محاسبات بدون سرور (Serverless Computing) چیست؟

محاسبات بدون سرور (Serverless Computing) چیست؟
تاریخ انتشار: 5 ماه پیش تعداد بازدید: 410 دسته بندی: عمومی

برای مدت طولانی، وظایف توسعه دهندگان وب نوشتن کد برای حل مشکلات مشتری، راه اندازی محیط اجرای برنامه، مدیریت سرورها و میزبانی فرآیند بود. بیشتر زمان توسعه‌دهنده صرف نصب سیستم‌عامل‌ها و کتابخانه‌های مورد نیاز و رفع وابستگی‌ها برای تست و اجرای برنامه‌های وب می‌شد.


در نهایت، این منجر به کاهش بهره وری برای توسعه دهنده به دلیل توجه تقسیم شده به توسعه و نگهداری دایره‌ای شد. برای مقابله با این موضوع، شرکت‌ها به راه‌حلی نیاز دارند که توسعه‌دهندگان را از خرید، میزبانی و مدیریت سرورها راحت کند و در عوض، به آنها اجازه دهد روی کد تمرکز کنند.


محاسبات بدون سرور؛ رویکردی جدید و آسان‌تر برای توسعه وب

هر فناوری در جهان پاسخی به یک مشکل خاص است. به طور مشابه، محاسبات بدون سرور به وجود آمد تا پاسخی به معماری‌های وب یکپارچه معمولی بدهد. معماری‌های سنتی برای ساخت برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب هستند که در آنها باید وب سرور  و دیتابیس سرور  را on-premises کنیم و تیمی را برای نگهداری این معماری به کار بگیریم. معماری‌های یکپارچه به دلیل هزینه‌های مدیریتی غیر قابل استفاده شده‌اند.

بدون سرور(Serverless) به چه معناست؟

پس از شنیدن عبارت بدون سرور(serverless)، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که هیچ سروری وجود ندارد. قطعا این طور نیست! در واقع، زیرساخت سرور برای استقرار و اجرای برنامه‌ها وجود دارد.

محاسبات بدون سرور چیست؟

محاسبات بدون سرور، انتزاعی از زیرساخت محاسبات ابری(cloud computing) است. محاسبات بدون سرور،  یک مدل رایانش ابری است که در آن یک ارائه دهنده ابر یا یک فروشنده شخص ثالث سرورهای شرکت ما را مدیریت می‌کند. شرکت ما نیازی به خرید، نصب، میزبانی و مدیریت سرورها ندارد. در عوض، مدیر ابری ما همه این خدمات را به ما ارائه می‌دهد. بر اساس یک بررسی بازار از محاسبات بدون سرور، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR ) قابل توجه 23.17٪ برای دوره پیش بینی 2019 تا 2027 ثبت خواهد شد.

محاسبات بدون سرور که به عنوان Function-as-a-Service (FaaS) نیز شناخته می‌شود، تضمین می‌کند که کدی که در معرض توسعه دهنده قرار می‌گیرد از توابع ساده مبتنی بر رویداد(event-driven) تشکیل شده است. به عنوان یک نتیجه، توسعه دهندگان بیشتر بر روی نوشتن کد و ارائه راه حل‌های نوآورانه، بدون دردسر ایجاد محیط‌های آزمایشی و آماده سازی و مدیریت سرورها برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب تمرکز می‌کنند.


مزایای محاسبات بدون سرور

شرکت‌های مختلف در سراسر جهان برنامه‌های خود را به مدل‌های محاسباتی بدون سرور منتقل می‌کنند. به عنوان مثال، نتفلیکس از AWS Lambda برای ارائه محصول خود در مقیاس بزرگ استفاده می‌کند. به طور مشابه، بسیاری از شرکت‌های دیگر از مدل‌های ابری محاسباتی بدون سرور به دلیل مزایای مختلف استفاده می‌کنند، از جمله:

  •      اثربخشی هزینه: این یکی از مزایای قابل توجه محاسبات بدون سرور است. در سرویس‌های ابری مرسوم، کاربران برای تامین بیش از حد منابع مانند ذخیره‌سازی و زمان CPU، که اغلب بی‌کار می‌مانند، پول پرداخت می‌کنند. با این حال، محاسبات بدون سرور یک مدل هزینه‌یابی با ارزش است. کاربران فقط برای زمانی که کدشان از CPU و استوریج اختصاصی استفاده می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنند.
  •      چرخش سریعتر: ما می‌توانیم سریع‌تر از ایده به بازار حرکت کنیم، زیرا تیم ما می‌تواند به طور کامل روی کدنویسی، تست و تکرار بدون هزینه‌های عملیاتی و مدیریت سرور تمرکز کند. ما نیازی به آپدیت زیرساخت‌های اساسی مانند سیستم عامل یا سایر وصله‌های نرم افزاری نداریم و می‌توانیم بدون توجه به زیرساخت‌ها و منابع، روی ساخت بهترین ویژگی‌های ممکن تمرکز کنیم.
  •      مقیاس پذیری و elasticity سریع‌تر: نیازی نیست نگران سیاست‌ها یا سیستم‌های autoscaling باشیم. فروشنده ابری ما مسئول افزایش خودکار قابلیت‌ها و فناوری‌ها برای پاسخگویی به خواسته‌های مشتری از صفر تا صد است. به طور مشابه، توابع بدون سرور باید به طور خودکار، زمانی که کاربران همزمان کمتری وجود دارند، کوچک شوند. این کشش(elasticity )، مدل‌های محاسباتی بدون سرور را به یک مدل صورتحساب پرداخت به عنوان ارزش(pay-as-value) تبدیل می‌کند.
  •      بهره وری: توسعه دهندگان نیازی به انجام وظایف پیچیده مانند چند رشته‌ای، درخواست‌های HTTP و غیره ندارند. FaaS توسعه دهندگان را وادار می‌کند تا به جای پیکربندی برنامه، روی ساختن برنامه تمرکز کنند.
سرور مجازی یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.

فروشندگان اصلی محاسبات بدون سرور

شرکت‌های مختلفی در بازار وجود دارند که خدمات محاسباتی بدون سرور ارائه می‌دهند. برخی از رهبران بازار در محاسبات بدون سرور عبارتند از:

  • آمازون
  • گوگل
  • مایکروسافت
  • IBM
  • Alibaba
  • شرکت اوراکل
  • Firebase

موارد استفاده از محاسبات بدون سرور

معماری‌های بدون سرور موارد استفاده متفاوتی دارند که در زیر به چند مورد از آنها اشاره شده است:

  • محاسبات بدون سرور برای API ها: یکی از رایج‌ترین موارد استفاده برای محاسبات بدون سرور REST API است. توسعه‌دهنده یک API بدون سرور با استفاده از توابع بدون سرور می‌نویسد (به عنوان مثال، Lambda اگر AWS ارائه‌دهنده ابر است) و درخواست‌های HTTP و ذخیره‌های داده (مانند DynamoDB) را برای بازیابی و ذخیره داده‌های کاربر دریافت می‌کند.
  • محاسبات بدون سرور برای ذخیره سازی: در یک محیط توسعه اپلیکیشن‌های سنتی، ایجاد و مدیریت دیتا استورها یکی از وظایف پیچیده است. ظهور data store بدون سرور مانند Firebase، ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده را بدون دردسر تهیه بکاپ و سایر عملیات پایگاه داده برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند. مدیر ابر، میزبانی دیتا استور را برای کاربران نهایی با پیروی از مدل صورت‌حساب پرداخت به‌اندازه استفاده (pay-as-you-used) مدیریت می‌کند.
  • محاسبات بدون سرور برای سیستم های ناهمزمان: هر سیستمی با الگوهای درخواست کاربر ناسازگار می‌تواند از فناوری محاسبات بدون سرور بهره مند شود. وب هوک‌ها می‌توانند نمونه‌ای عالی از الگوهای درخواست ناسازگار باشند که گهگاهی اجرا می‌شوند. با این حال، وقتی این اتفاق می‌افتد، یک عملکرد بدون سرور برای انجام این کار فعال می‌شود و بدون ارائه سرور در شبانه‌روز، پاسخی را برای کاربر ارسال می‌کند. علاوه بر این، هشدارها(alerts) و پیام‌های پشتیبانی chatbot  که به صورت نامتقارن فراخوانی می‌شوند، می‌توانند به طور قابل توجهی از معماری‌های بدون سرور بهره‌مند شوند.

نتیجه گیری 

پذیرش مدل ابری محاسباتی بدون سرور، به ویژه در شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و استارت‌آپ‌ها در حال افزایش است، زیرا آنها می‌خواهند محصولات و ویژگی‌های نوآورانه را در حداقل زمان با هزینه عملیاتی کمتر ارائه دهند. مدل محاسباتی بدون سرور برای شرکت‌هایی ایده‌آل است که به دنبال راه‌حل‌هایی برای تخلیه بار تیم‌های توسعه‌دهنده خود هستند تا بتوانند زمان بیشتری را صرف ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه و در مقیاس بزرگ و سریع کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم هزینه‌های کسب‌وکار خود را کاهش دهیم و برنامه خود را به سرعت از ایده به بازار منتقل کنیم، این بهترین زمان برای استفاده از محاسبات بدون سرور است.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید