کلاستر سرور چیست؟

کلاستر سرور چیست؟
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 2525 دسته بندی: سرور

یک کلاستر سرور به گروهی از سرورها گفته می شود که تحت یک تک آدرس IP توزیع و مدیریت شده اند و به عنوان یک موجودیت واحد عمل می کنند تا ویژگی های: دسترسی به سرور، توزیع و پخش ترافیک به صورت یکسان و همچنین امکان ارتقا سخت افزارها را در هر زمانی فراهم کنند.


هر سرور یک گره در شبکه است که فضای ذخیره سازی (HARD)، حافظه رم (RAM) و پردازنده (CPU) مخصوص به خود را دارد.

سرور کلاسترینگ

یک کلاستر با دو node یا گره یعنی به عنوان مثال اگر یک سرور را در نظر بگیریم که از کار افتاده است، سرور دوم به سرعت جای آن را می گیرد. به طور معمول اغلب گره های تحت وب یا نرم افزارهای آنها به منظور اطمینان از ایجاد افزونگی (redundancy) مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از طراحی به عنوان کلاسترهای با دسترسی بالا شناخته می شوند که در صورت مشکل در قطعات از downtime جلوگیری می کنند. همچنین در صورت بروز مشکل در سیستم عامل نیز این عمل رخ می دهد در حالی که برای سرورهای تنها که به صورت مستقل عمل می کنند این چنین امکانی وجود ندارد.

سرور مجازی لینوکس یک ماشین مجازی کامل است که امکان دسترسی SSH طبق آموزش را به آن خواهید داشت.
خرید سرور مجازی لینوکس در پنج موقعیت جغرافیایی ایران، ترکیه، هلند، آلمان و آمریکا با قابلیت تحویل آنی در پارسدو فراهم است.


به صورت معمول دو نوع سرور کلاستر داریم، دستی و اتوماتیک:

  • کلاسترهای دستی یا غیر اتومات گزینه مناسبی به عنوان راه حل نیستند به این دلیل که تنظیمات دستی برای یک node روی یک آدرس IP معمولا با downtime همراه است. حتی در صورتی که downtime در حدود ۲-۵ دقیقه هم باشد می تواند برای کسب و کار بسیار مخرب باشد.
  • در طرفی دیگر، وقتی کلاستر های اتوماتیک به کار گرفته می‌شوند با انجام تنظیمات نرم افزاری از قبل، یک تعویض اتوماتیک به عنوان نتیجه  کار اتفاق می‌افتد تا سوییچ را در فعالیت حفظ کند.

اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید