه شوند.
هر فرد کسب‌وکار خود را با هدف رشد بیشتر تاسیس می‌کند. راه‌اندازی وبسایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. مالک سایت باید بداند که ممکن است حتی در آینده نزدیک با افزایش ترافیک سایتش روبرو شود و باید برای این حالت آماده باشد. بنابراین، ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ نیز باید فضای لازم برای ارتقا آسان و گسترش سرور اشتراکی را فراهم کند.

انواع هاست‌های اشتراکی پارسدو
شرکت پارسدو انواع مختلفی از طرح‌های هاست اشتراکی را عرضه می‌کند. پارسدو با استفاده از سرورهای باکیفیت HP، دیتاسنترهای معتبر و دیسک های پرسرعت SSD و NVMe در تلاش است تا خدمات خود را با پایداری نزدیک به 100 درصد برای کاربران ارائه کند. انواع هاست اشتراکی پارسدو عبارت‌اند از:

هاست لینوکس حرفه‌ای
محبوب‌ترین پلن هاست اشتراکی پارسدو است که با میزبانی در ایران عرضه می‌شود. این هاست لینوکس از هارد دیسک پرسرعت NVMe استفاده می‌کند و علاوه بر کنترل پنل دایرکت ادمین، قابلیت انتخاب نسخه PHP را نیز فراهم کرده است.

هاست لینوکس دایرکت ادمین
این طرح با دیسک SSD و قابلیت انتخاب نسخه PHP عرضه می‌شود. کنترل پنل آن دایرکت ادمین است و می‌توان از بین میزبانی در ایران و آمریکا انتخاب کرد.

 لینوکس سی پنل
کنترل پنل سی پنل بی شک یکی از محبوبترین و قدرتمند ترین پنل هاستینگ است شما در پارسدو میتوانید هاست لینوکس سی پنل ایران و هاست لینوکس سی پنل خارج را به اختیار خودتان انتخاب بفرمایید.

هاست دانلود
این هاست که به طور خاص برای ذخیره فایل مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای هارد دیسک HDD Enterprise است و از وب سرور Nginx بهینه‌شده استفاده می‌کند. کنترل پنل آن دایرکت ادمین بوده و میزبانی این طرح در ایران صورت می‌گیرد.

هاست بک آپ
این طرح پشتیبانی از هارد دیسک HDD Enterprise استفاده می‌کند و دسترسی به مدیریت فایل و FTP را برای کاربران فراهم می‌آورد. کنترل پنل آن دایرکت ادمین است و میزبانی در کشور آلمان انجام می‌شود.

نمایندگی هاست لینوکس
نمایندگی هاست لینوکس پارسدو با هارد دیسک پرسرعت SSD انجام می‌شود و قابلیت انتخاب نسخه PHP را دارد. کنترل پنل آن دایرکت ادمین است و می‌توان از بین ایران و آمریکا برای میزبانی انتخاب نمود.

مزایای هاست اشتراکی پارسدو
شرکت پارسدو با بیش از 15 سال سابقه معتبر و 6 شبکه اختصاصی در شهرهای تهران، رشت، نیویورک، استانبول، آمستردام  بدون دریافت هیچگونه هزینه مخفی، خدمات متنوعی در زمینه میزبانی ارائه می‌کند. پارسدو با همکاری شرکت‌های معتبر خارجی همواره در تلاش است تا بهترین تجربه هاستینگ را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. در ادامه با مهمترین مزایای هاست اشتراکی پارسدو آشنا می‌شویم:

تحویل آنی
پس از ثبت دامنه و خرید هاست، اطلاعات خرید به صورت خودکار و آنی از طریق ایمیل به خریدار ارسال خواهد شد تا فرآیند بارگذاری سایت انجام شود.

پهنای باند نامحدود
انواع طرح‌های هاست پارسدو با پهنای باند نامحدود به کاربران ارائه می‌شود تا بابت اتمام پهنای باند و هزینه اضافه هیچگونه نگرانی وجود نداشته باشد.

لایسنس قانونی و معتبر
جدیدترین نسخه از تمام لایسنس‌ها و کنترل پنل‌های استفاده‌شده در سرورهای پارسدو معتبر هستند و به صورت قانونی خریداری شده‌اند.

ارتقا آنی
در سرورهای پارسدو تنها با اندکی هزینه طرح مورد نظر می‌توان در هر زمان، به ارتقا خودکار هاست اقدام نمود.

انتخاب نسخه PHP
کاربران قادرند با انتخاب نسخه PHP، تنظیمات دلخواه خود را اجرا کنند تا بالاترین حد سازگاری و سرعت را تجربه نمایند.

سه نسخه بک آپ
اطلاعات وبسایت کاربران با ارائه سه نسخه پشتیبان روزانه، هفتگی و ماهانه روی دیتاسنترهای دیگر محافظت می‌شوند.

هاست لینوکس
یک تصمیم مهم دیگر در رابطه با استفاده از هاست اشتراکی، انتخاب بهترین سیستم عامل مطابق با نیازهای سایت است. در اینجا باید گفت لینوکس یک انتخاب ایده‌آل است و دلایل متعددی برای استفاده از لینوکس در سرورهای پارسدو وجود دارد. محبوبیت و رشد لینوکس طی سال‌های حیات این سیستم عامل همواره افزایش یافته است.
از دلایل محبوبیت هاست لینوکس قیمت بسیار مناسب آن است. در سمت مقابل، برای استفاده از سرور ویندوز باید هزینه بالایی پرداخته شود. لینوکس تنها سرور اوپن سورس است که اجازه دسترسی به تمام نرم‌افزارهای مورد نیاز کاربر را فراهم می‌کند، همچنین باعث می‌شود نوآوری‌های بیشتری در فضای هاست لینوکس صورت بگیرد.
امنیت بالای هاست لینوکسی نیز دیگر دیگر ویژگی قابل توجه آن است. لینوکس تاکنون در برابر بسیاری از حملات سایبری بزرگ خم به ابرو نیاورده و به خاطر متن باز بودن آن می‌توان هرگونه تهدید را به سرعت شناسایی و خنثی کرد. حفظ حریم خصوصی، سهولت در استفاده، تطبیق‌پذیری با دستگاه‌های جدید، کنترل کامل و شخصی‌سازی بالا و همچنین عدم کاهش سرعت سیستم عامل در طول زمان از سایر ویژگی‌های برتر لینوکس هستند.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید