دستور top برای نظارت بر روی پردازش‌ها در لینوکس

دستور top برای نظارت بر روی پردازش‌ها در لینوکس
تاریخ انتشار: 3 سال پیش تعداد بازدید: 11721 دسته بندی: لینوکس

امروزه بسیاری از افراد از سیستم عامل لینوکس برای مدیریت سرورهای خودشان استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه وجود کنترل پنل‌هایی نظیری Directadmin و Centos این امکان را به کاربران داده است که به راحتی بدون درگیر شدن با ترمینال لینوکس، سرورهای خود را مدیریت کنند. اما همچنان افرادی که سرور مجازی یا اختصاصی دارند نیاز است که دستورات مهم و کاربردی ترمینال را بدانند تا در مواقع ضروری بتوانند سرور خود را نظارت (Monitor) کنند. یکی از این دستورات کاربردی دستور top می‌باشد که در این مطلب با کاربردهای آن آشنا می‌شویم.


با زدن دستور top می‌توانید تمامی پردازش‌هایی را که در سرور فعال است را مشاهده بفرمایید. همانطور که در تصویر زیر مشخص است میزان استفاده Cpu و memory برای هر پردازش مشخص شده است. این دستور تا زمانی که از آن خارج نشوید ادامه خواهد داشت برای خارج شدن از این دستور باید از کلیدهای ترکیبی Ctrl + C استفاده کنید.

 

لیست پردازش

مرتب کردن پردازش‌ها به شکل دلخواه:
با زدن M (حتما باید M بصورت بزرگ باشد) فرایندها براساس بیشترین مصرف حافظه به کمترین، مرتب می‌شوند. و همچنین با کلید ترکیبی Shift+P فرایندها را براساس میزان مصرف CPU مرتب خواهند شد. با زدن O می‌توانید حالت‌های مختلف چینش پردازش‌ها را مشاهده کنید و آنها را به دلخواه خود مرتب کنید تا راحت‌تر بتوانید به تحلیل فرایند‌ها بپردازید.

مشاهده پردازش‌های یک کاربر خاص

با کلید –u می‌توانید پروسس‌های مربوط به یک کاربر خاص را بزنید برای مثال :

پردازش خاص

تغییر رنگ پروسس‌های فعال و غیر فعال:

با کلیدهای b و z می‌توانید رنگبندی صفحه مربوط به دستور  top را تغییر دهید در این حالت پردازش‌های فعال هایلایت می‌شوند تا براحتی شناسایی شوند.

نمایش مسیر دقیق فرایند‌ها:

یک مسئله مهمی که وجود دارد این است که ما با دستور top فرایندها و میزان مصرف آن‌ها را مشاهده می‌کنیم، اما از کجا بفهمیم که این پردازش‌ها در چه مسیری در حال انجام هستند یک دستور واقعا کاربردی کلید c می‌باشد که مسیر کامل پردازش‌ها را در نمایش می‌دهد. در تصویر زیر به بخش COMMAND توجه کنید.

مسیر دقیق

برای خارج شدن از دستور top بدون ذخیره کردن تغییرات کلید q و برای خارج شدن با ذخیره تنظیمات از کلید w استفاده می‌کنیم.


اشتراک گذاری مقاله :

نظرتون برامون مهمه شما اولین نظر رو بنویسید